nadelen van 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 18:50

Ligt eraan van hoe luxe en of slecht de 24/7 buiten is voor zowel dier als eigenaar.

Zelf zie ik geen nadelen, want ik zal nooit in een ver weg achteraf een paard neer gaan zetten met een hoop modder en er enkel land is met verder niets.

Zolang er maar faciliteiten aanwezig zijn zodat het voor de eigenaar er prettig vertoeven is en er goede ondergrond zijn en er van alle gemakken voorzien zijn maakt het voor mij niets uit, het allerbelangrijkste is dat het dier er helemaal happy mee is en ik hoef geen 5 sterren luxe.

Het enigste nadeel wat ik dan kan bedenken is dat het dier niet altijd schoon zal zijn, maar dat maakt niets uit en wat het voeren betreft, gewoon even apart zetten en of eruithalen en elders hun extraatje geven als dat nodig mocht zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:18

Ragdollcat schreef:
Het enigste nadeel wat ik dan kan bedenken is dat het dier niet altijd schoon zal zijn, maar dat maakt niets uit en wat het voeren betreft, gewoon even apart zetten en of eruithalen en elders hun extraatje geven als dat nodig mocht zijn.

Nou, die van mij staan alleen overdag buiten,....en zijn noooooooit schoon. :')

Mijn merrie gaat met het donker gewoon de stal in. Zo niet dan toch. Mevrouw blieft dat gewoon niet.
Dat heeft niks te maken met brokken want die krijgt ze niet als ze op stal komt. Laat ik haar staan dan komt ze hoe dan ook naar binnen. Met of zonder mijn hulp.

Ik heb het geprobeerd met met madam.

Voeren was inderdaad ook een probleem. Niet zo zeer dat ze niets kreeg maar dat ze alles kreeg. Ze denkt namelijk niet dat ze de koningin is,.....ze weet het zeker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:26

Een paard moet zich vooral veilig voelen en dat is lang niet altijd het geval.
Als het zich niet veilig voelt kan het overspannen raken en daardoor verzwakt het paard en kan bv mok en rainrot toeslaan. Werk vragen van zo´n paard is ook niet echt eerlijk.

Mijn oude paard loopt op een gegeven moment te suffen op zijn benen en stoot zich overal aan.
Een pony van me wordt hyperalert.
Het grootste paard vermagert.
Er is er maar 1 die nergens last van heeft omdat hij zich beschermd voelt door de hyper alerte pony (die ook afvalt, maar hij is te dik, dus bij hem niet zo erg).

Ze hebben eens noodgedwongen een paar weken 24/7 buiten gestaan, maar het heeft ze geen goed gedaan. Zelf sliep ik ook niet best, gezien het feit dat er een dronkaard rondrijdt die met enige regelmaat de omheining van mijn land ingaat...

Ik heb ze het liefst ´nachts opgesloten en onder dak. Dan komen ze uitgerust weer buiten. (En ik ook)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:31

Lusitana, herkenbaar.
Niet alle paarden en of eigenaars vinden het geruststellend en fijn dat het 24/7 buitenstaat.

Gewoon per geval en dier bekijken, wel zo eerlijk naar de dieren toe.

Patricia_86

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:41

mijn pony's hebben altijd 24-7 buiten gestaan met overdag wei en s avonds paddock en schuurtje zonder bodembedekking . stonden 7-8 pony's in de kudde. De lagere in rang konden bijna nooit schuilen. Er werd alleen in de winter om 17:00 kuilgras bijgevoerd. Ook hier aten de lagere in rang minder. In de zomer gaf ik savonds zelf luzerne bij of hooi.
Sinds september zijn we van stal verhuisd. Hier hebben ze onbeperkt eten en staan ze overdag in paddock. snachts in een loopstal met de drieën. Ik moet zeggen ik was altijd voorstander van 24-7 buiten. Maar ik merk dat mijn pony's het heerlijk vinden om lekker in het stro in de loopstal te staan. Ze hebben veel meer rust als 24-7 buiten.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:41

Afbeelding

Ach, als je paard maar blij is, toch? :=

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:44

Zyffah schreef:
[ [url=m/zWTvwk.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D heb je wel wat te doen iig!

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:49

pol1 schreef:
Zyffah schreef:
[ [url=m/zWTvwk.jpg]Afbeelding[/url] ]

:D heb je wel wat te doen iig!

Lekker laten zitten! :Y)
Hij is al 26, dus ik hoef er gelukkig geen zadel op te leggen hahah _/-\o_

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 19:55

Alle paarden 24 /7 buiten (zandpaddock in de winter), met een inloopstal en 2 voerplekken. Door een stabiele groep werkt dit prima (koudbloeden en shets). Wel halen we elke avond de paarden naar binnen voor het voeren. Dus kunnen ze naar behoefte wat bij krijgen. De binnenstallen worden nu dus alleen voor het voeren gebruikt. Nadeel: ze zijn altijd vies.... Als ze gewassen zijn, duurt het een paar uur en ze zijn weer vies (gaan in het zand liggen ipv de inloopstal).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:00

Voor alle mensen die zeggen "mijn paard staat liever 24/7 buiten want ik heb een schuilstal maar daar gaat hij nooit in" wil ik wel even opmerken dat de meeste schuilstallen niet voldoen.
Of ze zijn te klein voor het aantal paarden, maar meestal zijn ze vooral te dicht.
Ik heb gesproken met de eigenaresse van het prachtige pp in Uden. Zij hebben een ruime schuilstal met meerdere uitgangen en windbreekgaas. Zij vertelde mij dat met slecht weer alle 16 paarden in de schuilstal staan.
Eerder hadden ze een inloopstal met drie dichte wanden en een open voorkant. Toen gingen de paarden nooit in de schuilstal.
Het is dus ook maar net wat je kunt aanbieden.

Pas als ik de ruimte en het geld heb voor zo'n goede schuilstal kunnen mijn paarden jaar rond 24/7 buiten wat mij betreft (en dan moet er nog een oplossing gevonden worden voor de verschillende voerbehoeftes).
Nu alleen in de zomer wanneer ze zonder schuilstal snachts buiten kunnen blijven.

Nb: wij zijn ook geen voorstander van bestrating in de paddock ivm uitglijden en blessures.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 04:22

Toen ik mijn paard nog had, stond hij ook 24/7 buiten op een pensionstal in Wassenaar. Ik betaalde kale prijs voor de paddock met schuilstal, eerst stond hij er met een ander paard in (paddock was de grootte van een grote roundpen van 20m doorsnede) en dat ging perfect. We gaven de hele dag hooi met een net eroverheen. Maar op het gegeven moment werden er nog twee bij gezet, en toen werd het echt veel te vol. Daarna verhuisde ik hem naar een ander landje, ook 24/7 buiten met twee weidemaatjes en dat ging ook perfect!

Enige nadeel is het uitmesten omdat alles zo verspreid ligt. Maar aan de andere kant, een paddock of wei uitmesten is minder erg dan een complete stal leeghalen. Tenzij je paddock een modderbende is; dan is het wel vervelend :=

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 04:36

Nadeel: paard steeds uit de groep moeten halen om te voeren. En dat kwam niet altijd even snel omdat hij dan kilometers verderop staat en kennelijk niet zoveel honger heeft om wat vaart te maken richting de poort. Oh, en in de winter is het dan ook nog eens donker.

Maar dat weegt niet op tegen de voordelen: nooit een stijf/stram paard met stalbenen, altijd lekker vrolijk en als ik het druk heb dan kan ik hem zonder problemen een paar weken laten staan, hij vermaakt zich prima met z'n vrienden.
Hij heeft onbeperkt toegang tot ruwvoer en grote inloopstallen waar hij ook zeker gebruik van maakt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:30

Hoe groter de leefruimte hoe beter en in en uitlopen is heel fijn uiteraard, maar 24/7 "buiten" op een postzegelpaddock slaat voor mij wel de plank mis. Dus er zijn wat mij betreft wel gradaties over wat je nog 24/7 buiten kunt noemen: een stal van 3x4 met een uitloop van 3x4 bijvoorbeeld?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 08:48

Als de omstandigheden juist zijn, dan zijn er naar mijn mening geen nadelen. Met de juiste omstandigheden bedoel ik: voldoende schuilstal, weinig/geen modder, voldoende toezicht, onbeperkt juist eten, stabiele groep, ruimte om zich terug te trekken om tot rust te komen.

Schending van al het bovenstaande kan dus tot nadelen leiden. Daarmee bedoel ik niet dat het oké is om je paard dan op stal te houden. Ik heb de blijkbaar nogal extremistische mening dat je geen dier moet houden als je niet aan zijn basisbehoeften kan voldoen, of wanneer je iemand bent die zijn basisbehoeften ontkent omdat het je beter uitkomt/je hem anders niet kan houden in je eigen regio.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:25

VogeltjeM schreef:
Als de omstandigheden juist zijn, dan zijn er naar mijn mening geen nadelen. Met de juiste omstandigheden bedoel ik: voldoende schuilstal, weinig/geen modder, voldoende toezicht, onbeperkt juist eten, stabiele groep, ruimte om zich terug te trekken om tot rust te komen.

Schending van al het bovenstaande kan dus tot nadelen leiden. Daarmee bedoel ik niet dat het oké is om je paard dan op stal te houden. Ik heb de blijkbaar nogal extremistische mening dat je geen dier moet houden als je niet aan zijn basisbehoeften kan voldoen, of wanneer je iemand bent die zijn basisbehoeften ontkent omdat het je beter uitkomt/je hem anders niet kan houden in je eigen regio.

Alleen zijn de meningen nogal verdeeld wat nou die basisbehoefte inhoudt!

Equinssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:37

Ik vind dat er inderdaad nadelen voor de mens zijn; vies paard etc. Wat maakt dat het paard nou uit?
Zolang er op (meerdere plekken) genoeg eten is en hij kan op een plek droog staan zijn ze super happy!
Mijn paard staat 24/7 en zal dit ook altijd blijven ik vind al gauw (bijna) alles beter dan een stal van 3×3 (zelfde als een hond in een bench of een hamster in een broodtrommel, dat vind ik ook niet kunnen..)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:47

Bij ons stonden ze 24/7 buiten met toegang tot de paddock en rijbak (droge plek) en de stallen open, hier werd dan onbeperkt ruwvoer gelegd en ze kregen bietenpulp bijgevoerd.
Ondanks altijd voldoende gras, merk je toch dat ze het hooi ook goed gebruiken, dit kwam ook van onze eigen weide.

Ze gingen alleen op stalling en paddock als in de winter door de modder de overgang naar weide, alles dichtgevroren was met bvb grote gaten erin van de modder voorheen en ivm ziekte of blessure.

Met de opbouw in het voorjaar ivm hoefbevangenheid is een paddock of rijbak ook ideaal!
Dit was bij ons het grootste probleem, de fjorden waren erg gevoelig voor bevangenheid terwijl mijn westfalen het net goed kon gebruiken die eiwitten..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:11

VogeltjeM schreef:

Ik ben het wel met je eens, met de eerste helft van je bericht sowieso en met de 2e helft deels.
Idealiter vind ik dat ook, maar je kunt wel eens door omstandigheden aan een paard komen, of je omstandigheden kunnen veranderen.
En dan heb ik nu mijn paard in de winter snachts op stal (waar ze volgens mij geen moeite mee heeft, maar dat kun je ter discussie stellen) what else?
Toen ik haar jaren geleden kocht stond ze 24/7 op een 3x3 stal, letterlijk! Ze kwam er ongeveer 3xpw een uur uit...
Sindsdien ben ik al op zoek naar de ideale omstandigheden zoals jij ze beschrijft. Maar nog niet gevonden!
Maar ik kom redelijk in de buurt dacht ik :o
Natuurlijk had ik haar destijds niet hoeven kopen -ik denk niet dat ze dan nu nog geleefd had, en daarnaast was ik toen niet wie ik nu ben... ik heb haar nu, en je kunt niet alles voorzien in het leven...

Maar ik ken legio mensen die niet in dat verbeter proces zitten. Die paard na paard op stal Wennekers in Aalsmeer zetten, om maar eens een voorbeeld van paarden-ellende te noemen -O-
Voor mij onbegrijpelijk en dan sluit ik me bij jou aan: je hóeft geen paard te nemen.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:16

ik moet zeggen dat ik t grootste nadeel vond is dat mijn pony er echt niet gelukkig van werd, hij stond dagen bij het hek en glipte er door als er een andere pony naar buiten ging en ging in draf/galop naar stal. Hij had geen rust in de kudden stond onderaan de rangorde waardoor voer opname lastig is. ook weet je niet wat je paard/pony daadwerkelijk binnen krijgt. als hij zn hooi op heeft op stal weet ik exact hoeveel hooi hij heeft gehad. nog niet te spreken over krachtvoer want zoiets is niet te voeren in een kudde. Hij geniet nu weer van de weide overdag met zn vriendjes en lekker op stal waar hij ook contact kan hebben met andere ponys waar hij in rsut lekker kan rusten en eten