Dorine92 schreef:Wij hebben een jaar geleden een boerderij met 7500m2 grond gekocht. Mijn vriend werkt wel kneiterhard, anders zou dit zeker niet kunnen. Daarnaast had hij al een hypotheek met een aflossingsvrij deel, waardoor je een hogere hypotheek kan omdat je op dat gedeelte niet hoeft af te lossen.
Daarnaast ligt er nog bijna 500 m2 aan asbest op de schuren, zitten we niet op riool, kabel en gas, en moet het hele huis verbouwd worden. Incl rieten kap aan 2 kanten bijsteken en behandelen tegen houtworm.
Dit doen we op een low budget manier met (gelukkig) hulp
Wat je ook zou kunnen overwegen, is kijken of je een huis kunt vinden die enkel genoeg plek heeft voor stallen en een paddock, en dan kijken of er in de buurt een weitje te koop is waar je ze kunt zetten. Of dat je een stuk grond van de provincie of hoogheemraadschap mag gebruiken, al dan niet tegen een minimale vergoeding. En dan dicht bij een rijvereniging gaan wonen zodat je zelf geen bak hoeft.
Ik hoef zelf ook geen bak. Veel teveel geld, het staat lelijk, moet onderhouden worden.. geen zin in.
Maar bijv bij mij in de omgeving zie ik genoeg mensen die een stuk grond bij huis hebben wat volledig verwaarloosd wordt. Ik denk dat als ik zou vragen of ik dat voor ze mag maaien, netjes omheinen met een demontabele omheining en mijn paarden erop zetten, dat ze dat best goed vinden of zelfs leuk. Hun grond netjes, ik blij. Creativiteit is denk het sleutelwoord in deze tijd. Als je een paar honderd m2 hebt kun je daar prima je twee paarden stallen en een knappe paddock neerzetten. 10x10 paddock per paard is zeker niet verkeerd vergeleken met 80+ % van de paarden in Nederland. Regel je wat weitjes vlak bij je huis en klaar.
Het zoeken begint dus naar huizen die vlakbij een rijvereniging staan
Hierbij moet je alleen wel rekening houden dat als de wei niet grenst aan jouw perceel je dit niet kan meenemen in je hypotheek en je het dus uit eigen zak moet betalen. Omdat er een agrarische bestemming op rust kan je ook geen volledige lening afsluiten dus moet je een deel zelf inleggen.