Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 00:04

xJitskee schreef:
Hier vragen ze €4,50 tot €5,50 voor een baal stro :=

Weet je dat ik gewoon 7.50 voor een klein baaltje betaal.Ben nu aan het rondkijken of ik ergens een partijtje kan kopen en opslaan.Bij mij is het alleen voor mijn varkens en kippen dus met 10 balen kom ik toe voor een winter.Die kan ik gewoon in een lege stal gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:33

Ik bedoelde meer dat ik er van sta te kijken dat mensen voor €2 tot €3 aan hooi en stro komen. :) Bij ons zijn dit de normale prijzen voor hooi en stro. Ik heb hooi van een kennis voor €3,50 per baal, dat is -voor ons- echt goedkoop, al helemaal voor het prachtige kruidenhooi dat ik er voor krijg. Helaas had hij nu niets voor mij. Verder betaal je al gauw €4 tot €6 voor hooi en rond de €5,50 voor een baal stro, dat zijn dan de normale prijzen, zonder gekte en schaarste.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:46

Stro kochten wij hier vorig jaar voor 2,50 per pakje.
Nu hadden we het stro voor 2 euro per pakje.
Prijs gaat hier ook al snel omhoog heb ik wel gehoord.
Gelukkig meer ingeslagen dan dat we nodig hebben dus aan stro hier genoeg.
Hooi of voordroog is een ander verhaal.
Dit wordt schaars.

Jessix

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 12:58

Hier in midden Nederland liggen de prijzen ook altijd een stuk hoger hoor. Onder de 3 euro koop je hier nog geen pakje overjarig bermhooi. Tenzij je heel groot inkoopt misschien...

Ik vind prijs niet zo belangrijk, kwaliteit het hele jaar door wel. Gelukkig heb ik al heel lang een goede leverancier. Altijd top spul voor al heel lang dezelfde prijs.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:07

Hier in het westen ook hogere prijzen hoor, altijd al geweest.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:20

Dat verklaart ook meteen weer een deel het grote verschil in de stallingsprijzen west-oost.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:21

Jeps, volgens mij is in het westen alles duurder...
Ook als je kijkt naar huizen enzo...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:23

Idd grond en onroerend goed is in westen ook duurder, het is allemaal heel logisch , eigenlijk

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:23

Maar soms een beetje jammer...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 13:28

Ik kom uit het westen en woon nu in het oosten. Inderdaad is in het westen alles duurder.
Zelfs de hoefsmid!
Rondom bekappen was in het westen €35,00 . Dat vond ik al niet duur.
Maar nu betaal ik voor rondom bekappen €25,00 en voor voor beslaan , inclusief leren zolen en siliconen,€80,00.
Hooi en stro is ook goedkoper .
De prijzen fluctueren nog steeds ( natuurlijk ) maar ik ben nog niet zo duur uitgeweest als in het westen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:06

Nouvel schreef:

Ja hier hetzelfde. Ook dierenartskosten liggen hier een stuk hoger. Ik heb me wel eens verbaast over de verschillen met het noorden en oosten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:13

mirim schreef:
Ik kom uit het westen en woon nu in het oosten. Inderdaad is in het westen alles duurder.
Zelfs de hoefsmid!
Rondom bekappen was in het westen €35,00 . Dat vond ik al niet duur.
Maar nu betaal ik voor rondom bekappen €25,00 en voor voor beslaan , inclusief leren zolen en siliconen,€80,00.
Hooi en stro is ook goedkoper .
De prijzen fluctueren nog steeds ( natuurlijk ) maar ik ben nog niet zo duur uitgeweest als in het westen.

Hier betaalde je 8 jaar geleden voor rondom beslaan al € 100,-. Weet niet hoe duur het nu is, maar meestal wordt alles duurder ipv goedkoper.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:14

anjali schreef:
Ik hoorde van mijn pensionhouder dat het stro momenteel erg duur is.

Stroprijzen trekken ook aan, omdat melkveehouders hun jongvee overzetten op stro en brok. Zo kunnen ze het kuilvoer sparen voor de melkkoeien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:18

Ik heb het stro al binnen en het lijkt wel goud! Super mooi spul!

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:22

Ik ben nog aan het wachten op mijn bestelling voer uit NL , maar gelukkig hoef ik nog niet bij te voeren.
Ons landje blijft nog aardig groen ondanks de droogte.

Hier hebben ze groene (onrijp dus) haver gemaaid en verpakt als zijnde groenvoer om de boeren (het vee meer) de winterperiode door te helpen. Ook hier lange wachtlijsten voor de slacht.
En de melk was kog niet duur genoeg (ruim 2 euro voor een liter) masr die is ook omhoog gegaan.

Offtopic, wij (en velen met ons) halen water bij de gemeente omdat de privébron droog dreigt te raken :( Dat is een bijkomend probleem van deze fijne droge warme zomer.....

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:58

Nouvel schreef:

Maar de lonen liggen ook hoger in het westen. Vandaar dat er veel in het westen werken en in het oosten wonen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:00

Ik werk in het onderwijs, dat is overal hetzelfde hoor... :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:08

Ik voor de gemeente, dat CAO is ook landelijk. :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:29

Noisy schreef:
Nouvel schreef:

Maar de lonen liggen ook hoger in het westen. Vandaar dat er veel in het westen werken en in het oosten wonen..

Dat ligt niet aan de lonen ,lonen zijn door t hele land vrijwel hetzelfde , cao gerelateerd dan.. de werkgelegenheid is hoger

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:43

Volgens mij heeft het in oost-Europa, zoals Polen,wel voldoende geregend . Dus als het hooi hier op zou raken,dan zou het toch vandaaruit geimporteerd kunnen worden ?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:51

anjali schreef:
Volgens mij heeft het in oost-Europa, zoals Polen,wel voldoende geregend . Dus als het hooi hier op zou raken,dan zou het toch vandaaruit geimporteerd kunnen worden ?

Er wordt heel veel hooi uit Polen (en Letland en Litouwen) geïmporteerd naar Zweden. :j
Daar inderdaad geen problemen, naar kwaliteit is niet zo goed. Ze maaien te dicht bij de grond, dus veel zand in het hooi en daardoor erg veel stof en ook schimmel. Ook veel oplichting vanuit die kant...

Noordje, hebben jullie een diep geboorde bron? Hier inderdaad ook veel problemen met het water, we hebben zelf meerdere diep geboorde bronnen en nog geen problemen, naar gemeenten hebben hier inderdaad ook tanks met drink water staan waar je water kunt halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:16

Jessix schreef:
Hier in midden Nederland liggen de prijzen ook altijd een stuk hoger hoor. Onder de 3 euro koop je hier nog geen pakje overjarig bermhooi. Tenzij je heel groot inkoopt misschien...

Ik vind prijs niet zo belangrijk, kwaliteit het hele jaar door wel. Gelukkig heb ik al heel lang een goede leverancier. Altijd top spul voor al heel lang dezelfde prijs.

Ik woon in het Oosten, hier verschillen de prijzen heel erg. Maar inderdaad, voor mij is kwaliteit belangrijker dan prijs. Met een cushing patiënt ben ik gewoon constante kwaliteit nodig, met zo min mogelijk suiker.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:28

Maar aan de prijs zitten natuurlijk wel grenzen. Prijs van 400 p ton begin je hier en daar al te horen.
Waar ligt de grens?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:38

xJitskee schreef:
Jessix schreef:

Ik woon in het Oosten, hier verschillen de prijzen heel erg. Maar inderdaad, voor mij is kwaliteit belangrijker dan prijs. Met een cushing patiënt ben ik gewoon constante kwaliteit nodig, met zo min mogelijk suiker.

Daarom ben ik blij dat ik al jaren lang dezelfde leverancier hebt. We weten wat we aan elkaar hebben en daarom blijven zowel de afname, kwaliteit en prijzen constant. Hij had een goede tweede snee paardenhooi en prachtig stro. Dat is dan eerst voor mij voor dezelfde prijs. Wat over is zal verkocht worden conform de prijzen van dat moment.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:48

Quir, geen idee hoe diep deze bron is, we huren immers.
Maar wij halen nu min 1x per week zo'n 1000liter tank met schoon water.
Voor drinkwater voor de paarden, voor de wasmachine en het toilet .
Maar we vrezen dat als we geen regen in het najaar gaan krijgen, dat we da wel eens een heel groot probleem gaan krijgen deze winter :(