Wat vragen voor stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: Wat vragen voor stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:14

Nou knap van ze.. ik kan t er niet voor doen iig! Voor 0-, staan te werken is ook zo wat!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:16

pol1 schreef:
Nou knap van ze.. ik kan t er niet voor doen iig! Voor 0-, staan te werken is ook zo wat!!

Dat kan inderdaad... Het is nou niet zo dat "wij" ons voordoen als filantropische instelling ofzo hihi.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:20

maralyn schreef:
pol1 schreef:

Dat kan inderdaad... Het is nou niet zo dat "wij" ons voordoen als filantropische instelling ofzo hihi.

O daar lijkt t anders wel verdomd veel op!!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:25

pol1 schreef:
maralyn schreef:

O daar lijkt t anders wel verdomd veel op!!

Dat is jouw mening...
En... daar blijf ik bij.

Jij hebt jouw feiten, ik de mijne... en die kunnen gewoon enorm uit elkaar liggen.
Tóch lijk je dat niet te accepteren... Jammer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:32

Ik respecteer alle meningen! Maar mijn mening is gebaseerd op feiten.. miss omdat ik zelf in die branche zit!
En het blijft een beetje koffiedik kijken! Ik wil van alles de beste kwaliteit kunnen leveren aan mijn pensionpaarden..daar hangt een prijskaartje aan!
Maar als ik echt rieel alles zou rekenen kom ik eigenlijk met mijn huidige pensiongeld ook niet uit! En zijn een aantal zaken haalbaar geworden door een paar aardige transacties in de paardenhandel..Vandaar mijn enorme verbazing!!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:35

Pol
Wij hebben de discussie ook al eens gehad.
Waarom wil jij niet aannemen dat in een andere regio niet jou prijzen gehandhaafd te hoeven worden om ook rendabel plus goede service te kunnen bieden?
Want sorry, je respecteert dat helemaal niet.
Ik lees dit topic al steeds mee maar echt af en toe met kromme tenen.
Andere hebben ook feiten, maar dan uit een ander gebied, andere inkoop, enz. Het ligt aan zoveel meer.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 18:49

Veel (betaalbare) grond met veel paarden op pension. Dan hoef je toch geen enorm bedrag te vragen om leuk te kunnen rondkomen?
Juist als er veel mensen vrijwillig (en/of stagaires) werken.
Ik zie het hier ook wel hoor.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:00

Ik ga er verder niet meer op in.. mijn mening is iig niet bijgesteld.. met cijfers en feiten zou ik er miss wat aan kunnen hebben..

Ik hoop dat ts een rieel beeld van de kosten en baten kan vormen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:09

Jammer dat alleen pol als stal houder hier reageert, want ik denk dat er meer zijn die er zo instaan.
Marilyn, lees ik nou goed dat je zelf een stal gehad en gerund hebt? Waar is die stal dan gebleven? En hoe heb je dat gedaan dan? Daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:15

Ga ik op pb op in.

Geen faillissement.. maar heel tragisch en dat hoeft van mij niet openbaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:10

Wij hebben kleinschalig en hobbymatig een aantal paarden van anderen er bij lopen naast de twee van mijzelf. Op hoogtepunt 8. Toen werden de inkomsten beter, ook omdat er 4 volpension waren, maar ik redde het werk lichamelijk niet naast gezin met kleine kinderen, huishouden en bijrijdpaard met uitmestklus er bij 2x per week. Was thuis 4uur per dag bezig als ik alles alleen moest doen en dat waren alleen de dagelijkse dingen. Exclusief bak/pad/paddock slapen, hooi/S trooisel halen, weide onderhoud (namaaien en onder de draden maaien/onkruid weghalen etc) en uitzetten nieuw stuk, hooien, omheining repareren en mestbak of mestkar legen. Sneeuwruimen kostte me ook uren. Ik zat tegen burn-out aan toen en heb meer hulp gevraagd en later minder paarden. Nu 5. Met 3 meerdere keren per week meehelpende mensen. En 1 plek gereserveerd. Is nu goed te doen thuis.

Als mensen zelf hun stal/paddock/wei uitmesten is het lichamelijk al veel beter te doen en kost het veel minder tijd en energie. En als je jaar rond weidegang kan bieden op droge grond scheelt dat enorm in hooikosten en voerbeurten. In de ochtend alles er uit, einde van de middag of avond weer naar binnen waar alles klaar staat en in de zomer 24/7 op het gras.

Helaas is onze grond te snel nat en zacht daarvoor en de paarden snel te dik als ze te lang op het gras lopen. Ze lopen nu een uurtje of 5/6 per dag op het gras

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 23:52

knollentuin schreef:
Jammer dat alleen pol als stal houder hier reageert, want ik denk dat er meer zijn die er zo instaan.
Marilyn, lees ik nou goed dat je zelf een stal gehad en gerund hebt? Waar is die stal dan gebleven? En hoe heb je dat gedaan dan? Daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar

Nou ik heb ook een stal gerund in België. En ik moet Pol1 helemaal gelijk geven.
Ik vind ook het niet juist dat iemand nogal negatieve opmerkingen plaats en dan weigert verdere informatie te geven. Alsof de betreffende persoon gewoon het gezag heeft, dat men dat gewoon op haar woord moet aannemen.
En laten we wel even duidelijk zijn; wie had het hier over slapend rijk worden [of woorden van gelijke strekking] ???? Wie scheert hier alles over één kam???

En het gaat dus toch over een persoonlijke ervaring.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 04:20

joyce B schreef:
Wij hebben kleinschalig en hobbymatig een aantal paarden van anderen er bij lopen naast de twee van mijzelf. Op hoogtepunt 8. Toen werden de inkomsten beter, ook omdat er 4 volpension waren, maar ik redde het werk lichamelijk niet naast gezin met kleine kinderen, huishouden en bijrijdpaard met uitmestklus er bij 2x per week. Was thuis 4uur per dag bezig als ik alles alleen moest doen en dat waren alleen de dagelijkse dingen. Exclusief bak/pad/paddock slapen, hooi/S trooisel halen, weide onderhoud (namaaien en onder de draden maaien/onkruid weghalen etc) en uitzetten nieuw stuk, hooien, omheining repareren en mestbak of mestkar legen. Sneeuwruimen kostte me ook uren. Ik zat tegen burn-out aan toen en heb meer hulp gevraagd en later minder paarden. Nu 5. Met 3 meerdere keren per week meehelpende mensen. En 1 plek gereserveerd. Is nu goed te doen thuis.

Als mensen zelf hun stal/paddock/wei uitmesten is het lichamelijk al veel beter te doen en kost het veel minder tijd en energie. En als je jaar rond weidegang kan bieden op droge grond scheelt dat enorm in hooikosten en voerbeurten. In de ochtend alles er uit, einde van de middag of avond weer naar binnen waar alles klaar staat en in de zomer 24/7 op het gras.

Helaas is onze grond te snel nat en zacht daarvoor en de paarden snel te dik als ze te lang op het gras lopen. Ze lopen nu een uurtje of 5/6 per dag op het gras

Mensen realiseren zich totaal niet wat het inhoudt.. er komt zoveel meer bijkijken!! Dat is ook de reden dat ik feller reageer op mensen die zeggen dat dat voor 150 euro te realiseren is!( zonder enkele onderbouwing). En stallen die dit wel aanbieden doen dat maar om 1 reden: om de stallen te vullen! Als ik alleen al de onderhoudskosten van 1 paard reken dan kom ik op gemiddeld 100 euro ( dit is nog los van reparatiekosten, benzinekosten ( trekker loopt niet op water), investeringen, + alle extra uren die je kwijt bent aan onderhoud! Dan zou ik in mijn geval voor 50 euro dagelijks moeten mesten, binnen/ buiten zetten, 2x daags voeren, terrein fatsoeneren! Dat is toch geen rieel beeld?? Dan gaat het meer op slavenarbeid lijken!
Vergeet ik nog te melden dat je ook nog een startkapitaal moet hebben anders kun je sowieso niet uit!
Nee geen vetpot en dat slapend rijk worden dat is een utopie!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 05:38

Nee pol... jij komt op 100 euro uit qua kosten.

Kadanko... lezen blijft een vak :') ;)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 06:20

maralyn schreef:
Nee pol... jij komt op 100 euro uit qua kosten.

En waar kom jij op 35 euro ;)
Dan hebben we een duidelijk ander inzicht over wat goed is! Ik wil dat paarden vrijwel onbeperkt ruwvoer kunnen eten en dat hun stal er schoon bij ligt! Neem daarbij een beetje brok en ( bij mij dan) dagelijks een slobbertje.. ( uiteraard scheelt t beleid op iedere stal).. maar jij kent zeker leveranciers die niemand kent?!
Jij speelt geen open kaart maralyn.. je roept maar iets waar niemand wat aan Heeft.. en ts al helemaal niet!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 06:24

Majabeestje schreef:
Veel (betaalbare) grond met veel paarden op pension. Dan hoef je toch geen enorm bedrag te vragen om leuk te kunnen rondkomen?

Ik vind nooit die vrijwilligers _O-

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:01

Voor mij twee shetjes kom ik al veel hoger uit dan die 35. Hooi is 24, dan nog poeder+esparcette+ brok wat maandelijks ongeveer 50-60 euro kost gezamenlijk genomen. Een simpele onderhoudsbrok alleen houdt mijn pony's niet gezond. Maar alleen al als je rekent dat er ongeveer 3 keer zoveel hooi in een paard gaat dan kom al op het dubbele van die 35. Mijn shetjes zijn ongeveer 200-250 kilo samen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:46

En ik heb dan weer hooi van eigen land, prachtig spul.
Omdat de boer die dat kan maaien en draaien en in de pak doen bij ons mag mesten staat het alleen tegen wikkel kosten op de plaats. 15 euro dus voor grote ronde balen.
Dan voer je de paarden al heel erg goedkoop.
Maar zoiets wordt weer niet als geloofwaardig gezien. Dan zijn het ineens geen feiten en geen cijfers.
Dat is alleen als je zegt, ik betaal er 50 euro voor of zo -O- :o?
Daarom is deze discussie niet te maken.

daarnaast staan de paarden jaar rond op een droge weide overdag, dus ook in de winter.
Scheelt veel werk en ook weer stalbedekking.

Ik heb in de vorige discussie zelf linkjes geplaatst van stallen met kvk die het voor die bedragen aanboden, maar ook daar werd wel weer wat negatief over aangedragen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:05

maralyn schreef:

Klinkt altijd aardig die bon mots, maar het is zoals met 'praatjes',..... zij vullen geen gaatjes. Het maakt u geen betere gesprekspartner.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:08

pol1 schreef:
Majabeestje schreef:

Ik vind nooit die vrijwilligers _O-

De straat op met microfoon.. :D

Ik denk ook dat met name de echt grote pensionstallen minder kosten hebben (naar verhouding) dan de wat kleinere.
Als je een flinke lap grond hebt waar een stuk of 40 paarden kunnen staan, je hebt nog grond over voor je eigen hooi en je bent een leerbedrijf dus werkt met veel stagaires en dus vrijwilligers (die dus ook eerder afkomen op een groter bedrijf denk ik) dan kom je toch al een heel eind?
Hier in de omgeving echt meerdere maneges/pensionstallingen die dat zo aanpakken en qua prijs tussen de 150 en 250 Euro zitten.
En ik denk dat meespeelt dat de grond hier ook betaalbaar is.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:08

Tja 15 euro.. dat zijn toch uitzonderingsgevallen..dat kun je toch niet als gemiddelde prijs rekenen? Ook hier staan de paarden de gehele dag buiten en tuurlijk scheelt dat.. daar tov moeten investeren in een poepzuiger omdat de wei natuurlijk ook wordt ondergepoept! Dus de kosten die je bespaard op bodembedekking ben je weer kwijt aan andere dingen!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:12

Majabeestje schreef:

Een bedrijf runnen mede op basis van vrijwilligers !?!? Hoe zit het met bedrijfzekerheid, werkongevallen en aanverwante problemen? En als u dat zegt, hebt u duidelijk geen idee hoe de fiscus en arbeidsinspectie werkt.
Ik begrijp dat het goed bedoeld is maar het is ronduit ondoordacht. Wie wordt hier slapen rijk van?....... Juristen en accountants die de rotzooi daarna kunnen opruimen. En ik kan dat weten, want ik ben jurist.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:18

Wat ik toen al aangaf zijn dat geen uitzonderingsgevallen.
Ik ken echt zoveel meer mensen die dat zo kunnen doen.

Precies maja.
Hier is de grond gewoon goedkoper, dus bijna iedereen heeft al hooi van eigen land.
Sommige ook stro. Die verhuren dan hun land voor het graan en spreken af dat het stro voor hunzelf is.

Dus het is niet zo dat het fabeltjes zijn, berekeningen die niet kloppen en mensen die er arm van worden.
Anders vroegen ze wel meer.
Maar als mijn buurman met binnenmanege met goede bodem 220 vraagt kan ik met alleen goede buitenbak dat toch ook niet vragen?
Wat ook niet nodig is.

Het moet eens ophouden dat het afgedaan word als onhaalbaar of als leugen.
Zonder dat iemand de hele boekhouding op tafel hoeft te leggen, dat word andersom ook niet gevraagd.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:38

Aangezien ik er niet slapend rijk van wordt ga ik de discussie mijner Zijds afkappen.. zonde van mijn tijd!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:42

Dat is dan ook een bewering die ik nooit gemaakt heb.
Maar dat je er niet rond van kunt komen goedkoper is gewoon wel een feit die steeds afgekapt word als onwaar.
En ja dat zal in delen van het land ook zo zijn.
Of waar mensen gewoon niet slim inkopen of niet slim handelen met hun netwerk/ buren.
Want dat is wat er in het buitengebied nog altijd hoog speelt, buren die elkaar een soort van helpen.
Niet alleen klein, maar ook in het groot.
Waarvan ik merk dat de stadse die hier in de buurt komen wonen en met hoge poten van alles willen daar geen gebruik van kunnen maken.