[volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jaimy10

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:18

Ik lees al een tijdje mee! Vind het heel leuk om te spieken, heb zelf ook een groot stuk land met paddock en schuilstal en binnenstal wat een heuse opknapbeurt nodig heeft :Y)
Jullie doen goed werk, ziet er leuk uit!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:18

Nee dat hebben ze niet. We zijn een beetje aan het kijken of we ergens een partij matten op de kop kunnen tikken. Die dingen zijn zo duur per m2 dat ik het niet zie zitten om 35 m2 matten nieuw te kopen :P en stro stonden ze eerder ook niet meer op, dat gebruikten ze alleen als wc, ze lagen bijna altijd buiten in het zand, ook in de winter. De kleinste lag wel vaak binnen op de matten

En sneeuw is iets minder leuk :+ of ziek zijn maar toch in weer en wind de paarden moeten doen. Heb ik allemaal uit mogen proberen in de eerste week, fijn

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 12:19

xFioon schreef:
Nee dat hebben ze niet. We zijn een beetje aan het kijken of we ergens een partij matten op de kop kunnen tikken. Die dingen zijn zo duur per m2 dat ik het niet zie zitten om 35 m2 matten nieuw te kopen :P en stro stonden ze eerder ook niet meer op, dat gebruikten ze alleen als wc, ze lagen bijna altijd buiten in het zand, ook in de winter. De kleinste lag wel vaak binnen op de matten

Op mp worden ze best vaak aangeboden... Ik heb ze inderdaad toen nieuw gekocht, heb ze al 3 jaar liggen en ze zijn nog super! Goed schoonmaken steeds. :j

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 13:43

Wat ziet het er al goed zeg! Fijn dat ze er al staan!

En met het eten kan best een combi zijn van stress van verhuizing en kou nu...

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 16:00

Wauw...goed gedaan...mooi plekkie zo. Heerlijk dat ze kunnen kiezen uit binnen/buiten. Ik heb ook ooit eens matten op mp gehaald...soms gewoon eens opzoeken...staan ze misschien wel ergens bij je in de buurt

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:49

Ik weet niet of ze op hun oude plek meer binnen gingen staan en die stal iets warmer was? Anders kan de eetlust daar wel aan liggen, de stal lijkt dezelfde temperatuur te hebben als buiten. Lijkt mij geen probleem, zal waarschijnlijk nog veranderen met de seizoenen en als ze gewend zijn op hun nieuwe plek.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:54

Ben jij niet bang voor diefstal van akte spullen in de zadelkamer? Is niet aan huis en ook weinig toezicht of niet?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:15

_suus19_ schreef:
Klopt wel dat het koud is. Maar paar weken terug was het ook zo koud en toen stonden ze ook nog aan de koude kant van het land. Toen merkte ik niet die etens fixatie.

Paar weken terug was t qua gevoel lang niet zo koud als afgelopen dagen. Het waaide toen niet en de zon scheen vollop. Daarin tegen waait het (hier nh) a dagen windkracht 5 + geen zon en nu zelfs sneeuw! Dus ik snap ik dat ze het nu kouder hebben/ meer eten. :)
Nog een paar dagen en dan is t over!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:19

en ze hebben waarschijnlijk ook meer bewegingsruimte begrijp ik? kost ook meer energie. en de shet is onlangs geschoren dus ook dat kost meer energie. altijd leuk deze projecten, balen van het stroom maar ook daar is altijd wel een oplossing voor

klein arregraatje (schrijf je dat zo) op benzine is altijd fijn om te hebben voor de kleinere klusjes waar je stroom voor nodig hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:26

Beetje bruikbaar aggregaat kost je net zoveel als die accu schroefboormachine & decoupeerzaag die die kleine klusjes ook kan doen (groot zagen laat je de houthandel bv doen). Plus dat een aggregaat meer technische kennis vereist van de gebruiker. Wel 2 accu's per apparaat nemen, beide opgeladen mee, dan heb je zeker genoeg stroom om je werk zover af te krijgen dat je het veilig kan achterlaten tot de volgende dag.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 20:49

Lynn_Nikita schreef:
Ben jij niet bang voor diefstal van akte spullen in de zadelkamer? Is niet aan huis en ook weinig toezicht of niet?

Klopt, is niet aan huis, maar rijd wel veel verkeer langs.
Op zich is er niet zoveel bijzonders te halen , en we hebben een goede berg ijzerwerk en sloten gehaald dus dat zit afgesloten ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:33

tamary schreef:
Beetje bruikbaar aggregaat kost je net zoveel als die accu schroefboormachine & decoupeerzaag die die kleine klusjes ook kan doen (groot zagen laat je de houthandel bv doen). Plus dat een aggregaat meer technische kennis vereist van de gebruiker. Wel 2 accu's per apparaat nemen, beide opgeladen mee, dan heb je zeker genoeg stroom om je werk zover af te krijgen dat je het veilig kan achterlaten tot de volgende dag.

nee mee eens, op mp kun je er genoeg redelijk op de kop tikken of vraag eens rond in kennissen kring etc....

een goede boormachine die lang met accu mee gaat kost een hoop meer, de goedkopere versies gaan de accu's gewoon niet lang van mee.. maar dat is iedereen zijn keuze was een tip.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 21:59

Leuk stekje ts! Ik volg

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 23:20

Bedankt voor alle leuke berichten en tips weer :)
Op de een of andere vreemde manier eten ze vandaag weer minder. Net nu we bedacht hadden om ze maar meer te gaan voeren. Nog maar even aankijken dus.

We zijn ook bezig met een slowfeeder bak, als er straks 4 paarden staan is het niet zo grappig meer om hooinetten te vullen, zo'n bak gaat veel sneller natuurlijk.

Marktplaats houden we in de gaten voor matten. Nadeel is wel dat alles vrij ver weg is. Particulieren bieden meestal alleen kleine hoeveelheden aan en wij hebben denk ik zeker wel 40 m2 nodig. Stukje rijden is ook niet zo erg maar die dingen wegen minstens 30 kg per stuk. Zonder super trek auto moet je dan 3 of 4 keer op en neer rijden met de auto. Heb nu redelijk betaalbare grote partijen gezien in Brabant maar is bijna niet te doen met zo vaak rijden.

Accuboormachine hebben we al goed gebruik van gemaakt met de omheining maken. Was erg handig. Stroom kijken we nog even aan. Tot nog toe gaan ze niet door de omheining heen en de zomer komt er al snel weer aan dus we redden ons nog wel even zo. Het is al zo druk nu met ook nog een baan ver weg en een klushuis erbij. Tegen de tijd dat de volgende winter eraan komt zullen we dat wel uit gaan zoeken.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:25

Ik denk dat je het belang van een droog plekje om te liggen in de winter zeker niet mag onderschatten. Misschien zijn de pony's gewoon oververmoeid en daardoor chagerijnig? Ik vind een plaats om te liggen in ieder geval een must.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:26

Wat een super leuk stukje zeg. En word ook super mooi. Geniet er lekker van. Ik volg

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:55

soesita schreef:
Ik denk dat je het belang van een droog plekje om te liggen in de winter zeker niet mag onderschatten. Misschien zijn de pony's gewoon oververmoeid en daardoor chagerijnig? Ik vind een plaats om te liggen in ieder geval een must.

De drie van mij liggen liever buiten dan binnen, en gebruiken stro binnen als wc ;)
Alleen bij lange tijd slecht weer zetten we een stal met stro open. Ook vandaag lagen ze heerlijk in de sneeuw te slapen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:30

TS hoe gaat het nu op jullie nieuwe stekje? Zijn de pony's en jullie zelf al wat gewend? Heb je nog dingen aangepakt in en rondom de stal?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:52

M'n zus is even druk met haar eigen verhuizing ;) vandaag de beste dag uitgekozen om met aanhangers op pad te gaan met spullen.
Ondertussen was ik druk bezig op stal met de storm. Hoop dat er niet teveel stuk gaat, maar het gaat hier flink los.
Paarden gaan verder goed, ze staan lekker veel buiten, en als het regent binnen. Zondag heb ik voor het eerst gemend :)
Ze zijm nog wel snel afgeleid en kijkerig als ik ze van elkaar scheid om met ze aan het werk te gaan

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:23

Ah heel druk dus. Jeetje inderdaad een ideale dag om te verhuizen met deze storm :').
Fijn dat de pony's het goed maken!! Hopelijk waait er niets stuk!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:21

Het pad waar we lopen om te voeren was echt een dikke bende geworden, je zat er steeds vastgezakt in de blubber of glijd er uit.

Afbeelding
Tijd om daar wat aan te doen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een rijtje extra lint in de bak erbij:

Afbeelding

Morgen verder met een hekje vervangen.
Want vrijdagochtend reed ik naar m'n werk, zie ik ineens de pony's in het weiland, waar ze helemaal niet mogen komen.
Dus ik gestopt, uitgestapt, op m'n goede hakken door de bagger, nou mooi niet dat ik de pony's terug kreeg uit de wei, dus m'n zus maar wakker gebeld en die is ze terug gaan zetten op de bestrating. Dus tijd om dat hekje maar wat steviger te maken :P
Morgen weer verder.
Morgen ook ergens anders hooi halen, hopelijk is die kwaliteit beter en zijn kleinere pakken dus schimmelt minder snel.

Donderdag trouwens nog best veel last gehad van de storm. Ik was blij dat ik vrij was en dus bij daglicht de boel nog een beetje op kon ruimen.
Er was een stuk achterwand uitgewaaid, een aantal dakplaten gingen al los, het bakhek maar uit voorzorg naar binnen gehaald want dat was ook flink aan het klapperen. Sta ik poep te scheppen (ook nog lastig, kreeg m'n schep niet eens richting de kruiwagen :+) en zelf zien dat je blijft staan, zie ik ineens het zeil langskomen wat over de hooibaal ligt onder 2 pallets. Nou die is dus weg, was zo 6 dorpen verder zo hard ging het :+ en de pallets in de sloot geëindigd.
Gelukkig kwam er familie van de boer helpen het op te lossen (de boer zelf was op vakantie) dus alles weer snel vastgetimmerd

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:28

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:37

Wat ontzettend gaaf! Ik ben jaloers <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 22:10

Wat zijn dat voor roosters in het zand?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 00:48

Grind roosters, zie ook dit topic:
[VSW] ervaringen grindroosters in paddock gezocht

Wij hebben ze al eens op een eerdere stal gehad op het looppad, dan blijft je pad tenminste altijd begaanbaar. In de paddock zelf zou ik ze niet zo heel gauw leggen.
Even aankijken of we deze snel genoeg in het zand lopen, of dat we er toch nog wat zand of fijn grind bijhalen