6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:51

Op voertonnen kan je toch ook een slot zetten? Dan heb je geen kisten nodig..

Vind het ontwerp van Vanillia er een stuk rustiger en beter uitzien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:01

Dat is vergelijkbaar aan die grote kisten bovenin? Is dat qua indeling 10 vakken? Of evt aan te passen aan 10 vakken? Dan heb je nl best wat ruimte voor voer per paard. Willen mensen meer etc dan kan dat in/op eigen kast. Zo hou je de stallen wel het rustigste en veiligste namelijk..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:02

Ja, ik ook eerlijk gezegd. En dat voer stelen ik snap dat niet hoor. Zo'n kleine stal.. kom op zeg. Het zou niet eens in mij opkomen :')

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:14

Wat leuk , al die ideeen!
Ts: je hebt mail met nog hele andere indeling gekregen :D !
- niks in het midden, grotere stallen en in mijn ogen logisch :o

DubbelFun

Re: 6 uitloopstallen onder overkapping: tips en ideeën gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 11:45

Op zich heb ik geen probleem met de voerkisten in het middenpad zolang je er over heen kunt kijken en de paden breed genoeg zijn.
Ipv draaideuren zou ik alleen wel schuifdeuren nemen en dan kan daar dus wel weer een kast voor staan. Maar daar ben ik dan weer geen voorstander van ivm teveel hoeken waar paarden zich aan kunnen stoten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:25

Ik blijf het zonde van de ruimte vinden dat de blauwe kasten hier ook moeten staan in deze schuur. Ik begrijp dat jij een uitloopstal hebt en het allemaal zo handig en ruim mogelijk wil voor jezelf, maar die uitloopstallen zijn 4x3 met een vaste uitloop van 4x14(?) eraan! Daar past echt een zeer ruime hoekkast in.

Maar goed, ik geloof dat je er erg aan vasthoudt dus ik heb ze toch maar in de grote schuur getekend. Twee ideëen waarin alle kasten en voerkisten verwerkt zijn, [edit: inclusief stallen van 3x4] :

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door GDG op 24-06-16 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:35

GDG schreef:
Ik blijf het zonde van de ruimte vinden dat de blauwe kasten hier ook moeten staan in deze schuur. Ik begrijp dat jij een uitloopstal hebt en het allemaal zo handig en ruim mogelijk wil voor jezelf, maar die uitloopstallen zijn 4x3 met een vaste uitloop van 4x14(?) eraan! Daar past echt een zeer ruime hoekkast in.

Maar goed, ik geloof dat je er erg aan vasthoudt dus ik heb ze toch maar in de grote schuur getekend. Twee ideëen waarin alle kasten en voerkisten verwerkt zijn

Ik wilde eigenlijk reageren omdat het me zus der topic is :D. Over kasten in de uitloopstal. Dit hebben we overlegd met de staleigenaar en hij wil dit niet, hij vind dit opoffering van de ruimte en omdat hij het niet wil kunnen we dat niet door zetten. Hij wil de kasten in de grote schuur hebben.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:40

z3rTjuhH schreef:
GDG schreef:

Maar goed, ik geloof dat je er erg aan vasthoudt dus ik heb ze toch maar in de grote schuur getekend. Twee ideëen waarin alle kasten en voerkisten verwerkt zijn

Ik wilde eigenlijk reageren omdat het me zus der topic is :D. Over kasten in de uitloopstal. Dit hebben we overlegd met de staleigenaar en hij wil dit niet, hij vind dit opoffering van de ruimte en omdat hij het niet wil kunnen we dat niet door zetten. Hij wil de kasten in de grote schuur hebben.

Ah, dan houdt het echt op inderdaad; zonde, maar de eigenaar beslist. Bedankt voor de opheldering :) .

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 13:41

Het liefst zou ik de kasten ook in de uitloopstallen willen hebben, echt waar. Maar er is na overleg besloten om dit niet te doen en te gaan voor alle kasten in de schuur.

Evelienepien heeft mij een hele leuke andere optie gegeven en jouw opties GDG ga ik ook zeker meenemen. Dan teken ik er gewoon een aantal uit en kan ik verschillende laten zien.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:44

Cardy schreef:
Het liefst zou ik de kasten ook in de uitloopstallen willen hebben, echt waar. Maar er is na overleg besloten om dit niet te doen en te gaan voor alle kasten in de schuur.

Evelienepien heeft mij een hele leuke andere optie gegeven en jouw opties GDG ga ik ook zeker meenemen. Dan teken ik er gewoon een aantal uit en kan ik verschillende laten zien.

Mijn excuus voor mijn verkeerde aanname, nogmaals bedankt voor de opheldering +:)+ .

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 13:47

GDG schreef:
Cardy schreef:

Mijn excuus voor mijn verkeerde aanname, nogmaals bedankt voor de opheldering +:)+ .

O geen probleem! Je berichten zijn erg nuttig, dus ben alleen maar blij met je :D .

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:52

Ik als toekomstige bewoner van 1 van de uitloop stallen wil als stille meelezer even reageren op de kast/voerkisten.

De eigenaar staat inderdaad niet te springen om de kasten in de uitloop te plaatsen. Dit mede omdat er geprobeerd word om zoveel mogelijk gebruik te maken van de huidige materialen. Om de kosten te drukken is het plaatsen van de huidige kasten een betere keuze dan het moeten aanschaffen van materiaal wat ook nog eens geschikt moet zijn om in de stal te plaatsen (qua veiligheid/vochtbestendigheid ect).
Daarnaast hebben veel mensen eigen materiaal (mestboy/riek ect) en word er vaak meer dan 1 product gevoerd, waarbij een voerkist geen overbodige luxe is. Deze zijn vrij laag dus zullen de ruimte in het midden zeker niet breken. Daarnaast is hierdoor voldoende opbergruimte en hangt / hoeft er naast een dekje/halster niet veel in de "gangpaden" te hebben. Omdat dit is stal is waar heel veel kan en mag, in de breedste zin van het woord :D zorgt dit er tot dusver voor dat het redelijk netjes blijft en er niet van alles rondslingert.

We hebben hier en daar dus wat pratische beperkingen qua materiaal en mogelijkheden maar ik weet zeker dat we er iets moois van kunnen maken en iets wat naar wens is van alle stalgenoten.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 13:57

De kasten van de uitloopstallen kan je ook buiten voor de stal zetten in de hoek. Dan beemt t geen ruimte is geslag in stal zelf en buiten heb je ruimte zat om een kast neer te zetten. Staat nog steeds onder de kap en anders maak je een afdankje zodat het water er niet in komt en verhoog je het iets zodat er van onder geen water in kan.

Een stal waar ik stond hebben ze dit hartstikke handig.

Zo dus, je kan ook nog een kwartslag draaien zodat de opening aan de zijkant is

Afbeelding

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:06

Ik heb alleen de berichten van ts gelezen dus misschien is het al genoemd.
Maar waarom niet alle 16 kasten achter tegen de wand?
Dan kunnen de stallen recht tegen over elkaar.
Twee poetsplaatsen en samen met je mestvorken e.d. Aan de linker zijde.
Spuitplaats met toilet en wastafel aan de rechter zijde.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:12

wortelsussie schreef:
De kasten van de uitloopstallen kan je ook buiten voor de stal zetten in de hoek. Dan beemt t geen ruimte is geslag in stal zelf en buiten heb je ruimte zat om een kast neer te zetten. Staat nog steeds onder de kap en anders maak je een afdankje zodat het water er niet in komt en verhoog je het iets zodat er van onder geen water in kan.

Een stal waar ik stond hebben ze dit hartstikke handig.

Zo dus, je kan ook nog een kwartslag draaien zodat de opening aan de zijkant is

De stallen komen tot 5cm onder de overkapping vanwege het voerpad, daarnaast wil de staleigenaar ze in de grote schuur hebben. Anders was het zeker een goed idee! Stal van de foto komt me bekend voor! In Aalsmeer toevallig?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:17

Balen want dit is wel ideaal. Zou zelf het niet fijn vinden om een end te moeten lopen om mn spullen te pakken, vergeet je je zweep moet je helemaal terug lopen!

Stal Wen.neke.rs ja !

Die 5 cm overkapping zal geen probleem moeten zijn, maak je zelf een schuine afkapping erop is niet zo moeilijk.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 14:23

@ Sanniejtjuh en z3rTjuhH thnx voor de extra uitleg :D .
Heb aan de hand van alle reacties deze 3 opties:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

@ Wortelsussie: bedoeling is om je paard dan op de poetsplaats te poetsen en zadelen. Dat is ook de reden waarom de blauwe kasten dichtbij de poetsplaatsen komen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:26

Dat is idd een goede oplossing dan !

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 14:40

Die laatste is ook niet verkeerd! Beter dan die van mij!!
Alleen blijf ik bij de 3x4 stallen; ff muurtjes metselen daartegen bestannde stallen demonteren en stalhouder heeft er gezien normen voorlopig geen omkijken meer na!
Mooi ruim pad in het midden, makkelijk met tractor erin en mesten maar!
Zadelsteuntjes ad stallen kan er zonder gedoe aan stal gepoetst/gezadeld worden!
Handig!!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 15:06

Over de stallen: Ze staan nu op 3x3 omdat dit de stallen zijn die voorhanden zijn.
Ik zal het sowieso bij de staleigenaar neerleggen. Alle drie de tekeningen hebben ruime gangpaden waardoor de stallen altijd nog naar 3,5x3 kunnen gaan.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:07

Kunne de boxen in die laatste schets niet allemaal een meter verder naar binnen? Dan heb je ze alsnog 4x3. De ingang van box 3 en 8 zou dan wel in de hoek moeten i.p.v. in het midden.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 15:08

De onderste vind ik het mooist! dan is er ook nog altijd ruimte om er 3x4 stallen van te maken en benut je de ruimte het beste. :j Ook fijn om al je spullen en voer bij elkaar te hebben. (op de 6 kasten boven na, maar die kunnen zijn voor de mensen met hun stallen het meest boven.)

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:25

Ik zou er wel voor kiezen om de spuitplaats apart te doen van de poetsplaats (2e plaatje) of aan de buitenkant (3e plaatje). Ik weet niet hoe afgeschermd deze plaatsen worden, maar als je rustig staat te poetsen en jij/je paard/tuig worden nat, is dat niet zo fijn denk!

En ik vind het een heel erg leuk projectje!! Leuk dat mensen zo meedenken ook!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:46

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 14:22

We zijn alweer een paar dagen verder en heb na overleg het een en ander nog uitgewerkt voor hem. Hopelijk is het hierna definitief.

Voor de paardenschuur is het dit geworden (incl. grotere stallen):
Afbeelding

Voor de uitloopstal ben ik verder gaan puzzelen, onze voorkeur gaat nu uit naar:
Afbeelding

Mocht dit niet lukken, dan wordt de uitloop zo:
Afbeelding