Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:02

Jessix schreef:
Gemengd is natuurlijk het meest natuurlijk. Veulens horen opgevoed te worden door een groepje oudere paarden en te kunnen spelen met leeftijdgenootjes. Helaas kunnen we de natuur niet altijd evenaren dus moeten we het doen met second best.

Oudere paarden houden echt wel rekening met de weerloosheid van een veulen. Nog meer zelfs dan leeftijdsgenoten, die spelen vaak wel op volle kracht.

In de natuur worden jonge hengsten ook uit de kudde gestoten. Die vormen samen een hengstenkudde.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:25

pompadour schreef:
het is voor een veulen goed dat ie opgevoed worden door oudere paarden ,
Ik zou hem lekker daar laten , Hij heeft het goed.
En is voor jouw ook leuker en fijner dat je hem elke dag ken zien.

Dat dus, lekker bij je houden dus.

Bij mijn eigen jaarlinghengst (arabier) had ik ook nooit naar de opfok gebracht.
Maar lekker in mijn buurt en zelf elke dag erheen gaan, hij had alles wat hij nodig had.

Heel veel ruimte (hele grote weilanden) met toezicht en verschillende leeftijden paarden, zowel met hengst als met merries en een veulen, ging perfect. En elke avond op stal en vroeg smorgens het land op.

Kwam veel in handen bij mij, is een hele lieve en zeer goed opgevoed paard met veel complimenten van iedereen (hoefsmid, dierenarts etc. was hij heel makkelijk bij ook).

superpony

Re: Zo in twijfel wel naar de opfok of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 16:35

Ik verbaas me weer over de reacties en onwetendheid van mensen. Je ziet dat veel als ''gewoon'' wordt ervaren en algemeen geaccepteerd is geraakt.

Maar 6 of ook 8 uur per dag naar buiten voor een paard is echt veel en veel te weinig. Je moet vooral kijken hoeveel ze dan nog op stal staan.

Je kan wel zeggen dat het niet anders kan en iedereen doet het. Maar je kan ook op Bokt lezen hoeveel problemen mensen hebben met hun paarden, zowel in gedrag als gezondheid.

Heel veel is te voorkomen als de basis eens beter zou worden. Merries horen samen met hun veulens buiten te lopen. Wel een veulen ABC en verder niet teveel doen. Geen enkel mens kan een veulen, jaarling, 2 of 3 jarige zo goed opvoeden, begrijpen als een paard. Daar beginnen de problemen veelal.

Afspenen gaat dan geleidelijk en daarna horen er gewoon oudere opvoeders bij het jonge spul te blijven. Maar wel buiten voor de beste gezondheid.

Hoe de buiten ruimte is telt ook mee. Vierkante paddocks of weitjes zijn ook niet echt de beste oplossing. Voor gezonde benen en goede ontwikkeling is afwisseling van ondergrond echt het beste. Daarom zijn pp's vaak ideaal. Meerdere plekken, veel variatie etc etc.

Een gezond paard van lijf en geest werkt makkelijker straks.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 16:50

Heb hem gehouden op de pensionplek. Kwam op een geven moment ruim 10 uur buiten. Gehelle dag zo wat in een vaste groep.

Zijn beste vriendje was 2 weken verhuisd naar een andere stal merkte aan hem dat ie niet zo speelde zoals wat ie bij die andere deed tot zijn beste vriendje die ook niet happy was op de nieuwe stal terug kwam hellemaal happy was beide trouwens.
En ze zijn onafscheidelijk van elkaar.
Afbeelding
Afbeelding

En nou lekker in de wei genieten van half 9 tot half 10 savonds!

Er kwam 2 weken terug een paard uit de opfok die je meesleurde enzo daar ben ik ook wel blij mee dat ik die van mij niet naar de opfok breng lekkker iedere dag nu in de hand

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 17:57

10 uur buiten is nog steeds 14 uur op stal.....

Dat een paard je meesleurt heeft helemaal niks met welke opfok te maken. Je ziet dat ook heel veel bij mensen die per se elke dag met hun veulen, jaarling etc willen klooien.

Een jong dier, moet groeien en vaardigheden ontwikkelen. Die heeft helemaal geen mens nodig, anders dan basis behoeftes.

Maar zoals ik al schreef; Lees en kijk hoe Bokt vol staat met alle problemen die ontstaan zowel fysiek als mentaal door een verkeerde basis. Paarden volk is het meest eigenwijze volk dat er bestaat. En het zijn allemaal internet experts.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 18:07

Laten we zo zeggen wie betaalt het paard jij betaalt je eigen paard bepaalt zelf wat je er mee wilt en gaat doen en dat doe ik ook met mijn paard ik heb mijn keuze gemaakt ;)
Zoals nu het gaat poets ik hem niet eens iedere week meer laat hem zo veel mogelijk met rust

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 18:11

Als je paardje het nu naar zijn zin heeft daar,dan laat je hem toch lekker staan!Let er wel op dat hij geen merrie drachtig maakt.Bij een opfok is het soms zo dat ze s'zomers 24\7 buiten staan,en s'winters 24/7 binnen in een loopstal. Wat voor de wat zwakkeren ook geen onverdeeld genoegen is, om met een grote groep in zo'n ruimte te moeten verblijven.Nee, als het nu goed gaat waar je bent,waarom dan veranderen? En inderdaad,zijn maatjes is hij dan ook kwijt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 19:29

anjali schreef:
Als je paardje het nu naar zijn zin heeft daar,dan laat je hem toch lekker staan!Let er wel op dat hij geen merrie drachtig maakt.Bij een opfok is het soms zo dat ze s'zomers 24\7 buiten staan,en s'winters 24/7 binnen in een loopstal. Wat voor de wat zwakkeren ook geen onverdeeld genoegen is, om met een grote groep in zo'n ruimte te moeten verblijven.Nee, als het nu goed gaat waar je bent,waarom dan veranderen? En inderdaad,zijn maatjes is hij dan ook kwijt.

Zo'n loopstal stelt vaak ook geen ruk voor. Daar kan geen sprintje getrokken worden hoor.
Ik heb er diverse gezien en de uitloop was vaak niet veel groter dan een rijbak.
De bodem weer opgepot dus niks geen harde ondergrond.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:08

trysteffy schreef:
Er kwam 2 weken terug een paard uit de opfok die je meesleurde en zo daar ben ik ook wel blij mee dat ik die van mij niet naar de opfok breng lekkker iedere dag nu in de hand

En dus is de opfok slecht....

Waar het om gaat is dat er een plek moet zijn waar je paard op een goede manier groot kan worden.
Dat betekent in mijn beleving 1/dat er goed op wordt gepast (toezicht, ontwormen, enz.) 2/dat ze in een groep komen (merries het liefst in een gemengde groep, hengsten in de hengstenkudde 3/dat ze veel ruimte hebben en genoeg te eten en 4/dat ze zoveel mogelijk buiten lopen en 's winters een droge plek hebben om te liggen.
Ik heb deze plekken altijd nog gevonden. Soms thuis, soms bij een opfokbedrijf maar ook wel dat we met een aantal fokkers een groepje maakten.

Dat ene maatje is belangrijk, maar in een groep is beter. Twee jonge paarden samen veroordeelt ze ook tot elkaar. In een groep kunnen ze kiezen en worden ze ook zelfstandiger omdat er toch wel eens wat wisselt. Het is ook goed als ze af en toe wat moeten afzien, ook jonge paarden moeten wat afharden. Goed voor hun gezondheid en fijn als je straks met ze aan het werk gaat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 20:15

Ik heb mijn hengsten zomers in de groep en winters thuis op stal en paddock. Scheeld dat ik er 2 heb. Zo leren ze toch veel bij in de zin van mee lopen , laten vangen buiten , toilleteren , wassen , buiten wandelen op de weg enz enz. Vind dit zelf een fijne manier.

Beide heren in de wei
Afbeelding
Edit.
Merries hou ik altijd thuis in een gemengde groep

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 20:36

Kendra schreef:
trysteffy schreef:
Er kwam 2 weken terug een paard uit de opfok die je meesleurde en zo daar ben ik ook wel blij mee dat ik die van mij niet naar de opfok breng lekkker iedere dag nu in de hand

En dus is de opfok slecht....

Waar het om gaat is dat er een plek moet zijn waar je paard op een goede manier groot kan worden.
Dat betekent in mijn beleving 1/dat er goed op wordt gepast (toezicht, ontwormen, enz.) 2/dat ze in een groep komen (merries het liefst in een gemengde groep, hengsten in de hengstenkudde 3/dat ze veel ruimte hebben en genoeg te eten en 4/dat ze zoveel mogelijk buiten lopen en 's winters een droge plek hebben om te liggen.
Ik heb deze plekken altijd nog gevonden. Soms thuis, soms bij een opfokbedrijf maar ook wel dat we met een aantal fokkers een groepje maakten.

Dat ene maatje is belangrijk, maar in een groep is beter. Twee jonge paarden samen veroordeelt ze ook tot elkaar. In een groep kunnen ze kiezen en worden ze ook zelfstandiger omdat er toch wel eens wat wisselt. Het is ook goed als ze af en toe wat moeten afzien, ook jonge paarden moeten wat afharden. Goed voor hun gezondheid en fijn als je straks met ze aan het werk gaat.

Zeg ik dat nee ik zag het alleen :P

Zoals je op de foto kan zien staat ie in een groep. Hij staat in een groep van 6 paarden met verschillende leeftijden de oudste zijn bijna 14.
Hij kan kiezen wat ie wilt maar kiest altijd voor de schimmel

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 20:38

Kabayo schreef:
Ik heb mijn hengsten zomers in de groep en winters thuis op stal en paddock. Scheeld dat ik er 2 heb. Zo leren ze toch veel bij in de zin van mee lopen , laten vangen buiten , toilleteren , wassen , buiten wandelen op de weg enz enz. Vind dit zelf een fijne manier.

Beide heren in de wei
[ [url=m/Rqaenf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Edit.
Merries hou ik altijd thuis in een gemengde groep

Die manier vind ik ook indd fijner

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 20:42

Om een beetje zicht te krijgen dit is de groep achter de vos met de deken staat er nog een pony waar die ook af en toe mee speelt ze willen wel graag spellen maar de schimmel word jaloers. En dan het paard waar ik op zit hoort er ook bij. Ze hebben een groot stuk krijgen nog een stuk er bij straks ze hebben het meeste land dan al die andere paarden op stal.

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:12

Ik vind het er niet slecht uitzien.
Tuurlijk wil je je paard zoveel mogelijk naar buiten, mee eens Superpony, maar de opfokstallen waar ze in de winter echt goed naar buiten kunnen zijn ook zeldzaam.

Loopstallen die zo vol zijn dat er nauwelijks in gelopen kan worden, modder uitloopjes of alleen verhard, daar zie ik een paard niet lekker spelen en rennen. Ook de veiligheid viel me op sommige stallen vies tegen, en ik heb er aardig wat bezocht.

Onze hengsten staan ook een uur of tien buiten, op de wei waar ze heerlijk kunnen sprinten en stoeien, en snachts op stal. Voor de winter vind ik dat niet verkeerd. Zometeen mogen ze 24/7 het land op.
In veel opfokstallen gaan ze 1 mei de wei op en worden ze er 1 november weer afgehaald. En in de tussentijd kijkt niemand er naar om.
Het is nog niet altijd even makkelijk om een goede plek te vinden.
Hier heeft ts elke dag zicht op haar paard en komt hij ook in de winter lekker op een grote weide.
Ik zou me ook laten staan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:25

Ik heb mijn tweejarige ook 'thuis' gehouden, en heel bewust niet in de opfok gedaan. Het is een nogal wijze tante die voor niets of niemand bang is. Die in een groep andere jonge dieren gooien is vragen om straks driejarige van 1.65m en 700 kilo die zichzelf veel te tof vindt :))

In de zomer staat ze 24/7 buiten in een gemengde groep. Verschillende rassen, verschillende leeftijden en verschillende geslachten (merries en ruinen). Ze heeft genoeg te spelen maar krijgt ook een gedegen opvoeding mee. Van de kudde én van mij. In de winter staat ze van 9 tot 5 in de paddock en 's nachts op stal. Ze kan daar droog en schoon liggen. Bedoeling was het hele jaar door 24/7 buiten maar door de hele natte winter in 2017/2018 heb ik de keuze gemaakt om haar 's nachts op stal te zetten. De wei (hoog gelegen en normaal droog) was nu zo nat dat ze nergens meer echt lekker droog kon liggen. En dat is essentieel, zeker voor dat opgroeiende spul. Ook komt ze zo elke dag in handen, bij verschillende mensen. Ze is daardoor voor haar leeftijd al heel makkelijk in eigenlijk alles, zonder dat we dat echt oefenen. In de paddock heeft ze meer van voldoende ruimte om te donderjagen met haar bijna 3-jarige vriendinnetje, ze zetten elke dag de boel op stelten.

Er zijn maar heel weinig opfokbedrijven waar ze in de winter meer buiten komen dan waar ze nu staat. Ik vind heel veel jonge dieren opfokken in een loopstal (waar je ze vaak ook nog niet eens uit mag halen) ook niet echt een ideale manier van opgroeien.

Dit is een foto van afgelopen weekend. Een zeer goed ontwikkelde bijna 2-jarige die de 1.55m al voorbij is, goed in haar lijf en de spieren zit en heerlijk onbezorgd opgroeit. Ik zou het bij een nieuw jong dier precies hetzelfde doen :j
Afbeelding

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:35

TS, hoe is de situatie in de winter? Volgens mij wordt de afgelopen twee blz, alleen over de zomerse periode gesproken. In de winter kwam hij toch paar x per dag een kleine periode, max 6u op de paddock met hooi en vriend(je) of e.d..
Omdat hier boven wordt gesteld dat hij in de winter op een grote weide staat? Anders zou ik overwegen om hem deze zomer te laten waar hij staat en in de winter op zoek te gaan naar een goede opfok, waar hij een jaartje of anderhalf of twee kan kleuteren. Dan heb je hem nu de basis meegegeven tot en met het najaar en mag hij daarna nog even paard zijn met mede-peuters en opfokgenoten. Al dan niet op de weide, grote loopstal met daaraan paddock is ook prima en voldoende ruwvoer. Zie bv http://www.stalbreukelenhof.nl/. Niet helemaal in jouw regio, maar goed.

Wat je ook nog kan doen evt een een advertentie op marktplaats of bokt of facebook of e.d. zetten, en kijken of jouw kleuter/peuter bij een kudde mag integreren bij iemand thuis die een plekje thuis heeft. Komt deze wel in de hand, wel met diverse leeftijden en kan hij toch opgroeien met leeftijdsgenoten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:39

Je hebt goede , minder goede en ronduit slechte opfokbedrijven. Ik heb alleen ervaring met een goede, gemengde kuddes tot een jaar en daarna merries en hengsten apart. Regelmatig in de hand, groepen van acht a tien paarden die ook samen blijven. Elk jaar tandarts, uitstekend toezicht , hoefsmid elke twaalf weken. Elk klein plekje of afwijking in gedrag werd gezien. In de winter grote paddock en dito loopstal. Kosten 165 Pm incl alles. En dan heb je het goedkoopste, in de zomer de kwelders op in Friesland en in de winter thuis, kost geen drol, alles extra moet apart betaald worden en een keer per dag gaat de opfokker kijken of alles goed gaat. Voor beide is iets te zeggen maar of het nu deveerste of de laatste vorm is, 10 % van alle paarden overleeft het niet, bijna altijd door ongevallen, te ruw spelen of ziekte.
Heb je thuis of op pensionbedrijf meerdere paarden en genoeg speel/graastijd dan kan dat ook prima werken, ondanks dat ze in de nacht op stal staan.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:45

Als hij lekker kan spelen en goed met andere staat is het prima toch, ben zelf alleen bang dat we gauw "teveel" gaan doen met ze omdat ze toch binnen bereik staan.

Mijn veulen staat op een super opfok waar ze niet in grote groepen staan, waar iedere dag goed naar ze gekeken word, komen alle dagen lekker buiten in de altijd droge paddock waar ze onwijs veel opblaasdieren en zachte balken hebben om mee te spelen en straks lekker de weide op. :) Ik kom hem 1 a 2x per maand opzoeken omdat ik wel wil dat hij me kent en ik hem ken, dan poets ik hem lekker in de kudde, speel ik met hem en zijn vrienden en maak ik foto's, verder is hij lekker baby in zijn vaste kudde.
Ik ben onwijs blij dat hij in zo een goede opfok staat. Hij glimt erover, winter of niet, is altijd goed op gewicht, ook onder het groeien. Had me niet beter kunnen wensen! :+:

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:48

Wij hebben zelf een opfok bedrijf en ik zie hier dingen voorbij komen waarvan ik echt denk :x

10% die het niet haalt? Wij hebben in 10 jaar tijd 2 dood gehad, 1 door een ongeval en 1 doordat die als veulen bij de moeder al beschadigd was geraakt.

Verder komen ze hier elke dag buiten en komen niks te kort, ook niet aan aandacht. Alle opfok bedrijven over 1 kam scheren is wel wat kort door de bocht.

En nee, wij zitten vol, dus geen pleidooi voor eigen zaak :P

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 22:50

Hier ook bewust niet gekozen voor een opfok (nu jaarling).

Of ja, bewust... Ik vond het belangrijk dat mijn veulen 24/7 buiten kon staan (ook in de winter) met soortgenoten (en liefst gemengde groep met oudere paarden erbij) en voldoende ruwvoer. En daarnaast was het voor mij wel een 'eis' dat hij redelijk dichtbij stond, omdat hij m'n enige paardje is en ik hem dus wel graag regelmatig wou zien.

Bovenstaande dingen vond ik in geen enkele opfok in de buurt. Als ze er wel aan voldeden waren ze veel te ver weg (als in: in het buitenland) of ze hebben een wachtlijst van 2 jaar wat voor mij geen optie was gezien ik mijn veulen vrij onverwacht had gekocht. De meeste opfoks worden ze met enkel leeftijdsgenoten als een soort kleuterklas zonder juf bij elkaar gegooid, en/of staan ze de hele winter binnen in een loopstal. En dat vond ik maar niks, persoonlijk.

Hij staat dus nu op een pensionstal op 2min met de auto. Bijna continue toezicht, kleine gemengde kudde, 24/7 buiten. Wordt regelmatig een borstel overheen gehaald of uit de wei gehaald om op de wasplaats te zetten bijvoorbeeld. Ik vind het ideaal, mijn paard kan gewoon paard zijn en krijg regelmatig complimenten van hoefsmeden en dierenartsen hoe braaf die wel niet is in de hand.

Iedereen heeft zo z'n eigen visie op paarden (en dus ook veulens) houden, en zolang het paardenwelzijn niet in gedrang komt moet je imo vooral doen waar jij - en je paard - zich het beste bij voelen.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 00:13

Het is je eigen keuze. Maar ik zou voor opfok kiezen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 08:38

Willekes schreef:
TS, hoe is de situatie in de winter? Volgens mij wordt de afgelopen twee blz, alleen over de zomerse periode gesproken. In de winter kwam hij toch paar x per dag een kleine periode, max 6u op de paddock met hooi en vriend(je) of e.d..
Omdat hier boven wordt gesteld dat hij in de winter op een grote weide staat? Anders zou ik overwegen om hem deze zomer te laten waar hij staat en in de winter op zoek te gaan naar een goede opfok, waar hij een jaartje of anderhalf of twee kan kleuteren. Dan heb je hem nu de basis meegegeven tot en met het najaar en mag hij daarna nog even paard zijn met mede-peuters en opfokgenoten. Al dan niet op de weide, grote loopstal met daaraan paddock is ook prima en voldoende ruwvoer. Zie bv http://www.stalbreukelenhof.nl/. Niet helemaal in jouw regio, maar goed.

Wat je ook nog kan doen evt een een advertentie op marktplaats of bokt of facebook of e.d. zetten, en kijken of jouw kleuter/peuter bij een kudde mag integreren bij iemand thuis die een plekje thuis heeft. Komt deze wel in de hand, wel met diverse leeftijden en kan hij toch opgroeien met leeftijdsgenoten.

Het zelfde maar dan in een zandpaddock.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:48

Ik verbaas mij er ook vaak over dat men de hele jonge paarden op piepkleine weilandjes zet van bijna een postzegelformaat en heel veel in de paddocks.

Hoe kunnen ze dan heerlijk voluit rennen en spelen etc.?

Evelien_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:14

Niks ten nadele van een opfokbedrijf, maar mocht er nog iemand een opfokplek zoeken voor zijn of haar merrieveulen dan heb ik nog een plekje bij ons aan huis, samen met mijn eigen merrieveulen (maart 2019). En eventueel 2 oudere merries. Zomers en ‘s winters hele dagen de wei op. Bij heel nat weer op de paddock. Snachts in een ruime stal. Voor meer info graag Pb.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:50

Ragdollcat schreef:
Ik verbaas mij er ook vaak over dat men de hele jonge paarden op piepkleine weilandjes zet van bijna een postzegelformaat en heel veel in de paddocks.

Hoe kunnen ze dan heerlijk voluit rennen en spelen etc.?

Dat... geef die beesten ruimte.