Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 13:33

Ik ben al een paar weken aan het sproeien.. Via de grondwaterput, helemaal op zonne-energie de afgelopen weken, dat is wel fijn. Je ziet het gras groeien nu.

Hutcherson

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:08

Ik heb een sproeier op statief besteld. Om een gedeelte van de weide en de bak te sproeien. Komt 20 meter ver. Ik ben heel benieuwd. Gelukkig hebben wij twee puntstukken waarvan 1 aangesloten op een pomp. Denk dat ik er nog een pompje bij koop zodat we de achterste weide ook kunnen sproeien.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 14:20

Ik heb gisteren deel van het weitje gesproeid. Land ligt op een eilandje dus altijd water uit de sloot.

Benieuwd of het gras wat beter gaat groeien.

Heb nu flink gat in mijn hand :+ van het uitsteken van de boterbloemen. Onbegonnen werk. Pffffff

Varekaj, kun je de pomp niet op zonne-energie of een benzine aggregaat laten draaien?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 16:36

Vinden jullie het niet gevaarlijk om nu al te sproeien op putwater? Want stel dat we weer zo’n droge zomer krijgen, zijn de putten uit nog voor de droge zomer toch?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:42

tengeltje11 schreef:
Vinden jullie het niet gevaarlijk om nu al te sproeien op putwater? Want stel dat we weer zo’n droge zomer krijgen, zijn de putten uit nog voor de droge zomer toch?

Ik vrees met zo’n zomer van 3 jaar geleden dat er toch niet tegenop te sproeien valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:43

Het is nu al zo droog dat ik gok dat het niet veel verschil gaat maken. De laatste regen is hier onderhand al een maand geleden gevallen...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:49

Heb voor veel geld in laten zaaien deze herfst. Maar we zien wel. Tegenwoordig is niets meer zeker, haha. Dat relativeert wel

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:56

Ik heb afgelopen week al gemaaid, het gras stond echt flink. In de zon laten drogen en de volgende dag in de schuur opgeslagen. Het gras groeit zo hard, dat ik het bij wijze van spreken van de week alweer zou kunnen maaien. Moet wel zeggen dat ik voor dit gras heel duur zaad had gekocht (70 of 75 Euro voor ongeveer 10 kilo) en dat dat zeer zeker de moeite waard is. Heb al veel verschillende zaadsoorten geprobeerd, maar dat wilde maar niet opkomen. Het was een stuk van 300 m2 om te proberen, maar nu ik weet dat het zo goed pakt ga ik ook de rest van het landje daarmee doen. :j

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:21

Shenavallie schreef:
Ik heb afgelopen week al gemaaid, het gras stond echt flink. In de zon laten drogen en de volgende dag in de schuur opgeslagen. Het gras groeit zo hard, dat ik het bij wijze van spreken van de week alweer zou kunnen maaien. Moet wel zeggen dat ik voor dit gras heel duur zaad had gekocht (70 of 75 Euro voor ongeveer 10 kilo) en dat dat zeer zeker de moeite waard is. Heb al veel verschillende zaadsoorten geprobeerd, maar dat wilde maar niet opkomen. Het was een stuk van 300 m2 om te proberen, maar nu ik weet dat het zo goed pakt ga ik ook de rest van het landje daarmee doen. :j

Heb je het los in schuur gelegd?

Werd net verrast door plensbui. Stond niet op buienradar, maar ben ik wel blij mee *\o/*

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:45

Hier rommelt het ook enorm maar nog geen regen
Tis erg droog

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 17:50

StalNollie schreef:
Hier rommelt het ook enorm maar nog geen regen
Tis erg droog

En ik woon maar een paar km bij jou vandaan, hopelijk schuift het jullie kant op

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:30

Hier bewolkt maar heb zelf maar gezorgd voor regen. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:46

Hier vijf druppels gevallen vanmiddag. Hopelijk komt er nog meer. Vandaag de Vegamix gestrooid.

Voor een deel van onze wei hebben we advies gevraagd. Daarvoor was het advies beluchten en inzaaien met beter paardengras. Daar krijgen we offerte voor. Drijfmest was het beste, dus nog maar eens zoeken naar een boer met een kleine tractor die kan injecteren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:52

Sproeien ga ik maar niet aan beginnen, dan doe ik niets anders meer :+

Hier zeggen ze dat we komende nacht kans hebben op wat druppels regen maar dat zien we morgen ochtend wel weer.

Ben iig begonnen met het keren van de mesthoop, kijken of we daar wat betere compost van kunnen maken, dan kan dat komend najaar over een deel van de weides.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:51

Hier zit ik ook te wachten op regen, want mijn groenveld (een grasveld kan ik het niet meer noemen na de afgelopen twee zomers) wil ik ook graag bekalken. Nu hoeven er hier gelukkig geen dieren op daarna, maar ik heb nog wel een stuk moestuin wat ook bekalkt moet worden.
Kan ik daar de kalk eventueel onderwerken zolang het nog niet geregend heeft? Zodat eventueel onkruid gelijk in contact kan komen ermee?

En iemand nog een idee om van overwoekerend klimop af te komen? Ook dat heeft zich onder het onkruid over de bodem verspreidt en lekker geworteld, maar dat spul ben ik ondertussen wel echt spuugzat :n
En nee, dat heb ik niet zelf geplant, onze voorgangers hier vonden klimop blijkbaar fantastisch, want die zooi hadden ze letterlijk overal neergezet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:08

Uittrekken is denk ik de enige optie tegen klimop.

Toen ik vertrok vielen er wat verdwaalde druppels, er hing een aardige wolk. Hopelijk zet het wat door! Ik heb wel gemerkt dat het vandaag allemaal wat groener is gebleven door minder zon. Ga ik ook niet over klagen. De komende dagen geven ze minder warm, kans op een drup en af woensdag... warmer en droog.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:18

Wat is jullie ervaring met bemesting van eigen mesthoop? Ik wil straks mijn ponies af en toe op stal zetten. Wat composteert het beste? Stro of vlas? En hoelang moet het composteren? Ook ga ik netjes mest verwijderen uit land.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 20:36

Hier ligt de mesthoop een hele zomer onaangeroerd buiten en in het najaar wordt het uitgereden.
Hier stro.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:39

Na hoeveel weken zetten jullie ze op een stuk dat bemest is?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 21:40

Hier 2 weken terug bemest en ze staan er al 5 dagen op

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:43

Mijn paarden slaan best wel gaten in de grond met hun ijzers als ze hun sprintje trekken en het is hier nog vochtig zat als ik de grond onder de plaggen los getrapte gras zie.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:44

Varekaj schreef:
Uittrekken is denk ik de enige optie tegen klimop.

Daar was ik al bang voor, zit er dus nog wel een aantal jaren aan vast -O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:46

Paardenfan25 schreef:
Shenavallie schreef:

Heb je het los in schuur gelegd?

Werd net verrast door plensbui. Stond niet op buienradar, maar ben ik wel blij mee *\o/*

Ja, ik heb het min of meer los in de schuur liggen. Niet in elkaar geperst. Het gaat ook maar om een stukje van 300 m2, om precies te zijn een kruiwagen en een speciekuip met een goede kop erop. Elke dag krijgen de pony's daar allebei een handje van en elke dag gooi ik de berg even om, zodat het goed kan blijven luchten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:51

Paardenfan25 schreef:
Wat is jullie ervaring met bemesting van eigen mesthoop? Ik wil straks mijn ponies af en toe op stal zetten. Wat composteert het beste? Stro of vlas? En hoelang moet het composteren? Ook ga ik netjes mest verwijderen uit land.

Zelf haal ik alleen de drollen uit het land voor de mesthoop. Alles wat uit stal komt (vlas), breng ik weg. Van begin afgelopen jaar heb ik de mest gebruikt voor zowel het nieuwe landje als voor de moestuin, de rest van het afgelopen jaar heb ik op de hoop omgekeerd. De verse mest die nu erbij komt moet uiteraard nog een jaar op de hoop blijven liggen.

En voor degenen die een dor landje hebben: mogelijk is de grond te zuur. Een keer goed frezen, bekalken, bemesten en opnieuw inzaaien is meestal de enige oplossing. Dat was bij ons in ieder geval van toepassing. We hebben nu zo'n mooi nieuw stuk, dat we in het najaar de rest ook grondig gaan doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:00

Ligt echt hoe je grond is. Hier is zandgrond die heeft nu vooral water nodig. Veeeeel water