[VOLG] Droom komt uit, grote pony met stal in de achtertuin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cent

Re: [VOLG] Droom komt uit, grote pony met stal in de achtertuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 12:58

Ik volg! Gaaf wordt het!

Luna_Rose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:12

Wat gaaf! Ik volg ook :)

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:30

En hoe staat het er ondertussen voor? :)

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:14

Leuk project! Ik volg

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 22:19

Lisa_WB schreef:
En hoe staat het er ondertussen voor? :)

Goed!! Het zijn nu voornamelijk kleine dingetjes waar ik mee bezig ben. Een raampje met kapot glas eruit tikken en een veiligere plexiglas plaat ertegen maken.

De staldeuren zijn helemaal af en staan in 2 royale lagen zwarte buitenbeits. Helaas zit manlief al 2 weken in Spanje vanuit een loonbedrijf om erwtjes en boontjes te dorsen. De deuren zijn loeizwaar dus ik krijg ze er niet zelf ingehangen.

Ook moet er nog een goede regengoot komen te hangen. Voor de tijd vind ik het zonde om de deuren te hangen :+ Als het dan regent krijgen ze de volle laag.
Ik zal morgen eens even een foto uploaden van het overstekende dak van de stal. Het zal dus een regengoot moeten worden met afstandhouders of een hele brede bakgoot denk ik. Maar wie weet hebben jullie tips/ideeën/ervaringen :)*

Verder heb ik zelf mijn eerste privéles sinds 14 jaar gehad. Het viel me totaal niet tegen. Fijn gereden en had de smaak snel te pakken. Pasje wijken meegenomen, stap-galop en galop-stap, voltes openen verkleinen en wat tempowisselingen en overgangen gereden.
De andere dag amper spierpijn ...... maar de dag daarna kon ik bijna niet meer lopen van de spierpijn :wow: Ik heb echt 4 dagen flinke spierpijn gehad! Maar de volgende les staat alweer gepland.

En onze shetten hebben meegedaan met een brandoefening. De brandweer heeft hier vaker geoefend, maar nog nooit met de pony's. Veel hebben weinig ervaring met paarden en hebben hier geoefend hoe je pony's/paarden benaderd en pakt en hoe je een halster om doet of noodhalster maakt.
Oefening was bermbrand met veel rook waar de pony's vol in stonden. Brand moest geblust worden en pony's moesten weggehaald worden. Natuurlijk werd er geen echte brand aangestoken, maar werd er gewerkt met vlammen bordjes. De pony's vonden dit zeer interessant en de ruin gooide ze steeds om en stond er met zijn hoef op te graven :')

Daarna moest er nog een varken gered worden, die in de stal door de roosters gezakt was. In de paardenstal liggen dikke betonnen roosters met rubber matten erover. Wij hebben wat matten weggehaald en enkele roosters (je haalt ze er per stuk uit) er met moeite uitgetild. Ze hebben ze gelijk bekeken en deze zijn gelukkig erg degelijk en stevig.
Het varken hebben we erin gezet en gevuld met 150 liter water om te verzwaren. Hij moest er dus met een uitgeteld worden.

Hier nog wat leuke foto's van heel het gebeuren:

https://myalbum.com/album/W3DlUcGI0Deh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:33

Stal vordert dus langzaam, maar wel netjes +:)+

En tsja.. Die spierpijn zul je de volgende les vast ook wel hebben. Succes alvast :D

En dat laatste stukje vond ik leuk om te lezen... De noodhulp ligt in mijn interessegebied. Dus ik vind het mooi dat de brandweer zo kon oefenen! Tof ;)

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:39

Wat een vorderingen. En super leuk die oefening met de brandweer, foto's zijn super! :D

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 23:03

Ja leuk hé! Ze hebben hier al veel vaker geoefend. Schuur al meerdere keren 'in brand' en echt vol gezet met rook (is dan bekend bij 112 aangezien mensen die op de snelweg voorbij kwamen echt rookpluimen zagen) beknelling bij een ongeval ''auto onder vrachtwagen'' waarbij slachtoffer eruit geknipt moest worden. En nu dit dus.

Voor de pony's een mooie ervaring. De foto waarbij ze met zijn 4en voor de pony's staan is om ze weg te houden bij de straal tijdens het blussen :D. Halster omdoen lijkt simpel, maar is voor sommige best ingewikkeld aangezien de meeste geen ervaring met paarden/vee hebben. Je kon goed merken dat de pony's de pakken en ademlucht spannend vonden. Bij twijfelachtige benadering spurtte ze er dan even vandoor. De bevelvoerder liep er rustig maar zelfverzekerd naar toe en hij kreeg ze zo te pakken. Er is heel wat afgelachen :D Ook konden ze alle spullen testen en kijken wat er wel en niet past bij maatje shet. Zo paste de broek om ze uit de sloot te takelen dus niet om de buik van zo'n klein ding.
Het varken was letterlijk een oliebol :')

De stal vordert traag, maar gestaag. Als er een goot hangt kunnen de staldeuren zo gehangen worden. De weidepoort kan ook in de lasduimen gehangen worden zodra we willen. Dan blijft er een stukje van 60 cm over wat we nog dicht moeten maken zodat het 2 losse stallen worden. Fijne is dat we de weidepoort open kunnen zetten en er zo weer één grote stal van kunnen maken.

De uitloop moet wat uitgegraven worden en willen (wilden?) we bestraten. Al twijfel ik nog tussen bestraten of geel zand erin. Voor de grote pony wordt de uitloop 4.70 x 3.80m en de shetten gaan dezelfde maat uitloop delen. Daarbij heeft de grote pony een stal van ook 4.70 x 3.80 m en de shetten hebben ook dezelfde maat stal, maar zullen deze delen.
De grote pony heeft voor de nacht dus 4.70 x 7.60 m voor zichzelf en de shetten staan samen in een stal en uitloop van samen 4.70 x 7.60 m.

De uitlopen willen we van elkaar scheiden door 2 flinke ronde palen met daaraan 2 dikke ronde horizontale palen. En dan wil ik nog een doorloopje maken tussen de uitlopen die we sluiten met stroomdraad. Bij het hout hebben ze dan de gelegenheid om rustig contact met elkaar te maken zonder een tik van de stroom te krijgen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:07

Leuk de actie van de brandweer, en dat varken is een hele klus ....
De brandweer had zo je deuren erin kunnen hangen, mankracht genoeg :+
Maar dan had je, je goot nog niet voor elkaar...

Groet Karin.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 23:23

missfalki schreef:

Groet Karin.

Hahaha dat is een goede! Eén van hen is een vriend van me. Misschien van de week met mijn handige vader eens kijken voor een goot. En dan kan ik zo een paar mannen bellen om even mee te sjouwen :D
Ja dat varken was een hele klus. Als we hem niet zouden verzwaren tillen ze hem er zo uit. We moesten het hen wel moeilijk maken, meer realistisch :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:30

Tof die brandweeroefeningen!
De brandweermannen zullen wel gedacht hebben: 'dat varkentje hebben we weer gewassen!' :+ :+

missfalki schreef:

Groet Karin.

*Vind ik leuk* _O-

Klinkt goed ts! Pony's hebben dan ook mooi de ruimte ;) Dat zie je soms helaas anders.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 23:41

Joaltijd schreef:
Tof die brandweeroefeningen!
De brandweermannen zullen wel gedacht hebben: 'dat varkentje hebben we weer gewassen!' :+ :+

Klinkt goed ts! Pony's hebben dan ook mooi de ruimte ;) Dat zie je soms helaas anders.

Het was erg leerzaam aangezien er een hoop gemeten moest worden, want het is een vrij lage ingang. Het was de vraag of de takel daar wel opgebouwd kon worden. En kan kon gelukkig.

Ja, ik ben blij dat ik ze straks zo kan houden. 's avonds zo laat mogelijk op stal met uitloop en 's ochtends lekker vroeg weer naar buiten. En dat lekker jaarrond zodat ze ook de hele winter overdag lekker buiten kunnen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:14

Je hebt dakgoothouders die je aan de dakplaat zelf vast kunt maken. Dan hangen ze er precies onder.. Of het echt stevig is weet ik niet..

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:24

Wauw wat gaaf, ziet er al keimooi uit!

Hahaha die 'vlammen' tussen de rustige pony's _O-

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 11:59

Hier thuis hebben we vorig jaar een brandoefening gehad, was keigaaf!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 21:22

Zammie die had ik inderdaad ook gezien, maar wij willen liever niets aan het dak zelf bevestigen. Het is een stevig, maar vrij dun dak. En ook ben ik bang dat de dakplaat door het boren dan misschien beschadigd en gaat roesten.

Hier zie je de overstek beter:
Afbeelding

Afbeelding

Ik denk zelf dat het het handigste gaat worden om iets te maken aan de balk die om de muren ligt.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:56

Als je alleen de deuren wilt afschermen met een goot zou je er ook voor kunnen kiezen om (tijdelijk) een stuk pvc pijp over de lengte open te zagen en om het dak te klemmen. Werkt heel gemakkelijk en past altijd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:18

Wiesje schreef:
Als je alleen de deuren wilt afschermen met een goot zou je er ook voor kunnen kiezen om (tijdelijk) een stuk pvc pijp over de lengte open te zagen en om het dak te klemmen. Werkt heel gemakkelijk en past altijd.

Ik wil wel echt een goot over heel de breedte, ook tegen spatwater dat nu op de grond valt. De stal staat tegen een hoge loods aan. Het water van het dak van die loods komt op het dak van de stal terecht, dus een goot is niet overbodig :') En we hebben een put aan de zijkant van de stal liggen. Daar kunnen we het water gelijk in laten stromen.

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:33

Ik ben erg benieuwd naar een walkthrough als het klaar is, kan me op foto's toch altijd wat moeilijker oriënteren :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:42

Lauren186 schreef:
Ik ben erg benieuwd naar een walkthrough als het klaar is, kan me op foto's toch altijd wat moeilijker oriënteren :)

Puur de stal en uitloop of meer de weitjes en de paden eromheen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 06:47

Bij Wildkamp kunnen ze je misschien wel helpen met de goten. Die hebben heel veel materialen. Want dit is inderdaad wel een breed stuk vanaf muur naar eind dakgoot.

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:32

Delphi schreef:
Lauren186 schreef:

Puur de stal en uitloop of meer de weitjes en de paden eromheen?

Alles :+

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 14:49

het is al lang stil! hoe gaat het er nu mee? :Y)

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 15:24

Ben ook heel benieuwd naar de ontwikkelingen daar! *D

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:19

Update?? :))