Informatief topic weideonderhoud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:41

Hilary schreef:
Antheman schreef:
1e plantje ken ik niet, dan volgt de Brunel, zilverschoon, (dus geen duizendschoon), en weegbree.

Van de wortels van zilverschoon werd vroeger armeluiskoffie gezet.

Oh ja. ZilverSCHOON en duizendBLAD. Zou leuk zijn als ik het eens onthou :P

Je hebt duizendblad en duizendschoon ( laatste is een typische avondvierdaagse bloem).

Hilary

Re: Informatief topic weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:47

Ik haal de namen van duizendblad (witte bloemetjes, veel sprietjes aan een takje) en zilverschoon altijd door elkaar. Schuld van m'n moeder, die begon :P

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:08

Hilary schreef:
We huren het weiland, dus heel veel investeren doen we niet. Zou het in eigendom zijn, dan zou ik kalken om van de zuring en boterbloemen af te komen.

Het grootste gedeelte van onze weilanden zijn gehuurd.
Ik maak geen onderscheid in het onderhoud/verzorging.
Daar heb je zelf toch alleen maar last van?
Je wilt toch een fijne grasbodem voor de dieren?
Snap die keuze niet. Dat je er geen heras hekwerk of dure stal zet, is begrijpelijk. Maar gewoon de standaard weideverzorging...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:59

Maar jij woont volgens mij redelijk in de buurt van je weilanden, kunt ze ook aan huis kwijt en hebt waarschijnlijk huur voor een langere periode.
Voor ons geldt dat allemaal niet. Ik heb een vaste baan, stalgenootje studeert nog. Uiteindelijk willen we wellicht iets kopen waar ze aan huis kunnen.
Het weiland waar ze nu staan heeft wat achterstallig onderhoud als je het zou bekijken als "productieboer", maar daardoor is het voor onze suikergevoelige pony's (1 hb'er, 3 krijgen jeuk en slechte mest) juist erg geschikt.
Overigens hebben we door niks speciaals te doen dit jaar veel minder (bijna geen) boterbloem, en door netjes wegknippen bijna geen zuring meer. Vind het wel prima zo, voor onze beesten. Onze koeienbuurboer krijgt een hartverzakking van ons weiland, maar ja, die wil melk produceren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:20

Dat is idd een beetje het probleem van een gehuurde wei, je weet vaak niet voor hoe lang dat gaat zijn.
Als je hier via alle officiële instanties een wei huurt is dat voor minimaal 9jaar (gaat ook via een natoris etc) dus dan weet je waar je aan toe bent en zijn zulke investeringen wel te overzien.

Wij gaan binnenkort ook een weide opnieuw laten zaaien want nu is hij toch ook onbruikbaar door de jkk. Het zal wel weer wat kosten maar dan hebben we ook wat aan de wei en kunnen we de wei thuis nog een beetje meer sparen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:25

Als ik inderdaad voor 9 jaar zou huren, zou ik wel investeren, ja. En als we met ons weiland echt niks konden omdat er helemaal of bijna geen gras stond, zou ik ook wel willen investeren, maar dan wel in overleg met de verhuurder (zo doen we het nu met de omheining van de percelen ook).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:36

Vrijwel geen enkele wei eigenaar geeft garanties.
Echter als de wei goed onderhouden wordt, is er meestal geen reden om te beëindigen.
Ik heb laatst een wei 'verloren'. Na 23 jaar gingen ze er een huis op bouwen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 15:42

Dank jullie wel. Ben ik weer wat namen rijker. Nu dus nog maar 1 onbekende

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:38

Wij krijgen onze wei maar niet goed. Gras groeit slecht, veel onkruid, etc
We hebben al van alles geprobeerd maar het wil maar niet lukken. Nu denk ik erover om een grondmonster te laten onderzoeken om te kijken waar het aan kan liggen. Alleen kom ik nergens een prijs tegen. Iemand enig idee wat dit kost?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:06

XLeandrosX schreef:
Wij krijgen onze wei maar niet goed. Gras groeit slecht, veel onkruid, etc
We hebben al van alles geprobeerd maar het wil maar niet lukken. Nu denk ik erover om een grondmonster te laten onderzoeken om te kijken waar het aan kan liggen. Alleen kom ik nergens een prijs tegen. Iemand enig idee wat dit kost?
Prijs vind je o.a. hier http://eurofins-agro.com/nl-nl/product/ ... g/equisoil

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 13:17

Ik wilde net dit topic even teruglezen omdat ons weiland echt aan omderhoud toe is :(
Zie ik dat deze gesloten is, maar ik gooi er toch even een vraag in.
Ik ben al een tijd op zoek naar een goed jaarschema voor weideonderhoud. Dus wanneer kalken, bemesten, zaaien, maaien etc. Per maand en in welke volgorde doe je dingen.

Kan iemand mij hieraan helpen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:51

kalken ; in de winter, ttz. wanneer het gras niet groeit. Bv. nov tot feb.
bemesten : 1ste keer eind maart (als je het echt goed wil doen moet je kijken naar de temperatuursom), laatste keer half aug.
zaaien : ofwel in het vroege najaar (september- begin oktober) ofwel in het voorjaar (maart-april). In ieder geval de paarden dan een poosje van de wei houden want een jonge grasmat is snel stukgelopen.
maaien : hangt af van het doel. Als het is om het onkruid in toom te houden, maaien voor het in het zaad staat.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:58

Sclimpre schreef:
kalken ; in de winter, ttz. wanneer het gras niet groeit. Bv. nov tot feb.
bemesten : 1ste keer eind maart (als je het echt goed wil doen moet je kijken naar de temperatuursom), laatste keer half aug.
zaaien : ofwel in het vroege najaar (september- begin oktober) ofwel in het voorjaar (maart-april). In ieder geval de paarden dan een poosje van de wei houden want een jonge grasmat is snel stukgelopen.
maaien : hangt af van het doel. Als het is om het onkruid in toom te houden, maaien voor het in het zaad staat.

Bedankt!
Wat doe je ter voorbereiding op het zaaien? (Maaien, slepen, etc)?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:21

doorzaaien kan altijd als het maar vochtig genoeg is en niet te koud en is geen voorbereiding op nodig dat doet die machine

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 20:52

Lynn_Nikita schreef:
doorzaaien kan altijd als het maar vochtig genoeg is en niet te koud en is geen voorbereiding op nodig dat doet die machine

En als je met de hand zaait? ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 21:09

pearlie schreef:
Lynn_Nikita schreef:

En als je met de hand zaait? ;)

Vooraf harken en daarna er wat aarde/compost overheen strooien deed ik.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 07:34

pearlie schreef:
Ik wilde net dit topic even teruglezen omdat ons weiland echt aan omderhoud toe is :(
Ik ben al een tijd op zoek naar een goed jaarschema voor weideonderhoud. Dus wanneer kalken, bemesten, zaaien, maaien etc. Per maand en in welke volgorde doe je dingen.

Er bestaat een graslandkalender voor paarden (inclusief alle weideadviezen), kan je alles precies op bijhouden

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:23

madamX schreef:
pearlie schreef:

Er bestaat een graslandkalender voor paarden (inclusief alle weideadviezen), kan je alles precies op bijhouden

Hm ik heb er een gevonden, maar daar kan ik niet zoveel mee. Staan adviezen op voor ontwormen maar ik lees niks over maaien, zaaien, kalken en bemesten...
En hij gaat uit van een ideaal weideschema met 7 percelen... Ik heb er maar 2.....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:10

Dan heb je een andere gevonden dan wat ik bedoel :D

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:36

madamX schreef:
Dan heb je een andere gevonden dan wat ik bedoel :D

Haha ja denk het ook.

Heb je misschien een link?