Eigen pensionstal beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:15

Ik woon in Rotterdam en zou al erg blij zijn met dit concept als pensionstal!
Als wedstrijdruiter vind ik het heel belangrijk dat ik een goede 20x60 baan heb om te rijden. De kleinere binnenbaan zou ik geen probleem vinden als de buitenbaan jaarrond te rijden is en goede verlichting heeft (minimaal 6 lichtmasten)
De paddocks om los te gooien vind ik te klein. Zou die liever groter zien, net als de uitloopjes. Voorkeur zou zijn een stuk verhard aan de stal en daarna wat langer stuk zand zodat ze ook in de uitloop kunnen rollen. Mijn pony heeft veel behoefte aan sociaal contact/spelen, dus met 2 pony's in een uitloopje zou ik erg blij zijn!
Omdat mijn pony een stofallergie heeft en gevoelig is voor maagzweren zou ik graag bakjes neerzetten met eigen voer, onbeperkt ruwvoer en de mogelijkheid hebben om mijn pony op vlas te zetten.
Ben erg benieuwd of deze stal in de randstad gerealiseerd gaat worden en zo ja, waar dit zou zijn.

Ik merk dat hier in de omgeving keus is tussen luxe voor de ruiter (veel mogelijkheid tot overdekt rijden/longeren en mooie kantines, maar waar paarden een paar uurtjes op de wei en een half uurtje in de paddock komen) of luxe voor het paard (veel buiten en onbeperkt ruwvoer, maar geen binnen faciliteiten om te rijden/longeren)
Ik wil graag een beetje van beide :j

Linde99

Re: Eigen pensionstal beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:19

Ik zal het vast gemist hebben maar waar staat hoe groot de paddocks zijn?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:25

In de openingspost

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:26

Polly schreef:
In de openingspost

Er staat 5 paddocks, zie geen afmetingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:28

Ik woon ook in de randstad en zou ondanks dat ik nu een uur rijd om bij mijn paard te komen niet geïnteresseerd zijn. Ook al zou het volpensioen zijn en gratis.

En wel om de volgende redenen:
- Hygiëne, je gaat echt veel te weinig mesten
- Te kleine en te weinig paddocks.
- Te kleine binnenbak met een raar formaat.
- In de winter geen weidegang.
- De uitloopjes zijn geen! vervanging voor een paddock. Onmogelijk om dat als voldoende beweging te zien. Dit is gewoon een iets wat grotere box.

Op een stal waar ik jaren gestaan heb, hebben ze voor 30 pensioengasten 3 binnenbanen. 30 x 70, 20 x 70 en 20 x 45. En dat was elke avond weer knetterdruk. Denken dat iedereen op andere tijden komt is niet realistisch, je zit in de randstad en mensen wonen hier om te werken. Ze zullen dus grotendeels na werktijd komen.

Ik denk echt dat je meer klanten zult krijgen en meer kunt vragen als je lef hebt en iets anders durft aan te bieden. Nu bied je 13 in een dozijn aan en niet eens de beste optie daartussen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:28

Charlotte446 schreef:
Het zijn er nu 3 van 7,5 x 12,5 m en 2 stuks 8 x 9 meter.
De mogelijkheid is er op den duur om die laatste 2 te vervangen voor 3 van 13 x 12,5 meter en de 3 van 7,5 bij 12,5 aan te passen naar 11 x 12,5 m.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:30

enjoymyhorse schreef:
Charlotte446 schreef:
Het zijn er nu 3 van 7,5 x 12,5 m en 2 stuks 8 x 9 meter.
De mogelijkheid is er op den duur om die laatste 2 te vervangen voor 3 van 13 x 12,5 meter en de 3 van 7,5 bij 12,5 aan te passen naar 11 x 12,5 m.

Dank je. Kon het echt niet vinden

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:31

Zal aantrekkelijk zijn voor bepaalde mensen,dat zeker.

Waar ik aan dacht,mss een mogelijkheid voorzien dat stallen en buitenstukjes samengevoegd kunnen worden?
Bv mensen met 2 paarden die elkaar goed kennen,kunnen dan samenstaan in dubbele stal en dubbel buitenstukje?(of enkele stallen en dubbel buitenstukje zodat ze alsnog 's nachts appart kunnen en overdag gewoon samen lopen?)

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:36

Ik vraag me ook echt af wat het totaal oppervlakte is van dit perceel.
Krijg echt het vermoeden dat het nog geen hectare groot is. Maar daar wel de stallen en parkeerplaats voor 30 paarden plus mensen moet zijn. Opslag, mestplaats. En dat er daarom zo weinig plaats voor de paarden gaat zijn. Dat het eigenlijk een plek is voor een kwart van de paarden dan ts er wil stapelen.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:40

Ik denk met het oog op de toekomst, aangezien er steeds meer nagedacht wordt over paardenwelzijn, en paardenwelzijn steeds belangrijker en steeds met besproken wordt. Het misschien geen gek idee is om ipv weiland grote paddocks te maken waar de paarden het hele jaar rond in kunnen lopen met slowfeeders in gepaste koppels/groepen. Ik denk dat daar steeds meer vraag naar gaat komen en dat mensen daar ook voor willen betalen! Mijn 'sportpaarden' lopen zomers ook 24/7 buiten en in de winter in de paddock van 0700 tot 1900. en met een goede buitenbaan kom je een heel eind!

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:49

het valt me op dat de stallen tegenover elkaar liggen met tralies naar de stalgang, en met uitlopen naar buiten. Dan zul je wel veel last hebben van tocht. Je zou kunnen kiezen voor een dichte afscheiding naar de stalgang met een bovenluik wat je dicht kan doen als de deur naar de uitloop open is. Zo kun je tocht voorkomen. Nadeel is weer dat als je geen tralies hebt, je minder sociaal contact hebt.
Maar tocht is wel echt een punt waar je op moet letten.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:50

Ze heeft het toch al over die plastic flappen gehad. Dan zou er theoretisch gezien geen tocht zijn. Geen idee of dat ook echt zo werkt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:59

enjoymyhorse schreef:
Ze heeft het toch al over die plastic flappen gehad. Dan zou er theoretisch gezien geen tocht zijn. Geen idee of dat ook echt zo werkt.

Zo goed werken die flappen in de praktijk niet en ik denk dat TS zich daar nog niet in verdiept heeft. Als het een beetje goed waait waaien die flappen alle kanten op, durven de paarden er niet doorheen en tocht het dus alsnog. Krijg je de situatie dat de uitloopjes de helft van het jaar afgesloten worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:03

de flappen zou ik ook niet prefereren. Ik weet ook niet zo goed waar er tocht zou ontstaan? Stallen met buitenluiken hebben toch ook openingen naar buiten toe?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:04

Linde99 schreef:
Polly schreef:
In de openingspost

Sorry ik had niet goed gelezen, dacht dat je de uitloop bedoelde (hoe ik daar dan weer op kom is mij echt een compleet raadsel)

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:25

Polly schreef:
Linde99 schreef:

Sorry ik had niet goed gelezen, dacht dat je de uitloop bedoelde (hoe ik daar dan weer op kom is mij echt een compleet raadsel)

Ik dacht al ben ik nou gek geworden :=

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:37

Ik heb geen paard meer, maar zou niet op deze stal willen staan. Dr jaren dat ik wel een e pony had, stond deze in het Westland. Dat is zn beetje het moeilijkste stukje Nederland om een paard te houden. Hij heeft op 2 volpension stallen gestaan. Dat was helaas 23 uur per dag op stal. Niet de bedoeling, maar als 14 jarige met alleen een fiets....
Laatste stal was een doe het zelf met ongeveer 30 paarden. Iedere dag weer een geklooi met de binnenbak en de paddock. Altijd was het wel bezet. Voordeel was dat ze daar wel op het land mochten met mooi weer. Landjes ongeveer formaat binnenbak en 1 land ongeveer formaat 2x binnenbak. Kreeg regelmatig te horen van de stalhouder dat ze mijn pony niet leuk vond: hij maakte er iedere dag een zeer groot feest van als ze naar buiten gingen, lees racen door het land en zo de hele grasmat slopen :+

Ik zou dus echt voor meer buitenruimte gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:22

Ineke2 schreef:
Het uitmesten vind ik echt een ding hoor. Dat hoort echt dagelijks, anders word het echt smerig. Wat te denken van een wormbesmetting?

Hoe ga je de paarden buiten laten in de winter? Alleen als de eigenaar er is? Dat is echt niet meer van deze tijd... dan zou de stal al acuut afvallen voor mij als optie.

Hoezo uitmesten hoort dagelijks??
Meeste maneges en pension stallen doen dagelijks opstrooien en 1 X per week alles er uit dus zo gek is dat toch niet!?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:26

in een stal,ok,maar buiten,op de vloer wordt het echt een bende als dat blijft liggen.
je gaat altijd enkele 'propere' paarden hebben die gewoon naar binnen gaan om te mesten,maar grotendeels laat het nog altijd vallen waar ze staan,en buiten is de plaats beperkt,dus mest en urine door elkaar,doe er nog wat regen over en je wordt echt niet vrolijk van zo'n zicht van enkele dagen onuitgemestte buitenplekjes....

dus daarin volg ik wel dat dit dagelijks zal moeten gebeuren en dan nog zal het er behoorlijk vies bijliggen,want bv zand,daar zakt urine in weg,regen ook,blijft mooi droog,maar beton is echt wel moeilijker daarin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:47

Popstra schreef:
Hoezo uitmesten hoort dagelijks??
Meeste maneges en pension stallen doen dagelijks opstrooien en 1 X per week alles er uit dus zo gek is dat toch niet!?

De stallen die ik ken mesten of dagelijks de hele stal (dus al het vieze eruit) of elke dag alleen de mest en dan bij strooien.
Als de stal te vies wordt alles eruit, bij de ene is dat elke 3 dagen de andere 1x per week.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:58

De stallen waar ik gestaan heb meste ook dagelijks de drollen. Dan recht trekker en bij strooien.
De modernere stallen gingen er op vrijdag met de loader doorheen.
De andere . Ook zo rond de 30 schepte met de hand 1 keer per week de plas plekken uit.
En dan stonden daar de paarden 365 dagen per jaar van 8 tot 5 buiten dus minder vieze stallen dan de hele dag binnen.

Niet dagelijks mesten zou voor mij dus ook een reden zijn niet zo'n stal te kiezen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:05

M_D_H schreef:
Maar ik zou vooral weidegang in de winter willen anders zou ik de stal, ongeacht wat de verdere faciliteiten zijn, zo laten staan.

Paarden horen buiten, ook 's winters en dit kan ook makkelijk, als je genoeg land hebt voor de zomer heb je dat ook voor de winter anders moet je in deze tijd, waarin zoveel mensen een voorkeur hebben om in de winter ook weidegang te hebben, geen pensionstal beginnen.

Haha jij woont duidelijk op zandgrond. Op kleigrond is dit totale waanzin. Paard zakt tot ver boven de knieën weg in de bagger als je zo nodig wil dat je paard weidegang in de winter heeft hier.

Maaruhmmm... ik mis wel de paddocks. De paarden in de boxen zonder uitloop hebben toch niet genoeg aan een kwartiertje losgooien!
Ook is de uitloop dermate klein dat ook die paarden liefst wel nog in de paddock moeten voor iig een aantal uur per dag.
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 18-10-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:06

buiten zou ik ook dagelijks opgeruimd willen zien.
En 1x per week alles er uit is ook niet mijn keus maar ik ken haast geen grote stallen 40+ die het anders doen.
Dagelijks mesten zou kunnen maar daar moet je wel de stalprijs aan aanpassen en dan krijg je daar weer gezeur over omdat mensen het dan belachelijk duur vinden worden

Wat had je eigenlijk in gedachte aan prijs per maand TS?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:19

Weidegang kan inderdaad niet overal. Maar paddocks van fatsoenlijk afmetingen wel. En die horen er genoeg te zijn dat paarden ook meer dan 1 a 2 uurtjes buiten kunnen.
En ik wacht ook op de dag dat er geen vergunning meer word verleend als dat niet kan.
Als startend bedrijf kun je dat beter voor zijn lijkt me.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:27

enjoymyhorse schreef:
Weidegang kan inderdaad niet overal. Maar paddocks van fatsoenlijk afmetingen wel. En die horen er genoeg te zijn dat paarden ook meer dan 1 a 2 uurtjes buiten kunnen.
En ik wacht ook op de dag dat er geen vergunning meer word verleend als dat niet kan.
Als startend bedrijf kun je dat beter voor zijn lijkt me.

Daar ben ik het méér dan mee eens. En een paddock kan op veel manieren he.. het hoeven geen vierkante of rechthoekige zandpaddocks te zijn. Je kunt ook met granuflex paddocktegels werken, de paddock kan ook als een heel breed pad rondom (een deel van) je terrein lopen. Je kunt hierbij dit brede pad (denk aan 6-10m breed) zo maken dat hij verdeelbaar is in paddocks hoe het maar uitkomt. Dus de eigenaren die hun sportpaard apart willen hebben of met zn tweeën pakken een stukje van het pad, de vriendelijke gezelligheidsbeesten gaan met zn achten op een groot stuk pad, enz. En dan kun je naar ieders wens de paarden buiten hebben, en als de eisen wb paardenwelzijn strenger worden, ben jij voorbereid