Is dit genoeg weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:16

Wat voor een paard hebben julie en hoeveel grond heb je nodig voor een paard

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:16

Iemand die zich zelf een slag in de rondte werkt, dat is eigen keus.

CaptainJS

Re: Is dit genoeg weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:17

Ik heb een krantenwijk en daarmee spaar ik voor een paard maar dat gaat nog beel lang duren

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:17

Waarom?
Omdat ik realistisch in het leven sta?
Niet als verwende puber die alles moet hebben maar het eigenlijk niet kan betalen.
Want daar komt het gewoon op neer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:18

bruintje123 schreef:
Waarom?
Omdat ik realistisch in het leven sta?
Niet als verwende puber die alles moet hebben maar het eigenlijk niet kan betalen.
Want daar komt het gewoon op neer.

Verwende puber?! Waar haal je het gore lef vandaan mij zo te noemen?!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:19

Nou inderdaad, dat is toch juist wat je je af moet vragen voordat je een paard koopt? Of je dat dier een paardwaardig bestaan kunt geven? Ik neem aan dat je zoiets ook bedenkt voor je een hond of een kat of een ander huisdier aanschaft?
Het lijkt wel een recht om een paard te hebben tegenwoordig.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:20

Zullen we even normaal doen en ter zaken over de vraag zonder elkaar uit te schelden en belachelijk te maken

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:21

Je reageerde toch niet meer op mij?
Ja zo kom je over bij mij.

Azmay.
Ja gevangenis.
Of dieren in de bio industrie.
Mensen die vegetarisch eten want de bio industrie is zo dier onwaardig. Maar ondertussen hun paard ophokken.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 05-12-16 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:22

Ieder persoon heeft een ander idee bij een paard waardig bestaan, de meningen verschillen daar over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:22

Volgens mij vertel ik je net dat ik alles zelf betaal, en qua paard/studie niks van mijn ouders krijg.
Lezen vind jij overduidelijk erg lastig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:23

Of jij, want daar zie ik geen woord over geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:24

Ik quote mezelf even, op de vorige pagina.
Om dan als verwende puber neer gezet te worden, ja dan wordt ik boos.
Daarbij, waar haal je überhaupt het lef/recht vandaan iemand zo te noemen, maar dat ter zijde.

Anoniem schreef:
Zeg bruintje betaal jij m'n stal dan?
Ik werk mij verd*mme een slag in de ronte als 19jarige om m'n paard en studie te betalen, en dan ga jij mij even vertellen dat dat een slap excuus is? Pardon?!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-16 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:25

Op mijn vorige stallen vond ik het al enorm vervelend als mijn paarden een dag binnen moesten staan vanwege het weer bijvoorbeeld. Ik merkte aan mijn 7 jarige dat hij gewoon zo veel meer energie had tijdens het rijden als hij korter of niet buiten heeft gestaan. Vorige week zijn mijn beide paarden verhuisd naar een stal waar ze samen een paddock van 15x10 + bak van 20x40 tot hun beschikking hebben en in de zomer nog een enorm weiland er bij. Beide hebben ze een 'eigen' stal die dag en nacht open staan waar ze in kunnen en een grote inloopstal. Ik merk gewoon verschil, ze zijn allebei super blij. Kunnen lekker hun energie kwijt en staan bijna nooit in de stal.. Altijd buiten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:26

En nog steeds reageer je.
Ik lees prima. Alleen vind je mijn antwoorden niet leuk. Dat is wat anders.

Ik kan me niet voorstellen dat er iemand diep in zijn hart ophokken paardwaardig vind.
Daarom ook altijd de legio snoesjes.
Net als de legio smoesjes bij alleen maar modder.

Smoesjes zijn er om goed te praten bij wat men zelf ook niet goed vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:28

Nee hoor niks mis met jou antwoorden, alleen je kleinerende toon staat mij niet aan. Dat is mijn enige punt, de manier waarop je praat, niet wat je zegt.
Je kan ook met respect discuseren zonder allerlei verwijten naar een ander te gooien, maar dat doe je niet en dat vind ik vervelend.

Jij hebt jou mening en ik de mijne, maar dan hoef je mij nog geen verwende puber te noemen zonder mij te kennen en te weten hoe mijn situatie is, of omdat ik het niet met jou "eens" ben.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:32

Anoniem schreef:
Dan zal ik maar even reageren, als eigenaar van een paard dat in de zomer de hele dag op de wei staan (8 tot 22) en in de winter "de hele dag" op stal.
Hoe graag ik ook anders zou willen, ik woon in de randstad en er zijn helaas bijna geen stallen waar ze van de winter vanuit stal buiten gezet worden.
Zou ik het anders willen? Ja. Maar is mijn paard ongelukkig? Absoluut niet.

Wij hebben 5 paddock voor in totaal 40 paarden. Wij regelen onderling dat de paarden buiten komen, dus uiteindelijk staat ze vaak alsnog 4 uur buiten, excl de tijd dat ik met d'r bezig ben.

Op stal krijgen ze wel enorm veel ruwvoer tot hun beschikking. Zelfs zoveel dat die van mij het niet eens allemaal opeet...

De stallen waar ze wel in de winder buiten komen zijn voor mij helaas te ver, zeker omdat er geen een volpension is en ik elke dag naar m'n paard zou moeten.
Hoe graag een eigenaar soms ook wilt, als die stallen er niet zijn houdt het op...

Ik vind dit helemaal niet zo verkeerd hoor. :)
Je paard komt toch zelfs in de winter genoeg buiten.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:33

Mayca komt 8 uur dag buiten en zelf probeer ik dan ervoor te zorgen dat ze nog 2 tot 6 uur in de paddock staat. Ze komt niets tekort.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:34

Mijn excuses dan.
Maar die toon ben ik naar mijn idee pas gaan gebruiken toen Jij met smoesjes begon te gooien.
En betreft dit onderwerp heb ik een smoesjes allergie.
Een paard vraagt niet om zijn eigenaar en diens situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:35

Barbet schreef:
Anoniem schreef:
Dan zal ik maar even reageren, als eigenaar van een paard dat in de zomer de hele dag op de wei staan (8 tot 22) en in de winter "de hele dag" op stal.
Hoe graag ik ook anders zou willen, ik woon in de randstad en er zijn helaas bijna geen stallen waar ze van de winter vanuit stal buiten gezet worden.
Zou ik het anders willen? Ja. Maar is mijn paard ongelukkig? Absoluut niet.

Wij hebben 5 paddock voor in totaal 40 paarden. Wij regelen onderling dat de paarden buiten komen, dus uiteindelijk staat ze vaak alsnog 4 uur buiten, excl de tijd dat ik met d'r bezig ben.

Op stal krijgen ze wel enorm veel ruwvoer tot hun beschikking. Zelfs zoveel dat die van mij het niet eens allemaal opeet...

De stallen waar ze wel in de winder buiten komen zijn voor mij helaas te ver, zeker omdat er geen een volpension is en ik elke dag naar m'n paard zou moeten.
Hoe graag een eigenaar soms ook wilt, als die stallen er niet zijn houdt het op...

Ik vind dit helemaal niet zo verkeerd hoor. :)
Je paard komt toch zelfs in de winter genoeg buiten.

Daarom... Ik doe mijn best en vind het erg vervelend/jammer om dat uitgemaakt te worden als iemand die niet goed voor z'n paard zorgt/"een verwende puber"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:37

bruintje123 schreef:
Mijn excuses dan.
Maar die toon ben ik naar mijn idee pas gaan gebruiken toen Jij met smoesjes begon te gooien.
En betreft dit onderwerp heb ik een smoesjes allergie.
Een paard vraagt niet om zijn eigenaar en diens situatie.

Ik had gewild dat het puur smoesjes waren, maar helaas kan ik zonder financiële steun die andere stal echt niet betalen. Ik spaar hard voor mijn rijbewijs zodat ik ook wat verder weg naar stallen kan kijken, maar ook hier gaat uiteraard tijd overheen.
Ik hoop binnen 2 jaar mijn studie af te ronden, en dan is het eerste wat gaat gebeuren mijn paard naar die stal bij de Utrechtse Heuvelrug.
En daarom ben ik dan maar "blij" dat ik zo'n "makkelijk paard" heb die het allemaal wel prima vind. Geloof mij, ik heb er meer last van dan zij zou je bijna zeggen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-16 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:37

Pearls14 schreef:
Wat voor een paard hebben julie en hoeveel grond heb je nodig voor een paard

Wettelijk gezien heeft een paard (minimaal) 2500 m2 wei nodig, dus je kan 4 paarden op 1ha houden. Uiteraard meer als je enkel shetlanders houdt, minder als je er shires op zet. Qua stal is het de schofhoogte x2 in het vierkant.
Dus 'grond' is rekkelijk ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:43

Wettelijk is er niets geregeld.
Overigens meende ik dat er 5000m2 per paard als leidraad stond toch?

Dreamer.
Ik werkte met mijn 19 fulltime.
Al een paar jaar zelfs.
Maar omdat ik mijn spaarpot niet groot genoeg vond.
(ook zelf rijbewijs, ziektekosten enz betalen) kocht ik "pas" een paard toen ik 22 was.
Dus je begrijpt dat ik er heel anders tegen aan kijk dat jij of wie ook perse een paard moet hebben maar financieel hem niet de stalling kan geven die wel zou horen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:43

Het is goed om te lezen dat er steeds meer mensen goed nadenken over hoe ze hun paard willen houden. Wat vroeger normaal en goed werd gevonden, wordt nu ter discussie gesteld. Er is steeds meer aandacht voor het paarden welzijn en zijn gezondheid. die twee hangen natuurlijk nauw samen. Om nu verschillende mensen hun eigen mening als waarheid te horen verkondigen is dan weer jammer. Wat we nu vinden, is over een paar jaar alweer achterhaald. Nieuwe kennis leidt tot nieuwe gezichtspunten. Fijn dat er steeds meer kennis komt en ieder daar wat mee kan doen. En ja, wat ik b.v. minimaal vind, vindt een ander royaal en andersom. Dat is zo en zal zo blijven, net als alle verschillen bij het opvoeden van kinderen b.v. Laten we elkaar gewoon waarderen om wat we doen en vragen hoe we dat doen. Een oordeel hebben over een ander is niet verplicht hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:48

Bruintje, met deze info snap je mij misschien wat beter:
Ik heb mijn paard toentertijd gekregen omdat ik haar binnen een jaar mee zou nemen naar Deurne voor de HBO sportopleiding daar. Helaas is Deurne failliet gegaan voordat wij daar konden starten. Als dat niet het toekomstplan geweest was er nog helemaal geen paard geweest bij mij en had ik inderdaad gewacht tot na m'n studie. Maar zo'n beestje doe je ook niet zomaar meer weg... Ik heb lang gezocht naar een stal hier waar ze überhaupt meer dan één paddock hadden. Uiteindelijk heeft ze een jaar bij iemand aan huis gestaan met de pony van mijn instructrice waar ze heerlijk hele dagen naar buiten kon. Echter gingen deze mensen verhuizen en moesten wij dus ook weg. Dus zo komen wij bij deze stal, met meerdere (grote) paddocks waar mijn paard meerdere keren per dag buiten komt. Alleen niet standaard 6 uur per dag helaas...

Qua spaarpot achter de hand steunen mijn ouders mij wel, maar zoiets als hoefsmid, stalling, enten gaan zij niet betalen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:55

Ben maar blij dat dat niet door is gegaan ;)

Misschien kun je nu een andere particulier vinden?