Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cobiie schreef:Ts, hetzelfde probleem heb je waarschijnlijk ook in de winter dat de paarden dan maar 2 uur per dag eruit komen op de paddock of niet?
Wendy schreef:Ik zou vooral blij zijn met een stalhouder die zuinig is op mijn paard en zorgt dat mijn paard krijgt wat hij nodig heeft: ruimte om minimaal een aantal uur vrij te bewegen op een dag, sociaal contact en doorlopend ruwvoer.
Deze stalhouder legt de prioriteit niet bij de paarden en dat vind ik kwalijk.
Popstra schreef:Wendy schreef:Ik zou vooral blij zijn met een stalhouder die zuinig is op mijn paard en zorgt dat mijn paard krijgt wat hij nodig heeft: ruimte om minimaal een aantal uur vrij te bewegen op een dag, sociaal contact en doorlopend ruwvoer.
Hij houd wel degelijk prioriteit bij de paarden want hij wil zijn land sparen zodat ze er later ook plezier v an hebben. Ook wil hij geen schop partijen door ruzie om hooi op het land. Zo vaak komt droogte als dit nou ook niet voor en geen rede om er een drama van te maken. Als je verddr leest hoe de paarden daar op stal er bij staan en wat ze krijgen is het heel geen verkeerde stal in mijn ogen. De problemen door de droogte is pure onmacht. Als het volgende maand regent piept er niemand meer
Popstra schreef:Wendy schreef:Ik zou vooral blij zijn met een stalhouder die zuinig is op mijn paard en zorgt dat mijn paard krijgt wat hij nodig heeft: ruimte om minimaal een aantal uur vrij te bewegen op een dag, sociaal contact en doorlopend ruwvoer.
Hij houd wel degelijk prioriteit bij de paarden want hij wil zijn land sparen zodat ze er later ook plezier v an hebben. Ook wil hij geen schop partijen door ruzie om hooi op het land. Zo vaak komt droogte als dit nou ook niet voor en geen rede om er een drama van te maken. Als je verddr leest hoe de paarden daar op stal er bij staan en wat ze krijgen is het heel geen verkeerde stal in mijn ogen. De problemen door de droogte is pure onmacht. Als het volgende maand regent piept er niemand meer
shirleyp schreef:cobiie schreef:Ts, hetzelfde probleem heb je waarschijnlijk ook in de winter dat de paarden dan maar 2 uur per dag eruit komen op de paddock of niet?
Precies... Gelukkig lukt het in samenwerking met stalvriendinnen in de winter om naast dat marginale aanbod zelf voor flink wat extra buitenuren te zorgen. Maar bijzonder is het wel, anno 2018...
Gesprekje is een goede tip, ik ben ook helemaal voor het oplossen van problemen met de betrokken personen ipv het hier maar gewoon neer te zetten. Ik heb dit direct gedaan en deze week nog meerdere malen geprobeerd, maar krijg helaas geen echte oplossingen of verbeteringen.
Wendy schreef:Dit is geen onmacht. Dat het droog is, daar hebben we allemaal last van. Maar dit is gewoon geen stap meer willen zetten dan per se nodig is. Als je terug leest is de reden dat de paarden maar 2 uur op de paddock mogen zonder hooi, dat ze het anders niet in een ochtend gedaan krijgen.
Kom op zeg. Dat is in het belang van de stalhouder, maar niet in het belang van de paarden.
Maar ja, zo lang mensen dit blijven zien als wenselijk, houden we dit met z'n allen mooi in stand
Popstra schreef:Wendy schreef:Dit is geen onmacht. Dat het droog is, daar hebben we allemaal last van. Maar dit is gewoon geen stap meer willen zetten dan per se nodig is. Als je terug leest is de reden dat de paarden maar 2 uur op de paddock mogen zonder hooi, dat ze het anders niet in een ochtend gedaan krijgen.
Kom op zeg. Dat is in het belang van de stalhouder, maar niet in het belang van de paarden.
Maar ja, zo lang mensen dit blijven zien als wenselijk, houden we dit met z'n allen mooi in stand
Mensen die zoals jij van elke mug een olifant maken zijn de rede waarom ik dus nooit een pension stal zou beginnen en mijn boel lekker prive houd. Wat een gezeik zeg.
Popstra schreef:Wendy schreef:Dit is geen onmacht. Dat het droog is, daar hebben we allemaal last van. Maar dit is gewoon geen stap meer willen zetten dan per se nodig is. Als je terug leest is de reden dat de paarden maar 2 uur op de paddock mogen zonder hooi, dat ze het anders niet in een ochtend gedaan krijgen.
Mensen die zoals jij van elke mug een olifant maken zijn de rede waarom ik dus nooit een pension stal zou beginnen en mijn boel lekker prive houd. Wat een gezeik zeg.
Amyyy schreef:Van een mug een olifant maken![]()
Ik vind het nogal dat een pensionhouder paarden maximaal 2 uur per dag op een paddock wil zetten zonder hooi en de paarden dan de rest van de tijd op stal zet. Er zijn vast meerdere oplossingen, kost alleen wat moeite. Maar dat moet je over hebben voor de paarden. Dit vind ik puur gemakzucht van de pensionhouder en dan zijn er ook nog eens mensen die hem groot gelijk geven >. Lekker in het belang van paarden, ja
Tigra_ schreef:Een paard 22 uur op stal laten noem ik nou niet van een mug een olifant maken. Als de paarden al de hele winter zo door gebracht hebben als het aan de pensionhouder ligt dan is er echt wel meer aan de hand dan gezeik. Dan is het tijd dat de pensionhouder is verder gaat kijken en niet gemakkelijk de boel op stal laten en hooi erbij gooien.
Veel paarden gaan in november al op stal. En in april buiten. Dat is al 6 maanden veel op stal als je dit ook nog eens gaat toepassen in de zomer dan blijft er voor die paarden weinig over om echt paard te zijn.
shirleyp schreef:koeke schreef:TS hoe is het nu met je paard en stal? Wat een onwijs vervelende situatie!
Matig... De stalhouder blijft bij zijn plan. Gelukkig heb ik een aantal stalvriendinnen met dezelfde visie, dus organiseren we zelf zoveel mogelijk paddocktijd tussen de eetmomenten door. Maar ik blijf het bizar vinden dat ik met mijn stalbedrag dit zelf moet organiseren...
Hooi voeren in de wei willen ze niet omdat ze bang zijn dat het gedoe oplevert tussen de paarden. Ze staan in groepen. Heb al argumenten en voorbeelden aangedragen om het tegendeel te bewijzen, maar tevergeefs... Even doorbijten dus...
beatje schreef:Ragdollcat schreef:Ik vind het wel een goede reden (je gaf aan dat je het geen argument vind), want het zijn ook maar mensen en ze kunnen niet 24 u per dag bezig blijven. Je gaf zelf aan dat een full time baan jou veel tijd en energie, voor hun geldt dat ook, het vreet ook energie om een hele dag in deze hitte bezig te zijn om de paarden continu te wisselen en binnen en buiten te zetten.
Ze kunnen er niets aan doen dat het erg droog is op het moment en bedenk ook dat het helemaal erg is om op de hete zand te moeten staan een hele dag (paddock) dat is ook niet zo fijn voor de paarden.
Maar leuk is anders........Gelukkig kom jij er elke dag en kan je paard wat vaker uit de stal.
Het is helemaal geen goede reden.Die stalhouders hebben gekozen voor hun job(ik ook,ben er ook een)En daar horen alle tegenvallers ook bij zoals dit weer of het erge natte weer van de winter.Persoonlijk vind ik deze warmte makkelijker te handelen.
Als je dat als stalhouder niet kan en je vind het te veel werk heb je of te veel paarden staan of je moet een ander beroep kiezen.
Het is nu prachtig weer om ze de nachten buiten te zetten.Twee uurtjes op een dag buiten is toch niks ,zeker niet in deze hitte.
Als je stalhouder wilt zijn hooren daar nu eenmaal de minder leuke dingen ook bij en moet je regelmatig creatief zijn om de paardjes en hun bazen tevreden te houden.
beatje schreef:Het is helemaal geen goede reden.Die stalhouders hebben gekozen voor hun job(ik ook,ben er ook een)En daar horen alle tegenvallers ook bij zoals dit weer of het erge natte weer van de winter.Persoonlijk vind ik deze warmte makkelijker te handelen.
Als je dat als stalhouder niet kan en je vind het te veel werk heb je of te veel paarden staan of je moet een ander beroep kiezen.
Het is nu prachtig weer om ze de nachten buiten te zetten.Twee uurtjes op een dag buiten is toch niks ,zeker niet in deze hitte.
Als je stalhouder wilt zijn hooren daar nu eenmaal de minder leuke dingen ook bij en moet je regelmatig creatief zijn om de paardjes en hun bazen tevreden te houden.
FjordFiesta schreef:Ik heb op de stal van ts gestaan. Terwijl de luxe voor de ruiters verbeterde ging het paardenwelzijn in vijf jaar hard achteruit. Van zomer en winter hele dagen naar buiten via in de winter zelf op een weiland zetten naar minder dan twee uur paddock. De stalhuur ging in die vijf jaar van 205 euro naar 275 euro. Als je commentaar had werd je verteld dat je op kon stappen als je het ergens anders beter kon krijgen. Ik heb nooit spijt gehad dat ik gegaan ben.
FjordFiesta schreef:Ik heb op de stal van ts gestaan. Terwijl de luxe voor de ruiters verbeterde ging het paardenwelzijn in vijf jaar hard achteruit. Van zomer en winter hele dagen naar buiten via in de winter zelf op een weiland zetten naar minder dan twee uur paddock. De stalhuur ging in die vijf jaar van 205 euro naar 275 euro. Als je commentaar had werd je verteld dat je op kon stappen als je het ergens anders beter kon krijgen. Ik heb nooit spijt gehad dat ik gegaan ben.