Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:53

Nee, dat geeft niet altijd aan dat ze niet graag buiten staan. Dat kan ook zeggen dat ze graag eten willen, aangezien ze dat altijd binnen krijgen. En daarom graag naar binnen willen.

Maar als er echt geen andere opties zijn voor meer buiten op deze stal, dan zou ik (als jij niet wilt verhuizen) het gaan proberen met een goede grote slowfeeder met fijne mazen en een mengsel van voordroog en stro daarin. En dan zoveel erin, dat er nog een restje over is (of meer) wanneer de volgende voerbeurt komt. En dan ook weer zo vol stoppen en niet denken: oh, hij heeft nog niet op, dus hij krijgt minder.
Gewoon vol stoppen, zodat hij er ook echt heel de tijd mee bezig kan zijn en niet al snel klaar is.

Maar ik blijf er bij dat meer naar buiten met zijn vriendje én een slowfeeder met hooi ook al een groot deel de oplossing is.

Pino96

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:53

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar hebben ze buiten ook eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:58

Ze krijgen ook buiten eten hoor hahahaha. Zijn geen idiote mensen die dit doen zonder dat ze er verstand van hebben lol

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:03

Oooh, dat heb ik ook helemaal gemist in je verhaal. Dat is in ieder geval super +:)+
Maar toch zou dat naar binnen willen gaan helemaal met eten te maken kunnen hebben.

Ik heb zelf een haflinger. Staat het liefst buiten. Hij staat dan ook 24/7/365 buiten (nu geschoren met deken, dat kan ook prima). Als ik er ben, dan roep ik hem. Soms komt hij naar het hek, soms kijkt hij en blijft hij wachten tot ik hem kom halen en soms schiet hij een voerbox in (Hit Actief). Ik ga vaak wat met hem doen en daarna krijgt hij eten. Soms krijgt hij alleen maar eten (muesli en vitaminebrok, hooi krijgt hij in de Hit Actief).
Mijn vriend gaat 1x in de week alleen maar voeren. Als hij mijn vriend hoort, komt hij op een drafje naar het hek en begint te hengelen met zijn voorbeen. Want hij wéét gewoon dat hij dan alleen maar eten krijgt en dan wil hij er echt wel uit. Paarden zijn zo verrekte slim wat dat betreft :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:45

Ts lees je eens in over paardengedrag. Iets van kudde en paarden willen bijelkaar. Wanneer alle paarden naar binnen gaan of binnenstaan zou het me verwonderen dat je paard buiten willen blijven. Twee paarden zijn geen kudde en willen graag meer er bij anders voelen ze zich bedreigd. Een loopdier in een hokej van 3x3 of 3x4 een paar uur opsluiten. Er zijn filmpjes op internet te vinden van wat een paard de hele dag doet. Ook denken mensen dat paarden naar bed gaan als het donker is. Nee paarden moeten elke 4 uur eten hebben ook snachts en bewegen ook snachts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:52

Dinopino schreef:
Ts lees je eens in over paardengedrag. Iets van kudde en paarden willen bijelkaar. Wanneer alle paarden naar binnen gaan of binnenstaan zou het me verwonderen dat je paard buiten willen blijven. Twee paarden zijn geen kudde en willen graag meer er bij anders voelen ze zich bedreigd. Een loopdier in een hokej van 3x3 of 3x4 een paar uur opsluiten. Er zijn filmpjes op internet te vinden van wat een paard de hele dag doet. Ook denken mensen dat paarden naar bed gaan als het donker is. Nee paarden moeten elke 4 uur eten hebben ook snachts en bewegen ook snachts.

Eeummh alsof ik dat niet weet? En nee m'n paard wil ook naar binnen als de rest nog buiten staat. Meer bij elkaar werkt daar niet, dan krijgen we ongelukken en word alles afgebroken heb ik al eerder gezegd, hoef hier verder ook geen commentaar over.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:01

Marije_1997 schreef:
Dinopino schreef:

Eeummh alsof ik dat niet weet? En nee m'n paard wil ook naar binnen als de rest nog buiten staat. Meer bij elkaar werkt daar niet, dan krijgen we ongelukken en word alles afgebroken heb ik al eerder gezegd, hoef hier verder ook geen commentaar over.

Dit argument hoor ik vaker. Laat de staldeur eens open, ik weet zeker dat elk paard gewoon weer lekker naar buiten wandelt nadat ze hebben gegeten. Dus sorry, maar ik vind dit zó’n kulargument.. Ja, mijn paardjes staan ook gillend op me te wachten als het donker wordt (en dan hebben ze altijd beschikking over een inloopstal en onbeperkt hooi), maar hier krijgen ze in de inloopstal hun emmertje voer en daarna staan ze gelijk weer buiten te chillen. Weer of geen weer :Y)

Prima dat jij dit je paard niet kan bieden, dat kunnen heel veel mensen niet. Maar ga niet niet met zulke onzinnige argumenten strooien, dan bewijs je in mijn ogen des te meer dat je weinig weet van paarden en hun natuurlijke gedrag (ook al heb je 15 jr ervaring). Wees eerlijk naar jezelf dat dit niet de ideale manier van paarden houden is.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:04

Een paard is een gewoonte/routine dier, dus inderdaad als ze gewend zijn om naar binnen te gaan staan ze te drammen om naar binnen te gaan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:08

Is dit anno 2019 echt een serieuze vraag??

Naar buiten met dat paard. Ja!! Dat kan wel overal, maar soms moet je dan wat aanpassen voor de paarden.

Nu zijn de meeste stallen gebouwd op luxe en gemak voor de mens, maar niet voor het paard.

Zoek een andere plek. Je paard hoort buiten, MET vrienden en onbeperkt hooi.

Op elke ondergrond kun je dat aanpassen. Net als dat men wel overal investeert in rijbakken die droog blijven, kan je ook paddocks en paden maken en dergelijke die droog blijven. Hoeft niet eens luxe, maar veel bewegen en veilig met beschutting is al een hele verbetering.

Op interner is een filmpje die versneld laat zien hoe het voor een paard is om opgehokt te staan op stal. Ongezond en oersaai.

Mensen die zeggen dat het bij hun niet kan, of hun paar daar niet tegen kan etc, kletsen echt pure onzin. ELK paard kan naar buiten en daaraan wennen. Ze worden vaak fysiek en mentaal veel beter.
Ook paarden die zogenaamd zoooooooo graag naar binnen willen........Dat is exact hetzelfde als hoe we paarden trainen. Herhalen, herhalen, herhalen.....

Onze paarden schuilen ook in de stal, maar nooit zoveel uren achtereen als dat paarden overal opgesloten worden.
's nachts doen ze precies hetzelfde als overdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:11

Nogmaals ik ga geen andere plek zoeken, en ik laat de eigenaresse bepalen hoe vaak en hoe lang ze naar buiten gaan. Daar heb ik ook geen commentaar op. Heb al aangegeven wat ik eventueel ga proberen. Hoef verder dan ook geen commentaar meer en ook geen adviezen meer. Bvd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:15

Marije_1997 schreef:
Nogmaals ik ga geen andere plek zoeken, en ik laat de eigenaresse bepalen hoe vaak en hoe lang ze naar buiten gaan. Daar heb ik ook geen commentaar op. Heb al aangegeven wat ik eventueel ga proberen. Hoef verder dan ook geen commentaar meer en ook geen adviezen meer. Bvd.

Stel dan ook geen vraag waar je geen antwoord op wilt.

Je zal het met de tijd wel leren. Maar er is helemaal NIKS wat helpt tegen verveling op stal. Eten is gewoon een behoefte en hoort er altijd te zijn, net als eten, vriendjes en beschutting.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:26

TS weet het allemaal al en staat dus niet open voor onze adviezen die zelfs wetenschappelijk zijn bewezen.

Ik heb hier ook een paard dat vooral met slecht weer graag binnen staat. Nee hem dan buiten te laten is niet goed. Ligt ook aan het ras natuurlijk. Gelukkig verveelt deze zich dan ook niet:-) Interesseert hem niet of er nog andere paarden zijn. Zeg dat ligt aan het ras. Met weide doe je hem ook geen echt plezier.

Sorry ben een beetje flauw. Het is mijn houten paard, die rot buiten gewoon weg wanneer het nat is
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 26-11-19 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:39

Dinopino schreef:
TS weet het allemaal al en staat dus niet open voor onze adviezen die zelfs wetenschappelijk zijn bewezen.

Ik heb hier ook een paard dat vooral met slecht weer graag binnen staat. Nee hem dan buiten te laten is niet goed. Ligt ook aan het ras natuurlijk. Gelukkig verveelt deze zich dan ook niet:-) Interesseert hem niet of er nog andere paarden zijn. Zeg dat ligt aan het ras. Met weide doe je hem ook geen echt plezier.

Dat laatste is een grapje??

Ras maakt echt niks uit.

Het gaat er helemaal niet om of paarden naar binnen willen. Het gaat erom dat paarden te lang binnen staan en geen keuze hebben.
En dat buiten niet goed genoeg is ingericht dat paarden daar kunnen/willen zijn. Geen vriendjes, geen beschutting, geen eten, etc etc.

Mensen denken dat een mooie box, luxe bak en kantine belangrijk zijn, maar investeren niet in goede omstandigheden buiten. Je mag blij zijn als er een droog paddockje is van enkele m2 waar ze even in mogen.........

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:57

Geen beschutting is niet altijd makkelijk op te lossen, geen bouwvergunning en open zichtlijnen in het landschap. Maar dat hoeft niet de reden te zijn dat een paard naar binnen wil, daar zijn hele goede water/wind dichte dekens voor, zo houden ze het echt wel vol om minstens overdag altijd buiten te zijn. Geen eten: hooi aanbieden en geen vriendjes: paard erbij.
En inderdaad alle paarden te gelijk naar buiten/binnen.

TS geeft aan 15 jaar ervaring te hebben, maar komt als paardeneigenaar en dus verantwoordelijke nog maar net kijken. Een eigen paard is gewoon heel anders en ervaring krijg je door te ervaren en te doen.

Ik heb met mijn eerste paard 1 jaar op een stal gestaan waar de paarden in de winter bij slecht weer binnen zouden blijven, tot bleek dat ze het iedere dag te slecht weer vonden. Had ongeveer de leeftijd van TS toen, maar had gelukkig snel door dat de oude situatie, zomer-herfst 24/7 en winter minstens 10 uur buiten veel beter was. Dan maar 20 minuten langs de weg naar de rijhal en ook weer terug (wel meteen paard goed uigestapt) en dagelijks een paard ontdoen van modder. Kon gelukkig terug.

TS zegt: wij zijn daar gelukkig. Nou paard in ieder geval niet en ik zou als eigenaar ook niet gelukkig zijn als mijn paard ongelukkig is.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:26

Heel eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje heftig om te zien hoe dit topic verloopt. Als ik me probeer voor te stellen dat iedereen in eenzelfde ruimte is en de geschreven reacties zou uitspreken dan zie ik een situatie voor me die alleen maar heel negatief voelt voor alle deelnemende partijen.

Die heftigheid is een wisselwerking. Ja, TS reageert niet altijd even subtiel en voelt zich duidelijk ook aangevallen. En ja, sommige bokkers lijken flink gefrustreerd te raken over het feit dat hun advies niet met een hartelijk dankjewel wordt aangenomen. Maar daar gaat het toch alemaal niet om? Als ik het topic moet geloven staat zo'n beetje elk paard in NL minstens 12 uur of meer buiten, en krijgt elk paard 24/7 stalling indien ze zich in de stal een keer niet positief uitten. Helaas is dat verre van de realiteit, en hoewel dat wel een realiteit is die ik zelf ook nastreef, snap ik ook dat het geen enkel nut heeft dat constant te herhalen en zo fel te worden.

TS heeft aangegeven wat haar beperkingen momenteel zijn, en daar kun je het mee eens zijn, of niet. Je kunt je mening een keertje delen, en misschien doet ze er wat mee, of niet. Maar voor niemand heeft het enige meerwaarde om er zo op door te hameren. Hoewel hameren wat bot klinkt, want ik geloof ook dat de reacties komen vanuit een oprechte wens dat de paarden van tegenwoordig meer daglicht mee gaan krijgen en dat we met zn allen daarin nog steeds veel verbetering om ons heen zien.

Ik zie het topic dan ook anders, TS signaleert dat het paard iets aangeeft, en gaat op zoek naar een manier om dat op te lossen. De oplossing op dit moment in de praktijk is alleen werkbaar als het eentje is die toepasbaar is voor haar mogelijkheden. Of ze nu wel of geen paard zou moeten hebben, en dergelijke discussies en verwijten, is niet aan de orde, het paard is er immers al. En er gaan nog veel meer paarden in de toekomst gekocht worden door mensen die om wat voor reden dan ook hem zullen stallen op een plek waar ze minder daglicht zien dan we in het optimale beeld zouden zien. Wil je daar wat aan doen? Prima en ik zal de eerste zijn die het ondersteunt. Maar in een enkel topic ga je daar niet iets aan doen. In het beste geval jaag je de TS en stille meelezers in eenzelfde situatie enkel meer de kast op met als gevolg dat ze wel 10x nadenken voordat ze een keer om inzichten en hulp vragen. En dat heeft weer als gevolg dat we nog verder van elkaar verwijderd raken en we elkaar dus nog minder kunnen inspireren.

TS: Zoals ik al zei; ik ben fervent voorstander van veel daglicht, en het liefste 24/7. In de realiteit zie ik dat dat in het huidige moment lang niet voor iedereen haalbaar is en daarom juich ik het ook toe als mensen wel willen kijken of ze de situatie in ieder geval fijner voor het paard kunnen maken. Mogelijk dat je in de toekomst meer mogelijkheden op je pad krijgt, en ik hoop en gok dat je die dan ook zult aangrijpen. En ja, sommige paarden vinden drukte om zich heen echt minder prettig, dus wellicht dat dit voor jouw paardje aan de hand was en heeft het luikje nu daarbij geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:34

Serenity350 schreef:
Heel eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje heftig om te zien hoe dit topic verloopt. Als ik me probeer voor te stellen dat iedereen in eenzelfde ruimte is en de geschreven reacties zou uitspreken dan zie ik een situatie voor me die alleen maar heel negatief voelt voor alle deelnemende partijen.

Die heftigheid is een wisselwerking. Ja, TS reageert niet altijd even subtiel en voelt zich duidelijk ook aangevallen. En ja, sommige bokkers lijken flink gefrustreerd te raken over het feit dat hun advies niet met een hartelijk dankjewel wordt aangenomen. Maar daar gaat het toch alemaal niet om? Als ik het topic moet geloven staat zo'n beetje elk paard in NL minstens 12 uur of meer buiten, en krijgt elk paard 24/7 stalling indien ze zich in de stal een keer niet positief uitten. Helaas is dat verre van de realiteit, en hoewel dat wel een realiteit is die ik zelf ook nastreef, snap ik ook dat het geen enkel nut heeft dat constant te herhalen en zo fel te worden.

TS heeft aangegeven wat haar beperkingen momenteel zijn, en daar kun je het mee eens zijn, of niet. Je kunt je mening een keertje delen, en misschien doet ze er wat mee, of niet. Maar voor niemand heeft het enige meerwaarde om er zo op door te hameren. Hoewel hameren wat bot klinkt, want ik geloof ook dat de reacties komen vanuit een oprechte wens dat de paarden van tegenwoordig meer daglicht mee gaan krijgen en dat we met zn allen daarin nog steeds veel verbetering om ons heen zien.

Ik zie het topic dan ook anders, TS signaleert dat het paard iets aangeeft, en gaat op zoek naar een manier om dat op te lossen. De oplossing op dit moment in de praktijk is alleen werkbaar als het eentje is die toepasbaar is voor haar mogelijkheden. Of ze nu wel of geen paard zou moeten hebben, en dergelijke discussies en verwijten, is niet aan de orde, het paard is er immers al. En er gaan nog veel meer paarden in de toekomst gekocht worden door mensen die om wat voor reden dan ook hem zullen stallen op een plek waar ze minder daglicht zien dan we in het optimale beeld zouden zien. Wil je daar wat aan doen? Prima en ik zal de eerste zijn die het ondersteunt. Maar in een enkel topic ga je daar niet iets aan doen. In het beste geval jaag je de TS en stille meelezers in eenzelfde situatie enkel meer de kast op met als gevolg dat ze wel 10x nadenken voordat ze een keer om inzichten en hulp vragen. En dat heeft weer als gevolg dat we nog verder van elkaar verwijderd raken en we elkaar dus nog minder kunnen inspireren.

TS: Zoals ik al zei; ik ben fervent voorstander van veel daglicht, en het liefste 24/7. In de realiteit zie ik dat dat in het huidige moment lang niet voor iedereen haalbaar is en daarom juich ik het ook toe als mensen wel willen kijken of ze de situatie in ieder geval fijner voor het paard kunnen maken. Mogelijk dat je in de toekomst meer mogelijkheden op je pad krijgt, en ik hoop en gok dat je die dan ook zult aangrijpen. En ja, sommige paarden vinden drukte om zich heen echt minder prettig, dus wellicht dat dit voor jouw paardje aan de hand was en heeft het luikje nu daarbij geholpen.

Ik respecteer deze reactie met heel m'n hart.

In de toekomst is het de bedoeling om paard aan huis te hebben. Nah ja als 22 jarige kan ik een max hypotheek krijgen van 130.000, niet veel dus. Dus dat is nog niet mogelijk, daarom sta ik op deze stal. Wat me prima bevalt! Al hoewel ik het liefst m'n paarden ook naar buiten gooi voor ik ga werken en bij thuiskomst naar binnen. Maar ik snap hun ook goed dat ze alleen de paarden onder "toezicht" buiten willen hebben. Ik denk dat het gwn net als mij een karakter heeft wat niet tegen drukte kan maar enorm druk is van zich zelf. Wat dat betreft een perfecte match. Luikje dicht gaat alles prima, lijkt ie zelfs rustiger. Is trouwens gewoon tralies, dus hij ziet alles en kan nog neuzen met z'n buurman. Zal vanavond weer heen, en kijken of rijden wil. Hij is nogal een stress kip hahaha

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:18

22 en 15 jaar "ervaring" :')
Oké boomer

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:52

Esther28 schreef:
Oké boomer

Weet je wat 'Ok, boomer' betekent?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:07

Serenity35 respect dat heb je mooi verwoord. En je hebt gelijk dat het van een actie naar een reactie gaat.
Tegenwoordig met sociale media wordt je echt neergehaald wanneer je zo'n vraag stelt.

Maar hoe moet er dan ooit verandering komen zolang er nog pensionstallen zijn die gewoon zeggen in de winter blijven ze, maar binnen en zolang er pensiongasten zijn die daar mee akkoord gaan.

40 jaar geleden waren er al mensen die zeiden in de Randstad kan ik geen paard houden dus ik neem er geen of ik plaats hem in een loopstal kudde verderweg. Het is een keuze. En zolang er nog mensen zijn die er mee akkoord gaan zolang blijven dat soort pensionstallen staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:12

Dinopino schreef:
Maar hoe moet er dan ooit verandering komen zolang er nog pensionstallen zijn die gewoon zeggen in de winter blijven ze, maar binnen en zolang er pensiongasten zijn die daar mee akkoord gaan.

Ik denk dat dat vooral gebeurt door te blijven praten, door discussies zoals dit, door mensen te blijven informeren. Maar dan wel op een nette en beleefde manier.
Ik zou zelf niet naar iemand luisteren die mij op een sarcastische manier aanspreekt, die mij belachelijk maakt, die mij sneren geeft... dus waarom verwachten we dat mensen wel tot inzicht gaan komen door ze op die manier aan te spreken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:19

Esther28 schreef:
Oké boomer

Dat is toch niet zo moeilijk?

Mijn ouders reden al paard, ik zat er vanaf geboorte op, vanaf 4e op stapritjes en va 5e in de les. En dan kom ik nog uit Amsterdam ook en niet van het platteland.

Er worden teveel smoesjes verzonnen. Mensen hebben altijd 100 redenen waarom dingen niet kunnen en worden daarin veel teveel gesteund door anderen die denken; dat is makkelijk, ik heb zelfde probleem, kan het niet oplossen, dus we steunen elkaar maar......

Bekijk het filmpje op internet waar ze een paard op stal hebben gefilmd. Is echt vreselijk om te zien.

En ja, als ik mijn paarden zou houden zoals ik dat 40jr geleden deed, hadden we vast niks geleerd. Maar alle mogelijkheden zijn er om wel te leren en ontwikkelen.
Ook zijn er steeds meer oplossingen om paarden buiten te houden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:25

Gini er zijn veel manieren om gedrag of gedachten te kunnen veranderen. Meegaan en begrip tonend of provocatief. Bij provoceren gaat de andere steeds meer in verdediging en zal dan uiteindelijk merken dat al de redenen die degene opgeeft toch niet zo steekhoudend zijn. Meegaan en begripvol kan ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:30

Nou, het is wel iets van nu dat je alleen maar lief en begripvol mag zijn. Alles positief bekijken, anderen een aai over de bol etc.

Gewoon de waarheid mag niet meer.........Ik zie daar geen positieve ontwikkeling in. En paarden kunnen niet voor zichzelf opkomen en die wachten en wachten maar tot mensen wel ontwikkelen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:32

Dinopino schreef:
Serenity35 respect dat heb je mooi verwoord. En je hebt gelijk dat het van een actie naar een reactie gaat.
Tegenwoordig met sociale media wordt je echt neergehaald wanneer je zo'n vraag stelt.

40 jaar geleden waren er al mensen die zeiden in de Randstad kan ik geen paard houden dus ik neem er geen of ik plaats hem in een loopstal kudde verderweg. Het is een keuze. En zolang er nog mensen zijn die er mee akkoord gaan zolang blijven dat soort pensionstallen staan.

Dat is een heel goede vraag en zeker een punt om alert op te blijven. Maar om die te beantwoorden moet je hem ontleden in twee delen. De pensionstallen en de paardeneigenaren die er gebruik van maken.

Zoals bij elke grote (en kleine) maatschappelijke verandering gaat er altijd verzet aan vooraf. De meerderheid "heeft het zo geleerd en altijd oprecht gedacht dat het goed is". Een minderheid begint aan te geven dat ze het er niet mee eens zijn en wil dit duidelijk gaan maken. De minderheid gaat dus in verzet, en stuit vervolgens ook op hetzelfde verzet. De meerderheid zal in de eerste instantie niet horen "he, goed nieuw inzicht, laten we dit ook gaan doen". Ze horen namelijk; "dus ik doe het blijkbaar fout, en dat kan niet kloppen want dit voelt toch goed?".

Verzet van beide kanten, in het groot in de maatschappij, in het klein in een topic als dit. En dat is niet erg, want het is vrijwel niet te voorkomen bij verandering. Maar het is ook vermoeiend, negatief en schept veel onbegrip van beide kanten. Daarom is het ook belangrijk voor die uiteindelijke verandering dat na verzet ook een fase komt van in contact gaan en samenwerken.

Om het verder ontopic te houden:

Verandering kan alleen als meerdere factoren meebewegen, dus zowel aan de kant van vraag en aanbod moet er beweging komen en nieuwe behoeften en wensen op basis van nieuw inzicht. Ik lees in het topic dat TS dit zeker bij zich draagt. Ze spreekt ook wensen uit voor haar paard, en zit in de spagaat dat ze nu een plek heeft die wel aan bepaalde wensen voldoet, maar nog niet aan alles. Ik lees ook ambitie om hier in de toekomst verder naar toe te werken. En dat is nu net wat er nodig is. Die behoefte, wens en ambitie komt voort uit het feit dat iemand verder is gaan nadenken over wat "we gewoon zijn" en wat misschien "nog beter zal zijn met de inzichten van nu". We kunnen niet van iedereen verlangen hals over de kop hun paard in de verkoop te gooien omdat nu de wensen veranderd zijn ze niet meer aan die wensen kan voldoen. En dat hoeft ook niet, want wat je uiteindelijk wilt bereiken is niet dat mensen hun paard massaal gaan verkopen, maar dat ze andere wensen krijgen voor hun paard. Die andere wensen komen voort uit nieuw inzicht, en nieuw inzicht komt voort uit het in aanraking komen met nieuwe kennis, en die nieuwe kennis komt voort doordat mensen met elkaar in gesprek gaan. Daardoor wordt de vraag op den duur veranderd en stuurt dat het aanbod ook weer aan. Andersom geldt precies datzelfde principe; pensioneigenaren met nieuwe wensen voor de paarden in hun beheer, die dus ook deze nieuwe wensen afstemmen op hun klanten door hun aanbod te veranderen.

In gesprek gaan is dus een belangrijk onderdeel, en daarom besloot ik mijn reactie te plaatsen. Omdat ik geloof dat een constructief gesprek vruchten afwerpt, misschien niet meteen, maar wel later. Terwijl een vijandig gesprek juist het verzet blijft voeden van beide kanten en je daarmee verhinderd dat je in de volgende essentiele fase van verandering komt, namelijk dat contact en dus het gesprek.

Maatschappelijke verandering gaat langzaam, te langzaam vaak voor ons gevoel. Want hoewel het inzicht misschien steeds meer gedeeld wordt, sukkelt de praktijk erachteraan. Dat geeft niet, ook langzame verandering is beter dan geen verandering.
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 26-11-19 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:33

Dinopino schreef:
Gini er zijn veel manieren om gedrag of gedachten te kunnen veranderen. Meegaan en begrip tonend of provocatief. Bij provoceren gaat de andere steeds meer in verdediging en zal dan uiteindelijk merken dat al de redenen die degene opgeeft toch niet zo steekhoudend zijn. Meegaan en begripvol kan ook.

Maar ook wanneer de discussie iets meer provocatie uitlokt, blijf je best beleefd en draag je argumenten aan over het onderwerp zelf.
Wanneer je op de man gaat spelen of zelfs ronduit gaat beledigen, dan ben je niet meer constructief bezig.