Ik wil een veulen kopen maar.........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 17:33

Cassidy"]
[quote="youngster schreef:
Papier is niet heel erg belangrijk, maar een paspoort des te meer.. je kan je paard niet vervoeren zonder een paspoort, en als dat er al niet eens bijzit zou ik gewoon verder zoeken.. Er zijn meer dan genoeg veulens..

Nou zeg, een paspoort hoeft bij een veulen ook pas vanaf 7 maanden. Dus ook een missend paspoort zou voor mij geen reden zijn om aan een veulen voorbij te lopen. Missend papier ook niet. Maar het vertrouwen met de eigenaar moet er zijn. Missend entingsboekje laat bij mij allerlei alarmbelletjes rinkelen. Als iemand niet netjes is met enten, is hij misschien ook niet netjes met ontwormen.
[/quote]
indd! paspoort is tog net zo goed als entingsbewijs aan te vragen.. bedoel als het beessie door de DA goedgekeurd word.. zie ik geen rede het niet te moeten kopen ( al zou ze naar mijn zin zijn ).. maar als die man gewoon kan aantonen dat ze geent is... en zoals k al gezegd heb staat mijn besluit vast om een veulen te nemen.. en niet voor de grote sport, want dan koop ik geen welsh veulen maar gelijk een goed veulen met goede dressuurlijnen.. maar het is puur voor de recreatie.. tuurlijk zal ik in de toekomst wel wat wedstrijdjes gaan rijden kijken tot hoever ik het haal.. maar dat is ten allertijden voor mij niet het belangrijkste.. als ik maar een lief beessie heb die naar me luistert en waar ik mee kan lezen en schrijven..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:33

Ja als het over die papieren ging heb ik niets gezegd, maar vatte het op als dat het op dé papieren ging ( pappie mammie etc )
Dat vind ik nooit belangrijk, vandar mijn reactie.

Paspoort heeft nog niet iedereen, dat gedoe begint nu pas verplicht te zijn, maar entingen zijn wel fijn

(al heb ik bij Bas helemaal niks gekregen, inmiddels is hij bij mij 3x ontwormd, had wormen, gechipt en krijgt maandag zn basisenting ... dus eigenlijk heb ik geen recht van spreken Haha!)

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 17:36

SANEX schreef:
Ja als het over die papieren ging heb ik niets gezegd, maar vatte het op als dat het op dé papieren ging ( pappie mammie etc )
Dat vind ik nooit belangrijk, vandar mijn reactie.

Paspoort heeft nog niet iedereen, dat gedoe begint nu pas verplicht te zijn, maar entingen zijn wel fijn

(al heb ik bij Bas helemaal niks gekregen, inmiddels is hij bij mij 3x ontwormd, had wormen, gechipt en krijgt maandag zn basisenting ... dus eigenlijk heb ik geen recht van spreken Haha!)

ik vind papier erbij ook niet belangrijk hoor... ik wil een lief paard.. kijk zitten er papiern bij is dat mooi mee genomen.. maar al heb je nou een paard van Jazz.. vind ik persoonlijk een klote karakter hebben..(met alle uitzonderingen van dien) dus wat zegt dat papier dan... Verward Kijk als je dan een paard wil met goede dressuurlijnen dan zegt het natuurlijk genoeg.. maar een vriendin van mij heeft een 3jarige.. met vol springlijnen en dat beest wil niet eens springen.. vind de dressuur veel en veel leuker dus k bedoel maar..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 17:38

youngster schreef:
In het paspoort horen de entingen te staan tegenwoordig, dus ja als die al ontbreekt..
Nee ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.. Mijn veulen had gelijk al een paspoort, die was 3 maanden toen ik die kocht..Alleen pas 5 maanden toen ie over de weg vervoert werd..

het is ten aller tijden mijn keus.. en ik laat dr keuren, er word entingsbewijs opgevraagt en mogt ik dr kopen direct paspoort aangevraagt en zodra ik die binnen heb word ze pas vervoerd..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:44

sweet_angel schreef:
indd! paspoort is tog net zo goed als entingsbewijs aan te vragen..

Nee, je kunt geen paspoort meer aanvragen zonder dat het paard gechipt wordt. En dan vind ik het inbrengen van een chip bij een veulen van drie maanden nog erg vroeg, dit i.v.m. groei van het veulen. Ook 7 maanden is in mijn ogen te vroeg. Onze DA deed het het pas vanaf anderhalf jaar (wat nu ook niet meer kan, want de overheid wil dat een veulen met 7 maanden gechipt is) .

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:47

Ik ben het met Cassidy eens wat betreft het chippen.
Ik ben blij dat Xara vorig jaar al naar de opfok is verhuisd. Ik kan lekker lang wachten met chippen dus.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 17:48

het veulen waar ik het nu over heb word in mei 1 jaar..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 17:49

wat als je het veulen wél zonder paspoort vervoert?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 17:53

Tja, dan loop je kans op een bekeuring. Gewoon doen, aangezien het nog niet verplicht is dat je chipt, maar je zonder chip geen paspoort krijgt, probeer ik het ook zo lang mogelijk uit te stellen (en mijn paarden zijn 9 en 2 jaar) Dus ik vervoer gewoon, en zie wel waar het schip strandt.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:09

Cassidy schreef:
Tja, dan loop je kans op een bekeuring. Gewoon doen, aangezien het nog niet verplicht is dat je chipt, maar je zonder chip geen paspoort krijgt, probeer ik het ook zo lang mogelijk uit te stellen (en mijn paarden zijn 9 en 2 jaar) Dus ik vervoer gewoon, en zie wel waar het schip strandt.

hihi ja indd.. maar ik heb net ff met me vader zitten bellen.. en hij zegt ook er klopt iets niet aan het verhaal van die man.. hij zegt het wekt bij mij iig geen vertrouwen, dus ga nou maar op zoek naar een veulen mét paspoort en die al gechipt is en waar entingsboekje enzo bij zit.. en desnoods met papieren.. dan maar wat duurder.. maar heb je iig meer zekerheid en vertrouwen dan een pony zonder iets.. die mand van dat veulen zij dat ze ong 1m48 word.. kijk kan best maar nix is zeker dus strax zit ik met een veulen van 1m40 ofzo... maar tog bedankt voor de informatie enzo.. Lachen en ik laat het weten als ik wat moois gezien heb hihi of als jullie wat zien?? laat het me ook graag weten

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:16

Chanice schreef:
Als het veulen geent is krijg je ALTIJD een enmtingsboekje als die er niet bijzit moet het in haar paspoort staan aangezien ze die ook niet heeft betwijfel ik of ze notabene wel geent is.

Bij ons (oké, ja dan wel in België, zegt dat genoeg voor jullie? Knipoog ) zijn er genoeg mensen die geen inentingsboekje hebben, maar hun paarden wel jaarlijks laten inenten. Maar of die verkoper zo iemand is of niet, dat weet je natuurlijk niet.

Wij hadden ook geen inentingsboekje bij onze laatste 'aankoop'. En hoewel het paardje ZOU ingeënt zijn, hebben we ze toch opnieuw ingeënt. Dat kan helemaal geen kwaad, volgens de dierenarts. Daarover zou ik me dus al geen zorgen maken. Maar je moet inderdaad goed weten wat je wilt, en waarom.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:18

ja inderdaad over dat entingsboekje maakt niet uit.. als ze daadwerkelijk geent zijn valt dat op te vragen.. maar mijn vader heeft zoiets als die een veulen koop en dr nog moet laten chippen, paspoort aanvragen voor ze vervoert mag worden.. wrom dan niet gelijk een veulen kopen die het allemaal al heeft... dan maar iets duurder maar het zit dr in ider geval bij.. dat geeft hem meer vertrouwen in de persoon zegt hij.. en tja hij moet het betalen niet ik hihihi

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:19

Die man kan de hoogte ook niet weten, hoogstens gokken met de hoogte van de merrie en hengst in het hoofd. Dan nog kan hij er zo 10 cm naast zitten. Als het een probleem word als ze maar 1.43 word, zou ik op zoek gaan naar een wat grotere. Zou toch zonde zijn als je er zolang mee bezig bent en dan blijft 'ie te klein.

Nog een idee - je zegt dat je nu 16 bent. Ben je dus 19/20 voor je er echt mee aan het rijden bent. Zit je tegen die tijd niet midden in een studie ofzo? Ik studeer nu en ik kan je verzekeren dat dat vreselijk veel tijd vergt; ik ben blij dat Rowan het puberstadium inmiddels voorbij is, anders had ik het nooit gered met hem! Denk even na over je timing dus..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:22

ik word nog 16.. zit nu in de 3e.. en over mijn studie ben ik nog niet uit.. en mijn vriendin.. (MsMarit) gaat ook een veulen kopen en die doet als ik niet kan mijn beessie beetje in de gaten houden Knipoog kijk en ik haal volgend jaar me diploma.. dus die heb ik dan alvast kan ik ook nog zeggen van ik ga eerst een jaartje werken en dan vervolgopleiding doen ofzo dat weet ik nog niet Lachen ik moet eerst kijken wat ik allemaal wil.. maar me veulen komt dr Haha! en ik heb er voor gekozen het dit jaar te kopen... dan kan ze het eerste jaar lekker op t land hoef ik dr vrijweinig mee te doen.. en kan ik dus ook gewoon goed op mijn examejaar richten..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:27

Citaat:
gekke_koei schreef:
nouw pris.. ik zou als ik jouw was.. als je dan toch echt eenveulen wilt.. bij heel veel beesies gaan kijken.. een beesie waarvan de eigenaar nix geen papierwerk kan aantonen moe je nie kiezen..

Waarom zijn papieren altijd zo belangrijk ? Ik heb nog nooit iemand een papier zien longeren, een papier zien berijden, laat staan een papier knuffelen of borstelen....

hiermee bedoelde ik papierwerk als in entingsbewijs, paspoort.. da soort dingen.. natuurlijk is een stamboom nie belangrijk.. niet als je er gewoon leuk mee wil gaan rijden en niet gaan fokken..
doordat mijn knol papieren heeft isie juist zo duur Boos! en dat terwijl hij met zun papierwerk echt niets kan, tis een ruin en zijn springbloed(nimmerdor) heeftie dus echt niet geerfd..

magoe..miscommunicatie Haha! kan gebeuren Haha!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 18:29

hihi ja indd..!! papier maakt mij ook niet uit.. dit veulen word gewoon voor recreatief.. en af en toe wedstrijdjes.. tuurlijk word dr dressuurmatig mee bereden.. maar ik wil met dit beessie niet het hoogste gaan halen.. dan kan ik beter een veulen kopen met zeer zeer zeer goed dressuurbloed.. die voor mij onbetaalbaar zijn nu.. hihi.. en je moet ergens beginnen he Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:32

Ik zou gaan kijken voor een wat ouder paard, waar je nu meteen mee aan de slag kunt. Als je een veulen koopt is de kans erg groot dat je er nooit op kunt gaan rijden omdat hij overlijdt aan koliek, of een beenblessure krijgt. Hoe jonger het paard, hoe groter de risico's dat er wat gebeurt. Drie van de 10 veulens halen het derde levensjaar niet. Als je een wat ouder paard koopt, dan zijn de risico's voor het opfokken voor een ander.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:35

Wow, ik had de rest van het verhaal niet gelezen...
Het wordt hier een beetje een oververhitte situatie. Maar ik deel wel min of meer het standpunt van de mensen die je afraden een veulen te kopen. Maar dan baseer ik me alleen maar op wat ik van je weet uit je profiel.

Mijn eerste pony was "heel per ongeluk" drachtig (na de verkoop nog een paar dagen in een kudde met een hengst gestaan) en we hebben wel erg afgezien met dat veulen Haha! . Het is een heel lieve pony geworden, maar ik herinner me dat er momenten geweest zijn waarop ik haar vervloekt heb.
Een veulen opvoeden is zo moeilijk en vergt echt een engelen geduld. Ik denk dat ik dat niet echt heb. Misschien jij wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 18:41

Het voordeel van een wat ouder paard is ook dat je er al op kunt rijden en kunt voelen of dit een beetje klikt of niet. En dat moet je met een veulen ook maar afwachten.

Ik ben erg blij dat ik mijn eerste paard kreeg op het moment dat ze al wat kon. Ik moest evengoed al een heleboel leren, en ik kon ook een heleboel van haar leren.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:04

ik ben van mijzelf zeer rustig en geduldig.. ik heb een zachte maar tog zeer consequente hand.. ik sla of trap geen paarden.. hoogstens als ze mij bijten of trappen. en tog heb ik op vrijwel alle paarden een overwicht doordat ik laat merken dat IK de baas ben en niet hun. en cassady je zegt dat 3 van de 10 het 3e levensjaar niet halen doordat ze ziek worden ofzo.. maar je kan net zo goed een 4/5 jarige kopen die na een half jaar ziek word.. dat risico blijf je ten aller tijden houden vind ik hor..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:05

en nogmaals.. was ik vergeten er bij te zetten.. ik hoef geen paard om er alleen op te kunnen rijden ik vind het verzorgen van een beessie leuker dan het rijden..dus waarom een paard kopen waar ik direct op kan rijden.. terwijl ik ook 2/3 jaar kan wachten en strax van alles berijk er mee.. en ik kan zeggen dat IK dat zelf heb gedaan maarja ik snap niet dat mensen alleen denken aan het rijden...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:08

Mag ik vragen welke ervaring met veulens je hebt ?
Op welke manier ?
Gewoon zomaar een vraag hoor...

Lees bv heel veel manegepaarden en verzorgpaarden in je profiel die je hebt gereden en verzorgt... vandaar dat ik me afvraag waar jou ervaring met het opvoeden van veulens dan ligt.
Opvoeden van een veulen is iets anders dan met een veulen om gaan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:10

Ik vind het nogal een verschil als je geld uitgeeft aan een paard waar je nog nooit op hebt gezeten, of als je een paard koopt dat al beleerd is en waar je op hebt kunnen rijden. Natuurlijk kan er altijd wel wat gebeuren, en paarden kunnen altijd geblesseerd raken. Maar stel je voor, je koopt een veulen zonder papieren. Dat kost je pakweg 1000 Euro. Je stalt hem ergens, voor 100 Euro per maand, en dat 36 maanden (3 jaar) lang. Is 3600 Euro. Tel dat bij het aanschafbedrag van 1000 Euro is 4600 Euro (en dan heb ik er nog niet eens de kosten voor smid, dierenarts, en andere dingen zoals verzekering, halsters, dekens enz bijgeteld.) En kijk dan nog eens op marktplaats wat een paard kost zonder papieren, emn wat je gewoon voor recreatie wilt gebruiken. Je bent meer kwijt aan het opfokken van een veulen, het is risicovoller, je riskeert dat je er nooit op kunt gaan rijden.

Koop een vierjarige vandaag, en je kunt er bij wijze van spreken vanavond nog op.

Ik bedoel maar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:12

Ik zal ook eens reageren. Ik heb zelf 2 jaar geleden een veulen gekocht (toen ruim 1,5 jaar) en dat is mij zwaar gevallen. Opvoeden is moeilijk, moeilijker dan wat dan ook. 1x niet consequent genoeg en je zit ( in ieder geval een hele tijd) met de gebakken peren.

Zal dus niet snel meer een jong paard kopen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:13

sweet_angel schreef:
en nogmaals.. was ik vergeten er bij te zetten.. ik hoef geen paard om er alleen op te kunnen rijden ik vind het verzorgen van een beessie leuker dan het rijden..dus waarom een paard kopen waar ik direct op kan rijden.. terwijl ik ook 2/3 jaar kan wachten en strax van alles berijk er mee.. en ik kan zeggen dat IK dat zelf heb gedaan maarja ik snap niet dat mensen alleen denken aan het rijden...

Als je verzorgen leuker vindt, waarom koop je dan geen ouder paard en geeft hem een goede oude dag?