Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:20

Hier ook hele droge weides en heel weinig gras, onze paarden krijgen gelukkig wel hooi bijgevoerd in de weide, het hele jaar door zelfs.

Ik zou toch nog eens een gesprek aangaan, je paard zou toch belangrijker moeten zijn dan een stukje wei.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-18 09:28

cobiie schreef:
Ts, hetzelfde probleem heb je waarschijnlijk ook in de winter dat de paarden dan maar 2 uur per dag eruit komen op de paddock of niet?

Precies... Gelukkig lukt het in samenwerking met stalvriendinnen in de winter om naast dat marginale aanbod zelf voor flink wat extra buitenuren te zorgen. Maar bijzonder is het wel, anno 2018...

Gesprekje is een goede tip, ik ben ook helemaal voor het oplossen van problemen met de betrokken personen ipv het hier maar gewoon neer te zetten. Ik heb dit direct gedaan en deze week nog meerdere malen geprobeerd, maar krijg helaas geen echte oplossingen of verbeteringen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:31

Als je staat waar ik denk dat je staat, dan gaat dat ook niet gebeuren :n Het is heel simpel: voor jou 10 anderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:35

Als je trouwens echt een goed stevig weiland hebt dat niet te veel paarden telt per vierkante meter, dan kan dat echt wel wat hebben. De natuur is best sterk en zo gemakkelijk krijg je een echt weiland niet kapot.
Probleem is dat we nu op iedere postzegel gras een paard willen houden en dan nog vaak te veel paarden voor de grootte van het stuk grond, dan zit je met problemen en moet je met van die halfbakken oplossingen komen waarbij het paard blij mag zijn dat die twee uur in een hete zandbak mag staan. Zo lang paardeneigenaars dit pikken en voor een dubbeltje hun paard willen stallen (of alleen meer willen betalen als er een binnenbak, stapmolen en solarium zijn), zal dit soort "verwaarlozing" blijven bestaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:38

Wendy schreef:
Ik zou vooral blij zijn met een stalhouder die zuinig is op mijn paard en zorgt dat mijn paard krijgt wat hij nodig heeft: ruimte om minimaal een aantal uur vrij te bewegen op een dag, sociaal contact en doorlopend ruwvoer.
Deze stalhouder legt de prioriteit niet bij de paarden en dat vind ik kwalijk.

Hij houd wel degelijk prioriteit bij de paarden want hij wil zijn land sparen zodat ze er later ook plezier v an hebben. Ook wil hij geen schop partijen door ruzie om hooi op het land. Zo vaak komt droogte als dit nou ook niet voor en geen rede om er een drama van te maken. Als je verddr leest hoe de paarden daar op stal er bij staan en wat ze krijgen is het heel geen verkeerde stal in mijn ogen. De problemen door de droogte is pure onmacht. Als het volgende maand regent piept er niemand meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:00

Popstra schreef:
Wendy schreef:
Ik zou vooral blij zijn met een stalhouder die zuinig is op mijn paard en zorgt dat mijn paard krijgt wat hij nodig heeft: ruimte om minimaal een aantal uur vrij te bewegen op een dag, sociaal contact en doorlopend ruwvoer.

Hij houd wel degelijk prioriteit bij de paarden want hij wil zijn land sparen zodat ze er later ook plezier v an hebben. Ook wil hij geen schop partijen door ruzie om hooi op het land. Zo vaak komt droogte als dit nou ook niet voor en geen rede om er een drama van te maken. Als je verddr leest hoe de paarden daar op stal er bij staan en wat ze krijgen is het heel geen verkeerde stal in mijn ogen. De problemen door de droogte is pure onmacht. Als het volgende maand regent piept er niemand meer

Pcies, en nog niet te spreken over al het zand wat ze binnenkrijgen op een kale weide..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 13:42

Popstra schreef:
Wendy schreef:

Dit is geen onmacht. Dat het droog is, daar hebben we allemaal last van. Maar dit is gewoon geen stap meer willen zetten dan per se nodig is. Als je terug leest is de reden dat de paarden maar 2 uur op de paddock mogen zonder hooi, dat ze het anders niet in een ochtend gedaan krijgen.
Kom op zeg. Dat is in het belang van de stalhouder, maar niet in het belang van de paarden.
Maar ja, zo lang mensen dit blijven zien als wenselijk, houden we dit met z'n allen mooi in stand :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:10

shirleyp schreef:
cobiie schreef:
Ts, hetzelfde probleem heb je waarschijnlijk ook in de winter dat de paarden dan maar 2 uur per dag eruit komen op de paddock of niet?

Precies... Gelukkig lukt het in samenwerking met stalvriendinnen in de winter om naast dat marginale aanbod zelf voor flink wat extra buitenuren te zorgen. Maar bijzonder is het wel, anno 2018...

Gesprekje is een goede tip, ik ben ook helemaal voor het oplossen van problemen met de betrokken personen ipv het hier maar gewoon neer te zetten. Ik heb dit direct gedaan en deze week nog meerdere malen geprobeerd, maar krijg helaas geen echte oplossingen of verbeteringen.

Mag ik vragen waar je staat? Zie dat je in Hengelo woont, mijn paarden staan daar. Mag ook via PB. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:20

Wendy schreef:
Dit is geen onmacht. Dat het droog is, daar hebben we allemaal last van. Maar dit is gewoon geen stap meer willen zetten dan per se nodig is. Als je terug leest is de reden dat de paarden maar 2 uur op de paddock mogen zonder hooi, dat ze het anders niet in een ochtend gedaan krijgen.
Kom op zeg. Dat is in het belang van de stalhouder, maar niet in het belang van de paarden.
Maar ja, zo lang mensen dit blijven zien als wenselijk, houden we dit met z'n allen mooi in stand :+

Mensen die zoals jij van elke mug een olifant maken zijn de rede waarom ik dus nooit een pension stal zou beginnen en mijn boel lekker prive houd. Wat een gezeik zeg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:24

Popstra schreef:
Wendy schreef:

Mensen die zoals jij van elke mug een olifant maken zijn de rede waarom ik dus nooit een pension stal zou beginnen en mijn boel lekker prive houd. Wat een gezeik zeg.

Volgens mij is het nergens voor nodig om mij persoonlijk aan te vallen.
Maar als we dan toch zo bezig zijn, dit soort redenaties maakt dat ik heel blij ben dat ik niet meer op pension sta. Kan ik lekker mijn eigen keuzes maken in het belang van mijn paarden.

Welkom op bokt.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:26

Er moet nog een enorme hoop veranderen in paardenland.....gemak(op stal) dient de mens...en zeker niet het paard....land droog of niet, de mijne lopen er gewoon op...bijvoeren hoeft nog niet, ze eten het hooi op stam...straks als het op is, of minder wordt begint het bijvoeren weer...of ze gaan terug naar hun kleinere stukje land....wat maakt het nou uit...voeren op stal of voeren in het land...Het land hersteld heus wel weer als het weer omslaat...er is altijd wel een smoes, te nat, te droog...Mooie Paddock paradise maken, en ze kunnen altijd buiten...is het te droog of te nat, kunnen ze gewoon op de tracks lopen... Als pension stallen daar nou eens mee gingen beginnen en als dat een de norm werd...maar helaas...opsluiten is nog steeds de norm bij de meeste stallen

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:28

Van een mug een olifant maken >;)
Ik vind het nogal dat een pensionhouder paarden maximaal 2 uur per dag op een paddock wil zetten zonder hooi en de paarden dan de rest van de tijd op stal zet. Er zijn vast meerdere oplossingen, kost alleen wat moeite. Maar dat moet je over hebben voor de paarden. Dit vind ik puur gemakzucht van de pensionhouder en dan zijn er ook nog eens mensen die hem groot gelijk geven >. Lekker in het belang van paarden, ja :evaw:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:48

Popstra schreef:
Wendy schreef:

Een paard 22 uur op stal laten noem ik nou niet van een mug een olifant maken. Als de paarden al de hele winter zo door gebracht hebben als het aan de pensionhouder ligt dan is er echt wel meer aan de hand dan gezeik. Dan is het tijd dat de pensionhouder is verder gaat kijken en niet gemakkelijk de boel op stal laten en hooi erbij gooien.
Veel paarden gaan in november al op stal. En in april buiten. Dat is al 6 maanden veel op stal als je dit ook nog eens gaat toepassen in de zomer dan blijft er voor die paarden weinig over om echt paard te zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:01

Amyyy schreef:
Van een mug een olifant maken >;)
Ik vind het nogal dat een pensionhouder paarden maximaal 2 uur per dag op een paddock wil zetten zonder hooi en de paarden dan de rest van de tijd op stal zet. Er zijn vast meerdere oplossingen, kost alleen wat moeite. Maar dat moet je over hebben voor de paarden. Dit vind ik puur gemakzucht van de pensionhouder en dan zijn er ook nog eens mensen die hem groot gelijk geven >. Lekker in het belang van paarden, ja :evaw:

Er blijken ook mogelijkheden te zijn, door met andere stalgenoten afspraken te maken kunnen de paarden blijkbaar meer/langer buiten staan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:02

Popstra schreef:
. Als het volgende maand regent piept er niemand meer

Als er meer dan 2 dagen een buitje valt klagen we dat het regent ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:06

Tigra_ schreef:
Een paard 22 uur op stal laten noem ik nou niet van een mug een olifant maken. Als de paarden al de hele winter zo door gebracht hebben als het aan de pensionhouder ligt dan is er echt wel meer aan de hand dan gezeik. Dan is het tijd dat de pensionhouder is verder gaat kijken en niet gemakkelijk de boel op stal laten en hooi erbij gooien.
Veel paarden gaan in november al op stal. En in april buiten. Dat is al 6 maanden veel op stal als je dit ook nog eens gaat toepassen in de zomer dan blijft er voor die paarden weinig over om echt paard te zijn.

Ik kan je zeggen dat mijn paarden rond half 8 naar buiten gaan en pas weer binnen komen als het schemert. Dit ritme volg ik het hele jaar rond.
Mijn weideseizoen duurt zolang ik gras heb en de wei het toelaat, we zitten op zandgrond en daardoor hebben ze afgelopen jaar tot half december op de wei kunnen lopen. Dit jaar zijn ze half april de wei weer op gegaan. De maanden ertussen in hebben ze een buitenbak en een paddock tot hun beschikking met onbeperkt hooi.
Nu staat de wei open, in de paddock staat een grote bak met hooi, waar staan de paarden... Niet daar nee ze staan bij de stallen te kijken dat ze naar binnen willen... Onze fries is al een paar keer als sloper aan de gang gegaan om het voor elkaar te krijgen dat hij toch binnen stond...

Niet elk paard vind het vervelend om binnen te staan, toen de fries bij ons kwam was hij niets meer gewend, wilde na een half uur buiten al weer naar binnen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:10

Met dit warme weer en al die vliegen begrijp ik dat ook wel...
Kan je het nog beter andersom doen en in de avond naar buiten....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:18

shirleyp schreef:
koeke schreef:
TS hoe is het nu met je paard en stal? Wat een onwijs vervelende situatie!

Matig... De stalhouder blijft bij zijn plan. Gelukkig heb ik een aantal stalvriendinnen met dezelfde visie, dus organiseren we zelf zoveel mogelijk paddocktijd tussen de eetmomenten door. Maar ik blijf het bizar vinden dat ik met mijn stalbedrag dit zelf moet organiseren...

Hooi voeren in de wei willen ze niet omdat ze bang zijn dat het gedoe oplevert tussen de paarden. Ze staan in groepen. Heb al argumenten en voorbeelden aangedragen om het tegendeel te bewijzen, maar tevergeefs... Even doorbijten dus...

Dat is voor mij de reden geweest om na 2 jaar toch te vertrekken op mijn vorige stal. Veel geld betalen maar wel nog voor alles zelf moeten zorgen (aangepast voer, hooi, weidegang, etc) kon in mijn ogen niet. Als iedereen nog een beetje mee zou denken was ik nooit weggegaan, maar door dat er zo bekrompen mee omgegaan werd en elk aanbod onmiddellijk afgekaatst werd ben ik op 4 dagen tijd vertrokken met mijn 2 paarden toen zich eindelijk een stal aanbood die goed genoeg was en wel tegemoet kwam in basisbehoeften. Genoeg was gewoon genoeg voor mij, mijn paarden hoeven niet lijdend voorwerp te zijn van de houding van een ander.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:02

beatje schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik vind het wel een goede reden (je gaf aan dat je het geen argument vind), want het zijn ook maar mensen en ze kunnen niet 24 u per dag bezig blijven. Je gaf zelf aan dat een full time baan jou veel tijd en energie, voor hun geldt dat ook, het vreet ook energie om een hele dag in deze hitte bezig te zijn om de paarden continu te wisselen en binnen en buiten te zetten.

Ze kunnen er niets aan doen dat het erg droog is op het moment en bedenk ook dat het helemaal erg is om op de hete zand te moeten staan een hele dag (paddock) dat is ook niet zo fijn voor de paarden.

Maar leuk is anders........Gelukkig kom jij er elke dag en kan je paard wat vaker uit de stal.

Het is helemaal geen goede reden.Die stalhouders hebben gekozen voor hun job(ik ook,ben er ook een)En daar horen alle tegenvallers ook bij zoals dit weer of het erge natte weer van de winter.Persoonlijk vind ik deze warmte makkelijker te handelen.
Als je dat als stalhouder niet kan en je vind het te veel werk heb je of te veel paarden staan of je moet een ander beroep kiezen.
Het is nu prachtig weer om ze de nachten buiten te zetten.Twee uurtjes op een dag buiten is toch niks ,zeker niet in deze hitte.
Als je stalhouder wilt zijn hooren daar nu eenmaal de minder leuke dingen ook bij en moet je regelmatig creatief zijn om de paardjes en hun bazen tevreden te houden.

Je hebt makkelijk praten........stalhouders hebben niet gekozen voor extreme droogte.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:49

Ik heb op de stal van ts gestaan. Terwijl de luxe voor de ruiters verbeterde ging het paardenwelzijn in vijf jaar hard achteruit. Van zomer en winter hele dagen naar buiten via in de winter zelf op een weiland zetten naar minder dan twee uur paddock. De stalhuur ging in die vijf jaar van 205 euro naar 275 euro. Als je commentaar had werd je verteld dat je op kon stappen als je het ergens anders beter kon krijgen. Ik heb nooit spijt gehad dat ik gegaan ben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:03

beatje schreef:
Het is helemaal geen goede reden.Die stalhouders hebben gekozen voor hun job(ik ook,ben er ook een)En daar horen alle tegenvallers ook bij zoals dit weer of het erge natte weer van de winter.Persoonlijk vind ik deze warmte makkelijker te handelen.
Als je dat als stalhouder niet kan en je vind het te veel werk heb je of te veel paarden staan of je moet een ander beroep kiezen.
Het is nu prachtig weer om ze de nachten buiten te zetten.Twee uurtjes op een dag buiten is toch niks ,zeker niet in deze hitte.
Als je stalhouder wilt zijn hooren daar nu eenmaal de minder leuke dingen ook bij en moet je regelmatig creatief zijn om de paardjes en hun bazen tevreden te houden.

Je hebt makkelijk praten........stalhouders hebben niet gekozen voor extreme droogte.[/quote]
Klopt ik heb er niet voor gekozen maar deal er wel mee.Het is best een tegenvaller het kost meer als van te voren geraamd.Maar dat is pech.
Ik ben stalhouder :-) of beter weideganghouder.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 17:08

FjordFiesta schreef:
Ik heb op de stal van ts gestaan. Terwijl de luxe voor de ruiters verbeterde ging het paardenwelzijn in vijf jaar hard achteruit. Van zomer en winter hele dagen naar buiten via in de winter zelf op een weiland zetten naar minder dan twee uur paddock. De stalhuur ging in die vijf jaar van 205 euro naar 275 euro. Als je commentaar had werd je verteld dat je op kon stappen als je het ergens anders beter kon krijgen. Ik heb nooit spijt gehad dat ik gegaan ben.

%) Jeu...over klantvriendelijkheid gesproken... (paardvriendelijk even buiten beschouwing gelaten...daarover is genoeg gezegd)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:10

FjordFiesta schreef:

in dit geval, goed dat je er weg bent gegaan, dat zou ik ook zelf hebben gedaan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:25

Ik heb vandaag voor het eerst wel het voorste deel van 2 weilandjes gesproeid. Uit angst dat er anders helemaal geen gras meer zal zijn om terug te groeien als het gaat regenen. De worteltjes kwamen echt super snel los dus kon het echt niet laten om even te sproeien met de slang...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 19:33

Het sproeien zal de bovenlaag ook minder hard maken waardoor de regen die straks een keer gaat vallen beter opgenomen gaat worden.
Dat merk ik met het sproeien van mijn wei ook, de eerste keer bleef het water er echt in een laag op liggen, nu zakt het er mooi in. Heb 1x per week de wei gesproeid, het stuk waar ze nu niet lopen en die is mooi groen.