[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sure_lee

Berichten: 10451
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 16:33

Het is niet mijn eigen PP. Maar hier staan mijn Haflingers.
Ik ben zo blij met deze plek. Ze hebben heerlijk de ruimte om lekker paard te zijn en hun eigen ding te doen. Dat is voor mij het belangrijkste.

Deze winter was mijn eerste winter hier. Het is kleigrond en door alle nattigheid was het soms wel even afzien. Vooral voor mij zelf. Mijn paarden leken er geen last van te hebben. Deze zomer hebben de eigenaren een nieuwe shovel aangeschaft waarmee ze de track kunnen slepen en dus vrij kunnen maken van modder. Daarnaast is de track afgelopen week weer verhoogd met een nieuw laag puin.
Ze blijven bezig met verbeteren en dat vind ik erg belangrijk. En nu hopen op een iets minder natte winter haha.

Mijn paardjes zijn hier zo blij!

Wat foto's van het afgelopen jaar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gebied is 7ha groot. Er staan tussen de 40-50 paarden en er staan 16 hooibakken verspreid over de track. Daarnaast zijn er 2 schuilstallen en heb je de keuze uit 8 verschillende soorten krachtvoer die de staleigenaar geeft in het voerstation. Eigen voer en supplementen kan ook. Als je dat klaar zet, wordt dat ook gegeven.
Er is een weide (vol met onkruid.... vinden ze heerlijk!)los van het gebied waar je je paard kan laten grazen. In het gebied zelf staat geen gras. Er is een longeerbak en een buitenbak.

Verder is het voor mij ideaal omdat ik alleen maar buiten rij.... het ligt aan 85 km ruiterpad.

Mijn paarden zijn zo veranderd sinds ze hier staan. Zo heerlijk relaxed en in balans. Ze hebben 0 frustratie. Dit valt vooral ook mensen op die mijn paarden kennen van toen ze hier nog niet stonden.
En ik ben uiteraard ook veranderd. Wat een rust heerst er op deze plek.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 20:55

Mooie foto's komen voorbij!!

Ik vind 2 schuilstallen op zoveel paarden wel echt veel te weinig. Hoe droog blijft de grond daar hele jaar? Ik zou echt wel willen dat ze hele jaar rond ergens kunnen liggen in ieder geval.

Wat betreft gras;
Het gaat hier om pp's en dan gaat men uit van geen of weinig gras. Dat is nou eenmaal de keus. Het is om natuur na te bootsen en daar eten paarden geen gras zoals je in Nederland tegenkomt.
Ja, paarden vinden het lekker en zien er vaak mooi uit. Je lost vaak een vit E tekort op etc.

Maar het is ook al even bekend dat het te eenzijdig is. Daarom biedt je eetbare gewassen aan en zie je dat veel aangeplant worden.
Ook jonge paarden doen het vaak goed op de wei. Maar er zijn onderzoeken gedaan dat paarden die jong veel gras eten, juist ook later problemen krijgen met obesitas,hb,ir etc.
En dan hebben we het nog niet over de tekorten die zorgen voor slechte botten etc. Artrose kom je vaak later pas tegen.

Er zijn mensen die met een gps tracker hebben gemeten en paarden lopen op een track meer km's dan op een wei. Meten=weten. Daarom is het juist voor veel paarden beter voor de gezondheid en daagt men paarden zoveel mogelijk uit tot bewegen.

Onze paarden staan ook steeds op een hoopje of bij de net gevulde bakken etc. Maar op 24 uur zie ik ze echt veel bewegen en ook van bak naar bak gaan. Is maar net hoe je dat aanpakt.
Laat je de bakken leeg gaan, vallen ze soms aan op nieuw hooi.
Vul je maar 3 bakken, eten ze die leeg. Vul je elke keer een paar andere, gaan ze zoeken.

Ik gun ze ook gras voor de lekker, maar het hoort officieel niet bij een pp als voer. Ik heb daar maling aan. Net als de andere eisen.
Mijn oudste is 27, super fit, maar hou er wel rekening mee, dus daarom is de heuvel bijv geen verplicht obstakel. Net als de boomstammetjes etc.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:13

In de natuur eet een paard heel divers, en ook gras. Mijn paarden lopen op natuur land, veelal kruiden, en raaigras heb ik niet. In een "gewone" wei zou ik ze absoluut niet willen hebben. Als ik zie hoe vaak ze hier de wei in en uitlopen voor een rondje track, met hier en daar een hapje, dutje, sprintje etc, staan ze zeker niet meer op 1 plek door toegang tot weide. Maar ook dat, ik heb grof langstengelig spul. Ergens anders zijn nog korte zoete sproetjes langs de kantjes, ergens anders weer gesnoeid brand netels, ergens anders staat weer een distel, lekkere boom of riet. Het is maar hoe je het indeelt. Ik voer enkel geen hooi in deze periode, omdat er genoeg vers groeit. Maar dat is absoluut niet alleen gras. En als de veulens ouder zijn ga ik nog veel meer spelen met welke stukjes land ik open zet, en soms misschien wel meerdere tegelijk...

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:21

Bij ons idem. Ik was vanmorgen 7.30u op stal, paarden stonden bij de stallen. Hun hooi was op, maar in het stukje waar mijn merrie exclusieve rechten toe heeft lag nog wel hooi. Dat heb ik in de bak bij de stallen gegooid, merrie voer gegeven en toen in de wei gaan uitmesten en de draad verzetten. Het gras in de wei is hooi op stam en vinden ze niet echt heel lekker. We verzetten dagelijks zo’n twee meter, maar er staat nog zat op het stuk waar ze steeds toegang toe hebben. Toen ik klaar was, kwamen ze zelf al aangescharreld en hebben ze een tijdje in de wei gestaan. Vervolgens werd het daar te warm en hebben ze even bij de stallen gestaan (eerst via de track gelopen en alle hooibakken gecheckt, in twee bleek nog een plukje te liggen). Daarna kwamen ze naar de bosrand om daar rond te hangen, wat grasjes te knagen langs de randen en te bekijken wat ik aan het doen was.
Ik heb langs de groenstrook wat takjes weggesnoeid en die op de track ten vallen, dat hebben ze deels opgegeten. Aan het eind van de strook kwamen ze weer bij de wei en zijn ze weer gras gaan eten. Na een uur weer naar de stallen, waar weer nieuw hooi lag. En toen ben ik naar huis gegaan.

Wij voeren wel hooi bij, altijd, omdat ze er toch altijd behoefte aan lijken te hebben. Meer droge stof, denk ik. Bovendien willen we ze met dit weer niet dwingen om in de zon op de wei te gaan staan.
Ik kan op meerdere plekken hooi voeren, maar op dit moment sla ik twee plekken standaard over omdat die het grootste deel van de dag in de zon staan en dan willen de pony’s er niet staan.

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:30

Het ene paard is het andere niet. Mijn paard is juist dik geworden van hooi(uit slowfeeders en meerdere bakken) deze winter en juist nu op ons gras al enorm afgevallen.
Maar ons gras is net als dat van Caily. langstengelig uitgebloeid arm gras en nu met die droogte ziet het er meer uit als hooi op stengel. Nu de dazen grotendeels weg zijn en het vandaag ook een stuk koeler was is mijn merrie ook weer uit haar schuilplaats gekomen en is ze ook weer meer aan het rondscharrelen.

Vandaag is ook het eerste boompje gesneuveld :+ een babyberkje :(:)

Tancreda4

Berichten: 24209
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:03

Interessant topic! Helaas heb ik geen eigen stukken, de weides kunnen elk jaar verschillen en een track aan leggen mag en kan niet. Nu met het droge weer heb ik wel wat paadjes door de weide gemaakt dat ze wat meer wordt getriggered meer te lopen. Vorige jaren had ik steeds stukjes, zelfde oppervlak aan gras maar dan bv een vierkant en toch veel minder lopen en ook minder ruimte voor een sprintje, dan met de aanleg van een pad. In de winter staat ze op een paddock.

Ik lees stiekem mee om te kijken of ik nog leuke ideeën kan opdoen voor de weide of straks in de winter voor de paddock.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:13

Hoi allemaal,

Mijn ponies staan ook op een mooie PP. Echter doordat ik ga samenwonen in Emmen ((Drenthe), ben ik genoodzaakt om ze te verhuizen.

Nu zoek ik voor mijn twee lieve E pony’s een fijne plek in de omgeving van Emmen. Het liefst bij iemand particulier en kleinschalig.

Is er hier in deze groep iemand die ons een fijn plekje kan aanbieden. Ik ben iemand die graag mee helpt. Referenties beschikbaar.

Het gaat om moeder en zoon/ruin van 6,5 en 4 jaar oud. Beiden super lief, sociaal, ijzerloos en gewend om in de groep te staan. Hij is speels en extravert en moeders staat laag in rang, is rustig en introvert.

Wie o wie weet iets? Ik heb al in diverse groepen Op FB een oproep gedaan maar juiste plek zat er niet tussen helaas.

Jinte

Berichten: 4837
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 23:15

superpony schreef:
Mooie foto's komen voorbij!!

Ik vind 2 schuilstallen op zoveel paarden wel echt veel te weinig. Hoe droog blijft de grond daar hele jaar? Ik zou echt wel willen dat ze hele jaar rond ergens kunnen liggen in ieder geval.

Wat betreft gras;
Het gaat hier om pp's en dan gaat men uit van geen of weinig gras. Dat is nou eenmaal de keus. Het is om natuur na te bootsen en daar eten paarden geen gras zoals je in Nederland tegenkomt.
Ja, paarden vinden het lekker en zien er vaak mooi uit. Je lost vaak een vit E tekort op etc.

Maar het is ook al even bekend dat het te eenzijdig is. Daarom biedt je eetbare gewassen aan en zie je dat veel aangeplant worden.
Ook jonge paarden doen het vaak goed op de wei. Maar er zijn onderzoeken gedaan dat paarden die jong veel gras eten, juist ook later problemen krijgen met obesitas,hb,ir etc.
En dan hebben we het nog niet over de tekorten die zorgen voor slechte botten etc. Artrose kom je vaak later pas tegen.

Er zijn mensen die met een gps tracker hebben gemeten en paarden lopen op een track meer km's dan op een wei. Meten=weten. Daarom is het juist voor veel paarden beter voor de gezondheid en daagt men paarden zoveel mogelijk uit tot bewegen.

Onze paarden staan ook steeds op een hoopje of bij de net gevulde bakken etc. Maar op 24 uur zie ik ze echt veel bewegen en ook van bak naar bak gaan. Is maar net hoe je dat aanpakt.
Laat je de bakken leeg gaan, vallen ze soms aan op nieuw hooi.
Vul je maar 3 bakken, eten ze die leeg. Vul je elke keer een paar andere, gaan ze zoeken.

Ik gun ze ook gras voor de lekker, maar het hoort officieel niet bij een pp als voer. Ik heb daar maling aan. Net als de andere eisen.
Mijn oudste is 27, super fit, maar hou er wel rekening mee, dus daarom is de heuvel bijv geen verplicht obstakel. Net als de boomstammetjes etc.


Mooie visie, sluit ik me bij aan.
Merk bij ons ook dat ze, ondanks dat ze 'alleen' overdag op de wei staan, ze regelmatig terug gaan naar het hooi ondanks de keuze tussen gras en hooi.
Desondanks moeten ze dan wel naar de voerplekken lopen, tussendoor even chillen in de stal of onder een boom, of brandnetels knabbelen.
Erg leuk om te zien en om te observeren.
Mijn jonkie trok toen ze niet op gras stond tijdens het wandelen erg naar de bermen toe. Nu ze ook gras kan eten heeft ze dat (gelukkig) helemaal niet meer. Toch geeft ze overdag ook vaak voorkeur aan hooi.

Overigens zou ik dingen als boomstammen, grindpad etc nooit als verplicht iets doen, maar dat ze er altijd voor kunnen kiezen er omheen te gaan of een andere route te lopen naar hetzelfde punt. Mochten ze dan wat aan de hoeven hebben, of inderdaad op leeftijd zijn, zijn ze niet verplicht. Juist dat ze de keuze kunnen maken vind ik mooi. Net zoals nu met het warme weer en de zon. Genoeg plek in de schaduw op de weide of in de stal, maar mijn jonkie gaat toch echt het liefste midden in de zon liggen slapen 8)7

Leuk topic dit trouwens, fijne inspiratie en fijn om meer visies te lezen en zien op foto's.

Een mooi plaatje van deze avond <3
Afbeelding

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 23:48

Mopjemop schreef:
Het gaat om moeder en zoon/ruin van 6,5 en 4 jaar oud.


Wacht.. moeder was drachtig met 1,5 jaar?? :wow:

Horsier

Berichten: 404
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 00:05

Mooie lucht Jinte. Bij jullie ook alles lekker uitgedroogd zie ik. Het enige wat nog groen is is het onkruid :+

Vandaag de buurman op bezoek gehad. Hij heeft een grondverzet bedrijf en als het goed is komt hij volgende week een poel aanleggen en van het zand en heuvel maken.

De paddock is nu 1200 meter en omdat ik ze maar 2 uur per dag op t gras heb vind ik t zonde om de meeste ruimte voor gras te bewaren.
De achterste wei trekken we dmv een pad erbij. Daar komt ook de poel en de heuvel.

Ik wil de poel geen meters diep dus ben benieuwd of we er wel water in kunnen laten staan. Gelukkig hebben we een grondwaterpomp :j

Jinte

Berichten: 4837
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 00:11

Horsier schreef:
Mooie lucht Jinte. Bij jullie ook alles lekker uitgedroogd zie ik. Het enige wat nog groen is is het onkruid :+

Vandaag de buurman op bezoek gehad. Hij heeft een grondverzet bedrijf en als het goed is komt hij volgende week een poel aanleggen en van het zand en heuvel maken.

De paddock is nu 1200 meter en omdat ik ze maar 2 uur per dag op t gras heb vind ik t zonde om de meeste ruimte voor gras te bewaren.
De achterste wei trekken we dmv een pad erbij. Daar komt ook de poel en de heuvel.

Ik wil de poel geen meters diep dus ben benieuwd of we er wel water in kunnen laten staan. Gelukkig hebben we een grondwaterpomp :j


Valt mee. De wei die ze kaal hebben is inderdaad erg droog maar de rest staat er nog mooi bij. Dankzij de strookbegrazing doen we er ook een stuk langer mee!

Ben benieuwd naar je poel! Lijkt mij ook erg tof in de toekomst.
Overburen hebben ook een hele toffe paddock paradise, hun poel staat helaas zo goed als droog omdat het grondwater te diep ziet. Evengoed gaan de paarden daar wel graag in het zand spelen of even natte hoefjes halen.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 01:55

Van, dat ligt aan je gras of hooi, dus zou je moeten analyseren. En afvallen of aankomen zegt nog niks over de kwaliteit van het ruwvoer.

De clou is weten hoe je hooi aanbiedt. Mijn obesitas pony is hb geweest en ik moet ook keuzes maken. De oudste mag niet te mager worden. Je wil ze niet te lang zonder hebben staan etc.

Maar wanneer er veel restjes zijn, scharrelen ze beter rond dan bij 1 volle bak hooi bijv.

Ze kunnen hier kantjes maaien, maar zijn geloof ik de brandnetels wel zat.

Het was hier 1 wei en erg verwaarloosd en krijgen we dit jaar nog niet in 1x goed. Ook daarom belasten we het niet zo erg.

We zijn aan het aanplanten en op de heuvel kruiden geplant, maar niet alles heeft de kans gekregen goed te wortelen. Heb wel achter een paard aangelopen die een tijm plantje in haar mond had :)

Wij hebben een poel laten graven. Eerste dag graven zag je waar water had gestaan, maar was het nog droog. Die dag was het na de andere dingen, dus nog niet echt de dag dat de poel gegraven werd.........Volgende dag stond er al wat water en is er wel verder gegraven om hem in vorm te krijgen.

Ons plan was; 1 rechte kant, afzetten en dan voor half rond en aflopend om erin te lopen. Dus we hebben op 2/3 palen en gaas gezet en daarachter plantjes om te zuiveren.
Rondom de poel boven ook palen en gaas. Water steeg goed, maar het is te diep en ze maken er nu weinig gebruik van zo.

We hebben inmiddels ene bron en een hele grote rol tyleen liggen, dus we gaan de poel aanpassen.
Hij wordt deels dichtgegooid dat we er rondom een pad kunnen maken. Hij wordt minder diep en gaan hem vullen met grondwater.
Nog steeds wel een stuk afzetten voor de planten en andere dieren. We zien erg veel libelle's bijv.

Het enige wat ik echt mis is; fantasie, hahaha
Maar nee, omdat het kaal was is het een betje recht toe, recht aan geworden. Ook mede omdat ik zo een lang race pad kon maken en afstanden afleggen kon stimuleren.
Maar vooraan is het iets speelser en maken ze meer gebruik van. Dat is alleen nog niet definitief, omdat het naast onze bouwput ligt en we nog niet klaar zijn voorlopig.

Als de poel aangepast is ga ik daar dus al iets spelen met het pad. Ik heb achteraf ietsjes spijt van de heuvel. Hij is me iets te steil en ligt net niet op een fijne plek, maar toen was alles nog kaler en wilde wei overhouden.
Hekwerk is al af en er groeien plantjes, dus vindt verplaatsen best lastig, maar wie weet..........Zoals ze het gedaan hebben met de kranen is het voor hun maar een paar uurtjes werk. Ik baal alleen dat ze dan over wei moeten komen en we wel de plantjes en het hekwerk opnieuw moeten doen.

Maar dat is bij de poel dus ook zo.

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 07:41

__Toverbal schreef:
Mopjemop schreef:
Het gaat om moeder en zoon/ruin van 6,5 en 4 jaar oud.


Wacht.. moeder was drachtig met 1,5 jaar?? :wow:


Zo een beetje wel... ze is bijna 7 dus was iets ouder maar zeker nog een tienermoeder.

Ik heb haar gekocht uit een koppel wilde paarden en wist niet dat ze drachtig was.
En ja dan is er zoveel maanden later een heel lief ventje waar ik spontaan verliefd op was.... dus verkopen is dan geen optie!

Afbeelding

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:02

Mopjemop schreef:
__Toverbal schreef:
Wacht.. moeder was drachtig met 1,5 jaar?? :wow:


Zo een beetje wel... ze is bijna 7 dus was iets ouder maar zeker nog een tienermoeder.

Ik heb haar gekocht uit een koppel wilde paarden en wist niet dat ze drachtig was.
En ja dan is er zoveel maanden later een heel lief ventje waar ik spontaan verliefd op was.... dus verkopen is dan geen optie!

[ [url=m/fAzkiy.png]Afbeelding[/url] ]


Dat is dan wel een verrassing ja. Wel leuk dat je ze allebei gehouden hebt

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:12

superpony schreef:
Van, dat ligt aan je gras of hooi, dus zou je moeten analyseren. En afvallen of aankomen zegt nog niks over de kwaliteit van het ruwvoer.

De clou is weten hoe je hooi aanbiedt. Mijn obesitas pony is hb geweest en ik moet ook keuzes maken. De oudste mag niet te mager worden. Je wil ze niet te lang zonder hebben staan etc.

Maar wanneer er veel restjes zijn, scharrelen ze beter rond dan bij 1 volle bak hooi bijv.

Ze kunnen hier kantjes maaien, maar zijn geloof ik de brandnetels wel zat.

Het was hier 1 wei en erg verwaarloosd en krijgen we dit jaar nog niet in 1x goed. Ook daarom belasten we het niet zo erg.

We zijn aan het aanplanten en op de heuvel kruiden geplant, maar niet alles heeft de kans gekregen goed te wortelen. Heb wel achter een paard aangelopen die een tijm plantje in haar mond had :)

Wij hebben een poel laten graven. Eerste dag graven zag je waar water had gestaan, maar was het nog droog. Die dag was het na de andere dingen, dus nog niet echt de dag dat de poel gegraven werd.........Volgende dag stond er al wat water en is er wel verder gegraven om hem in vorm te krijgen.

Ons plan was; 1 rechte kant, afzetten en dan voor half rond en aflopend om erin te lopen. Dus we hebben op 2/3 palen en gaas gezet en daarachter plantjes om te zuiveren.
Rondom de poel boven ook palen en gaas. Water steeg goed, maar het is te diep en ze maken er nu weinig gebruik van zo.

We hebben inmiddels ene bron en een hele grote rol tyleen liggen, dus we gaan de poel aanpassen.
Hij wordt deels dichtgegooid dat we er rondom een pad kunnen maken. Hij wordt minder diep en gaan hem vullen met grondwater.
Nog steeds wel een stuk afzetten voor de planten en andere dieren. We zien erg veel libelle's bijv.

Het enige wat ik echt mis is; fantasie, hahaha
Maar nee, omdat het kaal was is het een betje recht toe, recht aan geworden. Ook mede omdat ik zo een lang race pad kon maken en afstanden afleggen kon stimuleren.
Maar vooraan is het iets speelser en maken ze meer gebruik van. Dat is alleen nog niet definitief, omdat het naast onze bouwput ligt en we nog niet klaar zijn voorlopig.

Als de poel aangepast is ga ik daar dus al iets spelen met het pad. Ik heb achteraf ietsjes spijt van de heuvel. Hij is me iets te steil en ligt net niet op een fijne plek, maar toen was alles nog kaler en wilde wei overhouden.
Hekwerk is al af en er groeien plantjes, dus vindt verplaatsen best lastig, maar wie weet..........Zoals ze het gedaan hebben met de kranen is het voor hun maar een paar uurtjes werk. Ik baal alleen dat ze dan over wei moeten komen en we wel de plantjes en het hekwerk opnieuw moeten doen.

Maar dat is bij de poel dus ook zo.
Ik heb geen ruwvoer analyse nodig om te zien dat mijn merrie het beter doet op ons gras dan ze deed op hooi afgelopen winter. Niet alleen qua afvallen trouwens. Al zit ze sowieso beter in haar vel sinds het paard wat bij haar steeds voor stres zorgde er niet meer is.
Uiteraard krijgen ze ook een vitamine brok bijgevoerd.
Als je maar weinig weide hebt is het lastig om het echt goed te houden. Ik heb weide teveel dus het is allemaal grof stengelig uitgebloeid gras.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:43

Van schreef:
Het ene paard is het andere niet. Mijn paard is juist dik geworden van hooi(uit slowfeeders en meerdere bakken) deze winter en juist nu op ons gras al enorm afgevallen.
Maar ons gras is net als dat van Caily. langstengelig uitgebloeid arm gras en nu met die droogte ziet het er meer uit als hooi op stengel. Nu de dazen grotendeels weg zijn en het vandaag ook een stuk koeler was is mijn merrie ook weer uit haar schuilplaats gekomen en is ze ook weer meer aan het rondscharrelen.

Gras heeft gemiddeld een hogere voedingswaarde dan hooi. Maar ze moeten veel meer rondlopen om hun kostje bij elkaar te scharrelen. Dus logisch dat ze meer in 'sportconditie' komen wanneer ze van hooi naar grazen gaan. Totdat er ooit iemand een rondrijdende hooiruif zou uitvinden :) Dat zou nog eens een oplossing zijn voor de wintermaanden !

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 10:55

oeh goed idee :D We hebben wel een zitmaaier met een aanhangertje en mijn pa is toch met pre pensioen kan hij mooi de hele dag over de track rijden :')

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:03

Als je hem zover krijgt moet je zeker foto's laten zien :D

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 11:13

Dat gaat hem niet worden ben ik bang _O- de zitmaaier past ook niet door het bos

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:11

Sclimpre schreef:
Totdat er ooit iemand een rondrijdende hooiruif zou uitvinden :) Dat zou nog eens een oplossing zijn voor de wintermaanden !

Ik heb wel eens een afbeelding gezien van een oude stapmolen die omgebouwd was tot hooinet draaimolen. Was zo'n molen waar de paarden aan een halster aan vast zaten. Molen stond los in de wei en ipv de paarden er aan vast te zetten hingen er hooinetten aan. Werkte briljant!

Tuurlijk kun je je afvragen of je je paard lang achter elkaar op zo'n volte wil laten lopen maar ik vind het een mooi staaltje van omdenken/hergebruik van materialen. :D

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:19

Caily schreef:
En tot slot ga ik ook de paddock paradise van vrienden even showen. Hun zijn ook in april begonnen met opzetten, maar pakken het echt enorm professioneel aan. Om jaloers van te worden. Ze wonen nabij Winschoten (Vlagtwedde) en hebben een pensionstal. De hectare land bij de boerderij die ze kochten is inmiddels omgetoverd tot waar paradijs. Onlangs is er een drone geweest. De eerste foto's zijn geleverd, maar er volgen ook filmpjes. Ze zijn op facebook terug te vinden onder de naam Paardenpension Natuurlijk de Jong.

Wat een supertoffe plek joh! Ziet er inderdaad allemaal nog heel vers uit. Werkt die hooi'galg' in de praktijk? Lijkt me iets dat ze snel omtrekken namelijk.

En de sproei-installatie, is die echt gebruikt door de paarden met de hitte?

En weet je wat voor stenen ze precies gestort hebben? Het ziet er vrij grof uit, ben benieuwd of de paarden daar ok over kunnen lopen. In de praktijk zie ik maar weinig paarden daar op een ok manier over lopen namelijk (en ja, ik kan heel goed het verschil zien tussen voorzichtig zoeken hoe je je voeten neer moet zetten en een pijnlijk lopend paard :D ).

Maflinger_S
Berichten: 12191
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 12:22

Een hooiroomba! :)*

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 13:22

Zo'n sproeiinstallatie is echt een aanrader, ik heb vernelevaars boven de ingang van de stallen gehangen met die hitte. Was 20 euro voor een slang van 10 meter en zat met wat haakjes zo boven de ingangen vast, tuinslang eraan en klaar. Op het warmst van de dag die vernevelaars aangezet. Het werd er echt koeler van in de stal, als ze er wat langer onder gaat staan worden ze echt nat en kunnen ze daarna zichzelf lekker 'paneren' met zand. Eentje krijgt last van droge brokkelhoeven met droog weer en dat leek ook te verbeteren omdat hij er zoveel onder stond. Ik heb er zelf ook veel onder gestaan :D.

@Horsier, ik maak even wat foto's van de tussenwand en deur en dan stuur ik je een pb!

Ethelate

Berichten: 21126
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 15:46

Ir111 schreef:
Sclimpre schreef:
Totdat er ooit iemand een rondrijdende hooiruif zou uitvinden :) Dat zou nog eens een oplossing zijn voor de wintermaanden !

Ik heb wel eens een afbeelding gezien van een oude stapmolen die omgebouwd was tot hooinet draaimolen. Was zo'n molen waar de paarden aan een halster aan vast zaten. Molen stond los in de wei en ipv de paarden er aan vast te zetten hingen er hooinetten aan. Werkte briljant!

Tuurlijk kun je je afvragen of je je paard lang achter elkaar op zo'n volte wil laten lopen maar ik vind het een mooi staaltje van omdenken/hergebruik van materialen. :D

Gok dat de echte luie paarden waar je dat juist voor plaatst, snel zat doorhebben dat het net na elke hap weer langs komt ;)

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 16:15

Dit is nu mijn mini-track op 900-1000 m2 (de door sommigen gewraakte "postzegel-PP"). 's Nachts sluit ik de track af en hebben ze alleen de stal en paddock ter schikking. De mestsilo was altijd een doorn in mijn oog, maar nu heb ik er mijn voordeel aan gedaan en er een pad langs gelegd. Ze vinden het leuk om er op te lopen, omdat ze daardoor niet alles kunnen zien en nieuwsgierig zijn wat er om de bocht komt.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vlinder2009 op 15-08-20 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt