Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:41

Ik kom hier ook weer even binnenvallen en af en toe meelezen/kletsen als dat mag.

Zag de vraag voorbij komen hoe we het kunnen betalen allemaal enzo.
Tot oktober had ik 1 groot paard en 2 mini's aan huis. Eind oktober is daar een haflinger bij gekomen.
Dus nu 4 paardjes aan huis.

Wij zitten net over de grens in DL.
Hemelsbreed nog geen 500 meter van NL.
Wij hebben begin 2015 een huis bezichtigd in NL.
Mooie rijbak, mooie stallen en grote kapschuur voor opslag.
8000m2 weiland, kleine oude woning van ongeveer 150m2.
De vraagprijs was €325.000 euro.
De woning was in zeer slechte staat en wij hadden berekend dat het zeker 75000-100.000 ging kosten om deze op te knappen en te maken zoals wij graag wilden.
De totaalprijs werd ons te gek en hebben deze dus laten gaan.
Nu hebben wij hier in DL een woning van 350m2, 1 schuur voor de stallen, 1 hele grote schuur die we nog moeten opknappen en een kleine schuur met dubbele garage deuren waar de auto's en gereedschap in kunnen.
12.000m2 grond voor de mega prijs van wel €200.000,-.
De keus was dus snel gemaakt om te 'emigreren'.
Hooi en vlas zijn hier erg duur dus haal ik bij de boer in NL 8 km verderop.

Qua weer is het hier nog redelijk rustig.
Het is nu droog, af en toe wat harde wind.
Met de regen van gisteren heb ik nu wel midden in de paddock/winterweide een hele mooie grote vijver :')
Gelukkig nog genoeg plek om droog te staan.
Ik denk dat ik ze vanmiddag eind van de middag binnen haal.
Tot nu toe valt het me allemaal erg mee met de nattigheid.
Ik heb het idee dat we qua weide vrij hoog zitten en dat het meeste water naar het land naast ons loopt.

Nog een vraagje/dilemma wbt hooi.
Vorig jaar zomer heb ik 170 kleine pakjes hooi laten bezorgen voor €3.50 p.st.
Prachtige zware balen van minimaal 20 kilo per stuk.
2 weken terug heeft deze zelfde boer mij 65 balen gebracht.
Volgens hem van de zelfde snit.
Alleen ik moest hiervoor €3.75 p.st betalen en ze wegen nog geen 10 kilo :(
Ik heb dus gisteren naar hem toe gegaan en gezegd dat ik het totaal niet eens was met de prijs.
Heb er iets af gekregen, maar naar mijn idee niet echt veel.
Wat zouden jullie doen?
Ik had namelijk nog 100 balen extra gereserveerd maar deze zijn echt mini.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:42

Goh wat toevallig pauline en wij wonen in dezelfde straat hahaha

Licor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:46

Claudia ik betaal ook 3.50 voor kleine baaltjes die meestal rond de 13 kilo zitten..
T is n prima leverancier en hooi is netjes dus ik dod het er maar mee..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:51

Anke schreef:
Hopeljk knapt deze Sjaak op. Het verzorgpaard van een vriendin, ook Sjaak genoemd, hebben ze dinsdag laten inslapen. Het ging langere tijd niet meer zo goed met hem.

Ik hoop niet dat het in de naam zit... -O-

Jij trouwens ook beterschap Chasey. Klinkt ook niet best.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:54

Onze sjaak is 2 jaar geleden al in geslapen. Maar dat was een hondje.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:59

weer een nieuw vers topic, ik ga jullie weer volgen!

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 14:02

Ik ben 1 februari door mijn enkel gegaan. Er zijn röntgenfoto's gemaakt maar er waren geen breuken te zien. Dat betekent dat het of flink gekneusd is of dat de banden gescheurd zijn. De fysiotherapeut heeft het nu in de tape gezet en ik moet het een beetje belasten. Dus nu strompel ik met krukken door het huis de was te doen bijvoorbeeld.

Ja echt toevallig hoor miesjex!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:12

beterschap voor Sjaak :(:)

hooi is op het moment heel goedkoop, ze raken het bijna niet kwijt omdat er zoveel was vorig jaar en iedereen enorm hamsterde vanwege het jaar daarvoor.
Ik heb vorige week 10 enorme grote balen voordroog gekocht voor 35 euro.
Mijn voorlader had er moeite mee om ze te verplaatsen en ze zijn kurkdroog, dus eigenlijk ingepakt hooi.
Enige nadeel is, is dat ik nu toch weer het hooi moet nat maken.
Ik doe met een pak 2.5 week en ik voer echt royaal en heb een welsh cob merrie van 1.50, paint ruin van 1.56 en Tika van 2.5 jaar, maatje 1.30 pony.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:15

Ik heb geen idee of het hooi duur of goedkoop is. Ik heb 2 enorme pakken voor 110,- Doe ik een maand mee ongeveer.
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:16

Dat brengt me op de volgende vraag...
Wat is voor jullie een normale tijd om te doen met een normaal pak voordroog? Ik geef de 2 kleintjes in totaal 4 plakjes per dag, wat ze ook allemaal netjes op eten. Maar mijn ouders vinden dat ik er zeker een week mee moet doen, wat ik niet red (5 dagen ongeveer)
Thuis zal ik even een foto maken van onze pakken. Geeft een beter beeld van de grootte
Maar hoe lang doen jullie er ongeveer mee?
2.5 week zoals jouw Spatter red im bij lange na niet.
Pakjes zijn niet zo gek groot. Met de hand wel te tillen

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:20

Oja dat klopt ook, toen had je die foto geplaatst met die blauwe plek. Beterschap!

Claudia, wat een verschil qua prijzen he? Wij hebben er ook wel eens aan zitten denken om naar Duitsland te gaan. We komen er regelmatig en mijn ouderlijk huis is nog geen 50 meter van de grens. Mijn pa en Daan gaan elke donderdag avond naar Duitsland om te zingen. Ze zitten bij hetzelfde Duitse koor. Maar qua zorgverzekering schijnt het in DL weer heel anders te gaan. En wel andere dingen ook.
En mijn gezondheid is helaas niet zo geweldig. En de medicatie die ik dagelijks nodig heb wordt grotendeels vergoed in NL.

Wij gebruiken kleine baaltjes van 20 kilo. 3 Euro per baal. We doen met 1 baal op dit moment 2 dagen. Omdat ze nu alleen op hooi leven. In de zomer hoef ik ze niet bij te voeren, land genoeg.

Ik geef 4 keer per dag een flinke plak. Soms wat meer. Kom dus ongeveer uit op 10 kilo per dag wat ik voer. Misschien nu wat meer, omdat ze nu geen gras meer hebben.
Maar de balen vliegen er nu wel doorheen. Voorraad is ook bijna op, we moeten weer wat halen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:25

Chasey ik weet nog niet precies hoe het hier zit met de zorg maar voor de meeste 'dure' medicijnen betaal je slechts een bijdrage van een paar euro.
Veel wordt hier vergoed hoor.
En mocht je in NL werken dan ben je ook in NL verzekerd en kan je daar dus ook naar de dokter.
Edit: eigen risico heb je hier niet.

Ik vind de prijs per baal niet erg duur maar als ik zie dat deze gewoon de helft wegen van mijn vorige lading dan vind ik het wel vreselijk duur.
Voer bijna 3 balen per dag nu :(
Kan nog 5 midi balen kopen voor 100 euro.
Dan heb ik zo'n 700 kilo hooi. Scheeld dus meer dan de helft...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:26

Hier een foto van een pak, zijn echt enorm groot, euro pallet zie je niet eens , die er onder zit.
Afbeelding

Ik ben nu dus 350 euro kwijt voor een half jaar! *\o/*
Laatst bijgewerkt door spatter op 23-02-17 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:26

Mag ik ook mee kletsen. Ik woon in Gelselaar, achterhoek! Samen met vriendlief hebben we een veehouderij over kunnen nemen, dus mijn vriend is boer en ik werk nog op de administratie van een MBO school. Thuis hebben we 2 jaarlingen, een 8 jarige ruin en 7 jarige merrie staan. En bij mijn ouders een 2 jarige hengst. En nog 2 hondjes lopen er rond op het erf.

Wij hebben vorig jaar aardig wat hooi van het land kunnen halen, dus we hebben meer als genoeg. Vriendlief wil het verkopen, ik heb er niet zoveel haast mee. Is mooi spul en paarden vinden het lekker. Wij doen 5 dagen met een midi baal.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:28

Pfoe Spatter wat een enorme baal! Zou wel 4 keer onze balen kunnen zijn

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:28

Dat ziet er goed uit Spatter.
Dat zijn nog eens goeie bedragen.
En idd, hooi is op moment echt niet schaars ofzo.
ik ga dus volgende week maar eens 2 van die midi balen ophalen.
Kijken of het wat is.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:29

Zulke grote balen kunnen we niet kwijt haha. En we kunnen er zelf ook niks mee. We hebben geen tractor. We moeten het met kleine baaltjes doen, die we 1 voor 1 op de hooizolder brengen :)

Welkom Daantjuh88.
Gelselaar ken ik wel, James stond in Geesteren ;) En maakte vaak buitenritten bij Gelselaar in de buurt. Dat bos daar achter... goh... waarom kom ik nou niet op de naam??? Waar ook cross wordt gehouden. Nah... zeef dat ik ben. Ligt op het puntje van m'n tong...Bollert!!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:30

Beterschap met je enkel Pauline! Ik kan me voorstellen dat je het nu al helemaal beu bent!
En inderdaad, we gaan ervan uit dat er vast iets te regelen is met het huis uiteindelijk. En anders komt er wel weer wat anders op ons pad! Voor nu willen mijn vriend en ik eerst even een plekje voor onszelf, gezien de boerderij toch wel een plan voor over 10-15 jaar is. Dus we zijn nu op zoek naar een starterswoning in onze huidige woonplaats. Valt nog niet mee, de markt trekt duidelijk aan. Soms zijn woningen al verkocht voordat we kunnen gaan kijken. Echt bizar gewoon!

Beterschap met Sjaak, Fabster!

Leuk hondje heb je nu MiniMeLona! En om de bijnaam moest ik toch wel even gniffelen ;)

Zo Spatter, dat is een flinke baal! Dat hebben we hier niet! Met onze balen doen we nu een week of 3-4, we wegen de porties af, we vullen gewoon voor een week in aparte zakken. Werkt echt super handig en heb zo mooi zicht op wat ze eten.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 14:31

Hier ook van dat voormaat balen staan alleen onverpakt. Bij ons gaat het met 4 paarden best vlot. Een baal gemiddeld 5 dagen. Soms wat langer als het zacht weer is. Ik zal helaas voor het einde van de winter nog wel nieuw hooi moeten halen omdat de voorraad snel slinkt. Nu Nog met pak 10 bezig.

Vorig jaar ook per 100 kleine pakjes gekocht wat toen 3,75 per baal kostte. Het ene baaltje was soms wat lichter dan de andere maar over het algemeen was ik er prima over te spreken. Af en toe dat de paarden hun neus ervoor ophaalden maar dan kregen ze een nieuwe.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 14:31

Formaat.. stomme autocorrectie

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:32

Ik krijg die grote balen ook niet in de schuur. Ze kunnen de draai niet krijgen met de tractor helaas.
Heb vorig jaar 4 450kg balen voordroog gehad.
Prachtig spul maar niet handig als ze buiten moeten liggen.
Midi is nog de schuur in te rollen.

Pauliene, de kleine pakjes zijn qua kwaliteit echt super, ze vreten zich nog rond in die dingen :=
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 23-02-17 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:33

mag ik me ook melden hier!?
wonend in duitsland en twee super mooie tinks aan huis staan,!
vind het ideaal en geeft me een heel stuk meer rust dan dat ze in pension stonden.

wbt hooi voor ik kurkdroge voordroog balen in folie echt top hooi, daarvoor pakjes hooi, maar dit bevalt me echt veel beter.ik doe ook dikke 2 tot drie weken ermee , hangt er even vanaf

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:34

:wave: Anita :)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:35

Chasey schreef:
Zulke grote balen kunnen we niet kwijt haha. En we kunnen er zelf ook niks mee. We hebben geen tractor. We moeten het met kleine baaltjes doen, die we 1 voor 1 op de hooizolder brengen :)

Welkom Daantjuh88.
Gelselaar ken ik wel, James stond in Geesteren ;) En maakte vaak buitenritten bij Gelselaar in de buurt. Dat bos daar achter... goh... waarom kom ik nou niet op de naam??? Waar ook cross wordt gehouden. Nah... zeef dat ik ben. Ligt op het puntje van m'n tong...Bollert!!

Klopt, de Bollert kan ik zo inrijden als ik wil. Ik heb je topic van het zwemmen wel eens gezien en vroeg mij altijd af waar dat was. Afgelopen zomer heb ik de vijver gevonden :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:37

KittyDylan schreef:
Dat brengt me op de volgende vraag...
Wat is voor jullie een normale tijd om te doen met een normaal pak voordroog? Ik geef de 2 kleintjes in totaal 4 plakjes per dag, wat ze ook allemaal netjes op eten. Maar mijn ouders vinden dat ik er zeker een week mee moet doen, wat ik niet red (5 dagen ongeveer)
Thuis zal ik even een foto maken van onze pakken. Geeft een beter beeld van de grootte
Maar hoe lang doen jullie er ongeveer mee?
2.5 week zoals jouw Spatter red im bij lange na niet.
Pakjes zijn niet zo gek groot. Met de hand wel te tillen

Ik geef hooi en geen voordroog, het liefst zorg ik dat het nooit op is. Met een slowfeeder lukt dat aardig.
Doe 3 weken met 300 kg, hoeveel je zou "moeten" voeren kan je berekenen aan de hand van het gewicht van je paardjes.

Echt besparen op hooi is denk ik niet de manier :o