Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:34

MizzMontana schreef:
De gemiddelde looptijd is 30 jaar. Maar de meeste mensen hebben hun huis dan niet afbetaald.

Leningen geven zou nog veeeeelll moeilijker moeten zijn. De meeste mensen moeten niet zo'n grote verantwoordelijkheid dragend.
Nederlanders geven gemiddeld 50% van hun inkomen uit aan wonen, dat is veel teveel.

Waar ik mijn info vandaan heb? Dit is niet ingewikkeld te vinden wanneer je er interesse in hebt.
Dat is begonnen toen ik 2 jaar geleden even overwoog toch te kopen, na research besloten het niet te doen.

Maar heb je het dan over de aflossingsvrije hypotheek?

Wat uitgave aan woonlasten betreft is de huurder zowel volgens de Woonbond als het Nibud slechter af dan de koper.[/quote]

Nee.

Huurmarkt is ook overspannen. Maar van een huurhuis Kun je heel snel af in geval van nood.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:35

enjoymyhorse schreef:
Ik zou echt niet weten hoe ik zo'n stukje nog moet hooien ook.
Sluit je ze dan het hele jaar door op in de paddock?
Zeker om ook nog eens genoeg te hebben voor een jaar rond.
Dan doen wij echt wat verkeerd :P
Art vergeet het, dat kan niet met 4 paarden ook nog genoeg hooi hebben.

Toch is het zo
5 ruime weides. Kan foto's via pb sturen van google maps vanavond ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:36

ik kom hier trouwens op 31% van onze inkomsten die we aan wonen uitgeven.

fokfanaat

Re: Paarden aan huis, onbetaalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:37

ruime weides dat kan toch niet, 20 x 30 max, als het heel terrein weide is

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:40

idd,als het 3000m² is,is dat echt niet mogelijk dat daar 4 paarden 24/7 op grazen en dat je dat nog kan hooien.

hier ooit 4 paarden op 6000m² gehad en toen was dat echt heel intensief of genoeg gras te hebben voor de volledige zomer(24/7),ik had toen ook 5 weides,maar die waren allemaal behoorlijk klein,telkens de grote van een grote piste.
logisch ook,deel 3000m² door 5 en je hebt 600m² per weide.
hoe kan je dat groot noemen?
dat is kleiner dan een piste van 40x20m(is standaard)

ik denk echt dat het 30 000m² zal geweest zijn ipv 3000m² Art_

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:40

Ruime weides?
Jou idee van ruim is anders dan de mijne.
Ik vind 3000 in 1 stuk al niet ruim.
En nee je kan daar niet 4 paarden op zetten en je hele wintervoorraad ook van hebben.
Vergis je je niet een 0. Dan spreken we over ruim en dan kan dat zeker met 4 paarden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:41

Wij hebben een jaar geleden een boerderij met 7500m2 grond gekocht. Mijn vriend werkt wel kneiterhard, anders zou dit zeker niet kunnen. Daarnaast had hij al een hypotheek met een aflossingsvrij deel, waardoor je een hogere hypotheek kan omdat je op dat gedeelte niet hoeft af te lossen.
Daarnaast ligt er nog bijna 500 m2 aan asbest op de schuren, zitten we niet op riool, kabel en gas, en moet het hele huis verbouwd worden. Incl rieten kap aan 2 kanten bijsteken en behandelen tegen houtworm.
Dit doen we op een low budget manier met (gelukkig) hulp
Wat je ook zou kunnen overwegen, is kijken of je een huis kunt vinden die enkel genoeg plek heeft voor stallen en een paddock, en dan kijken of er in de buurt een weitje te koop is waar je ze kunt zetten. Of dat je een stuk grond van de provincie of hoogheemraadschap mag gebruiken, al dan niet tegen een minimale vergoeding. En dan dicht bij een rijvereniging gaan wonen zodat je zelf geen bak hoeft.
Ik hoef zelf ook geen bak. Veel teveel geld, het staat lelijk, moet onderhouden worden.. geen zin in.
Maar bijv bij mij in de omgeving zie ik genoeg mensen die een stuk grond bij huis hebben wat volledig verwaarloosd wordt. Ik denk dat als ik zou vragen of ik dat voor ze mag maaien, netjes omheinen met een demontabele omheining en mijn paarden erop zetten, dat ze dat best goed vinden of zelfs leuk. Hun grond netjes, ik blij. Creativiteit is denk het sleutelwoord in deze tijd. Als je een paar honderd m2 hebt kun je daar prima je twee paarden stallen en een knappe paddock neerzetten. 10x10 paddock per paard is zeker niet verkeerd vergeleken met 80+ % van de paarden in Nederland. Regel je wat weitjes vlak bij je huis en klaar.
Het zoeken begint dus naar huizen die vlakbij een rijvereniging staan

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:41

Heb een rekenfout gemaakt. Het is 30'000m2 (3ha) :') :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:42

Edit. Mijn post slaat nergens meer op. 3000 of 30000 is nogal een verschil ;)

3ha lukt wel ja. Dat gaat bij ons ook prima.

Wij hebben en willen geen kinderen. Ik geef met liefde geld uit aan onze woning.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:43

Ik zie het ook in mijn omgeving, maar ik weet dat er hier aardig wat ouders helpen.

Ik denk je veel geluk moet hebben, eigen geld en het niet erg moet vinden om in een in huis te wonen dat net niet instort :')

Als je straks een aantal jaar werkt, je een aantal keer loonsverhoging hebt gehad, flink spaart en de huizenmarkt weer ‘normaal’ is, dat het we moet lukken mits je het dus niet erg vind om niet luxe te beginnen.

Wij zitten ook te kijken wat we zullen gaan doen. We hebben een mooi huis wat op dit moment in trek is en de mensen in de rij voor staan. we kunnen dus goed kunnen verkopen en allebei hebben we een goed salaris.

We zouden dan als we volledige salarissen gebruiken voor de hypotheek, ons eigen geld en dan de winst van het huis, 475.000 kunnen lenen. Maar als er dan iets met een van ons gebeurd, baan kwijt, mijn zaak failliet o.i.d. Dan hebben we een heeel heel groot probleem. En stel er komt een baby en ik moet minder werken dan zitten we ook al!

Dus dat is absoluut niet realistisch. Maar voor ons is dus op dit moment de enige optie om ons huis te verkopen en veel kleiner te gaan wonen En wachten tot de huizenmarkt instort en dán kopen maar ik wil met een kind en hond niet in een klein huis gaan wonen dus zal deze droom nog lang niet uitkomen.

Maar, als we dit dus echt echt echt willen, dan zou het wel lukken en moeten we gewoon geluk hebben dat er niets geks gebeurd.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:45

Ninx dan ben ik heel benieuwd welke hypotheek je in NL tegenwoordig nog af kan sluiten waarbij je na 30 jaar niet volledig afgelost hebt?

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:46

Art_Ificious schreef:

Soms scheelt een nulletje niks, soms heel veel :D

Met 3 hectare gaat dat inderdaad prima.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:50

Ik ben benieuwd of TS inmiddels al iets verder is gekomen dmv het topic? :) Ik lees helemaal geen reacties van haar verder.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:51

enjoymyhorse schreef:
Art_Ificious schreef:

Soms scheelt een nulletje niks, soms heel veel :D

Met 3 hectare gaat dat inderdaad prima.

Ben nochtans niet blond hoor :+

Tevens zijn de huizenprijzen in België voir een boerderij ook gewoon onbetaalbaar. Of het moet een totaal te renoveren boerderij zijn, maar daar gaat natuurlijk ook bakken met geld in zitten door renovatiekosten.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:57

Interessant topic.
Voor ons is het mogelijk omdat mijn man en ik beiden direct zijn gaan werken na de middelbare school en daarnaast een deeltijd studie hebben gevolgd. Gevolg: beiden een riant salaris eind 20/ begin 30 dus genoeg ruimte om een leuke lening af te sluiten.
Wij werken beiden in de IT (=goed betaalde sector), mijn man fulltime, ik parttime. We hebben twee jaar geleden onze max. geleend, nu zouden we nog wel meer kunnen krijgen dus hebben we weer veel ruimte over.

Het huis was een opknapper en is nu bijna klaar. We hebben nu flinke overwaarde, dus mocht er iets mis gaan dan hebben we het zo verkocht voor een ton of 2 meer dan dat we er aan betaald hebben. De verbouwingen betalen we uit eigen zak, iedere maand pakken we iets aan.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:07

Wij hebben eerst een super klein appartementje gehuurd terwijl we alle twee een goede baan hadden. In die tijd heb en we de studieschulden terug betaald en voldoende gespaard om de kk etc. te betalen en 15% van de woning af te lossen. Bij aflossing van een deel van de woningkosten gaat de rente omlaag en is er al minder kans dat je huis onderwater komt te staan.

Verder hebben we op het hoogste inkomen een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten en alle twee een goede levensverzekering. Ik kan dus zo geen scenario bedenken waarbij we gedwongen moeten verkopen met verlies.

Ook halen we inkomsten uit ons huis door 1 stal te verhuren en een deel van de grond te verpachten. We besparen met de paarden aan huis dus heel wat pension kosten.

Wij hebben juist gezegd dat we hier ook na ons 65e willen blijven wonen en dan hier wel onze billen laten wassen. Grond kunnen we tzt eventueel wel verkopen als we daar geen gebruik meer van maken.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:49

Ik heb niet alles gelezen, maar hoe wij dit gedaan hebben is zo.

We hadden een huis op het oog, daarrond lag veel wei. We zijn de mensen van de weides gaan contacteren. Ze waren bereidt om het te verkopen. We hebben ons huis en de weides apart gekocht.
Maar alles ligt wel aan elkaar.

Afbeelding

De ronde cirkel is ons huis en stallen, de weides errond zijn nu ook van ons.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 14:58

Dorine92 schreef:
Wij hebben een jaar geleden een boerderij met 7500m2 grond gekocht. Mijn vriend werkt wel kneiterhard, anders zou dit zeker niet kunnen. Daarnaast had hij al een hypotheek met een aflossingsvrij deel, waardoor je een hogere hypotheek kan omdat je op dat gedeelte niet hoeft af te lossen.
Daarnaast ligt er nog bijna 500 m2 aan asbest op de schuren, zitten we niet op riool, kabel en gas, en moet het hele huis verbouwd worden. Incl rieten kap aan 2 kanten bijsteken en behandelen tegen houtworm.
Wat je ook zou kunnen overwegen, is kijken of je een huis kunt vinden die enkel genoeg plek heeft voor stallen en een paddock, en dan kijken of er in de buurt een weitje te koop is waar je ze kunt zetten. Of dat je een stuk grond van de provincie of hoogheemraadschap mag gebruiken, al dan niet tegen een minimale vergoeding. En dan dicht bij een rijvereniging gaan wonen zodat je zelf geen bak hoeft.
Ik hoef zelf ook geen bak. Veel teveel geld, het staat lelijk, moet onderhouden worden.. geen zin in.
Maar bijv bij mij in de omgeving zie ik genoeg mensen die een stuk grond bij huis hebben wat volledig verwaarloosd wordt. Ik denk dat als ik zou vragen of ik dat voor ze mag maaien, netjes omheinen met een demontabele omheining en mijn paarden erop zetten, dat ze dat best goed vinden of zelfs leuk. Hun grond netjes, ik blij. Creativiteit is denk het sleutelwoord in deze tijd. Als je een paar honderd m2 hebt kun je daar prima je twee paarden stallen en een knappe paddock neerzetten. 10x10 paddock per paard is zeker niet verkeerd vergeleken met 80+ % van de paarden in Nederland. Regel je wat weitjes vlak bij je huis en klaar.

Hierbij moet je alleen wel rekening houden dat als de wei niet grenst aan jouw perceel je dit niet kan meenemen in je hypotheek en je het dus uit eigen zak moet betalen. Omdat er een agrarische bestemming op rust kan je ook geen volledige lening afsluiten dus moet je een deel zelf inleggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:29

Ninx, al zou je het niet 100% afbetalen, van een huurhuis hou je sowieso niks over. Huren stijgen echt belachelijk, dus is ook niet meer te betalen voor starters of je moet jaren en jaren op de wachtlijst. Tegen die tijd verdienen mensen samen al vaak teveel.

En van een huurhuis kun je makkelijk af? En dan? Ga je op straat zitten? Urgentie krijg je niet meer hoor.

Als we nu iets nieuws kopen en de rente vastzetten, kunnen we ook gewoon als de markt mocht instorten ons huis gewoon niet verkopen. Je kan altijd weer wachten op een betere periode.

Dat wij nu iets met grond gaan kopen, wil niet zeggen dat we daar tot ons einde in blijven. Nu kunnen we ons huis goed verkopen en misschien wachten we tegen die tijd weer op zo een periode, datw e zeggen, het is leuk geweest, we gaan iets kleiner en nemen ons zakcentje mee.

Je vergeet dat het voor de bank helemaal geen donder uitmaakt wat je koopt, je hebt gewoon je maximaal te besteden bedrag en of je nou een appartement koopt of ene huis met grond is na een taxatie verder niet belangrijk voor de bank.

Daarom kunnen mensen met zwart geld amper wat kopen. Die kunnen wel 6 paarden in pension hebben a 300 per paard, maar geen bank die zegt, o, dan mag u wel 1800 euro meer per maand besteden aan hypotheek, zo werkt dat niet.
Als ik kijk naar ons inkomen en onze uitgave zouden we ook wel meer aan hypotheek kunnen betalen dan we mogen. Niet uit zwart geld ( dat hebben we niet ) maar omdat onze prioriteiten bij de dieren liggen en niet bij kleding, uitgaan, roken, drank en vakanties bijvoorbeeld. Maar geen bank die ons dan een ton meer geeft om die reden.

Dus wat je mag wonen, blijft gewoon binnen de wettelijke norm en dan moet je zelf kijken of je tot je max wil gaan, of je wat gespaard geld wil inleggen etc. Persoonlijk zou ik eigen geld niet in een woning investeren, maar op aanpassingen voor de paarden bijv.

En je hebt het over tiny houses. Klinkt leuk, maar is voor een gezin echt geen doen. Leuk als ouders milieu vriendelijk willen zijn, willen wij ook, maar kinderen hebben echt ook privacy en ruimte nodig. daarbij mag je echt niet overal een tiny house neerzetten.

Overigens hebben wij ook goede verzekeringen afgesloten en hoeven wij nooit ons huis te verkopen als we dat niet willen.
Of je het redt in een crisis hangt meer af van je andere uitgave en luxe die je gewend bent.

Tijdens de crisis zijn er veel paarden en huizen verkocht, maar niet iedereen had dat kunnen voorkomen. Daarbij was het vaak ook ene verstandige keus om erger te voorkomen. Genoeg mensen die er ook weer bovenop zijn gekomen. Maar het waren veel eigen bazen die het moeilijk hadden. Mijn man werkt voor een baas en heeft ook tijdens de crisis nooit zich hoeven te vervelen. Werkt bij een groot automerk en daar is het non stop druk, altijd geweest ook.

Paniek saaien zijn ze in Nederland wel goed in. Je kan ook kijken naar wat allemaal wel goed gaat en hoeveel mensen de stap wel hebben kunnen zetten en waar het prima gaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:32

Helemaal mee eens, en wat moet je anders ook met je geld? Sparen?

Denk dat huis en grond op termijn meer opleverd

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:40

zeker weten!
reken eens wat je kwijt bent naar 30 jaar huren?
een godsvermogen!

als je bv een huis afbetaald en na 15 jaar terug verkoopt,ga je nog steeds geld overhebben,laat staan dat je 30 jaar zou afbetalen,dan heb je gewoon een volledig huis in eigendom.

en zoals iemand hier ook al zei,veel huurprijzen zijn ook te gek voor woorden,daar krijg je niets voor in de plaats.

hier ook,soms vragen ze hier zo goed als 1000 euro/maand voor een groter huis met tuin.
zoiets is toch te gek voor woorden?(is mijn mening),met zo'n afbetaling per maand kan je al iets moois afbetalen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:46

Met €1000 per maand kan je makkelijk €200 000 lenen op 20 jaar tijd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:49

mooney schreef:
Klein huis, flink stuk grond dat al ingericht was voor paarden. Maar was gewoon nog te vroeg. Die kans komt hopelijk later ook wel weer voorbij

Dat zijn de prima stekjes, en heel dun gezaaid. De betaalbare zijn meestal forse opknappers. In onze regio is echt niets meer te vinden, of je moet langs een snelweg of N-weg willen zitten zonder fatsoenlijke uitrijmogelijkheid.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:55

s0173957 schreef:
Met €1000 per maand kan je makkelijk €200 000 lenen op 20 jaar tijd.

Das heel leuk maar zo denkt de bank er niet over. Dat is het hele probleem op het moment. Dat mensen 1300 euro huur moeten betalen omdat de bank hen geen hypotheek wil geven met een maandlast van 800 euro

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:56

Karin_deB schreef:
Dorine92 schreef:

Hierbij moet je alleen wel rekening houden dat als de wei niet grenst aan jouw perceel je dit niet kan meenemen in je hypotheek en je het dus uit eigen zak moet betalen. Omdat er een agrarische bestemming op rust kan je ook geen volledige lening afsluiten dus moet je een deel zelf inleggen.

Klopt daarom zette ik er ook gelijk achter dat je anders aan de gemeente, provincie of hoogheemraadschap kunt vragen. Of omwonenden