Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:13

Ik had gehoopt dat alle mensen in dit topic die zulke mooie plekken hebben met paddock paradise, tracks, schuilstallen, droge weides, kruidenweilanden, kleigrond waar paarden 's winters gewoon op de wei kunnen zonder weg te zakken etc etc
Ik dacht dat die mensen wel graag foto's zouden plaatsen hier, om te tonen hoe het dan moet. :)
(en dan geen zomer foto's, maar foto's van de natte herfst of gure winter)
Maar bijna nooit zie je foto's bij de lappen tekst hoe goed men het voor elkaar heeft, dus meestal geloof ik helemaal niet wat mensen in topics als dit schrijven.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:15

enjoymyhorse schreef:
Waarom staat volgens sommige buiten staan gelijk met modder?

Ik denk dat ik dat aangezwengeld heb... :x

Maar dat was een voorbeeld. Helaas zijn er inderdaad bokkers die het kunnen laten persoonlijk de aanval aangaan en direct charcheren...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:19

Afgelopen winter was het weiland bij ins gewoon zwart, alles vertrapt en modder. Maar dat is niet erg, is de winterwei die is daarvoor bedoeld. In het voorjaar gaan ze weer op een andere wei en kan het weiland bijtrekken.
We zitten op het laagste stuk van de polder dus verzamelpunt van veel water. Iets wat met de droge zomer weer goed uitkomt.

Ondanks de modder geen mok, dat komt ook meestal van binnen uit door een slechte weerstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:21

Gimme_Joy schreef:
enjoymyhorse schreef:
Waarom staat volgens sommige buiten staan gelijk met modder?

Ik denk dat ik dat aangezwengeld heb... :x

Maar dat was een voorbeeld. Helaas zijn er inderdaad bokkers die het kunnen laten persoonlijk de aanval aangaan en direct charcheren...

De paddocks waar de paarden bij ons staan zijn allemaal volledig gedraineerd, zelfs met alle regen van afgelopen week geen plasje te zien.
Kost wat, dat zeker, de stal zelf is dan ook niet goedkoop. Maar het kan best ;)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:22

Hier nog steeds 24/7 buiten met perfecte weides. Geluk met onze boer die wel een deel van zijn grond verkocht heeft, maar nog meer dan genoeg over heeft om ons te verplaatsen van wei als de wei te nat, te kaal of te modderig wordt.

Ik zou mijn paarden nooit, maar dan ook echt nooit lang op stal willen hebben. Ik zal altijd op zoek blijven gaan naar de plek waar ze veel naar buiten kunnen op een groter oppervlak.

En toch heb ik stalgenoten die hier anders over denken. We zijn een hele gemixte groep, een kwart staat 24/7 buiten met een of meerdere maatjes, nog een kwart staat alleen overdag buiten met een maatje, en de helft staat gewoon alleen en een paar uurtjes per dag maar buiten. Dat laatste is voor mij echt een no-go

Gimme_Joy

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:27

Ik bedoelde niet dat alles buiten in de blubber staat he... Joy staat ook gewoon droog. Maar er worden vaak aannames gedaan op voorbeelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:28

Ik zeg ook alleen als voorbeeld dat het ook anders kan, niet gericht naar jou :D
Daar hangt alleen een kostenplaatje aan, zowel voor staleigenaar als stalhuurder.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:30

_Dreamer schreef:
Ik zeg ook alleen als voorbeeld dat het ook anders kan, niet gericht naar jou :D
Daar hangt alleen een kostenplaatje aan, zowel voor staleigenaar als stalhuurder.

I know. Maar ik verduidelijk het nog even voor de rest ;) :D

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:32

Hai :wave:,ik wil even mijn verhaal doen... Mijn paard stond op een luxe stal, alles erop en eraan! Prachtige weiden, stallen, 2 binnenbakken en twee keimooie buitenbakken, gigantische groene weides met prachtige omheining, solarium enz ... kortom,op het eerste zicht een paardenparadijs ....
Daarom dat ik er ook voor gevallen was om er te gaan staan met mijn paard.

Maaaaaarrrr, elke keer ik kwam, was het ochtend, middag of avond, paard stond altijd binnen -:(- .
Ik elke keer klagen, hun reactie was altijd "té nat, té koud, té veel vliegen,té warm of het meest gebruikte excuus "ze staat net binnen" -O-
Elke keer dat ik ernaartoe ging, was ik al opgefokt van "ze zal wel weer op stal staan"... En ik had elke keer gelijk :n .
Ik begon verandering te zien aan mijn paard, paard was extreem nukkig, loom, werd mager en schraal.

Tot op een dag (ik stond er ongeveer een 8 maand) tijdens het poetsen begon ze mij te bijten en te schoppen |( . Ik kon er niet meer aankomen, ze was mentaal compleet kapot aan het gaan. Mijn lieve merrie van 6 jaar was niks meer :(. Het leven was compleet uit haar getrokken ! Haar ogen staarden gewoon voor zich uit met een enorme triestesse.
Toen ik ze uit haar stal haalde,kon ik er geen 5 meter mee wandelen, ze was extreem angstig geworden. Ze sprong voor alles 2 meter omhoog. Ik kon er niks meer mee doen...

Toen was de maat vol voor mij ! Ik ben als een gek beginnen zoeken naar iets anders. Snel had ik iets, dood van schrik was ik om ze te verhuizen omdat ze extreem angstig was geworden... Maar madam liep in volle vaart de camion op, en toen wist ik dat ze er weg wilde :).

Ik ben verhuisd naar het compleet tegenovergestelde :):).
Mijn lieve Omany kwam in een kudde van drie, dag en nacht buiten met groot schuilhok. Niks van luxe verder.
Wel, mijn paard staat er nu meer als een jaar en ze is onherkenbaar <3 !
Ik maak er lange buitenritten mee, ze is weer de lieve merrie van ervoor en ze glimt zoals een spiegel :D . Oké, misschien een extreem voorbeeld maar wel de harde waarheid. Mijn paard ging kapot op die prachtige luxestal. Ik kon er zelf niet meer aankomen :(
Had ik er er nog een paar maanden langer gestaan, dan was ze mentaal niet meer te redden :n .

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:33

Barbet schreef:
Ik had gehoopt dat alle mensen in dit topic die zulke mooie plekken hebben met paddock paradise, tracks, schuilstallen, droge weides, kruidenweilanden, kleigrond waar paarden 's winters gewoon op de wei kunnen zonder weg te zakken etc etc
Ik dacht dat die mensen wel graag foto's zouden plaatsen hier, om te tonen hoe het dan moet. :)
Maar bijna nooit zie je foto's bij de lappen tekst hoe goed men het voor elkaar heeft, dus meestal geloof ik helemaal niet wat mensen in topics als dit schrijven.

Kijk hier maar eens: http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/
Foto's kun je van mij wel krijgen, maar ivm privacy van de eigenaren niet hier. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:34

Lindsey_99 schreef:
Barbet schreef:

Kijk hier maar eens: http://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/
Foto's kun je van mij wel krijgen, maar ivm privacy van de eigenaren niet hier. ;)

Ik kan wel kijken of ik foto's van "mijn" winterpaddocks heb hoor, momentje!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:36

Lindsey,
Leuk, dat is nu interessant om even te lezen, bedankt :)

Dreamer, ben benieuwd :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:37

Omany schreef:
Hai :wave:,ik wil even mijn verhaal doen... Mijn paard stond op een luxe stal, alles erop en eraan! Prachtige weiden, stallen, 2 binnenbakken en twee keimooie buitenbakken, gigantische groene weides met prachtige omheining, solarium enz ... kortom,op het eerste zicht een paardenparadijs ....
Daarom dat ik er ook voor gevallen was om er te gaan staan met mijn paard.

Maaaaaarrrr, elke keer ik kwam, was het ochtend, middag of avond, paard stond altijd binnen -:(- .
Ik elke keer klagen, hun reactie was altijd "té nat, té koud, té veel vliegen,té warm of het meest gebruikte excuus "ze staat net binnen" -O-
Elke keer dat ik ernaartoe ging, was ik al opgefokt van "ze zal wel weer op stal staan"... En ik had elke keer gelijk :n .
Ik begon verandering te zien aan mijn paard, paard was extreem nukkig, loom, werd mager en schraal.

Tot op een dag (ik stond er ongeveer een 8 maand) tijdens het poetsen begon ze mij te bijten en te schoppen |( . Ik kon er niet meer aankomen, ze was mentaal compleet kapot aan het gaan. Mijn lieve merrie van 6 jaar was niks meer :(. Het leven was compleet uit haar getrokken ! Haar ogen staarden gewoon voor zich uit met een enorme triestesse.
Toen ik ze uit haar stal haalde,kon ik er geen 5 meter mee wandelen, ze was extreem angstig geworden. Ze sprong voor alles 2 meter omhoog. Ik kon er niks meer mee doen...

Toen was de maat vol voor mij ! Ik ben als een gek beginnen zoeken naar iets anders. Snel had ik iets, dood van schrik was ik om ze te verhuizen omdat ze extreem angstig was geworden... Maar madam liep in volle vaart de camion op, en toen wist ik dat ze er weg wilde :).

Ik ben verhuisd naar het compleet tegenovergestelde :):).
Mijn lieve Omany kwam in een kudde van drie, dag en nacht buiten met groot schuilhok. Niks van luxe verder.
Wel, mijn paard staat er nu meer als een jaar en ze is onherkenbaar <3 !
Ik maak er lange buitenritten mee, ze is weer de lieve merrie van ervoor en ze glimt zoals een spiegel :D . Oké, misschien een extreem voorbeeld maar wel de harde waarheid. Mijn paard ging kapot op die prachtige luxestal. Ik kon er zelf niet meer aankomen :(
Had ik er er nog een paar maanden langer gestaan, dan was ze mentaal niet meer te redden :n .

Gelukkig zag je op tijd in dat je paard echt niet gelukkig was.
De volgende fase was waarschijnlijk overgave en acceptatie geweest. En dan 'lijkt' het alsof een paard gelukkig is op 23/7 op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:48

Barbet schreef:
Lindsey,
Leuk, dat is nu interessant om even te lezen, bedankt :)

Dreamer, ben benieuwd :D

Nou sorry, maar foto's met slecht weer heb ik niet :')
Dit is in ieder geval de paddock:
Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet bij het eten en drinken verhard :)
En dit is onze wei, kleigrond midden in [plaats]. Dat modderpad op de achtergrond is na 1 nacht flinke regen op het stuk waar de paarden veel lopen (is de weg naar de uitgang). Dan kan je je vast voorstellen dat je ze daar geen winter in wilt hebben, als dit na 1 nacht al gebeurt...
Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:59

Dreamer, dat ziet er fijn uit, hoor!
Dat verharde stuk is ideaal voor het eten en drinken.
Zo kunnen ze toch prima overdag buiten zijn :)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:02

Voor degene die foto's vroeg, bij deze onze kleine pp in wording. De track bv moet nog permanent afgemaakt worden schuilstal wordt morgen afgewerkt en de volgende stap is dan verharden voor de schuilstal :j .
Afbeelding

Wij hebben zoals je ziet een 'gras' paddock (tegen zand geef ik elke maand een kuur psyllium), niet gedraineerd maar wel vrij droge zandgrond. Met de regen van deze week (40l hier) kwamen er in het laagste stuk wel plassen maar verder alles gewoon netjes droog :)

Ik edit 'm even, nog iets gevonden op mijn telefoon. Dit is het modderige stuk van de paddock, na een flinke nacht regen (zoals je aan een van de bewonders ziet :)) )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door s_v op 01-11-18 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:02

@ Gini : was ik nog vergeten te zeggen !! Al de paarden daar (60 tal), stonden compleet met een dode ziel daar |( . Paarden van alle leeftijden, compleet zielloos... Ik heb er geen ander woord voor. Starend voor zich, niks van leven meer in hun ogen, compleet depressief en hun lot aanvaard ...
Ze kunnen ook niet anders,want door al die blinde baasjes die alleen maar kijken naar de luxe... Ik heb de overgang gezien, en maar net op tijd ingegrepen ...

Voor al die andere paarden daar is het te laat, ze zitten in een complete waas van niks meer te zijn... Hun ziel is weg ...Het enigste wat ze doen is dag in en dag uit in een stalletje staan, kijkend naar die mooie wereld maar waar ze niet aankunnen ... Allez, dat waren "de gelukkigen", die konden met hun hoofd naar buiten kijken. De meeste keken op de lange gang uit :( . Uren,dagen,weken, maanden en zo jaren ....

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:05

Heel eerlijk ? Ikzelf zou mijn paard niet graag 24/7 op de wei willen hebben. Wie weet ooit maar nu niet.
Ten eerste omdat ik het geen fijne gedachte vind dat hij met storm/onweer/erge gladheid buiten staat. Is dat dan iets van mij ... uiteraard.
Ook denk ik dat het mbt mok en verbranden niet geschikt is voor hem.
Dan komt er nog bij dat alleen een wei om 24/ op te staan waarschijnlijk gaat vervelen en er geen uitdaging is. Een paddock paradise is iets wat ik dan eerder zou overwegen. Helaas zijn die er maar weinig in de buurt.

In de winter gaan ze afhankelijk van het weer en hoe de weides zich houden minder naar buiten en met extreem weer blijven ze wel eens binnen.
En hoewel ik dat echt ontzettend vervelend voor hem vind ben ik er wel mee bezig om het hem naar zijn zin te maken.
Hij staat nu sinds een week in een buitenstal zodat hij lekker frisse lucht en veel te kijken heeft.
Belangrijker dan kijken dat er een perse aantal uren behaald worden is imo het kijken naar je paard.
Geen enkel paard vind het op de wei niet fijn zoals sommigen zeggen. Maar de ene is het na een halve dag al zat en de ander krijgt er geen genoeg van.
De ene heeft buiten het paar uur buiten staan nog meer afleiding en beweging dan een die 24/7 op zn wei staat.
Als zou blijken dat joker zich niet meer happy voelt dan handel ik er naar. Maar om zwart wit te zeggen dat een paard minimaal 8 uur buiten zou moeten staan anders geen paard. Nee.
Ik maak er liever van : onderdak, beweging waarvan en buiten maar ook het bezig zijn met, aandacht en soortgenoten. Als dat niet lukt dan zou je kunnen zeggen begin er niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:07

Omany schreef:
@ Gini : was ik nog vergeten te zeggen !! Al de paarden daar (60 tal), stonden compleet met een dode ziel daar |( . Paarden van alle leeftijden, compleet zielloos... Ik heb er geen ander woord voor. Starend voor zich, niks van leven meer in hun ogen, compleet depressief en hun lot aanvaard ...
Ze kunnen ook niet anders,want door al die blinde baasjes die alleen maar kijken naar de luxe... Ik heb de overgang gezien, en maar net op tijd ingegrepen ...

Voor al die andere paarden daar is het te laat, ze zitten in een complete waas van niks meer te zijn... Hun ziel is weg ...Het enigste wat ze doen is dag in en dag uit in een stalletje staan, kijkend naar die mooie wereld maar waar ze niet aankunnen ... Allez, dat waren "de gelukkigen", die konden met hun hoofd naar buiten kijken. De meeste keken op de lange gang uit :( . Uren,dagen,weken, maanden en zo jaren ....

Maar dat had ik ook, alleen dan bij mijn paard die 24/7 buiten stond. Compleet uitgeput en niet d'r vrolijke zelf...

Zodra ze de nachten weer op stal stond was ze precies zoals ik d'r kende; alert, vrolijk en altijd in om te werken :)

24/7 is echt niet altijd de juiste optie :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:09

Even een dooddoener: Heb niet het hele topic gelezen :Y)

Ik ga puur even in op de stelling;
Zwart op wit ben ik er mee eens.

Echter is de uitvoering onmogelijk. We hebben ruim 350.000 tot 450.000 paarden in NL (ik vermoed de geregistreerde paarden, want hoe kan je dat anders tellen) Er worden schatting gedaan qua hoeveel hectare grond je nodig hebt per paard. De meeste houden 0,5 tot 1 hectare per paard aan.

NL bestaat echter uit 41.543 km², dat is 4.154.300 hectare. 55% hiervan was in 2008 bedoeld voor agrarische doeleinden (landbouw en andere dierenhouderijen naast paarden) Dit zal dus alleen maar minder zijn geworden in de afgelopen jaren, aangezien alleen Rotterdam al uit 300 hectare bebouwing bestaat. Dus grofweg 2 miljoen hectare voor de agrarische sector. Misschien dat we dan 500.000 hectare overhouden voor onze schatten. (oke, laatste cijfer is een schatting, kan via google niks terug vinden erover) maar dat betekend dat we met de huidige paardenbestand netaan plek hebben voor al deze paarden. Dan heb ik het niet over de stallen, stalmolen, rijbanen. Alleen de grond waar deze dieren kunnen staan.

Dus wat doen we, meer paarden op de grond, dan de grond aan kan. Zand storten, zodat ze toch nog buiten komen. Maar met (noem maar wat) 6 paddock's op 60 paarden moet je al groepen maken. Dan krijg je kuddes die niet in balans zijn (ach ze staan ieder in een hoekje) En door die groepen (2 word al als groep gezien) betekend dus dat je 20 tot 30 p/d de paddock's moet wisselen. Dat betekend inderdaad dat op sommige stallen de paarden kort buiten staan. Je moet als stal maar de ruimte hebben en de mensen om de paarden langer naar buiten te zetten (door bijvoorbeeld meer paddock's te maken)

Conclusie: We weten het eigenlijk wel, maar de uitvoering is gewoon zeer lastig. Maak ik mijn grote stal gebouw kleiner (dus minder pensionklanten) om ruimte te maken voor meer paddock's. Dat is een investering die je maar moet kunnen ophoesten als stal. En welke keuze maak je dan? Stalprijs omhoog gooien?

EDIT: Ja, ik ga uit van paddocks, groot deel van NL heeft nu eenmaal geen 100% weide bodem en je bodem moet je ook eens rust kunnen gunnen.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:12

Ik ben het er niet mee eens. Dat wil zeggen, ik ben het er niet mee eens dat ik niet-paardwaardig genoemd word omdat mijn paard “maar” 3-5 uur per dag buiten staat.

Ik heb mijn paard voor zowel hobby als sport, en heb daarom ook bepaalde verwachtingen van hem. In mijn ogen kan mijn paard niet aan die verwachtingen voldoen als ik hem 24/7 buiten zet. Maar stel dat ik nou niet meer op hem zou (kunnen) rijden, dan zou ik hem nog steeds maar een aantal uur per dag buiten zetten. Ik merk namelijk dat mijn paard er na een halve dag wel klaar mee is en graag naar binnen wil.

Wel ben ik van mening dat als een paard vele uren op stal doorbrengt de stalomstandigheden het paard wel genoeg welzijn moeten bieden, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot socializen met soortgenoten, voldoende daglicht, voldoende aanbod van ruwvoer en de aanwezigheid van ramen/luiken om de omgeving te kunnen zien. :j

Ik denk dat paarden door de jaren heen ook erg verandert zijn, net zoals wij mensen (evolutie). Waar de mens vroeger buiten in de kou sliep en moest jagen voor een stuk vlees, spenderen wij nu het grootste gedeelte van de dag binnen en kopen wij ons eten in de supermarkt. Zijn wij het nu dan ook niet meer waard om mens te zijn? :7

Nu wil ik niemand voor de schenen schoppen, maar persoonlijk krijg ik medelijden als ik zie dat een paard of pony 24 uur per dag in weer en wind zich buiten staat te vervelen. :=

Ieder heeft zo zijn mening over wat het beste is voor zijn of haar paard, en ik vind dat je iemand niet als niet-paardwaardig mag bestempelen wanneer iemand een ander perspectief heeft dan jij. Hetzelfde geldt voor een paard ongelukkig noemen.

Het volgende plaatje sluit goed aan bij mijn verhaal :) :

Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 21:15

Grappig, ik denk dat nog niet de helft vd mensen antwoord geven op de stelling.
Namelijk, of je een paard moet willen hebben als je niet kunt voldoen aan het bieden van de juiste leefomstandigheden die passen bij het soort dier.

Ik lees hier m.n een hoop goedpratende excuses, vooroordelen over modder, paarden die liever op stal staan en de eeuwige 24/7 discussie.
Dat was niet de vraag ;)
De feiten liggen op tafel dat paarden gemaakt zijn om de hele dag in beweging te zijn(paddock of weide maakt weinig uit). Hier is het darmstelsel maar ook alle pezen en gewrichten op ingericht.
Ontneem je, je paard dat, dan geef je hem/haar dus niet de juiste leefomstandigheden. Idem dito met voorzien in contact met andere paarden, op tijd zorgen voor medische zorg en het verstrekken van voldoende ruwvoer/voeding.
Ik snap echt, oprecht niet dat eigenaren die claimen veel van hun dier te houden en "alles over te hebben voor hun paard" zichzelf recht aan kunnen kijken als ze dus de basis leefomstandigheden niet goed voor elkaar hebben.
Natuurlijk realiseer ik me dat niet iedereen het geluk heeft wat wij hier in Drenthe hebben qua beschikbare grond maar, dan zou je ook nog de keuze kunnen maken: "Dan heb ik dus geen paard".
Moet je eens kijken hoe heel bokt moord en brand schreeuwt als iemand aangeeft zijn hond 16 uur pd in een bench te stoppen. Imo is dit niets anders.
Je kijkt naar wat je dier van nature nodig heeft om gezond te blijven en als je hem dat niet kunt bieden dan schaf je het dier dus niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:21

Maar die echte mogelijkheid, het rondscharrelen, kunnen verplaatsen, nieuw eten kunnen zoeken, natuurlijk schuilen, die is er niet. Onze paarden kan je niet hetzelfde houden als wilde paarden.
Er daar heb je helaas gevallen tussen zitten die het zelf ook niet meer kunnen, zoals mijn merrie die af bleef vallen toen ze 24/7 buiten stond.
En of ze nou in Drente of hier bij mij in [plaats] staat zal daar geen verschil in maken ;)

Het houden van paarden is niet te vergelijken met hoe paarden in het wild leven, dat wordt oik wel vergeten. Als je het echt wil doen 'zoals het voor hun hoort' laat je ze los ergens in een natuurgebied.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:27

Je spreekt jezelf tegen ts. Je hebt t over oa die eeuwige 24/7 discussie en dat dat niet is wat je bedoeld.
Maar vervolgens zeg je wel dat een paard de hele dag door moet kunnen bewegen en eten en dat je ze niet de juiste levensomstandigheden bied als ze dat niet kunnen. Dat wil dus zeggen 24/7 buiten ;)

En de een noemt t smoesjes. Ik noem eerlijk waarom IK iets niet fijn vind en daarom niet doe. Zolang mijn paard er geen last van heeft en zn vrolijke happy zelf is is daar niks mis mee :)
Je beseft dat er ook nog iets anders bestaat behalve de hele dag door beweging en dat dat daarom nog niet verkeerd is ;)
Een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid laat ik niet de hele dag door eten. Een paard wat zwaar gevoelig is voor mok zet ik niet in een modderbende als die er is enz enz.

Dus antw op je vraag
Ja niks mis met het hebben van een paard als je niet kan voldoen aan het "ideaalbeeld" of heel de dag buiten.
Zolang je paard een paatdwaardig bestaan kan hebben. Oftewel schuilmogelijkheid zorg soortgenoten frisse lucht beweging en aandacht kan geven.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:28

Ik heb mijn paarden achter het huis. Om 8 uur gaan de stallen open en kunnen ze verhard buiten, in de stallen of in de bak lopen/ staan/ slapen/ spelen. Ze lopen iedere dag minimaal 15 uur per dag buiten. Als ik naar bed ga, gaan ze naar binnen. Ja ik zou ze ‘s nachts buiten kunnen laten, maar mijn paard slaapt buiten zijn stal niet goed. Na een week of 2 is hij niet meer te genieten en wil niets. Zet ik hem voor de nacht weer binnen, is hij weer helemaal zijn vrolijke zelf en weer werkwillend. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, ook langer, zo’n 2 maanden in de zomer, maar hij slaapt gewoon niet goed. Dus 24/7 voor elk paard is zeker niet ideaal.

Ook hier zware kleigrond. Het hele jaar rond op de wei is dan ook absoluut geen optie. Ook al zou ik het willen. Met mijn mini shet is dat zeker al geen optie.