Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:55

[***] schreef:
koend schreef:
Gelukkig mogen we in België nog per twee naar buiten om te sporten. Samenscholen met meer dan 2 is verboden.

Een buitenrit of training mag dus nog. Oef.

Maar een verplaatsing naar stal eigenlijk niet, dus tenzij je paarden thuis staan vind ik het toch een moeilijke. Zo is het bv. ook niet de bedoeling dat je (al dan niet met hond) de auto in stapt om in het bos te gaan wandelen...

Moet zeggen dat ik het op dit moment niet meer weet wat hier kan of niet mbt de paarden :o

Naar het bos mag gewoon hoor. Ook met hond. Alleen niet zo massaal dat je dan op elkaar geplakt rondloopt. Zolang je aan social distancing doet ( wmb 3 m) dan mag het en wordt het nog aangeraden ook.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:56

Als alles zelf gedaan wordt zal de eigenaar denk ik hier onder "personeel" vallen.
Onze stal heeft 50 paarden in volpension, dus de eigenaren mogen niet meer komen totdat de "state of emergency" afgelopen is.

carla244

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:02

Bij de stallen waar ik kom, die zijn beide kleinschalig, enkel het verzoek om met klachten weg te blijven en om alleen te komen dus geen externen mee naar stal.
Omdat het er zo kleinschalig is ben ik op beide meestal al alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:03

@ ikkedus: Daar zijn dus discussies over. Naar het bos mag inderdaad, maar niet als je je met de auto moet verplaatsen. Bijvoorbeeld. Zat vanmiddag in het nieuws volgens mij.

Maar tegelijk staat er op een site dat je wel mag gaan vissen omdat dit in openlucht is (uiteraard alleen of met 1 andere persoon) en ik neem aan dat niet iedereen een vijver in de tuin heeft.

Dus het blijft allemaal dubbel. Ik heb er maar een vraag aan gewaagd op een nieuwssite die alles bijhoudt en beantwoord. Dan weten we het zeker ;)

Vreselijk van in Canada, heel drastisch. Zo ineens beslist of zag je het wel aankomen? En zit er nog een andere reden achter dan mensen bij elkaar uit de buurt houden? Want je kan ook gespreid gaan natuurlijk.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 17:18

[***] schreef:
Vreselijk van in Canada, heel drastisch. Zo ineens beslist of zag je het wel aankomen? En zit er nog een andere reden achter dan mensen bij elkaar uit de buurt houden? Want je kan ook gespreid gaan natuurlijk.

Dit zagen we inderdaad niet helemaal aankomen. Manege lessen gecanceld, evenementen afgelast etc natuurlijk wel, maar we dachten niet dat het zo extreem zou zijn. Voor dit besluit werkte het personeel 7-3 en mochten eigenaren van 4-8 rijden zodat er geen contact was tussen de twee groepen.
Ik ben het er zelf ook niet helemaal mee eens, sinds dat het voor de paarden in volle training ook ineens een klap is om stil te staan. Helaas heeft de verzekering dit besluit genomen, dus kunnen we er niet heel veel aan veranderen.
Behalve normale weidegang, is longeren en aan de hand stappen het beste wat we kunnen aanbieden. Ik hoop dat het snel over is -O-

DaraBariton

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:31

Ik hoop niet op zo'n lockdown als in Spanje of Italië want dan zie ik mijn paard weken niet. Het wordt al een saai zwangerschapsverlof zo thuis. Ik ga alleen naar de supermarkt of naar mijn paard
Als dat al niet meer kan :x
Ik schrok ervan toen ik er aan dacht.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:32

Zelfs in Italië mogen paarden eigenaren nog naar hun paard om ze te verzorgen, dus mag hopen dat dat hier ook gewoon kan. Daar krijg je dan vrijwaring voor. :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:33

Dat stelt mij dan al meer gerust. Dus dan zouden de Belgen ook gewoon de weg op mogen om langs stal te gaan. +:)+

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:35

Ik moest er ook aan denken. Straks op de wei vind ik het prima en ik rijd dan nog 'maar' recreatief maar toch..

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:39

Kaitlyn schreef:
Zelfs in Italië mogen paarden eigenaren nog naar hun paard om ze te verzorgen, dus mag hopen dat dat hier ook gewoon kan. Daar krijg je dan vrijwaring voor. :j

Pfff echt dat zou wel heel fijn zijn! :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:43

Kaitlyn schreef:

Dat is wel interessant om te weten ja, maar weet je toevallig of dit alleen is voor paarden in eigen beheer of ook op een volpensionstal (waar je dus in theorie niet moet zijn)?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 20:44

Ja er stond een filmpje van een Nederlandse vrouw die in Italië woont op Facebook, en zij gaf aan dat ondanks de lock down, de paarden eigenaren nog wel hun paard mogen gaan verzorgen. Dat kan natuurlijk niet stil komen te staan.

Wellicht dat er strengere regels gaan gelden op stallen, waarin een maximum aantal mensen tegelijk op stal mag zijn en je blokken tijd kunt aangeven waarin je komt ofzo.
De enige maatregelen die wij nu hebben zijn de maatregelen op advies van de KNHS. Dus niet komen als je verkouden of ziek bent, geen vreemden mee naar stal, geen groepjes vormen op stal en afstand houden van elkaar. Verder gaat alles gewoon door. :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:11

ikkedus schreef:
koend schreef:
Gelukkig mogen we in België nog per twee naar buiten om te sporten. Samenscholen met meer dan 2 is verboden.

Een buitenrit of training mag dus nog. Oef.

Naar het bos mag gewoon hoor. Ook met hond. Alleen niet zo massaal dat je dan op elkaar geplakt rondloopt. Zolang je aan social distancing doet ( wmb 3 m) dan mag het en wordt het nog aangeraden ook.

Nee is net nog gezegd in het journaal.Je mag alleen buiten in eigen omgeving,het is niet de bedoeling dat je met je auto naar het bos rijd.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:43

Maar de vraag is: mag je nog de auto in om naar de stalling te rijden. Indien er door anderen je paard in zijn/haar basisbehoeften wordt voorzien (behalve dan beweging geven, maar dan kan je de vraag stellen in hoeverre dit nodig is als je paard buiten staat).

Daar zit ik een beetje mee .. en voorlopig nog geen antwoord op gezien.
Het is eigenlijk een niet-noodzakelijke verplaatsing.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:30

Kaitlyn schreef:
Ja er stond een filmpje van een Nederlandse vrouw die in Italië woont op Facebook, en zij gaf aan dat ondanks de lock down, de paarden eigenaren nog wel hun paard mogen gaan verzorgen. Dat kan natuurlijk niet stil komen te staan.

Wellicht dat er strengere regels gaan gelden op stallen, waarin een maximum aantal mensen tegelijk op stal mag zijn en je blokken tijd kunt aangeven waarin je komt ofzo.
De enige maatregelen die wij nu hebben zijn de maatregelen op advies van de KNHS. Dus niet komen als je verkouden of ziek bent, geen vreemden mee naar stal, geen groepjes vormen op stal en afstand houden van elkaar. Verder gaat alles gewoon door. :j

Die vrouw zei ook dat ZIJ naar stal mag, omdat ze een rijschool heeft en 16 paarden bedrijfsmatig in zet. Daarom heeft zij een vrijstelling. De individuele eigenaar krijgt die vrijstelling niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:40

Bovenstaande is niet waar. Zij heeft aangegeven dat privé paarden door hun eigenaren nog zorg mochten krijgen en gereden konden worden, alleen niet allemaal tegelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:46

https://www.google.nl/amp/s/www.gids.tv ... r-nat.html

Zij zegt letterlijk: ik geef rijles, dat is nu gesloten alleen privé eigenaren mogen erin en ik mag erin omdat ik dus 16 paarden..... dus dan mag je gewoon als je eigenaar bent je paard verzorgen en beweging geven..

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:51

Op dit moment geen maatregelen, wij hebben paarden aan huis met 1 pensionklant dus die mag nog gewoon komen. Helaas moeten wij eind april verhuizen naar een nieuwe stal, dat wordt nog even spannend.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:05

Jorienn schreef:

Zij zegt letterlijk: ik geef rijles, dat is nu gesloten alleen privé eigenaren mogen erin en ik mag erin omdat ik dus 16 paarden..... dus dan mag je gewoon als je eigenaar bent je paard verzorgen en beweging geven..

I stand corrected. Selectief gehoor blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:36

ikkedus schreef:
Jorienn schreef:

I stand corrected. Selectief gehoor blijkbaar.

Ik moest hem ook ff terug luisteren hoor, dacht misschien heb ik gehoord wat ik wil horen. :') Ben er nogal bang voor. Maar gelukkig daar dus niet in ieder geval.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:43

Ik sta op een pensionstal met ongeveer 30 paarden. Geen grote druk op de faciliteiten en mensen komen verspreid over de dag hun paard doen. Er is gevraagd om alleen zelf te komen, geen bezoekers etc. van buiten. Smid mag komen, maar op 1 bepaalde plek.
Bij symptomen bij jezelf of in je omgeving wordt de zorg voor je paard overgenomen door stal.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:45

[***] schreef:
Maar de vraag is: mag je nog de auto in om naar de stalling te rijden. Indien er door anderen je paard in zijn/haar basisbehoeften wordt voorzien (behalve dan beweging geven, maar dan kan je de vraag stellen in hoeverre dit nodig is als je paard buiten staat).

Daar zit ik een beetje mee .. en voorlopig nog geen antwoord op gezien.
Het is eigenlijk een niet-noodzakelijke verplaatsing.

Staat er toch;
Dierenwelzijn blijft echter steeds onze prioriteit! U kan dus mits goede afspraken met de eigenaar van de manege of pensionstal uw paard nog komen verzorgen. Wij raden u wel ten zeerste aan om dit alleen te doen en contact met andere eigenaars te vermijden! Hou ook rekening met de hygiënemaatregelen die aangeraden worden door de overheid. Deze kan u hier bekijken.
Dus mits je overlegd met je staleigenaar ,kan je in de auto stappen en naar je paard gaan.
Wij hebben zelf een groeps app zodat er niet meer dan twee mensen op stal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:50

Ok, maar daar kan je ook discussie over houden en het zal er ook vanaf hangen of je volpension staat of niet.

Dierenwelzijn en verzorgen zal slaan op eten, drinken, een schone stal en frisse lucht. Daarvoor moet ik niet naar stal en dus maak ik een onnodige verplaatsing.

Het ligt er gewoon aan welke interpretatie de ordehandhavers gaan hebben, maar na de eerste keer zullen ze mij dat vast wel weten te zeggen. En als ik alleen ben denk ik ook niet dat ze zo snel controleren, denk dat er andere prioriteiten zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 01:01

[***] schreef:
Ok, maar daar kan je ook discussie over houden en het zal er ook vanaf hangen of je volpension staat of niet.

Dierenwelzijn en verzorgen zal slaan op eten, drinken, een schone stal en frisse lucht. Daarvoor moet ik niet naar stal en dus maak ik een onnodige verplaatsing.

Het ligt er gewoon aan welke interpretatie de ordehandhavers gaan hebben, maar na de eerste keer zullen ze mij dat vast wel weten te zeggen. En als ik alleen ben denk ik ook niet dat ze zo snel controleren, denk dat er andere prioriteiten zijn.

Je leest niet duidelijk of wil het niet lezen.
In overleg met de eigenaar: dus zodat er niet te veel mensen op stal zijn.

Clubs kunnen beperkt geopend blijven om paarden te voorzien in hun basisbehoeften, zijnde de beweging en de verzorging. Elke club dient maatregelen te nemen, gezien de omvang van het aantal leden of gezien het aantal paarden en de beperkte ruimte zodat de social distancing ten allen tijde gegarandeerd wordt. Dit is een essentieel gegeven. Enkel tijdens deze noodzakelijke verzorging blijft men op stal en nadien keert men rechtstreeks huiswaarts. Er kunnen zo uurregelingen voor de piste opgesteld worden, met een maximum aantal personen per piste per uur. Bezoekers zijn in geen enkel geval toegelaten. Contact met anderen moet vermeden worden. Bepaalde clubs kiezen er goed bedoeld voor de deuren te sluiten. Juridisch gezien zijn de eigenaars baas van hun eigen accommodatie, maar dit wordt beperkt door de schriftelijke of mondelinge overeenkomst, die de eigenaar sloot met de paardeneigenaar. Wij vragen dus echt aan alle betrokken partijen om jullie gezond verstand te gebruiken en respect te hebben voor elkaar. Tot slot wensen wij al onze clubs eveneens aan te raden om een nauw en constructief contact te houden met uw stad of gemeente, welke jou eveneens kan bijstaan met raad en daad.

Dus als eigenaar van het paard mag je mits in overleg met de stal eigenaar gewoon je aard beweging geven.Enkel niet lessen en niet o verlaatsing met het paard als het niet medisch is