Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nikass schreef:Is een optie, maar wordt het niet oneerlijk als particulieren vervolgens paarden mogen houden op een totaal oppervlakte van 2000 m2? (Zie topics op bokt waar dit gebeurt of het plan is)
joyce B schreef:Zo'n Paddock Paradise probeer ik dus te zijn. Een 20-60 gedraineerde bak met verlichting en springmateriaal, wasplaats binnen met warm water.
In en Rondom de (inloop)stallen en afdak is de bodem verhard. Dus ook met erg nat weer voldoende plaats om droog te staan met de voeten.
Voor noodgevallen kunnen we tussenwanden plaatsen in de inloopstal om individueleboxen te maken.
Paddocks en paden hebben een zandbodem en grotendeels gedraineerd. Kan wel nat zijn. Maar geen modder (behalve de rand van de waterpoel).
Paarden mogen voorijzers, dekens en die worden eventueel ook bij overdag warm weer in overgangsperiode afgedaan.
Krachtvoer moet ieder voor zich regelen en de verzorging wordt verdeeld en met elkaar gedaan. En dat kan tegenvallen voor mensen met weinig tijdig die het niet gewend zijn om lichamelijk werk te doen.
Vol pension begin ik niet meer aan voor het stalgeld in onze regio. Dat kan niet uit.
Ik train zelf ook serieus, rijd wedstrijden en les (dressuur) en ga met trailer naar de binnenbak bij vorst of langdurige hoosbuien.
Maar, we zitten vol. En omdat ik geen paarden wil stapelen in de inloopstal en het nu al veel werk is, wil ik ook niet meer paarden (qua ruimte is het wel mogelijk, staan nu 6 maar hebben ook wel 8 gestaan. zie profiel)
Een overdekte bak zou ook welkom zijn. Maar dat lijkt vergunningtechnisch nog geen optie.Wiwabalia schreef:Ben het er helemaal mee eens. En om je paard misschien enigzinds schoon te houden, kun je een deken opdoen. Maar dit mag bij veel paddock-paradise stallen weer niet? Uuhm.. mag ik zelf weten wat ik er op leg?
De gulden middenweg is moeilijk vindbaar. Het is OF alles voor de ruiter. OF alles voor het paard. Waarom niet beide? Dan trek je de traditionele klanten ook iets eerder over de streep (lijkt mij).
Sclimpre schreef:Ja, maar je moet toch ergens beginnen?
Er is idd in de paardensport veel concurrentie van 'zwarte' pensionstallen, en ik begrijp dat dat voor de professionelen een groot probleem is en dat dat de prijs onder druk zet. Misschien moet er daar ook meer controle op komen.
In ieder geval lijkt het me veel haalbaaden om op oppervlakte te controleren dan op uren.
Avanti schreef:Nikass schreef:Is een optie, maar wordt het niet oneerlijk als particulieren vervolgens paarden mogen houden op een totaal oppervlakte van 2000 m2? (Zie topics op bokt waar dit gebeurt of het plan is)
In het voorbeeld van Sclimpre is het ook minimaal maar 1000 m2 per paard, dus dat komt dan op hetzelfde neer.
Citaat:Bv. vergunning voor 50 paarden als er min. 5ha weiland is.
Loretta schreef:Sclimpre schreef:Ja, maar je moet toch ergens beginnen?
Er is idd in de paardensport veel concurrentie van 'zwarte' pensionstallen, en ik begrijp dat dat voor de professionelen een groot probleem is en dat dat de prijs onder druk zet. Misschien moet er daar ook meer controle op komen.
In ieder geval lijkt het me veel haalbaaden om op oppervlakte te controleren dan op uren.
Ik vraag me af wat je daar mee wilt bereiken op het gebied van paardenwelzijn? Particuliere pensionstallen concureren niet alleen op prijs doorgaans ook op welzijn.
tiwi1969 schreef:Ik snap de tegenstelling niet zo goed.
Ik sta op een pensionstal met zowel sport-gerichte ruiters en paarden, maar ook recreanten en pensionado’s.
De faciliteiten zijn prima voor zowel de sportruiter aks de recreant. Alle paarden komen minimaal gedurende 8-12 uur buiten op de wei of paddock met hooi. En 24/7 buiten met schuilstal is ook een mogelijkheid.
En er zijn plannen voor een paddock paradise, hoop mijn veulen in wording daar in de toekomst te kunnen plaatsen.
Als je goed zoekt is het beste van beide ook te vinden.
NienkeV1994 schreef:En toch, ik hou al jaren internet in de gaten welke stalling er binnen een cirkel van een uur rijden aangeboden worden, en toch zijn er maar bar weinig die dit aanbieden. Vaak is het goede faciliteiten en max 4 uur buiten, of weinig faciliteiten en veel buiten. De middenweg heb je wel, maar vaak zijn de uitrijmogelijkheden dan weer belabbert, en ik heb een pony gekocht om ook vooral mee buiten te rijden, dus uitrijmogelijkheden zijn voor mij heel belangrijk, wat toch ook iets is wat mijn inziens veel recreanten willen. Je zit hier vaak wel in de 'buurt' van de Drunense duinen, maar bij de meeste stallen moet je dan nog wel 30-45 minuten (langs de weg) stappen voordat je in het bos bent, daar heb ik zelf geen zin in want ik heb lang niet altijd tijd om even 2-3 uur buiten te gaan rijden en mijn vorige bijrijdpaard zat ik niet ontspannen op langs de weg.
Ik ga niet inleveren op de uren buiten van mijn paard voor goede uitrijmogelijkheden, dus dan lever ik in op mijn behoeften, maar qua uitrijmogelijkheden kon ik het niet beter treffen dan ik nu heb. Rij zo vanaf onze wei het bos in en kan zo richting de Drunense duinen zonder een weg over te hoeven. Maarja, verder wel heel weinig faciliteiten
Sakura789 schreef:tiwi1969 schreef:Ik snap de tegenstelling niet zo goed.
Ik sta op een pensionstal met zowel sport-gerichte ruiters en paarden, maar ook recreanten en pensionado’s.
De faciliteiten zijn prima voor zowel de sportruiter aks de recreant. Alle paarden komen minimaal gedurende 8-12 uur buiten op de wei of paddock met hooi. En 24/7 buiten met schuilstal is ook een mogelijkheid.
En er zijn plannen voor een paddock paradise, hoop mijn veulen in wording daar in de toekomst te kunnen plaatsen.
Als je goed zoekt is het beste van beide ook te vinden.
In welke regio zit je?
En is dit volpension, dus niets zelf doen. Of enkel in het weekend, eens in de zoveel tijd?
Als je mee wilt zoeken hoor ik het graag
Nouvel schreef:Tiwi die stallen zijn hier dus nauwelijks of niet te betalen...
Echt fijn als je dat kunt vinden in de buurt!