Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:53

Lees hier over gras, fermenteren, doodspuiten et al.

Mijn hooi is een rijk gevarieerd weidemengsel met haver als hoofdgewas. Prachtig met een bont pallet bloemen. Hele halmen, zaad, graan en al, groen gedroogd en gebaald.
ZALIG ruikend en een volledig voer.

Verder in >20 jaar geen pesticide/herbicide op dit land gebruikt +:)+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:54

Hier met drie dagen echt mooi weer prima droge voordroog. Met vier dagen hooi in plastic. 5 met minder mooi weer. Maar hangt er ook vanaf hoe dik het ligt en hoe vaak het geschud/gekeerd wordt en hoe stengelig het gras is. Hoe stengeliger het al is, hoe sneller het droog is. Bij mals voorjaarsgras droogt het Veel moeilijker.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 11:08

Huertecilla schreef:

Mijn hooi is een rijk gevarieerd weidemengsel met haver als hoofdgewas. Prachtig met een bont pallet bloemen. Hele halmen, zaad, graan en al, groen gedroogd en gebaald.

Doodspuiten is een optie maar dan jaag ik m'n eigen bijen de dood in (en de rest wat er dood aan gaat) dus dat probeer ik te voorkomen.
Ik heb ook geen idee wat er op die wei gebruikt is in het verleden, lijkt wel of er jkk gezaaid is :+

Opnieuw zaaien is denk ik de beste optie daar, maar dan moet ik er eerst nog wat bomen en struiken rooien en een pad er naartoe maken dat begaanbaar is voor een grote trekker.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:39

Huertecilla schreef:

Hardstikke mooi, maar voor zoiets moet het weer wel meespelen. en het lijkt erop dat het in Nederland toch iets anders gesteld is met het weer. En zal men, mss wel met tegenzin, voordroog moeten maken. Of zelfs de hele oogst moeten vernietigen omdat er niks goeds meer vanaf kan komen.
Vind het altijd zo verschrikkelijk wrang naar anderen toe om zulke berichten te schrijven. Alsof het hun schuld is dat ze geen hooiopbrengst krijgen.

Ja ook ik heb mazzel gehad en een bak met hooi eraf gekregen, maar ik heb ook de nieuwsberichten gezien vanuit zuid NL en Belgie, wat zelfs delen van Duitsland waar men zo ongeveer verzopen is. Wat helpt het hun dat je een pracht mengsel hebt staan als je het er gewoon niet af kan halen. En wat heeft het gebruik van pesticide/herbicide in de vredesnaam ermee te maken dat het land zo nat is dat je er niet op kan zijn??
Ik gebruik ook geen pesticides op mijn land, maar dat heeft er toch echt niet voor gezorgd dat ik nu wel hooi heb en zij niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:20

palousa_boy schreef:
Doodspuiten is een optie maar dan jaag ik m'n eigen bijen de dood in (en de rest wat er dood aan gaat) dus dat probeer ik te voorkomen.

:)*
en voor de dieren die de volgende oogst eten is het ook niet onschadelijk.
Zo is er ook een coating om de granen welke deze zou moeten stimuleren bij het ontkiemen. Vallen wel de duiven dood van uit de bomen. Dat breekt verder niet geheel af.
Het is dat paarden VEEL groter zijn en niet in de bomen zitten... Dan maar liever wat minder goed ontkiemen.

Hier in het zuiden is het klimaat bruut: Komt slechts EEN oogst van het land. Geen tweede laat staan derde kans.
Dit jaar is het hier veel te droog geweest en van Granada tot Sevilla is de oogst dramatisch slecht. We zijn met nog wat schaarse streken de gelukkige uitzondering.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 13:58

Te nat is iets maar te droog is ook erg want dan groeit er inderdaad ook niets.

Nu zitten we te zeuren dat het te nat en te koud is, maar voor hetzelfde geld zeuren we in augustus om te warm en te droog is wegens een hittegolf die al weken aan houdt. Zo is er altijd wel wat. :+

palousa_boy

Re: Hebben er al mensen een goede hooioogst binnen in 2016?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:01

Hier hebben we vorig jaar ook een half jaar zonder regen gezeten (op wat hele kleine buitjes na maar daar groeit niets van). Al het gras is na het hoor gewoon verbrand en alles is opnieuw gezaaid.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:07

Hier onze eerste snede al binnen, gisteravond nog een klein stukje gemaaid, maar daar komen maar een paar balen af!

3 weken geleden goed gegokt en 200 balen hooi van het land af gekregen, super blij mee! We hopen op nog zo'n goede snede, waar we ook hooi van willen maken. Een eventuele 3de snede kan dan nog in het plastic voor de verkoop.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:24

petraaken schreef:
Te nat is iets maar te droog is ook erg want dan groeit er inderdaad ook niets.

Nu zitten we te zeuren dat het te nat en te koud is, maar voor hetzelfde geld zeuren we in augustus om te warm en te droog is wegens een hittegolf die al weken aan houdt. Zo is er altijd wel wat. :+

Afgelopen weekeinde over de 40 graden in de schaduw hier.
Had een groooote bak water onder een parasol op het terras gezet: Om de honden (Franse Bulletjes) in te kunnen dunken; die hadden het heel zwaar.
Nu 'slechts' 35.
Irrigeer de moestuin twee keer per dag en NOG verbrandt er nu veel vanwege een verzengende wind.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:50

Ik hoop dat de mensen hier in de buurt toch van hun plannen van afgelopen weekend zijn afgestapt, want het heeft me hier toch flink geregend de afgelopen paar uur := De paddock staat weer blank..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 15:55

Hier was het ook lekker bezig....maar volgens mij verderop in het land wel weer droog :)

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:13

Bij ons is het gras er gister voor de 2e keer af gegaan..

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:38

Hier miezer... al de hele middag ;( Gelukkig geen plensbui en nu duimen dat het droog blijft!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:40

Wij hebben een goede hooioogst binnen van dit jaar! Van zowel ons eigen als een ander zijn land. Kunnen we zeker tot volgende zomer mee vooruit met 4(en na oktober 3) paardjes.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 16:49

vertigo schreef:
xMathilde schreef:
Ik zie inderdaad her en der nu wel mensen maaien, maar ze voorspellen nog regen, ik durf het niet aan denk ik.. Daarbij is dat stuk weide van mij sowieso altijd al vrij nat (laag gelegen en ligt naast een water) Dus ook de ondergrond moet goed droog zijn voor we er uberhaupt op kunnen.

Hier wel een paar dus die het aandurven nu te maaien? Ik woon trouwens in het zuidwesten van Nederland, zal ook nog wel een klein verschil maken.

Ik woon op enkele km's van de grens met Zeeuws-Vlaanderen, en we gaan maaien omdat het voor het gras meer dan tijd is. Maar ik vind het wel spannend.

Het is bij mij gister avond nog gemaaid, had liever nog aangekeken tot vandaag en in de ochtend gemaaid maargoed. Helaas nu wel een miezerbui er op, hoop maar dat het nog goed komt.. Ze geven de rest van de week wel redelijk weer af geloof ik, maar zondag wel een bui, maandag weer goed en na maandag weer een paar dagen regen... Het plan is om echt te hooien en niks in balen dus ik ben enorm aan het duimen dat het nog wat wil drogen, heel spannend inderdaad!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 19:36

Hier is vanmiddag een bui van 5 minuten geweest. Op het nog groene gras vind ik dat niet zo erg. Dat loopt er wel af.
Nu hopen op de rest van de dagen wel droog.
Nu schijnt iig de zon.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:21

Hier vandaag ook een klein inniminni buitje gehad maar het hooi was net geschud dus natte gedeelte lag boven ..wel lekker goeie wind vandaag ..wij willen er zaterdag pakjes van maken....... Hopelijk blijft het vrijdag ook droog....

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 05:08

Hier regent het nu alweer even flink. :=
Hoop niet te veel mensen hier gemaaid hebben. (Noord Limburg)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 05:22

36 grote balen die al heet zijn van binnen en stoffen. En daar zit tevens een hoop prut en bende in. En 82 kleine baaltjes die helemaal liggen te schimmelen omdat ze te nat de baal in gegaan zijn. Fijn weer....

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 06:00

Wij wilden eerst ook dinsdag de weide laten maaien en dan zou zaterdag de baaltjes geperst worden maar ja helaas zegt elke weer-app dat het vrijdag gaat regenen. Anders zou het perfect zijn geweest. Het moet toch echt wel binnenkort gebeuren :-(

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 06:39

Renske_W schreef:
Hier regent het nu alweer even flink.:=
Hoop niet te veel mensen hier gemaaid hebben. (Noord Limburg)

Jawel, wij |(.Gelukkig hebben wij onze goede eerste 200 balen al binnen. Denk dat dit maar 20 balen zijn haha. Verkeerd gegokt.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 06:54

Wij zitten ook vandaag weer precies onder de regenwolkjes. Hopen dat er niet teveel uitvalt...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:10

wij zitten een uur onder Maastricht en hebben gisteravond gemaaid. Ze voorspellen erg mooi weer t/m maandag.

Kuilgras hebben we de eerste snede in 3 keer gemaaid, en de 2e is net binnen in 1 x ( yeah).

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 07:13

Geen land om te hooien, maar wat een pech weer zeg :( Hier, regio Nijmegen, voorspelt buienradar nog niet veel goeds. Alleen de twee weekenddagen lijken nog redelijk te worden, maar buiten die dagen zie ik veel regen afgegeven staan.

Sterkte en succes allemaal.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 08:30

West-Vlaanderen lijkt tegenwoordig wel aan de ergste buien te ontsnappen. Hoewel er plaatselijk hier en daar nog wel eens een buitje durft vallen. De komende dagen zou het redelijk zonnig zijn met veel wind. Hopelijk is het met 2 weken ook goed weer. Dan is mijn 2de snede oogstklaar.