Handigheidjes in en om de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:25

Ja dat moet wel lukken op een of andere manier. Dank je!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:42

Azmay schreef:
Las ergens dat je een oud vergiet makkelijk kan gebruiken om ijs uit de waterbak te halen zonder koude ijsvingers te krijgen. Hoop dat het me deze winter gaat helpen O:)

Hier hangt het hele jaar een zeef naast de waterbak. Naast ijs is het ook handig voor blaadjes, hooi ed. Zo blijft het water langer schoon.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:09

Voor degenen die een frame hebben in een palletbox met (hooi)net, wat voor diameter frame/steigerbuizen hebben jullie?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:33

_mexx_lady_ schreef:
Ik kom even binnen vallen.
Hoe kan ik dit het beste maken/oplossen?

Ik heb van die grote vierkante balletboxen in de weide staan waar ik dagelijks hooi in gooi zodat ze overdag kunnen knabbelen. Rij dagelijks in alle vlugte een kruiwagen door de wei om hooi in die bak te kappen.
Nu sta ik dagelijks om 6u op, moet om 7u beginnen met werken (10 minuten vroeger opstaan zie ik niet zitten -O- ).

Dat moet makkelijker denk ik dan.
Nu heb ik grote hooinetten ( Equiculinair, 6x6 maas maat Large) besteld en dacht als ik die dan vul in de avond en het hooinet en alles in zo een bak gooi in de ochtend.
Van een paard kan ik er op aan dat ie hem mooi laat liggen. Van de ander ben ik zeker dat als het niet vooruit gaat hij met net en alles aan de wandel gaat.
Dus hoe leg je zoiets gemakkelijk vast aan zo een bak?
Gat in de zijkant boren, strotouw erdoor en aan die strotouw een haak waar het hooinet aan vast kan?

Zelf doe ik een flinke kei erin, net open kei erin en sluiten die handel. Bij mij blijft ie keurig in de bak liggen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:37

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb ogen in elke hoek van mijn bak. Ik haal touw van net erdoor en en haak hem in andere hoek vast. De onderkant van het net ligt ook vast.
Afbeelding

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:46

Zoek even in het centraale topic, slowfeeders, veel uitleg en foto”s..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:38

Strotouwtje door de gaatjes, ring eraan, daar een karabijnhaak aan. Elk hooinet heeft ook een karabijnhaak aan kop en kont.
Afbeelding

Edit: het plastic kleedje is om te voorkomen dat er gruis door de gaatjes valt, dat wordt vies. Dit is vijverplastic, maar omdat mijn ruin het grappig vond om die uit de bak te trekken hebben we nu rubbermatten erin liggen.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 08-01-19 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:39

Afbeelding

Kijk alstublieft uit met zulk soort haken. Ik heb weleens beelden gezien dat die door de lip van het paard zaten als een soort vis haak.
Er zijn ook haken die je dicht kan draaien, dan kunnen ze die niet zelf open maken en is daardoor veel veiliger. Of anders gewoon halstertouwen aan de bak maken, bij die haken is er ook weinig gevaar dat het door de lip of iets komt.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:42

Otti1977 schreef:
[ [url=m/x5CJPt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/axIoxT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb ogen in elke hoek van mijn bak. Ik haal touw van net erdoor en en haak hem in andere hoek vast. De onderkant van het net ligt ook vast.
[ [url=m/zNpJtP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk zo iets! Van de week vriend met het boormachine aan t werk zetten!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:50

En heel snel klaar met voeren.

_mexx_lady_ schreef:
Otti1977 schreef:
[ [url=m/x5CJPt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/axIoxT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zNpJtP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kijk zo iets! Van de week vriend met het boormachine aan t werk zetten!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:12

Miran schreef:
Ik zit net naar de hooinetvulhulp te kijken, volgens mij moet er ook iets te fabriceren zijn met een goedkope flexibele emmer, van de Action ofzo, zonder onderkant.

Afbeelding

Afbeelding
Heel makkelijk en goedkoop

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:56

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 01:20

Kimmiee_D schreef:
Kinderpotjes van de ikea *\o/*

Ideaal als cavaletti blokjes. En dat voor 2.49 p/s

[ [url=m/GTC1Dw.jpg]Afbeelding[/url] ]
deze hebben wij ook op stal, ideaal, toen ik ze eerst zag kwam ik niet meer bij

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 04:47

Ik heb een "easy hoop" hooinet houder. Kost wat, heb je ook wat. Ik heb hem gekocht voor op mijn pensionstal omdat het personeel geen hooinetten/slowfeeders vult (begrijpelijk). Dus dit wilde ze wel doen.

https://youtu.be/6NfrqYdOf7Q

Toen ik nog een groot hooinet van de Paardendrogist had, gebruikte ik IKEA tassen om hooi te halen en dan mijn net te vullen. Dat gaat zo:

https://youtu.be/br1L0C9NwiA

Om mijn klittenband op mijn dekens schoon te houden gebruik ik een kattenborstel (die ik nooit voor mijn kat zou gebruiken). ook handig om de stofzuigermond mee schoon te maken:

https://youtu.be/WLL4th4kUZ4

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:13

Sanniejtjuh schreef:

Ja maar weinig reactie op mijn vragen.. Probeer het ook ff hier

Ik wil een frame maken voor mijn palletbox en ik twijfel over de maat steigerbuis:

'Mijn' bouwmarkt verkoopt namelijk diameter 2,8 cm of 4 cm. Aangezien ik straks een hooinet er in wil spannen met een maas van 3 cm, is het natuurlijk heel makkelijk als ik de kleine diameter steigerbuis (2,8) koop zodat ik deze er doorheen kan rijgen. Maar ik twijfel of dat stevig en zwaar? genoeg is en ofdat ik beter voor 4 cm kan gaan.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:41

Ik heb 4.8 dacht ik.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 19:30

Coentjuh schreef:
Sanniejtjuh schreef:

Ja maar weinig reactie op mijn vragen.. Probeer het ook ff hier

Ik wil een frame maken voor mijn palletbox en ik twijfel over de maat steigerbuis:

'Mijn' bouwmarkt verkoopt namelijk diameter 2,8 cm of 4 cm. Aangezien ik straks een hooinet er in wil spannen met een maas van 3 cm, is het natuurlijk heel makkelijk als ik de kleine diameter steigerbuis (2,8) koop zodat ik deze er doorheen kan rijgen. Maar ik twijfel of dat stevig en zwaar? genoeg is en ofdat ik beter voor 4 cm kan gaan.

Waarschijnelijk om dat ze vragen heel vaak gesteld worden. Misschien kan je mijn berichten daar terug vinden. Ik heb daar wel een keer een uitleg geplaatst namelijk.

Ik heb mijn steigerbuizen on-line besteld van ijzer dus lekker zwaar. Ik zou eens moeten kijken welke diameter dit is..

Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 20:59

Afbeelding
Afbeelding
Deze heb ik daar ook laten zien..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:06

RianneH schreef:
Leuk topic :D

Mijn favo handigheidje is toch wel de heksenbezem. Eindelijk vegen zonder te hangen en rugpijn op de gewone bezem, die vol zit met het zand dat net geveegd is.
Maar, wat is het lastig een nieuwe te vinden. Alles wat ik tot nu toe tegen kom is voor de sier, daar valt niet echt mee te vegen..

Ik weet niet of je er ondertussen al één gevonden hebt maar bij de Decathlon kan je heel goede zulke bezems vinden vind ik! :)

Misschien zijn andere mensen er nog wat mee.
Laatst bijgewerkt door MoppieFilou op 10-01-19 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:09

Ik heb een kleine plank aan mijn schuilstal ( waar ik vaak ook borstel en vlecht etc), ideaal om dingen op te leggen en je kunt er ook op zitten :D

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:40

Voor het vervoer van je zadel en andere troepjes (borstels, shampoo, cap, laarzen, hoofdstel etc.) Hadden wij een houten bolderkar van marktplaats geplukt met daarop een schraag vast geschroeft. Hierop kan het zadel fijn vervoerd worden en neem je ook direct alle andere spullen mee :)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:17

Neon schreef:
Voor het vervoer van je zadel en andere troepjes (borstels, shampoo, cap, laarzen, hoofdstel etc.) Hadden wij een houten bolderkar van marktplaats geplukt met daarop een schraag vast geschroeft. Hierop kan het zadel fijn vervoerd worden en neem je ook direct alle andere spullen mee :)

En voor als die bolderkar wat lastig mee te nemen is (bv in de auto): die enorme tassen van ikea! Met een beetje passen en meten krijg ik mn laarzen, cap, peesbeschermers, dekje, hoofdstel, bodyprotector en singel (ben ik nog wat vergeten?) er allemaal in en voor nog geen €2 heb je zo weer een nieuwe als ie stuk gaat, maar de mijne gaat inmiddels al heel lang mee! :D
Zadel neem ik overigens wel los mee.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:44

Leuk ik volg

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 01:02

Ik zie hier mensen over het vullen van hooinetten. Een omgekeerde basketbalring op een poot doet hier al jaren super goed zijn best

Afbeelding

Ik heb van die goedkope touwtjes die je bij fleecedekens kreeg zelf pvc bilkoorden gemaakt door d’r een doorzichtig slangetje omheen te doen. Al maanden in gebruik en doet meer dan goed z’n taak

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 10:38

Otti1977 schreef:
[ [url=m/X8HQGU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lU0RRg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze heb ik daar ook laten zien..

Mag ik vragen hoe je aan zo'n bak komt? :)