Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pol1 schreef:maralyn schreef:
Dat kan inderdaad... Het is nou niet zo dat "wij" ons voordoen als filantropische instelling ofzo hihi.
O daar lijkt t anders wel verdomd veel op!!
knollentuin schreef:Jammer dat alleen pol als stal houder hier reageert, want ik denk dat er meer zijn die er zo instaan.
Marilyn, lees ik nou goed dat je zelf een stal gehad en gerund hebt? Waar is die stal dan gebleven? En hoe heb je dat gedaan dan? Daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar
joyce B schreef:Wij hebben kleinschalig en hobbymatig een aantal paarden van anderen er bij lopen naast de twee van mijzelf. Op hoogtepunt 8. Toen werden de inkomsten beter, ook omdat er 4 volpension waren, maar ik redde het werk lichamelijk niet naast gezin met kleine kinderen, huishouden en bijrijdpaard met uitmestklus er bij 2x per week. Was thuis 4uur per dag bezig als ik alles alleen moest doen en dat waren alleen de dagelijkse dingen. Exclusief bak/pad/paddock slapen, hooi/S trooisel halen, weide onderhoud (namaaien en onder de draden maaien/onkruid weghalen etc) en uitzetten nieuw stuk, hooien, omheining repareren en mestbak of mestkar legen. Sneeuwruimen kostte me ook uren. Ik zat tegen burn-out aan toen en heb meer hulp gevraagd en later minder paarden. Nu 5. Met 3 meerdere keren per week meehelpende mensen. En 1 plek gereserveerd. Is nu goed te doen thuis.
Als mensen zelf hun stal/paddock/wei uitmesten is het lichamelijk al veel beter te doen en kost het veel minder tijd en energie. En als je jaar rond weidegang kan bieden op droge grond scheelt dat enorm in hooikosten en voerbeurten. In de ochtend alles er uit, einde van de middag of avond weer naar binnen waar alles klaar staat en in de zomer 24/7 op het gras.
Helaas is onze grond te snel nat en zacht daarvoor en de paarden snel te dik als ze te lang op het gras lopen. Ze lopen nu een uurtje of 5/6 per dag op het gras
maralyn schreef:Nee pol... jij komt op 100 euro uit qua kosten.
Kadanko... lezen blijft een vak![]()

pol1 schreef:Majabeestje schreef:Veel (betaalbare) grond met veel paarden op pension. Dan hoef je toch geen enorm bedrag te vragen om leuk te kunnen rondkomen?
Juist als er veel mensen vrijwillig (en/of stagaires) werken.
Ik zie het hier ook wel hoor.
Ik vind nooit die vrijwilligers
Majabeestje schreef:Veel (betaalbare) grond met veel paarden op pension. Dan hoef je toch geen enorm bedrag te vragen om leuk te kunnen rondkomen?
Juist als er veel mensen vrijwillig (en/of stagaires) werken.
Ik zie het hier ook wel hoor.