Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dinopino schreef:Ts lees je eens in over paardengedrag. Iets van kudde en paarden willen bijelkaar. Wanneer alle paarden naar binnen gaan of binnenstaan zou het me verwonderen dat je paard buiten willen blijven. Twee paarden zijn geen kudde en willen graag meer er bij anders voelen ze zich bedreigd. Een loopdier in een hokej van 3x3 of 3x4 een paar uur opsluiten. Er zijn filmpjes op internet te vinden van wat een paard de hele dag doet. Ook denken mensen dat paarden naar bed gaan als het donker is. Nee paarden moeten elke 4 uur eten hebben ook snachts en bewegen ook snachts.
Marije_1997 schreef:Dinopino schreef:Ts lees je eens in over paardengedrag. Iets van kudde en paarden willen bijelkaar. Wanneer alle paarden naar binnen gaan of binnenstaan zou het me verwonderen dat je paard buiten willen blijven. Twee paarden zijn geen kudde en willen graag meer er bij anders voelen ze zich bedreigd. Een loopdier in een hokej van 3x3 of 3x4 een paar uur opsluiten. Er zijn filmpjes op internet te vinden van wat een paard de hele dag doet. Ook denken mensen dat paarden naar bed gaan als het donker is. Nee paarden moeten elke 4 uur eten hebben ook snachts en bewegen ook snachts.
Eeummh alsof ik dat niet weet? En nee m'n paard wil ook naar binnen als de rest nog buiten staat. Meer bij elkaar werkt daar niet, dan krijgen we ongelukken en word alles afgebroken heb ik al eerder gezegd, hoef hier verder ook geen commentaar over.
Marije_1997 schreef:Nogmaals ik ga geen andere plek zoeken, en ik laat de eigenaresse bepalen hoe vaak en hoe lang ze naar buiten gaan. Daar heb ik ook geen commentaar op. Heb al aangegeven wat ik eventueel ga proberen. Hoef verder dan ook geen commentaar meer en ook geen adviezen meer. Bvd.
Dinopino schreef:TS weet het allemaal al en staat dus niet open voor onze adviezen die zelfs wetenschappelijk zijn bewezen.
Ik heb hier ook een paard dat vooral met slecht weer graag binnen staat. Nee hem dan buiten te laten is niet goed. Ligt ook aan het ras natuurlijk. Gelukkig verveelt deze zich dan ook niet:-) Interesseert hem niet of er nog andere paarden zijn. Zeg dat ligt aan het ras. Met weide doe je hem ook geen echt plezier.
Serenity350 schreef:Heel eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje heftig om te zien hoe dit topic verloopt. Als ik me probeer voor te stellen dat iedereen in eenzelfde ruimte is en de geschreven reacties zou uitspreken dan zie ik een situatie voor me die alleen maar heel negatief voelt voor alle deelnemende partijen.
Die heftigheid is een wisselwerking. Ja, TS reageert niet altijd even subtiel en voelt zich duidelijk ook aangevallen. En ja, sommige bokkers lijken flink gefrustreerd te raken over het feit dat hun advies niet met een hartelijk dankjewel wordt aangenomen. Maar daar gaat het toch alemaal niet om? Als ik het topic moet geloven staat zo'n beetje elk paard in NL minstens 12 uur of meer buiten, en krijgt elk paard 24/7 stalling indien ze zich in de stal een keer niet positief uitten. Helaas is dat verre van de realiteit, en hoewel dat wel een realiteit is die ik zelf ook nastreef, snap ik ook dat het geen enkel nut heeft dat constant te herhalen en zo fel te worden.
TS heeft aangegeven wat haar beperkingen momenteel zijn, en daar kun je het mee eens zijn, of niet. Je kunt je mening een keertje delen, en misschien doet ze er wat mee, of niet. Maar voor niemand heeft het enige meerwaarde om er zo op door te hameren. Hoewel hameren wat bot klinkt, want ik geloof ook dat de reacties komen vanuit een oprechte wens dat de paarden van tegenwoordig meer daglicht mee gaan krijgen en dat we met zn allen daarin nog steeds veel verbetering om ons heen zien.
Ik zie het topic dan ook anders, TS signaleert dat het paard iets aangeeft, en gaat op zoek naar een manier om dat op te lossen. De oplossing op dit moment in de praktijk is alleen werkbaar als het eentje is die toepasbaar is voor haar mogelijkheden. Of ze nu wel of geen paard zou moeten hebben, en dergelijke discussies en verwijten, is niet aan de orde, het paard is er immers al. En er gaan nog veel meer paarden in de toekomst gekocht worden door mensen die om wat voor reden dan ook hem zullen stallen op een plek waar ze minder daglicht zien dan we in het optimale beeld zouden zien. Wil je daar wat aan doen? Prima en ik zal de eerste zijn die het ondersteunt. Maar in een enkel topic ga je daar niet iets aan doen. In het beste geval jaag je de TS en stille meelezers in eenzelfde situatie enkel meer de kast op met als gevolg dat ze wel 10x nadenken voordat ze een keer om inzichten en hulp vragen. En dat heeft weer als gevolg dat we nog verder van elkaar verwijderd raken en we elkaar dus nog minder kunnen inspireren.
TS: Zoals ik al zei; ik ben fervent voorstander van veel daglicht, en het liefste 24/7. In de realiteit zie ik dat dat in het huidige moment lang niet voor iedereen haalbaar is en daarom juich ik het ook toe als mensen wel willen kijken of ze de situatie in ieder geval fijner voor het paard kunnen maken. Mogelijk dat je in de toekomst meer mogelijkheden op je pad krijgt, en ik hoop en gok dat je die dan ook zult aangrijpen. En ja, sommige paarden vinden drukte om zich heen echt minder prettig, dus wellicht dat dit voor jouw paardje aan de hand was en heeft het luikje nu daarbij geholpen.
Dinopino schreef:Maar hoe moet er dan ooit verandering komen zolang er nog pensionstallen zijn die gewoon zeggen in de winter blijven ze, maar binnen en zolang er pensiongasten zijn die daar mee akkoord gaan.
Esther28 schreef:22 en 15 jaar "ervaring"![]()
Oké boomer
Dinopino schreef:Serenity35 respect dat heb je mooi verwoord. En je hebt gelijk dat het van een actie naar een reactie gaat.
Tegenwoordig met sociale media wordt je echt neergehaald wanneer je zo'n vraag stelt.
Maar hoe moet er dan ooit verandering komen zolang er nog pensionstallen zijn die gewoon zeggen in de winter blijven ze, maar binnen en zolang er pensiongasten zijn die daar mee akkoord gaan.
40 jaar geleden waren er al mensen die zeiden in de Randstad kan ik geen paard houden dus ik neem er geen of ik plaats hem in een loopstal kudde verderweg. Het is een keuze. En zolang er nog mensen zijn die er mee akkoord gaan zolang blijven dat soort pensionstallen staan.
Dinopino schreef:Gini er zijn veel manieren om gedrag of gedachten te kunnen veranderen. Meegaan en begrip tonend of provocatief. Bij provoceren gaat de andere steeds meer in verdediging en zal dan uiteindelijk merken dat al de redenen die degene opgeeft toch niet zo steekhoudend zijn. Meegaan en begripvol kan ook.