Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 00:01

Dit huren wij en er wonen mensen, dus ik ga niet teveel investeren. HOuten balken lagen er al en zijn al kaal, eten ze ook niet van. Is denk ik gebruikt ook om stukjes af te zetten, paadje te maken etc.

Wil ze nu zo leggen dat ze hun benen een paar pasjes moeten optillen.

Ik denk dat die van ons ook erg de aandacht missen op een groot stuk. Toen ze op die 4 ha stonden was het imo ideaal. Diverse grassen, veel beschutting en routes. Alleen het bijvoeren van hooi zoals afgesproken gebeurde niet en dat werd een probleem.

Als ik nu naar ze kijk en wat ik ook van de bewoners hoor, is dat ze ook de aandacht gewoon leuk vinden.
Het zijn en blijven ex stal paarden. 3 staan al zeker 3 jaar grotendeels 24/7 buiten en eentje sinds begin dit jaar dan.
Ze komen echt kijken als de bewoners langslopen, ze komen als wij er zijn, volgen ons als we bezig zijn etc. Komen ook echt even met ons kroelen en bij ons staan.

Op de wei kwam eentje ook echt om aandacht vragen bij de mensen die er kwamen en als wij kwamen en riepen, kwamen ze helemaal van achter naar voren. Alleen onze 4 uit een kudde van 14/16 paarden.

En ze komen niet voor eten, want ze hebben eten. Zou je kunnen zeggen; ze vervelen zich, willen eruit of iets doen, maar ook dat valt reuze mee.
En juist bij die wei wilden ze er graag uit en moeizaam er weer in. Daar was geen ruzie verder met de andere paarden.

Vorige week waren er grote machines in de tuin bezig en moesten ze even op kleiner stukje staan. Maar ze hebben de hele tijd staan mee kijken. Super relaxed, nooit bang of schrikken.

Maar het zijn ook weer geen paarden die bij het hek staan te zeuren bijv. Ze lopen wel mee als wij even weglopen en kijken dan nieuwsgierig. Er is een rust ook bij deze 4 samen, die ze vast ook erg waarderen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:04

Mijn paarden kunnen pas NA het najaar in de wei ivm vetzucht en kans op bevangenheid...ik heb halve hectaren en hoe vaak ik wel niet moet maaien.....gewoon te veel gras..

Op 2 ha rennen lijkt mij wel ideaal voor ze...maar eten??? Nee echt niet.....als ik dus nu bv nog een hectare er bij zal hebben en dat oook nog moet blijven maaien..zucht...

Paarden die echt veel uitkuren nodig hebben, zijn paarden die veel gereden moeten worden, regelmatig een flinke bos of strandrit en aan de longeerlijn uitkuren kan ook..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:17

Selka schreef:
Koper, omdat ik daar bewust ben weggegaan en nu 1,2 ha heb waar ze wel druk in de weer zijn en voorjaar '18 naar nog groter kan :) anders had ik daar oplossingen moeten zoeken maar nu is het al opgelost.

Klinkt interessant wat jullie aanbieden. Ik wil erg graag houtwallen of heggen van wilg. Sowieso moet ik op zoek naar Wilg. Kan het hier bij de milieustraat kopen maar dat staat mij tegen. Verdienen zij er mooi 2x aan..

Wat voor soort hout gebruik jij superpony op en langs de track? Kruidentuin wil ik ook! Stuk uit de bit bewaart voor tips. Wil ik tegelijk met mijn moestuin in het voorjaar gaan inzaaien.

Knotwilg is super makkelijk zelf te kweken. tak afknippen en in de grond steken. Als je in de buurt woont mag je bij mij wel wat ophalen. Heb tig knotwilgen staan :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:25

Dus een mestplaat aanleggen is niet verplicht begrijp ik, een mestcontainer huren o.i.d is ook een oplossing, mooi.

Wat vinden jullie een ideale breedte voor een pad als je graag wil dat paarden bewegen? Ik lees veel verschillende dingen, de een zegt de paden moeten 5 meter breed zijn ander durven ze niet langs elkaar en soms lees ik ook dat mensen schrijven dat als je zo'n pad zo breed maakt de paarden niet bewegen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:59

Belle_boef, wat lief dankje! Helaas zit ik in het zuiden dus niet echt naast de deur. Bedankt voor de tip. Groeit het ook een beetje snel? Hoe lang heeft zo'n haag nodig, enig idee?

Ik heb nu 3,5 m. dat is voor de paarden prima. Ze gaan gerust met z'n drieën naast elkaar de bocht door. Twijfel nog over de nieuwe track ivm toegankelijkheid tractor.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:45

Hier groeit het als onkruid. Maar ik heb de bomen als staan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:14

Indestal schreef:
Paarden die echt veel uitkuren nodig hebben, zijn paarden die veel gereden moeten worden, regelmatig een flinke bos of strandrit en aan de longeerlijn uitkuren kan ook..

Waarom? Waarom zou ik hem meer rijden om te voorkomen dat hij gaat kuren?
Laat hem lekker zijn lolletje hebben.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 07-10-17 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:18

Hoe doe ik dat dan weer met mijn 2,5 jarige die net hier rond knetterde met haar vriendinnetje. Om vervolgens de "oudjes" ook over de flos te werken die uiteindelijk nog het gekste waren :):) *\%/*

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:27

pol013 schreef:
[quote="Indestal"

Waarom? Waarom zou ik hem meer rijden om te voorkomen dat hij gaat kuren?
Laat hem lekker zijn lolletje hebben.[/quote]

Hangt er van af....ik heb geen 2 ha en als je het met 2000 m2 moet doen? Zo een wei hier bv, lekker gladde kleigrond met regen, zie ik ze niet graag onderuit gaan..en paarden die elke dag over de flos gaan...dus ja, op die manier heeft hij zijn lolletje...ook in de buitenbak over de flos, zie ik niet graag...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:44

Toch ga ik een paard daar er niet meer om rijden. Ik rij zoals ik dat functioneren acht.
En zeker met een wat jonger paard niet. Vind het een goed teken dat ze naast het rijden nog puf hebben voor kuren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:51

Ja ik zie dat ook altijd graag dat ze regelmatig rond denderen.
Ja natuurlijk hou ik ook mijn hart vast als ze met een slidingstop van 3 meter net stil staan voor de draad.
Maar dat hoort er toch eel een beetje bij :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 23:58

Omdat het regent, hebben mijn man en ik ze even tesamen in de bak laten rennen. Doen we wel vaker, omdat ze dus inderdaad bijv nooit gek doen. De bak is 18x35 zoiets en alleen 1 ruin en mn merrie hebben er even een poep en een scheet uit kunnen persen. Zelfs als we ze wat opjutten komt er weinig gekkigheid uit.
Hun conditie is verder top en het normale bewegen doen ze wel. Mn ene ruin krijg ik nooit iets geks uit. Zei nog tegen mn man dat ik dat soms wel jammer vind, maar als hij dat niet heeft, dan niet. Zelf zou het me juist fijn lijken als paard, maar ja

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:48

Hobbyhorse schreef:
Dus een mestplaat aanleggen is niet verplicht begrijp ik, een mestcontainer huren o.i.d is ook een oplossing, mooi.

Niet echt nodig als je hobbymatig maar een paar paarden hebt, maar wel super handig.
Ik kiep dagelijks mijn krui leeg met mest, schep m even op en klaar.
Geen gezeur en gedoe dat het overal naar toe waait. Als hij bijna vol is even een belletje naar de loonwerker en zij halen m leeg, binnen 20 minuten gebeurt, kost me maar een paar tientjes, als ik dan zie bij anderen die de mest op een aanhanger moet rijden en deze vervolgens bijna wekelijks moeten weg brengen en daar nog eens bezig zijn. Dat kost me teveel tijd en is me teveel gedoe. Dit was een éénmalige investering die veel gemak geeft en hij was het dubbel en dwars waard. Mochten we hier weer een keer gaan verhuizen geen moeilijk gedoe dat de grond eventueel vervuild is of wat dan ook.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:18

Ik zal mij ook (na al heel lang meegelezen te hebben) even voorstellen.
Ik ben Sanne en heb sinds eind juli mijn droomhuis, met een stukje grond.
Lang niet genoeg om mijn paard het hele jaar door bij huis te hebben, maar het is de bedoeling dat hij over 2 jaar in de winter hier (samen met nog 1 paard) aan huis komt te staan.

Hij staat nu zomers helemaal perfect, 24 uur in een grote wei met een grote groep paarden. Winters is het helaas en anders, en kan hij niet tot nauwelijks naar buiten.
Ik besef mij heel goed dat mijn plekje aan huis niet over de top ruim is, maar meer dan wat hij nu heeft.

De bedoeling is dat ze 's nachts op stal komen. Overdag wil ik het tussenschot van de stallen open zetten, en de deuren naar buiten open. Ze hebben dan een stuk van 6 bij 8 meter voor de stallen, dan kunnen ze een hoekje om wat 4 bij 4 meter is waarna ze bij de wei komen. Het voorste gedeelte van de wei wil ik bestraten (19 meter breed bij 5 of 6 meter diep). Hier kunnen ze altijd overdag lopen. Mocht het weer het toelaten mogen ze de wei op (die bij halve dag droog weer goed te doen is). De wei is 18 meter breed en 35 meter diep. Overdag krijgen ze 2 voerplekken, drinken kunnen zie in de stal.

Ik volg nog steeds graag mee voor leuke tips and tricks. Zodra ik met de wei en uitloop bezig ga zal ik een fototje delen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:20

meggiemeg schreef:
Hobbyhorse schreef:

Niet echt nodig als je hobbymatig maar een paar paarden hebt, maar wel super handig.
Ik kiep dagelijks mijn krui leeg met mest, schep m even op en klaar.
Geen gezeur en gedoe dat het overal naar toe waait. Als hij bijna vol is even een belletje naar de loonwerker en zij halen m leeg, binnen 20 minuten gebeurt, kost me maar een paar tientjes, als ik dan zie bij anderen die de mest op een aanhanger moet rijden en deze vervolgens bijna wekelijks moeten weg brengen en daar nog eens bezig zijn. Dat kost me teveel tijd en is me teveel gedoe. Dit was een éénmalige investering die veel gemak geeft en hij was het dubbel en dwars waard. Mochten we hier weer een keer gaan verhuizen geen moeilijk gedoe dat de grond eventueel vervuild is of wat dan ook.

Phoe het legen van de hoop hier kostte me 100 euro, had er ook maar een tijdelijke neergelegd en dat was maar goed ook want er ging amper voor anderhalve maand mest in en dat loopt in de papieren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:33

Hier staat een kleine container en die kost ook 100 euro om te legen. Gaat via de eigenaar van het geheel.
Ik denk dat we met 4 hem ongeveer 1x per maand laten legen. Maar ze staan buiten en in de stallen ligt vlas, dus komt echt alleen mest in. Heel af en toe natuurlijk wat vlas mee of vertrapt hooi.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:06

Azmay schreef:

Phoe het legen van de hoop hier kostte me 100 euro, had er ook maar een tijdelijke neergelegd en dat was maar goed ook want er ging amper voor anderhalve maand mest in en dat loopt in de papieren.[/quote]

Ik doe er 6 tot 7 maanden over met 2 paarden, heb vlas in de stallen en doe de mest erbij uit de wei-paddock en buitenbak er bij in. Dan is het zeker goed te doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:49

Met 3 grote pony's en 2 paarden heb ik mijn mesthoop van 2,5 bij 7,5 in 2 tot 3 maanden vol. Laten lagen kostte al snel 100-150 euro. Dat vond ik de duur dus deden we het met de hand. In de winter ging het rechtstreeks het maisland op. toen dat niet meer kon heb ik een kiepkar aangeschaft met huif. Daar platen in en nu leven we die elke week bij de boer 2in verderop. Kost 20 tot 30 minuten maar het uitmesten kost in de winter veel minder tijd en moeite per dag omdat we niet meer naar het maisland hoeven te kopen en door losgetrokken middag te ploegen. Per kruiwagen scheelt dat minimaal 5 minuten en veel frustratie. 1x per jaar komen ze mest ophalen voor volkstuintjes en een vriend van ons haalt ook wel eens een kar voor zijn tuin. Dan sparen we de maar een tijdje op op de hoop. Van de buurvrouw hebben we compost wormen gekregen. We gebruiken die maar straks voor de kleine stukjes waar de boer niet komt met de injecteur.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:27

En stel er staat een boom op het pad, hoe bescherm je de stam tegen smikkelende paarden?
Of is dat geen doen en het beter het pad te verleggen bijv. 1 meter van de stam af zodat ze wel de schaduw kunnen gebruiken maar geen schors smikkelen .

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:28

Hobbyhorse schreef:
En stel er staat een boom op het pad, hoe bescherm je de stam tegen smikkelende paarden?
Of is dat geen doen en het beter het pad te verleggen bijv. 1 meter van de stam af zodat ze wel de schaduw kunnen gebruiken maar geen schors smikkelen .

Wat voor boom?
Mijn walnotenboom is dan al wel oud maar ze komen echt niet aan de bast.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:52

Nou dat weet ik nog niet :D , was meer een beetje onhandig gestelde vraag hoe je paarden daarvan afhoud.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:56

Bij ons staan de bomen langs het pad buiten de omheining (was al zo) en eentje tussen paddock en track in. Daar hebben we gewoon een draadje omheen gezet. Als de bomen te enthousiast richting track groeien, worden ze direct afgestrafd door hapgrage pony's. Als ik wat snoei (er staan ook struikjes langs de omheining), laat ik de geknipte takken achter me op de track vallen of breng ik ze in de kruiwagen naar het stoepje. Gegarandeerd de volgende dag keurig leeggepelde takken over, die zo op de stapel kunnen voor het grof tuinafval-ophalen van de gemeente.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:58

Ik heb een kastanje boom in de paddock. Er zit wat gaas om de stam. Dat is voor hier voldoende.
Eigenlijk had ik dat erom gedaan, omdat James er van at. James is er niet meer. Nick en Bliksem hebben geen behoefte aan geknaag aan de stam. Maar heb het gaas er gewoon om gelaten.

Bladeren van bomen snoeien we zo hoog op dat de paarden er niet bij kunnen.
Hier stikt het helaas van de eiken. Totdat alle eikels van de bomen zijn en ik alles opgeruimd heb, moeten ze noodgedwongen in kleine stukken staan waar geen eikels liggen. Nadat de bomen kaal zijn en ik de eikels heb weggehaald kunnen ze weer overal lopen. Het is even afzien op dit moment. Maar het is niet anders. Gelukkig maar een korte tijd van het jaar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:09

Eikels sluiten wij ook stukken voor af. Gelukkig alleen langs de bosrand, dat is een stuk van zo'n 5x60 meter. In de winter wordt het daar ook snel nat en blijft dan ook langer nat dan de rest van de track. Eind augustus sluiten we 'm daarom af en als ze weer gaan opbouwen op de wei (april) gaat dat stuk weer open. Ze kunnen in de tussentijd nog steeds in een U-vorm de rest van de track gebruiken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:24

Bij ons hebben de bomen gaas en dat werkt goed.

De eikels zijn wel een probleem, maar ze kiezen gelukkig het hooi boven de eikels en de eikels worden ook grotendeels vertrapt.

Als we ooit een huisje kunnen kopen met grond wil ik de mest wel zoveel mogelijk gaan hergebruiken.