Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:54

Benzz schreef:
Mizora schreef:
Wat maakt dat natuurlijke zo lastig om aan te wennen en het onnatuurlijke zo gemakkelijk, als het niet het comfort is? En waarom vinden paarden het zo lastig om er goed uit te blijven zien in een natuurlijke setting, terwijl het in een onnatuurlijke setting (met voldoende ruwvoer) blijkbaar helemaal niet zo lastig is?

Goede vraag!

Ik weet niet of het wel klopt dat paarden zo makkelijk wennen aan op stal staan. Ik ken er toch legio met "stalgebreken" en de paarden op de grote pensionstallen rond Amsterdam (die zeer weinig buiten komen) vind ik er vrijwel allemaal ongezond uitzien, en ze hebben veelal een k*t humeur.
De helft ervan staat trouwens met een langdurige of chronische blessure.

Het is niet altijd zo zwart/wit. Ieder paard heeft specifieke behoeften en het is zaak daar goed op in te spelen.

Superpony het feit dat jij een aantal ervaringen hebt met verschillende paarden maakt het natuurlijk nog totaal niet representatief voor alle paarden.
Jouw voorbeelden kan ik net zo makkelijk weerleggen met tegenovergestelde ervaringen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:04

Kendra schreef:
Echt natuurlijk betekent survival of the fittest, natuurlijke vijanden, hapje-stapje, honger en dorst.....

En dat is dan toch weer niet wat mensen willen, gezien de idiote acties rond de OVP ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 20:25

pmarena schreef:
Ik lees ook een opmerking over dat een PP niet haalbaar is voor een particulier of kleine pensionstal, dat snap ik al helemaal niet :P Je hebt zelf of samen met iemand 2 of 3 paardjes, tekent een creatief plannetje, zet wat extra palen neer, haalt een paar vrachten gratis bestrating via Marktplaats, laat een keer een graafmachientje en wat extra zand komen, stopt je vrije tijd er in om er wat moois van te maken en tadááá: je hebt een hartstikke leuk Paddock Paradise waar je paarden heerlijk verzorgd buiten en binnen kunnen gaan en staan +:)+

Jammer dat je niet goed leest. Mijn opmerking was een reactie op een bericht volgens mij van jou, dat als permanente groepshuisvesting niet geschikt is voor je kudde, dat je dan de kudde moet splitsen en méérdere pp's moet creëren.
Nou heb ik vijf paarden, de twee hengsten kunnen niet bij de merries, de twee rupsjes nooit genoeg kunnen niet permanent met het paard dat heel veel moet eten. Oftewel volgens jouw redenering moet ik 3 pp's maken met ieder een eigen schuilstal.
Daarop zeg ik dat dat totaal niet haalbaar is qua kosten en vergunningen.

Ik heb dus juist iets tegen die "creatieve" houtje touwtje stalletjes, waar je regelmatig onveilige omheiningen ziet, ondeugdelijke "slowfeeders", smalle tracks, dode hoeken en toevallig óók nogal vaak te dikke en/of IR of hoefbevangen paarden.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 09-05-19 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Re: Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 21:07

Voerbeleid in 24/7 groepshuisvesting met verschillende voerbehoeftes zonder computergestuurd individueel ruwvoer dosering is verschrikkelijk moeilijk.

Wij hebben 6 dieren. Twee oudjes van bijna 27 en 28. Die worden bijgevoerd en zijn schraal. Dan twee merries die als ze voldoende getraind worden redelijk netjes in conditie zijn. En dan twee pony's die veel te vet zijn. Zij gaan minder lang tot niet op de wei, wat al gedoe geeft, of met graasmasker.

In de winter staan ze samen met de anderen en eten flink mee.

Eigenlijk zou je twee groepen moeten maken. Normaal met bijvoeren en een groep die flink op dieetbeleid staat. Ik heb maar 1 paddock paradijs en maar zo weinig paarden dat opsplitsen ook niet echt fijn is omdat ze dan minder keuzevrijheid hebben qua vriendschappen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:47

Sclimpre schreef:
'Welzijn' is idd realistischer dan 'natuurlijk'.
Voor mij staat op n°1 van welzijn dat een paard kan grazen, en liefst op een zo groot mogelijke weide. Daar om vind ik de trend van PP's op zand en verharding zo erg. Als je daar filmpjes of foto's van ziet, zie je vooral verveling bij de paarden. Onze paarden gaan winter en zomer de weide in, in de winter 's nachts op stal. Op het eind van de winter staat er niet veel meer op de weide en dan merk je duidelijk aan de paarden dat ze zich vervelen. Ze eten hun hooi, gaan eens kijken op de weide en hangen dan verder maar wat rond. In de lente zijn ze helemaal blij als er terug wat te knabbelen valt op de wei. Ze worden dan ook veel verdraagzamer tegenover elkaar. Maar meer en meer paarden worden winter en zomer op zand en verharding gehouden, voor hen blijft het dan het hele jaar door 'winter'. Dat vind ik een zorgelijke trend.

Tja, helaas heeft mijn paard insuline resistentie. Buiten op gras is geen optie meer. Gelukkig doet hij het al langere tijd super op zijn paddock met paadje naar de schuilstal. Samen met zijn Shetlandervriendin, die ik erbij heb moeten kopen. Allemaal beter dan op stal, nietwaar? En verveling? Nee hoor. Daar kun je best eea aan doen als eigenaar. Word je erg creatief van zelfs.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:11

Toch ben ik het met Sclimpre eens. Tuurlijk, als je paard ziek is moet je je daaraan aanpassen. Maar ik vraag me wel af hoe het komt dat er tegenwoordig zoveel paarden dit soort ziektes hebben. Daar is in een eerder stadium al veel fout gegaan in het management, denk ik.
Als je creatief wil zijn kun je ook een weide anders inzaaien. Met speciaal paarden grasmengsel. En de paarden een beetje serieus beweging geven.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:36

Citaat:
Maar ik vraag me wel af hoe het komt dat er tegenwoordig zoveel paarden dit soort ziektes hebben.

Dit vraag ik me al langer af.

"Vroeger" toen ik mijn pony nog had die de hele winter in een stand stond en er niet uit kwam voor vrije beweging maar alleen om te rijden (dat was vreselijk weet ik nu)...
Gingen alle pony's van de stal in het voorjaar het gras op. In 1x en gelijk dag en nacht.
Die werden wel eens te zwaar maar er is er nooit één bevangen geworden.
Is dat mazzel geweest?
Of was er toch iets anders?
Ik was nog kind dus ik hield me er niet mee bezig.

Het is off topic, ik weet het, maar ik vraag het me serieus af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 11:42

Nikass schreef:
pmarena schreef:
Ik lees ook een opmerking over dat een PP niet haalbaar is voor een particulier of kleine pensionstal, dat snap ik al helemaal niet :P Je hebt zelf of samen met iemand 2 of 3 paardjes, tekent een creatief plannetje, zet wat extra palen neer, haalt een paar vrachten gratis bestrating via Marktplaats, laat een keer een graafmachientje en wat extra zand komen, stopt je vrije tijd er in om er wat moois van te maken en tadááá: je hebt een hartstikke leuk Paddock Paradise waar je paarden heerlijk verzorgd buiten en binnen kunnen gaan en staan +:)+

Jammer dat je niet goed leest. Mijn opmerking was een reactie op een bericht volgens mij van jou, dat als permanente groepshuisvesting niet geschikt is voor je kudde, dat je dan de kudde moet splitsen en méérdere pp's moet creëren.
Nou heb ik vijf paarden, de twee hengsten kunnen niet bij de merries, de twee rupsjes nooit genoeg kunnen niet permanent met het paard dat heel veel moet eten. Oftewel volgens jouw redenering moet ik 3 pp's maken met ieder een eigen schuilstal.
Daarop zeg ik dat dat totaal niet haalbaar is qua kosten en vergunningen.

Ik heb dus juist iets tegen die "creatieve" houtje touwtje stalletjes, waar je regelmatig onveilige omheiningen ziet, ondeugdelijke "slowfeeders", smalle tracks, dode hoeken en toevallig óók nogal vaak te dikke en/of IR of hoefbevangen paarden.

Allereerst: van mij moet je helemaal niets :)
Ik zou het zo niet meer weten of het om een opmerking van jou of iemand anders ging?

En of je je terrein en je paarden nu wel of niet goed onderhoud dat staat natuurlijk los van het verdere systeem van inrichting waar je voor kiest. In alle soorten erf-indeling zie je voorbeelden waarbij men de boel hartstikke mooi voor elkaar heeft, of waar het een rommeltje is. Ik snap je opmerking en ben het met je eens dat je dat veel te vaak ziet, maar an sich heeft dat er natuurlijk weinig mee te maken :)

Ik heb het idee dat je het veel ingewikkelder ziet dan ik bedoel? Je hoeft geeneens schuilstallen te hebben of maken om een PP-achtige indeling voor verschillende paarden te kunnen maken. Dat doen zat paardenhouders namelijk gewoon vanuit een bestaand rijtje stallen :)

Alleen sluiten ze die paarden dan niet een groot deel van de dag op in hun hok, maar laten ze de deuren (meestal) openstaan en vanaf de stal kunnen de paarden dan elk hun eigen kant op. Meerdere paarden tegelijk, of individuele paarden. Zo'n situatie kom je toch vaak zat tegen...? Ik wel in ieder geval. Veel bestaande stallen / weilanden / erven zou je best veel leuker kunnen gebruiken met vrije in- en uitloop :j

Ik zeg niet dat dat op willekeurig welk erf kan. Maar dat er met een beetje flexibele en creatieve instelling toch veel meer mogelijkheden zijn dan menigeen hier lijkt te denken. Zonder dat je meteen in hoeft te boeten op allerlei zaken zoals een paard dat even wil liggen of niet te veel op het gras of juist op het zand mag staan. Daar zijn echt nog behoorlijk wat geschikte locaties voor te vinden / maken.

Dat niet iedereen dat voor zichzelf haalbaar vindt dat kan natuurlijk prima :j
Maar dat maakt nog niet dat je de originele vraag van het topic met Nee moet beantwoorden.

Een groep paarden goed laten functioneren is altijd lastiger dan een individueel paard, dat is in elk systeem zo :j

En het kost wat creativiteit en moeite om een goed functionerend PP uit de grond te stampen. Met de samenstelling qua kudde en inrichting die je graag wilt. Maar dan heb je ook een super fijne plek voor je paard(en) waarbij mensen eventueel nog steeds de stalling / weidegang / paddocktijd kunnen aanhouden waar ze zo aan gehecht zijn, maar de paarden er in ieder geval een extra dimensie van een looppad bij krijgen dat stimuleert om te bewegen en te ontdekken +:)+

Ik zie veel reacties van mensen die denken dat ze allerlei dingen inleveren bij een systeem met een track, en dat vind ik een aparte gedachtengang want bij een goede opzet hoef je in principe helemaal niks in te leveren maar in mijn beleving krijg je er juist alleen maar iets bij :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:22

Nikass schreef:
Toch ben ik het met Sclimpre eens. Tuurlijk, als je paard ziek is moet je je daaraan aanpassen. Maar ik vraag me wel af hoe het komt dat er tegenwoordig zoveel paarden dit soort ziektes hebben. Daar is in een eerder stadium al veel fout gegaan in het management, denk ik.
Als je creatief wil zijn kun je ook een weide anders inzaaien. Met speciaal paarden grasmengsel. En de paarden een beetje serieus beweging geven.

Vraag ik me ook heel erg af, hoor. In elk geval waarom juist mijn paard zo ziek wordt van gras en kuilgras. Heb hem vanaf twee jaar oud en vanaf vier kreeg hij dit. Hij stond in natuurgebied, kreeg geen overmatig krachtvoer of wat dan ook. Maar het is wat het is, we moeten ermee dealen. Een ideale PP waarin er rekening wordt gehouden met zijn aandoening, zou gewelfig zijn. Helaas heb ik dat niet in mijn buurt. Bovendien staan we al op een fijne, rustige plek, dus verhuizen doe ik niet gauw. Het land met paardengras inzaaien vind ik zeker een idee, maar het is mijn eigen land niet en er staan andere paarden op nu. Stalgenoten willen meestal niet investeren hierin. Maar op mijn eigen plek, paddock met alles er op en er aan, kan ik gelukkig wel veel regelen. En dat doen we dan ook. Alles beter dan mijn paarden opsluiten in een box. Ik heb ze al jaren en op deze plek zijn ze happy en gezond.

Over je vraag over het waarom paarden vaak 'ziek' zijn.... Ik denk ook wel eens aan het milieu. Wat doen wij, de mens, de natuur, het milieu allemaal wel niet aan, waardoor wijzelf, maar uiteindelijk ook bv onze paarden ziek worden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:51

We rotzooien veels te veel met de natuur :j Ik vind het niet gek dat er steeds meer chronische problemen de kop opsteken bij zowel mens als dier daardoor. Een heel klein dingetje kan een heel groot effect geven. Al die chemicaliën en medicatie in het oppervlaktewater alleen al... dan is de luchtkwaliteit in Nederland ook nog maar matig... veel paarden eten toch voedsel dat niet normaal groeit maar uit de grond gejaagd wordt d.m.v. kunstmest en weet ik wat nog allemaal waardoor de weerstand / gezondheid beïnvloed zou kunnen worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:37

En deel is toch ook welvaartsziekten. Te veel eten jaar rond.

Hier geen kunstmest. Wel licht bemest met drijfmest. Ook niet ideaal maar je kunt niet alleen maar je land verschralen. De paardenmest wordt afgevoerd ivm risico op wormbesmetting. De grond wordt niet heel intensief gebruikt.

Milieubelasting speelt ook een rol. Misschien zou ik de speciekuipen waaruit ze drinken moeten vervangen voor ander soort bakken. Er schijnen stoffen in te zitten die vrij kunnen komen in het water en invloed hebben op de hormoonhuishouding. Misschien speelt dat ook mee?

Naast te weinig beweging/arbeid en het doorfokken met paarden met gebreken ipv paarden die snel ziek of geblesseerd raken naar de slager te brengen zodra ze iets mankeren?

Ik kan de paarden in elk geval niet meer dag en nacht op de wei houden. Zelfs overdag op het gras geeft al te dikke paarden en problemen terwijl mijn pony jarenlang 24/7 jaar rond in de wei heeft gelopen met een grote ruif met voordroog.

Dat kan echt niet met de paarden die hier staan.

Twiggy2008

Re: Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:39

Precies JoyceB, er zit hier bv erg veel ijzer in het water, dus ze drinken leidingwater uit speciekuipen. En ook dat schijnt niet helemaal ok te zijn. Tja, wat dan? De badkuip hiervoor ging ook al roesten, was ook niet fijn.... Wat moet je dan?

Bemesten... we moeten wel. Zit middenin natuurgebied en als we niet bemesten staat het land helemaal vol met JKK. Met bemesting eind februari groeit JKK al veel minder, zien we. Het is roeien met de riemen die je hebt, zeker met paarden die gauw te dik worden of nog erger, ziek worden van teveel gras en hooi. Daarom kunnen ze dus minder makkelijk bij andere paarden staan. Zo jammer, want ik heb de liefste, sociaalste paarden die je maar kunt hebben. Ik benijd mensen met paarden, die lekker op het land kunnen. Ik probeer in alles bewust voor het meest paardvriendelijke te kiezen (samen staan, vrije beweging, vrije keuze) met hun gezondheid in het oog houdend. Geen andere keuze mogelijk, zo simpel is het. Dus prima, als paarden fijn op een mooie PP staan. Dat juich ik alleen maar toe. Maar voor mijn paarden is het helaas niet te doen. Daarbij ben ik erg happy waar ik nu al jaren sta - gewoon onze eigen plek met een paar gezellige stalgenoten met paarden. Ook nog eens tegenover ons huis. Maar ik blijf zeker voorstander van het PP systeem. Gaaf dat er steeds meer van dit soort plekken komen voor paarden!!