Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:06

YellowLemon schreef:
Zal je niet vervelen met de details Solistar, maar om een beter beeld te geven:

Op de weide hebben we zowat vrijspel. Ik besloot hooinetten op te hangen > ik krijg gemene reacties dat dit toch absoluut niet goed kan zijn voor de paarden.
Ik ben zelf voorstander van supplementen: geef graag eens een kruid bij. Krijg ik op m'n kop dat dit toch niet gezond kan zijn, dat ik mijn paarden "zwak" maak etc.
Mijn ene paard is wat moeilijker te rijden, heeft een bijzondere handleiding > ik krijg allerhande tips hoe ik het kan oplossen ook al neem ik elke week privéles. Alleen vraag ik hier niet om.

Nu kan dit best hé. Ik vind mezelf ook niet de allerbeste ruiter/paardenhouder en hoor dus graag tips. Bezocht al veel langer dan vandaag Bokt.nl en m'n hoefbekapster/osteopaat/lesgeefster spelen allemaal een belangrijke rol in de opvoeding/verzorging van mijn paarden. Maar ze komt met dingen aangelopen waarvan ik denk: waar heb je dat nou weer vandaan gehaald? Ik hou vb van vers drinkwater voor mijn paarden en kuis de bakken regelmatig uit. Zij is er heilig van overtuigd dat stilstaand water met algen prima zijn. Prima allemaal: ze doet wat ze maar wilt maar ze maakt er haar levensmissie van om mij op datzelfde idee te brengen. Vreselijk irritant is dat.

Ze voelt precies aan als m'n moeder: nou ben ik daarom wel net uit huis gegaan :+

Of gewoon zeggen: "Sorry hier heb ik nu geen tijd voor!" :wave: en weglopen. Doei!
Vreselijk vermoeiend die types, maar ik denk als je zelf gewoon aardig maar direct reageert het wel over gaat. Verder kan ik niet uit je verhaal opmaken dat je dusdanig contact met haar hebt dat jullie paarden ook op dezelfde weide staan oid dus dat je wel in gesprek "moet" met elkaar, of misschien heb ik daar overheen gelezen! Dus zou ik haar gewoon afwijzen als het waren en lekker laten gaan, dat soort mensen kosten mij gewoon te veel energie :+

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 20:15

ruitje schreef:
Edit: Op je laatste post.

Ik heb als staleigenaar ook wel eens een gesprek waarin ik geen stelling neem, ik kan mij voorstellen dat het dan overkomt alsof ik het eens ben met diegene maar ik hoor het eigenlijk aan om later voor mijzelf, of door de ander te spreken, echt te bepalen wat ik er van vind :) .

Kan het niet zijn dat het meer zo ging?

Hm hoorde hem duidelijk meepraten in het gesprek over hoe ik teveel hooi geef. Vreselijk vind ik dit. Ik had zo wel gedacht/gehoopt dat hij wel een onpartijdige positie ging innemen. Niet dus.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:20

Ik ken jouw staleigenaar niet, maar op een stal waar ik voorheen stond, stonden de paarden in de loopstal vaak op nat stro. Dan maakte ik het wat schoon en zorgde voor een fris bed met stro. De staleigenaesse klaagde dan dat de meiden die er ook stonden dit nooit deden.

En van die meiden hoorde ik weer dat de staleigenaresse tegen hun over mij klaagde dat ik teveel stro gebruikte.

Geen pijl op te trekken dus.

Vergeet niet dat jij je stalgenote een betweter vindt. Wellicht die eigenaar ook en praat ie maar even mee om van het gezeur af te zijn.

MarjanB

Re: Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:27

Waarschijnlijk weet je stalgenoot ook de pensioneigenaar te bespelen. Wellicht is het goed om even rustig met hem om tafel te gaan.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:01

Het kan ook zijn dat de staleigenaar geen zin had in het gezeur van de bemoeial en ja en amen heeft gezegd om haar niet tegen zich in het harnas te jagen. Als je als staleigenaar wordt aangesproken door 1 van je 2 pensionklanten kan je moeilijk zeggen dat je daar geen zin in hebt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 22:54

Vervelend om dat zo te horen! Ik zou even met (alleen) de staleigenaat om tafel gaan zitten, aangeven dat je het gesprek hebt gehoord en dit bijzonder vervelend vindt dat er zo achter je rug om gesproken wordt maar graag wat meer uitleg wilt waar dat vandaan kwam. Het kan best zijn dat je pensionhouder daadwerkelijk vindt dat je teveel hooi geeft,dit mag hij ook zeker vinden maar dan moet hij dat bij jou aangeven en is dit niet netjes als hij dit achter jouw rug om doet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:03

Waarom leidt gelijktijdig op stal/wei zijn tot confrontaties?
Je pakt je paard en gaat rijden. Je hoeft niet te praten.

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 23:17

En is dat erg als ze vinden dat je te veel hooi gebruikt?Zolang hij je er niet over aanspreekt zal het toch meevallen?
Was het niet gewoon ja ze geeft veel en verder niks...
Ben je niet te gevoelig voor commentaar? Je wil naar een grotere stal vaak krijg je dan met nog meer meningen te maken.
Wij hebben een zadelmaakster op stal staan,die spreekt mij ook wel eens aan over het feit dat ik mijn paard boomloos in rijd.Ik haal mijn schouders op en zeg dat ik een andere mening heb.Klaar...
Over iedereen word er overal wel eens wat gezegd,de kunst is het leren naast je neer te leggen.Een bubbel om jezelf heen creëren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 00:19

Ow, dat is lastig.

Ik denk dat je wel even moet onthouden dat je je stalgenooit zat bent en gevoelig voor alles wat zij doet en zegt. Dat de staleigenaar nu tegenvalt, snap ik. Maar grote kans dat hij morgen met jou meekletst.

Ik zou ook even apart met hem gaan praten en zeggen dat je al even tegen haar aanloopt en om die reden erover denkt om weg te gaan. Dat je paarden er echt fijn staan en je liever niet gaat, maar je geen andere keus hebt. Hou de eer aan jezelf door niet te gaan zwarpraten, roddelen etc. Juist als jij heel rustig en netjes overkomt, zal hij eerder gaan nadenken over het gedrag van de ander.

Maar staleigenaren zijn niet heilig. Ik kwam ergens waar je niet mocht roddelen. Prima, ik had er belang bij om daar te staan, dus lette enorm goed op mn woorden. Kwamen we er toch achter dat de stal zelf enorm kletste met iedereen........

Later stonden we ergens en kregen we een zelfde stalgenoot. Iemand waarvan ik weet dat ze anders is dan ze lijkt, erg overal bovenop wil zetten en veel kletst.
Komt de stal naar me toe dat ze normaal echt niet kletsen, maar van alles over haar wilde weten. Omdat ik meteen ga twijfelen als mensen gaan kletsen, heel gepast antwoord gegeven, maar wel eerlijk. Ik dacht echt dat het nette mensen waren en we een eerlijk gesprek hadden.

Wij gingen weg en achteraf is alles besproken en zijn wij een beetje zwartgemaakt. Altijd makkelijker dan je eigen gedrag te erkennen natuurlijk.

Ik vind het wel heel jammer dat die persoon de waarheid niet kent, maar ga er geen tijd en energie in steken verder.

Het kan wel even na sudderen als je zo weg gaat en je kan niet je verhaal doen en blijft in de omgeving. Ook voor je eigen gevoel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:23

Als je zelf erg afwijkt in je paardenverzorging zul je op 'n grote stal waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aan lopen, maar dan hebben meer mensen commentaar. Nu hoef je er maar met eentje te dealen. Gewoon niet meer op ingaan en zeggen, ik ga niet meer met jou in discussie.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:36

elnienjo schreef:
Als je zelf erg afwijkt in je paardenverzorging zul je op 'n grote stal waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aan lopen, maar dan hebben meer mensen commentaar. Nu hoef je er maar met eentje te dealen. Gewoon niet meer op ingaan en zeggen, ik ga niet meer met jou in discussie.

Maar wat is erg afwijken? Als het puur om hooi bijvoeren gaat; dat vind ik niet erg afwijken en zeker niet als TS nog nooit eerder van de stalbaas daar over heeft gehoord dat hij het er niet mee eens was met hoeveel ze voert.

Bij mij op stal, grotere stal van 55 boxen, werd een standaard portie hooi gegeven en stond je vrij om zelf bij te voeren met hooi van stal zonder extra kosten. Dat was gewoon een regel daar, dat je die mogelijkheid had en dat vond ik niet heel gek- het ene paard heeft nu ook meer nodig als de ander en het is lastig als eigenaar zijnde om 55 paarden gepast hooi te voeren, dus werd het zo gedaan. Hij gaf 2x per dag een portie hooi en de rest mocht je dan zelf aanvullen. Maar dat was dan wel ook voor iedereen bekend en iedereen deed daar dus mee wat hij/zij wilde.

Op de stal ervoor werd je ook bekletst als je wilde dat je paard meer hooi had en daar kreeg m'n paard dus echt veel te weinig en viel hij helemaal in. Andere stalgenoot ging daar ook weg omdat zij dus ook extra hooi wilde geven en de staleigenaresse dat maar onnodig vond en zij en andere stalgenoten haar dus helemaal zwart maakten.

Ik weet ook niet wat de afspraken zijn van TS met de staleigenaar maar als het puur om hooi gaat dan vind ik dat niet Erg afwijken... Maar dan zou ik bij een volgende stal wel kijken of je daar dan meer vrijheid in hebt om mee te doen wat je zelf wilt. En dan had de stalbaas ook met TS wel al over mogen overleggen ipv kletsen met de bemoeial hierover en dat beamen wat ze zegt over het geven van teveel hooi terwijl TS niet weet dat hij daar dan ook problemen mee heeft.

@TS,
kan me heel goed voorstellen dat je hier allemaal mee zit en zeker nu het zo uitziet alsof de staleigenaar dus toch niet onpartijdig is. Jammer dat je van die stal niks hebt gehoord waar je bent gaan kijken -O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:54

Ik snap je wel. Je moet niet met iedereen vriendjes zijn, maar een stalhouder die je kan vertrouwen vind ik toch wel een groot goed. Als ik die dan in een gesprek met een stalgenoot ook gretig hoor "roddelen" over mij, zou ik dat ook moeilijker van me af kunnen laten glijden dan wanneer het enkel de stalgenoot is die me bepraat. Het stukje informatie dat TS te veel hooi zou geven is alleen bestemd voor de oren van TS en had de stalhouder met haar moeten bespreken, dat hoeft die niet met de rest van de stal te delen.
Ik denk dat je best eens een rustig gesprek kunt aangaan met de staleigenaar.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:59

Als het hooi door ts zelf betaald wordt, wat maakt het uit wat de staleigenaar of stalgenoot ervan vindt?
Een ieder kan een mening hebben en deze mogen best van die van een ander afwijken, daar is niets mis mee.

De staleigenaar hoeft ook geen fan te zijn van Friezen/tinkers maar kan die dan nog steeds prima verzorgen lijkt mij?

Zeker een man op leeftijd zal best nog wat "ouderwetse ideeën" hebben over hoe paarden gehouden dienen te worden. Zolang hij ts vrij laat om haar eigen plan te trekken in haar verzorging van paarden zie ik daar geen probleem in.

Wat en hoe het gehele gesprek tussen staleigenaar en stalgenoot verlopen is, is hier iig niet gedeeld maar mogelijk ook niet in het geheel opgevangen door ts.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:05

Nee, daar denk ik anders over. Een stalhouder wil ik kunnen vertrouwen en wil ik niet achter mijn rug om over mij horen kletsen. Ik wil het niet meemaken dat ik op vakantie vertrek of in het ziekenhuis beland en dat de stalhouder de zorg voor mijn paard overneemt en zelf maar eens gaat bepalen dat mijn paard de helft minder hooi krijgt, want die Gini geeft altijd veel te veel.
Stalgenoten boeien mij hoegenaamd niet, maar van de stalhouder verwacht ik dat het een integer, oprecht persoon is die niets doet wat mijn achterdocht kan wekken en die relatief op 1 lijn zit met mij over 'hoe paarden houden'. In ruil ben ik een engeltje van een stalklant. :D

sarablack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:06

Maar de staleigenaar heeft dat niet gezegd tegen haar zelf. Dus begrijpt ze de context misschien verkeerd.
als we voer ronddelen zegt er ook wel eens iemand goh,Jamba krijgt wel er veel voer,en dan zeggen wij ook,ja hij krijgt erg veel voer.Dat beaam je, maar niet als kritiek bedoelend. (Hier bepalen de eigenaren in het redelijke hoeveel de paarden krijgen)
Mocht mij hij idd zoveel krijgen dat je zegt dit is te,dan zou mijn moeder met die klant gaan praten. Maar ik kan me voorstellen dat als je gevoelig voor kritiek bent dat het verkeerd over kan komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:09

Ik ga natuurlijk uit van de beschrijving van het gesprek door de persoon die erbij was:
"Over hoe ik vééls te veel hooi geef aan mijn paarden, dat ik vanalles fout doe en hoe ze "zeker niets meer tegen mij gingen zeggen". Zowel de staleigenaar als de bemoeial deden gretig mee aan het gesprek."

Dat lijkt me meer dan een bevestigend zinnetje.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:17

YellowLemon schreef:
Ah zit mezelf al langer in de weg :o
Vind het strontvervelend dat ik het mezelf zodanig hard aantrek. Ik kan dat mens niet meer horen of zien maar toch zit ik er zo mee in dat ik haar een vervelend gevoel zou geven. Klopt aan geen kanten: ik weet het. Het is helaas ook geen knopje dat ik zomaar aan en uit kan zetten.

Vandaar dat ik ook professionele hulp heb hierbij. Die gaf trouwens als advies om inderdaad gewoon mee te gaan met haar gedrag: "kom jij niet meer op de weide als ik er ben - prima, dankjewel".
Maar ze gaf ook mee dat het niet erg is om voor mezelf en de ontspanning te kiezen.

Maar moet eerlijk zeggen; ik zit al even in de paardenwereld en zo'n bemoeial heb ik van mijn leven nog niet meegemaakt.

Je geeft jezelf een beetje de schuld want je zit jezelf in de weg, maar hoe zij zich gedraagt is niet normaal hoor, met jou is niks mis. Blijkbaar wil je graag in het goede van mensen uitgaan en je houdt er niet van om anderen te kwetsen, dat is juist een mooie eigenschap! Grenzen aangeven kun je ook want dat heb je meerdere keren gedaan. Dat zij erover heen walst zegt wat over haar, niet over jou!
Hopelijk ben je snel van haar af :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:21

Ik denk dat sommigen hier een halve heilige van de staleigenaar verwachten.
Zolang de paarden goed verzorgd zijn en je van de staleigenaar geen onnodige kritiek krijgt, heeft die mens toch zijn werk naar behoren vervuld. Om dan te beginnen huilen over een gesprek dat je half gehoord hebt, waarover je zelf niet durfde een gesprek te beginnen toen en waarvan de conclusie juist was dat ze je met rust zouden laten erover... jeetje :roll:

En ja hier lach ik zelf ook wel eens met wat voor ‘rommel’ sommige mensen af komen of hoe ze hun ouders voor alle rotklussen voor de kar weten te spannen, maar leef en laat leven toch?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:26

Poekkie schreef:
Zolang de paarden goed verzorgd zijn en je van de staleigenaar geen onnodige kritiek krijgt, heeft die mens toch zijn werk naar behoren vervuld. Om dan te beginnen huilen over een gesprek dat je half gehoord hebt, waarover je zelf niet durfde een gesprek te beginnen toen en waarvan de conclusie juist was dat ze je met rust zouden laten erover... jeetje :roll:

En ja hier lach ik zelf ook wel eens met wat voor ‘rommel’ sommige mensen af komen of hoe ze hun ouders voor alle rotklussen voor de kar weten te spannen, maar leef en laat leven toch?

Wat een rotte manier van reageren zeg. Heeft TS Echt wat aan-not :n 8)7
Je hoeft het niet eens te zijn met hoe TS reageert op dingen en ermee om gaat, maar dat mag best wat met meer begrip verwoord worden.

@TS,
het kan idd zijn dat je het misschien toch in verkeerde context opgevangen hebt ja omdat je toch maar een deel en niet alles hebt gehoord. Wat anderen zeggen; ik kan me voorstellen dat de staleigenaar idd al snel gewoon iets beaamt in een gesprek namelijk maar zich verder toch afzijdig houdt. Maar begrijpelijk dat je op dat moment dat gewoon echt niet fijn valt omdat je al met dingen rondliep.

Misschien nog een gesprek aan gaan met de eigenaar om de kwestie 'te veel hooi geven' te bespreken?

Heb je nog andere stallingen gevonden in de omgeving die passen bij wat je zoekt?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:41

Gewoon weggaan.. je paarden wennen wel aan de andere stal. Dit is echt niks voor je zelf. Er zijn vast wel andere stallen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:42

Ik denk dat heeel veel mensen zo'n situatie niet fijn zouden vinden hoor. Ik heb mijn staleigenaren erg graag en als ik dan plots zoiets zou opvangen, zou dat me pijn doen... stalgenoten kan me echter weinig schelen, er zijn er altijd die lastig doen. Zo wordt er regelmatig over mij geroddeld omdat ik mijn paard weinig rijd tegenwoordig (druk), maar zelf vind ik dat niet erg zolang hij met zijn groepje happy de wei op kan, tis geen paard dat er druk van wordt niet te werken. Dus ik laat het maar zo.

Ik zou inderdaad proberen hier zelf mee aan de slag te gaan, het is niet gemakkelijk, maar als jij kan leren dat van je af te laten glijden, heb je echt een hele stap voor in het leven!! Ik lees dat je al hulp hebt, dus je pakt het supergoed aan.

Ik zou zelf zeggen; laat je niet wegjagen en denk ik inderdaad ook dat je wel eens pech kan hebben met je volgende stal ook, maar dat is natuurlijk gemakkelijk gezegd als je niet zelf in de situatie zit.

Veel wijsheid gewenst!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:53

cursebreaker schreef:
Poekkie schreef:

Wat een rotte manier van reageren zeg. Heeft TS Echt wat aan-not :n 8)7
Je hoeft het niet eens te zijn met hoe TS reageert op dingen en ermee om gaat, maar dat mag best wat met meer begrip verwoord worden.

@TS,
het kan idd zijn dat je het misschien toch in verkeerde context opgevangen hebt ja omdat je toch maar een deel en niet alles hebt gehoord. Wat anderen zeggen; ik kan me voorstellen dat de staleigenaar idd al snel gewoon iets beaamt in een gesprek namelijk maar zich verder toch afzijdig houdt. Maar begrijpelijk dat je op dat moment dat gewoon echt niet fijn valt omdat je al met dingen rondliep.

Misschien nog een gesprek aan gaan met de eigenaar om de kwestie 'te veel hooi geven' te bespreken?

Heb je nog andere stallingen gevonden in de omgeving die passen bij wat je zoekt?

Dat mag jij vinden, maar zo heeft TS het zelf toch ook letterlijk neergezet: ‘ik huil me de ogen uit de kop’.
Dat ze het rot vindt begrijp ik best, En dat ze naar een andere stal wil begrijp ik ook. maar tegelijkertijd een beetje relativeren mag Ook wel. Wat ik van heel die post begrijp is dat TS een zelfgemaakt probleem met de stalhouder heeft maar de stalhouder eigelijk niet met haar. Ik heb geen fluelen handschoentjes, sorry.

Maar waarom gesprek over hooi? Dat is toch absurd? Het is haar gewoon toegestaan en niemand belangrijks die haar er over aanspreekt. Wat ga je dan juist voeden en aanwakkeren buiten jezelf te kwellen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:00

Wist je dat er verschillende mensen op deze wereldbol rondlopen met ook allemaal verschillende karaktereigenschappen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:02

Je moet natuurlijk doen wat goed voelt. Maar ik zou de staleigenaar ook nog niet zo snel afschrijven. Als jouw stalgenoot is zoals jij het beschrijft is de reactie misschien niet eens zo gek. Om een discussie te voorkomen gewoon mee banketstaaf dan ben je er het snelst vanaf.
Ik heb dat ook weleens met sommige mensen(en/of bepaalde dagen). Als het geen zin heeft om er tegenin te gaan en je die dag ook geen zin in hebt. Ga je gewoon mee en gaat dat gewoon even het makkelijkste.

Ik denk ook dat het goed is om met de stalhouder te praten en gewoon om duidelijkheid vragen en dan kan je altijd aangeven dat je op zoek gaat naar iets anders.

Kan me wel voorstellen dat het plezier ook een beetje kwijt is en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Allemaal makkelijk gezegd hoe het moet maar heel moeilijk om soms dingen van je af te zetten en los te laten.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:14

TS heeft volgens mij al eerder in het topic aangegeven dat ze weet dat ze harder moet zijn.
Maar zo iets gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag.

Vervelende mensen blijven natuurlijk vervelend en als je die vervelende mensen dan iedere dag tegen moet komen dat je daar dan zelf niet blij van wordt, is volgens mij helemaal niet raar.
Ze zal echt niet de eerste zijn die van stal veranderd door de mede-pensionhouders of de pensionhouder.

Wij waren er niet bij, dus wat de stalhouder nou precies deed en zei, kunnen wij ook moeilijk beoordelen. Het was natuurlijk beter geweest als ze dit overhoorde gesprek gewoon binnengedrongen was met een hele vrolijke sneer als 'goh ik hoor dat het over mij gaat, mag ik ook meepraten?'

Maar het is net als met de bekende bakrandruiters die we allemaal wel kennen, zo makkelijk banketstaaf op afstand als het niet jouw probleem is.