Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:42

Verschil van omgeving, hier in Friesland zijn de stallingen ook rendabel met lagere pensionprijzen. Je kunt niet bepalen dat wij hier €10 per dag moeten uitgeven :?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:43

jeannaa schreef:
Omdat een pensionhouder er ook wat aan over moet houden. Ik vind dat niet meer dan normaal. Jij komt ook niet voor niks werken of wel? :)

Amen!
Neem daarbij alle investeringskosten van accommodatie etc erbij en dan zal je merken dat er nog geen een pensionhouder slapend rijk geworden is... integendeel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:45

Ik ben aan het rond kijken voor een (tijdelijke ) andere plek. Er zijn dus ook nog stallen die voor elk volgend paard korting geven.

Het is zo verschillend per regio en hoe je je paarden wil houden, dat je niet eens kan zeggen wat het kost.

Wij zoeken een huis, maar krijgen echt niet meer hypotheek dan we mogen krijgen. Dus of we daar nou een appartement voor kopen, een rijtjes woning of een boerderijtje, zal de bank worst wezen en onze maandlast blijft gelijk.
Nu hebben we onze maandlast EN de huur van onze plek.

Alle investeringen voor de paarden doen we toch wel, of het er nou 1 is of 10. Ik zou eigenlijk alleen niet per se een hele dure bak nodig hebben momenteel vanwege de leeftijd van de paarden, maar het is fijn als het er wel is.
Wij hebben hooi verlies, omdat we onbeperkt voeren op meerdere plekke en er best gemorst wordt. Aan huis kan ik meer porties geven en wat zuiniger gaan voeren misschien. Dat is meer arbeidsintensief, maar voor mezelf en niemand die ons dan in de weg staat.
Nu rijden we ook elke 2 weken om hooi te halen, maar dan zouden we graag een grote partij per keer laten komen of halen. Dat scheelt ook nog steeds behoorlijk. We konden dit voorjaar van het land af kopen voor 3,50, maar we hebben niet genoeg opslag ruimte. 3,50 is hier echt heel goedkoop en was gewoon mooi hooi.

Als je een stal hebt en je moet meerdere paddocks maken, bijhouden en repareren, is dat ook weer meer werk. Net als de hele dag door paarden buiten en binnen zetten. En grote stallen hebben personeel, machines etc.

Je kan het echt niet vergelijken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:45

Dat ligt toch helemaal aan de situatie, wat een onzin om als algemene aanname te doen dat iedereen 300 euro moet betalen Ik betaal 165euro.

Mijn stalhouder heeft de paarden voor de leuk, en het enige wat hij doet is de paarden in de ochtend naar buiten gooien, en in de avond nog een keer klaargezet hooi over de stal rand gooien. Voor de rest doen m'n stal genoten en ik alles zelf.

Hij gaat er echt niemand voor vinden voor 300 euro hoor. Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod net als in de rest van de economie.

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:17

@xSogno
Ik denk niet dat je dit economie kan noemen. Ik denk eerder dat je dit in de categorie vrijwilligerswerk moet zien.
Bij economisch denk ik ook aan iets dat min of meer rendabel is, en dat zijn helaas de meeste pensionstallen niet.
Reken maar eens uit welk uurtarief zij verdienen voor de werkzaamheden. Ik denk dat dit ver onder het minimum niveau is.

xSogno

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:35

Maar is toch ook een keuze die je maakt? Waarom zal medelijden hebben met een volwassen persoon die gewoon zelf een keuze gemaakt heeft?
Hij bied een dienst aan voor prijs a en het is toch aan de pensionhouder zelf of hij dat beroep kiest tegen die en die prijs. We hebben het niet over iemand die omdat hij geen andere baan kan vinden maar uit ellende schoonmaker is geworden hé, pensionhouder worden is een bewuste keuze.

Uiteraard moet je als pensionklant je netjes gedragen, aan de regels houden en op tijd betalen. Ik ben zelf bijvoorbeeld absoluut niet te beroerd om bij vakantie, ziekte feestdagen wat extra bij te springen, betaal gewoon netjes op tijd etc. Maar het is gewoon dienst hoor, geen vrijwilligerswerk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:45

Dat uurloon ligt er wel ontzettend aan wat de huurbaas ook voor dat geld werkelijk doet. Als een stal veel stagiaires heeft lopen en de stalbaas zelf geeft veel les of heeft paarden in training, ligt het alweer totaal anders.

Het is niet altijd een hele bewuste keus. Veel stallen zijn ook zo gegroeid. Klein begonnen en uitgebreid bijvoorbeeld komt vaak voor. Als je eerst je buurmeisje tegen hooi prijs laat staan en er komt een 2e bij en een 3e ben je vaak te goedkoop bezig.
Zoals je leest kan je niet enorm stijgen zonder veel protest, maar je werkt dan vaak onder realistische prijzen.

Als alle stallen die er echt van moeten leven en de diensten netjes aanbieden, goed onderhoud plegen, hun stalprijs realistisch zouden maken, krijg je veel gezeur. Ik denk dat het een goede wending zou zijn, dat niet meer iedereen klakkeloos een paard kan kopen en ergens neerknallen. Maar voor nu zit je met behoorlijk veel overschot.

Maar we lezen zelf genoeg advertenties dat mensen voor heel weinig een plek zoeken, omdat ze per se een eigen paard willen, maar het niet kunnen betalen. Daarvoor zou het beter zijn als prijzen wat stijgen.

Je kan alleen in 3 opties gaan werken bijv. Dus volpension of halfpension en kaal. Laat mensen dan maar alles zelf doen en hooi, stro en vlas per st afnemen en beseffen wat de werkelijke prijzen zijn.

Bij veel stallen wordt ongeveer 30 euro in mindering gebracht voor het uitmesten. Of extra gerekend als dat moet gebeuren. Dan weet je dat je stal OF weinig verdient OF dat het een haast klus moet zijn.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:52

enige jammer aan mijn stal is, dat ik maak geen gebruik van het krachtvoer, dus dat gaat niet van de prijs af. En of je paard nou vollop op de kuilminuten staat of maar de helft ook daar zit geen verschil in. Je betaald gewoon een vast bedrag. (een groot paard staat eerder op de volle mep, dan mijn haflinger die nog van lucht dik wordt)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:53

Wij hebben zitten rekenen en je komt bij gewoon volwassen minimumloon (8€/uur voor de werknemer, dus 11€/uur voor de werkgever) en ½ uur tijd per paard per dag aan dagelijks mesten, voeren, hooinetten vullen en algemeen verhoogd onderhoud (bak slepen, gangen vegen, etc) op 165€ aan arbeidskosten per maand. En dan moet je hopen en bidden dat de werknemer niet ziek wordt, want dan komt er nog weer zoveel kosten bij.

Het feit dat bedrijven moeten draaien op stagaires is natuurlijk absurd. Wij hebben zitten rekenen en kwamen tot de conclusie als je er iemand in dienst voor neemt, je goede kwaliteit 2% lichaamsgewicht ruwvoer voert in slowfeeders, dagelijks mest, ze in een dik bed laten staan en je ook nog het verhoogde onderhoud van het pand wilt meerekenen, het pas bij 600€/maand echt rendabel wordt, dan houdt je zo'n 100€/maand speelruimte voor als er ergens wat mis gaat (boom die ongunstig valt, werknemer die 2 maanden uit de roulatie is), etc. Binnen/buiten zetten zit er dan wel bij in.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-12-18 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:10

Poeh wat een geld, als ik dat zou moeten betalen, verkoop ik mijn paard wel.
€ 400 per maand aan alleen stalling is het mij niet waard moet ik eerlijk zeggen.

Ik betaal nu iets meer dan de helft daarvan en hij staat op een fantastische plek met alle faciliteiten.
Heb daarvoor maar 1,5 jaar op de wachtlijst hoeven staan :+

Op een vorige stal moest ik heel veel zelf doen en stond mijn paard veel te weinig buiten en alleen een buitenbak en dat was maar ietsje voordeliger.
Nu betaal ik dus ietsje meer, maar heeft hij wel 24/7 weidegang met eigen stal en binnenbak en hoef ik eigenlijk niks zelf te doen. +:)+

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:43

Amalarab schreef:
Popstra schreef:
Heel eerlijk, als je geeneens een tientje per dag aan je paard kunt besteden dan moet je jezelf eens gaan afvragen of je überhaupt wel voor deze dure hobby moet kiezen als je het dier dus feitelijk geeneens in een fatsoenlijke basis behoefte kan of, eigenlijk wil voorzien!

Maar waarom zou je €10 per dag uitgeven als dat het niet kost?
Wat een onzin! :+

Ik treed amalarab bij hoor, ik vind de vorige reactie van dat 10 tje per dag niet willen geven behoorlijk kort door de bocht.
Paarden hebben/ houden is zo duur als je t zelf wilt maken. Maar dat wil niet zeggen dat een paard wat er voer krijgt ingekapt van 35 € beter zou af zijn dan iemand waarvan zijn brok 20€ kost... Een paard heeft dat eigenlijk helemaal niet nodig, in sommige voeders zit zoveel onnodige rommel die eigenlijk helemaal niet zo gezond of nodig zijn als producenten beweren.
Goed kwaliteits hooi, een minerale zouten liksteen en wat takken ofzo waar ze aan mogen knabbelen is meer dan goed. Kijk naar paarden in de natuur, die hebben al die gesuikerde rommel niet.
ik heb nu geluk dat ik geen stalgeld moet betalen...maar sommige prijzen die ik hier voorbij zie komen zijn gewoon belachelijk hoog.
Maar dat is ieder zijn mening en keuze natuurlijk. Kan jij en wil jij er dat aan uitgeven, top! Vooral doen wat jij t beste vind... Maar met een vingertje wijzen naar anderen omdat t ook goedkoper kan, zonder aan de kwaliteit van een paard zijn basisbehoeften te raken, vind ik kort door de bocht.
Is net als hoe veel geld sommige besteden aan de aanschaf van hun paard zelf...
Mij hebben ze ooit een mooie quote gezegd, een paard is zoveel waard als wat de idioot er voor betaald.
En zo is het maar net en dat geld op veel vlakken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:03

Mizora schreef:
Wij hebben zitten rekenen en je komt bij gewoon volwassen minimumloon (8€/uur voor de werknemer, dus 11€/uur voor de werkgever) en ½ uur tijd per paard per dag aan dagelijks mesten, voeren, hooinetten vullen en algemeen verhoogd onderhoud (bak slepen, gangen vegen, etc) op 165€ aan arbeidskosten per maand. En dan moet je hopen en bidden dat de werknemer niet ziek wordt, want dan komt er nog weer zoveel kosten bij.

Het feit dat bedrijven moeten draaien op stagaires is natuurlijk absurd. Wij hebben zitten rekenen en kwamen tot de conclusie als je er iemand in dienst voor neemt, je goede kwaliteit 2% lichaamsgewicht ruwvoer voert in slowfeeders, dagelijks mest, ze in een dik bed laten staan en je ook nog het verhoogde onderhoud van het pand wilt meerekenen, het pas bij 600€/maand echt rendabel wordt, dan houdt je zo'n 100€/maand speelruimte voor als er ergens wat mis gaat (boom die ongunstig valt, werknemer die 2 maanden uit de roulatie is), etc. Binnen/buiten zetten zit er dan wel bij in.

Toch is het een beetje simpel gedacht zo. Want als je 25 paarden hebt ben je waarschijnlijk een stuk minder tijd kwijt en stijgen je loonkosten toch minder hard. Daarom zie je dat grote stallen vaak relatief goedkoper zijn (uitgezonderd manege's).
Daarnaast heb je zat mensen die een paar paardjes erbij hebben als gezelschap. Die hoeven er geen compleet salaris bij te hebben, die gebruiken die andere paarden dan als kosten drukker.
En dan heb je natuurlijk nog de verenigingen waar geen personeel in dienst is. De complete doe het zelf stal met kale of halve stal.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:31

s0173957 schreef:
Amen!
Neem daarbij alle investeringskosten van accommodatie etc erbij en dan zal je merken dat er nog geen een pensionhouder slapend rijk geworden is... integendeel.

Slapend rijk niet nee, maar makkelijk geld verdienen is het zeker wel (in bepaalde regio's).

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:03

Ik denk dat er eens een rollenspel moet komen ;)
Pensionklanten die een poosje een stal gaan runnen en pensionhouders die ergens als klant staan.
Ben zo benieuwd naar de wederzijdse ervaringen....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:09

Wat zou daar de meerwaarde van zijn dan? Volgens mij begrijpen beide partijen over en weer prima welke verwachtingen er wederzijds gesteld worden.
Pensionhouders hebben nu eenmaal een machtige positie (en dat weten ze). Het is aan jou als klant of je van hen wil afnemen of niet. Zoals hierboven ook gesteld; Marktwerking.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:17

BarbaLala schreef:
s0173957 schreef:
Amen!

Slapend rijk niet nee, maar makkelijk geld verdienen is het zeker wel (in bepaalde regio's).

Hangt ook weer af van de investeringen.
Wanneer je in die bepaalde regio's grond moet aankopen, dan zijn je vaste laten heel hoog.ben je een oudere boer en heb je de Lokatie al járen in bezit, heb je een ander kostenplaatje. En dan ook de vastgoed die erop staat, nog ruw of al afgeschreven (maar wel meer onderhoud) zal ook schelen.
Ik vind het nogal zwart-wit neergezet, terwijl er zoveel grijs gebied is.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:21

als de faciliteiten zo goed zijn zou ik het er wel voor over hebben. als je naar een andere stal gaat ben je mss minder kwijt maar ben je mss niet tevreden met de faciliteiten. Ik betaal 325 en zet dan zelf mijn paard binnen en buiten ( eigen keuze ik kan ook all Inn staan hiervoor maar breng mijn paard naar een stukje verderop wat van de staleigenaar is waardoor ze langer buiten komen). Bij ons is de ligging van de stal gewoon perfect. vlakbij het strand en de duinen en we hebben een binnenbak.. en dat vind ik erg prettig met de winters..... het is dus net wat je belangrijk vind, ik vind belangrijk dat mijn paard veel buiten komt en voor mezelf een binnenbak erg fijn en de uitwijkmogelijkheden zijn hier goed.. dat maakt het voor mij de keuze dat ik hier sta....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:33

Amalarab schreef:
Popstra schreef:
Heel eerlijk, als je geeneens een tientje per dag aan je paard kunt besteden dan moet je jezelf eens gaan afvragen of je überhaupt wel voor deze dure hobby moet kiezen als je het dier dus feitelijk geeneens in een fatsoenlijke basis behoefte kan of, eigenlijk wil voorzien!

Maar waarom zou je €10 per dag uitgeven als dat het niet kost?
Wat een onzin! :+

Als ik ze hier jaar rond 24/7 op de wei flikker kost het mé ook weinig ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:40

sneeuwpop schreef:
BarbaLala schreef:

Hangt ook weer af van de investeringen.
Wanneer je in die bepaalde regio's grond moet aankopen, dan zijn je vaste laten heel hoog.ben je een oudere boer en heb je de Lokatie al járen in bezit, heb je een ander kostenplaatje. En dan ook de vastgoed die erop staat, nog ruw of al afgeschreven (maar wel meer onderhoud) zal ook schelen.
Ik vind het nogal zwart-wit neergezet, terwijl er zoveel grijs gebied is.

Precies, als je hier in [plaats] je paard naar buiten wilt (op meer dan een postzegel) betaal je flink, maar de grond is dan ook gruwelijk duur...
Dus is die €400 al een stuk logischer!

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:42

Als je voor je beroep een pensionstal runt, heb je een onderneming en een onderneming beoogt winst. Ik snap niet zo goed dat het dan alleen maar kostprijs mag zijn, ze leveren immers naast de voorzieningen ook een dienst. Als je bij de tandarts komt rekenen ze na 20 jaar ook geen lager tarief omdat dan toevallig de financiering van het bedrijfspand is afgelost.
Nu zie ik inderdaad hier in het topic een aantal verhogingen die niet mis zijn. Dan is het ook zo dat je dat kunt accepteren of kunt vertrekken. Dat is het vervelende van pensionklant zijn, zeker als je naar je zin staat en het eigenlijk niet kunt/of wilt betalen. Ik heb 16 jaar met de paarden in pension gestaan dus ik ken ook zeker de andere kant van de medaille :)

Ik ga in dit voorbeeld wel uit van de gemiddelde pensionstal en niet van 24/7 op de weide.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:50

Aan huis heb je momenteel ook te maken met een aardige prijsstijging... Paarden hobby is duur!

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:58

Als ik ze hier jaar rond 24/7 op de wei flikker kost het mé ook weinig ja![/quote]

Nog zo kort door de bocht reactie... :n
Geef je paard anders de keuze... 24/7 op de wei of paar uur op de wei en de rest in een luxueuze stal... Vrees dat je stal leeg staat...
Een paard heeft...aan een luxe stal...
Back to nature zou ik zeggen, back to nature *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:04

Esterke schreef:
Als ik ze hier jaar rond 24/7 op de wei flikker kost het mé ook weinig ja!

Nog zo kort door de bocht reactie... :n
Geef je paard anders de keuze... 24/7 op de wei of paar uur op de wei en de rest in een luxueuze stal... Vrees dat je stal leeg staat...
Een paard heeft...aan een luxe stal...
Back to nature zou ik zeggen, back to nature *\o/*[/quote]

Ook zo'n kort door de bocht reactie, mijn paard stond gewoon in stal ;) Naast het feit dat ze 24/7 niet trekt, maar dat is de discussie hier niet.
Maar wel 24/7 is al goedkoper in het feit dat dan de meeste schuilstallen geen bodembedekking hebben maar van die rubberen matten. Dus als je het zo bekijkt is er inderdaad ene kostenpost die weg valt.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:23

Hier in de omgeving is >400 helaas al jaren heel normaal. :n Al vind ik het wel een flinke verhoging die je hebt gekregen in relatief korte tijd.

Bij ons op stal is er geen verhoging geweest, dus daar ben ik wel blij om. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:50

Mizora, heel veel stallen draaien op stagiaires. Daarvoor hebben ze wel geinvesteerd in de veiligheids eisen, maar vast personeel is in de minderheid.
Het nadeel van stagiaires is dat ze veelal niet leren dat werken in de paarden 24/7 is en krijgen allerlei regeltjes van school mee. Ze gaan dus gerust om 5uur naar huis. Dan staat een stal er weer alleen voor. Logisch dat mede daarom stallen hun paarde vroeg naar binnen halen.

Je rekensom zal per bedrijf verschillen, want het ligt aan de lokatie, de accommodatie, aantal stallen, machines etc etc etc.

Dat 24/7 wei per definitie goedkoper is, is ook niet waar. Net alsof mensen die paarden 24/7 buiten houden minder voor hun paard over hebben of minder goed voor hun paarden zorgen. dat zijn van die vooroordelen......

Voor 24/7 heb je ook je afrastering, je accommodatie, faciliteiten, kosten, onderhoud etc. Wij hebben ze 24/7 op zand en hebben toen we hier kwamen ook palen en lint vervangen. Wij hebben ook geinvesteerd in een baksleep om een achterstallige bak weer een beetje in orde te krijgen. Want ook voor de niet sport paarden is een goede bodem belangrijk. Ook niet-sport paarden moeten gezond zijn en pijnvrij leven.
Wij geven veel uit aan hooi en stro en wat minder aan vlas en hebben wat minder mestafval, omdat ze weinig de stal vervuilen, maar mesten wel 2x daags netjes uit.
Mensen die graag in het bos rijden en trainen, vinden de lokatie belangrijk. En aan het bos is vaak de grond duurder.
Wij zien de vele voordelen van 24/7 buiten met een track en dergelijke zoals we nu hebben. Dat vinden wij absoluut luxe. Wij zouden nooit kiezen voor een stal met kleine paddocks, waar paarden alleen staan, slecht of weinig ruwvoer krijgen, vieze brok, een stapmolen is etc etc
De gezondheids voordelen zijn enorm groot, zeker op de lange duur.

En ik heb het er al met menig stal over gehad, maar ook de kosten en de arbeid zouden omlaag kunnen bij een dergelijk systeem. Je ziet ze ook overal steeds meer ontstaan en de vraag ernaar is echt heel groot.
Mensen die eerst anti 24/7 buiten waren, zijn soms al om en als de rest volgt, hebben zij het straks uitgevonden.

Onze paarden zijn niet van ons afhankelijk qua tijden met buiten/binnen zetten, voeren etc. Maar gaan we ons uurloon uitrekenen zoals wij het doen voor 4, omdat we het netjes willen, wordt het wel duurder. Een stal kan het op die manier nooit aanbieden.

Daarom zijn er ook heel veel stallen die paarden los naar buiten en binnen laten rennen bijvoorbeeld.

Hardvoer reken ik nergens mee, want als we eerlijk zijn voeren de meeste mensen veel teveel rotzooi.