Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:01

al geprobeerd om het een keer met vlechten, halsdeken iets de juiste kant op te doen. Dit lukt niet in 1 week maar gaan wel een paard maandjes overheen wil je de aanzet verandert hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:05

Ik heb 'm 2 jaar terug een hele zomer met vlechtjes in het land gehad. Toen reed ik er nog niet zo intensief mee (en dus ook veel minder aandacht aan toiletteren :o ) en waren de manen langer. Dus dat stuk dat de andere kant op ligt gewoon meegevlochten. Soms een keer even los, goed uitborstelen en weer in een vlecht. Dat ging op zich prima, maar eens ze los zijn en hij schudt 1x met zijn hoofd ligt alles weer paraplu. Dotten blijven aan 1 kant, dat wel, maar waar het normaal dubbel is staan ze iets rechter omhoog.
Heb al dikke dotten geprobeerd maar dat trekt op niks, net tennisballen :)) Hele kleintjes lukt ook niet, daarvoor heeft ie teveel haar. En tussenmaat, njah, hopeloos :')

En het straffe is, mijn tinker had véél langere manen, ook dubbele manenkam en daar heb ik dus geen schijntje problemen mee om het te knotten of in een hengstenvlecht te krijgen. Zelfs met relatief kort haar blijft dat gewoon goed zitten.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:08

In mei ben ik jarig, ik houd dit topic maar even goed bij voor toiletteer cadeau ideetjes *D

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:08

Ah zo leuk alle verhalen hier.

Ik meld me ook. Alleen ben ik zelf niet van het knippen en scheren. Ik heb een bonte boef met veel wit. Maar ze is wel schoon op zich zelf. Ik knip alleen de staart (die zwart is). Fuut heeft lange (witte) manen en ook haar vetlokjes laat ik staan.
Ik vind het heerlijk om te tutten en Fuut geloof ik ook wel. Vooral lekker kroelen tussendoor! Ik gebruik equistar oranje en groen. Cowboy magic vind ik geen fijn spul, plakt als de neten en die greenspotremover werkt voor geen meter. Dus weer terug bij het ouderwetse merk :D.
Ik heb een literfles zilvershampoo van Oster maar eigenlijk gebruik ik dat niet vaak want als ik Fuut in de natte modder heb gehad en spuit haar daarna af, dan glijdt alle viezigheid zo mee. Staart was ik met goedkope shampoo en cremespoeling van de action.
Wat betreft poetsen kijk ik ook altijd naar lekkere borstels die helpen om haar nog beter te poetsen! Massage/glans/hard/zacht maakt niet uit! :+

Omdat Fuut lange manen heeft, kruipen die altijd onder haar deken dus sinds kort maak ik een losse vlecht zodat de kans op afbreken minder wordt. En als ik ga rijden borstel ik het mooi uit en soms maak ik dan een hengstenvlecht. <3

Afbeelding

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:13

Ik meld mij ook :o

Ik tuttel en poets wat af met mijn 3 kleine nsps dametjes.
Tegenwoordig zelfs in het bezit van een 5 liter kan equistar......

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:16

Heerlijk om dit topic te lezen, vlak voor ik een shet uit zijn wintervachtcushing vacht mag helpen vanavond :))
Nu heb ik er helemaal zin in! Ook omdat mijn scheerspullen dan op stal liggen en ik mijn eigen merrie ook weer eens haar benen kan doen. Normaal knip ik de ergste haren weg omdat alleen opscheren van de benen nog niet lukt bij haar :+
Maar oren en hoofd, moeten echt kaal zijn.. Kijkt veel mooier als het gewoon verzorgd is. Ook de staart wordt altijd netjes bijgehouden.
Door haar eczeem staat ze continu onder een deken (winter door geschoren vacht, zomer door de vliegen), daarom moeten haar manen altijd in een vlecht. Teveel wassen is dan weer niet handig, dus die manen was ik niet veel. Moet eerlijk bekennen dat ik vlechten dan weer niet leuk vind, krijg altijd snel last van mijn handen met vlechten.. En een hengstenvlecht, hoe vaak ik het ook probeer.. Ik kan het niet.
Wat dat betreft had ik ipv een haflinger, beter een kwpner kunnen nemen, laat mij maar knotten!!

Afbeelding

Hier nog even mijn trots, een witte, volle en rechte staart <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:18

De beste manier om mijn tinker en shetje weer spierwit te krijgen, is de ruiperiode van wintervacht naar zomervacht. Alle mestplekken die in de lange hare zijn getrokken van de nachten op stal, die verdwijnen dan vanzelf. Super handig :Y)
Ohja, en in de zomer krijg ik ze heel makkelijk wit door ze in de regen in de weide te zetten. Wel voorkomen dat ze gaan rollen, maar dat seizoen heb ik echt amper vlekken. Ook geen grasvlekken ofzo.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:27

Ik heb m'n paard in de zomer ingepakt in zo'n zebra deken met hals, dan wordt z'n vacht niet zo lelijk. :o

Groene zeep is het antwoord op alles hier :D

Knappe paarden komen er weer voorbij!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:48

Marieke1495 schreef:
wortelsussie schreef:
Met 10, 5 of minder graden was ik nog hoor! Warm water en een deken of 2 heeft paard niets van:)

Dát doe ik dus nooit, hele paard wassen := Paard is van zichzelf schoon en glimt mooi dus zie er de meerwaarde niet van in, benen en staart daarintegen wel :)

Mijn paard glimt ook als een spiegel, komt gewoon door goed voerbeleid.

Eens in de zoveel tijd is het gewoon nodig, al het huidvet wat uiteindelijk naar boven komt krijg je een vettig paard van en wat denk je van het zweet? Ik vind het belangrijk dat ze eens gewassen worden. En... Die van mij is wit vos gespikkeld. Zal een leuke foto plaatsen vandaag gemaakt met der mooie manen. Gister dus gewasen :)

Afbeelding

Hier zie je ook der mooie witte pootjes en nette kroonranden etc
Afbeelding

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:51

Afbeelding
hier ook altijd een schone staart en manen sinds kort gaan we door het leven met een sportcoupe

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:56

Mijn eigen paard heeft ook eigenlijk zulke manen maar krijg ik wel strak aan 1 kant gevlochten

Afbeelding

Afbeelding

Voorpluk/hoofd moest nog haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:04

Ik was ze niet zo vaak. Meestal in het voorjaar en najaar als de temperatuur het toelaat. Vanaf april/mei gaan ze namelijk 24/7 het weiland in, en daar heb ik alleen maar grondwater ter beschikking met een handpomp. Dan moet je wel creatief zijn om ze glanzend en wel te krijgen maar zoals wortelsussie al zei, goed voerbeleid doet (heel) veel. En ze moeten mentaal ook goed in hun vel zitten natuurlijk.

Staarten en voeten wassen kan ik op de weide wel, en dat doe ik dan ook af en toe.

@Anne: wanneer ik mijn kerel zijn manen op die lengte heb en invlecht zijn mijn dotten dubbel zo dik als de jouwe :Y) Op kambreedte zijn het tennisballen en als ik ze fijner probeer dan zit ik met zodanig veel dotten en plukjes dat ik het niet allemaal naast elkaar krijg. Maar ga een keer proberen met oprollen, of dat beter lukt dan de vlechtjes dubbelvouwen. Zijn voorpluk is lang niet zo massief van hoeveelheid haar, wel iets langer dan tot de ogen. Daar kan ik een mooie, strakke vlecht in maken zonder dat het armtierig wordt. Hij is lang hengst geweest, misschien speelt dat ook een rol.
Over zijn staart ben ik dan wél weer blij!

justmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:04

Afbeelding
Glimmen doet ze wel, mag alleen niet aan haar manen komen van haar baasje en niet aan de sokken :(
Helaas vreet de pony bij haar in jaar manen ook stuk..

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:06

Vandaag, jawel, weer staart gewassen! :D Dit keer niet heel uitgebreid, dus zonder crèmespoeling en antiklit :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:27

Ik scheer regelmatig een cob die gebruikt wordt voor de jacht, dan gaat zelfs de voorpluk eraf :D Das eer van je werk hoor! Die heeft een staart waar je bang van wordt, zo dik.

Glimmen komt vooral van het voer maar ik spuit graag af, vooral als ze gezweet hebben.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 17:47

Iemand nog een idee hoe je haren uit een microvezel handschoen krijgt?
In de rui en overheen is niet slim, maar het was nodig :')
Krijg het met geen enkele borstel weg :\

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:41

Met een rubberborstel?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:54

Hier ook een tut! Vorige paard vond het ook heerlijk. Enige nadeel waren zijn witte knieën, die waren moeilijk schoon te houden.
Afbeelding

Nieuwe paard heeft minder wit, vind het tutten ook nog niet leuk. Maar met mijn eerste knotjes was ik niet ontevreden. (stilstaan was best moeilijk voor hem)
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:08

Afbeelding
Creatief fotomomentje vandaag :)

Knappe hengstevlecht

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:22

Hier vandaag ook weer geknipt en gepoetst.. Na het rijden

Afbeelding

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 19:44

miss_lizje schreef:
Hier ook een tut! Vorige paard vond het ook heerlijk. Enige nadeel waren zijn witte knieën, die waren moeilijk schoon te houden.
[ Afbeelding ]

Nieuwe paard heeft minder wit, vind het tutten ook nog niet leuk. Maar met mijn eerste knotjes was ik niet ontevreden. (stilstaan was best moeilijk voor hem)
[ Afbeelding ]

Mooie knotten! :D

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:02

Oh zeker!
Ik borstel elke dag voor het rijden bijna een half uur, en na het rijden nog een keer. Manen moeten perfect gekamd zijn :o Ik kan er ook echt niet tegen als ik haar vies of met opgedroogde zweetvlekken terugzet. Haar staart was ik 1x in de maand en kam ik dan voorzichtig helemaal uit. Haar manen was ik niet, die blijven wel mooi wit. Haar hele lichaam wassen doe ik alleen heel soms in de zomer. Haar benen hou ik bij met mijn SE mini-clipper, maar die is al een tijdje kapot dus de benen zijn aardig ontploft :Y) Wel was ik af en toe dr hoeven met groene zeep.
Ook voer ik haar lijnzaadolie en ze glimt als een spiegel *D Wel is ze nog wat voller dan normaal omdat ze net ziek is geweest en stil heeft gestaan.

Met een beetje geluk ziet de staart er na een weekje zo uit :D
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:14

Afbeelding

Manen altijd kaarsrecht geknipt en geborsteld met minihapjes. Was soms wel 4 dagen bezig om t perfect gelijk te hebben na kort kammen

(ik heb niets met manen trekken ik hou van dikke roosjes en ondanks niet iedereen t mooi vind zo kort en recht, vond ik t wel mooi)

Afbeelding

En staart moest met rijden kaarsrecht zijn. Ik legde een borstel onder dr staart. Ff borstelen handen links en rechts er langs zodat alles tegelijk strak was. Laatste punten tussen de wijs en middelvinger van mn linkerhand en met rechts kaarsrecht knippen.

Ook de sokken (die miniplukjes) en de haartjes bij de kroonrand werden hier bijgepunt :D

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:18

Wauw s_en_z, hoe krijg je dat zo recht?
Mijn paard heeft ongeveer de eerste 20cm van haar manen weg door de deken. Weet iemand hoe je dat netjes kan wegwerken als je gaat invlechten? (Ik maak allemaal kleine staartjes voor de western)

Tip voor de paarden met een witte staart, gebruik een staartzak. Ik heb er een die je kan invlechten. Werkt ideaal bij mijn palomino. Staart blijft schoon en beschermd!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 20:21

De haren van mijn paarden zijn heilig dus daar komt geen scheerapparaat, schaar of aansteker bij in de buurt, maar ik vind een schoon paard wel heerlijk. Ik moet ook nog echt leren te vlechten met die manen van 80+ cm van die van mij, geweldig!

Wat ik me wel af vraag he, ik zie hier allemaal prachtig opgeschoren benen maar al mijn paarden hebben daar zo'n enorme knobbel zitten in de vetlok. Wat doe je daar mee dan?