Paardenpaspoort inleveren op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:50

Sharonaa_, ik denk ook dat het vooral om wat grotere stallingen gaat.... Dat is een heel ander verhaal. Ik weet wel dat niet alle pensionstallingen om paspoorten vragen, dus vraag me af hoe het dan in zijn werk gaat..... Blijkbaar is niet elke stalling op de hoogte. ;)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:59

Kopie van het paspoort is genoeg om op stal te leggen. Laat nooit je paspoort achter! Ik vertrouwde mijn staleigenaar ook... ik liet de papieren van mijn pony achter, hij werd opgepakt voor drugs en ging in de gevang, manege ging failliet en de vrouw verkocht achter mijn rug om mijn pony... pony kwijt en niets dat ik kon doen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:52

Pony kan ook prima verkocht worden zonder papieren. Zowel paspoort als papieren zijn GEEN eigendomsbewijs! En een kopie paspoort is helaas ook niet voldoende. Wordt trouwens ook een hoop kopieerwerk zo. Na elke enting opnieuw.

Ik woon tegenwoordig om zon vijf minuten afstand dus paspoort ligt gewoon lekker thuis.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:56

Sammie schreef:
Pony kan ook prima verkocht worden zonder papieren. Zowel paspoort als papieren zijn GEEN eigendomsbewijs! En een kopie paspoort is helaas ook niet voldoende. Wordt trouwens ook een hoop kopieerwerk zo. Na elke enting opnieuw.

Ik woon tegenwoordig om zon vijf minuten afstand dus paspoort ligt gewoon lekker thuis.

Wij hebben onlangs controle gehad voor verboden middelen en enkel kopie van het paspoort was genoeg. Enkel het deel van de inentingen en de schets was nodig zeiden ze. Nu zal het misschien wel anders zijn als het andere controles zijn. Dat weet ik niet. :)

Babootje

Re: Paardenpaspoort inleveren op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 16:02

Er wordt dus verschillend mee omgegaan. Ik vind het ook raar dat een kopie van het paspoort niet zou volstaan. Het is gewoon een heel gedoe om het steeds weer in te leveren en op te vragen als je van huis moet. (Ik neig ernaar dit soort dingen nogal eens te vergeten).
Ik kan me herinneren dat er destijds ook een proefproces was aangespannen? Weet iemand daar iets van?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:07

Officieel mag het niet onofficieel kunnen ze natuurlijk wel coulant zijn.

Das t zelfde met je eigen id of rijbewijs.. Moet je ook terplekke bij je hebben, maar sommigen willen t ook wel accepteren dat je later laat zien. Wil echter niet zeggen dat ze geen boete mogen geven op dat moment. Waarom een kopie niet mag lijkt mij wel duidelijk. Het origineel moet bij het paard zijn. Een kopie kan duiden dat t origineel kwijt (met alle gevolgen vandien) is of bij een ander paard.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:15

Een niet gechipt paard hoeft geen probleem te zijn.
Als er maar aan een aantal andere voorwaarden wel is voldaan.
Paard moet zijn geboren voor 1-1-2010 en wel een paspoort hebben met een compleet ingetekende schets en beschreven signalement.
Als aan die voorwaarden is voldaan hoeft het paard geen chip te hebben en ook niet alsnog te worden gechipt.
Hiermee kun je gewoon je paard vervoeren of op wedstrijd of what ever.

Wat betreft het paspoort bij je paard: nee, het paspoort hoeft niet fysiek bij je paardte zijn. De houder van het paard dient het paspoort desgevraagd te kunnen tonen.
Wanneer jij een weiland huurt en verder alles helemaal zelf doet en regelt, ben je zelf de houder en mag het paspoort gewoon bijje thuis liggen. Als je het maar kunt tonen bij een controle.
Heb je je paard in pension, is de penionhouder de houder en dient diehet paspoort desgevraagd te kunnen tonen. Hoe je dat als pensionhouder inregelt met je pensionklanten, daar ben je vrij in. Maar je bent er wel verantwoordelijk voor als houder wanneer het paspoort niet getoond kan worden, of iet geldig is, of wat dan ook.

Ik vind het trouwens een kwalijke zaak dat ik hier lees dat er dierenkliniekenniet eens naar het paspoort vragen. Dat je het in de hectiek van een koliek vergeet mee te nemen, kan ik me voorstellen. Maar dan nog hoort zo'n kliniek het paspoort alsnog zsm te krijgen, als je paard daar wordt opgenomen. De kliniek is in dat geval nl de houder zolang je paard daar staat.
Toen mijn pony een nachtje ging logeren ivm een echoscopie, vroegen ze er meteen na het uitladen naar. En uiteindelijk is hij 10 dqgen gebleven voor een operatie incl nazorg, maar ook niet nadat zij het paspoort hadden afgetekend voor bestemd voor humane consumptie (tijdens de operatie is medicatie gebruikt die hem daar ongeschikt voor maakt). En bij ophalen kreeg ik mijn pony en mijn paspoort en de nodige medicatie voor thuis nazorg netjes van de kliniek mee. En zo hoort dat ook, mijns inziens.

Per dit jaar zijn de regels mbt het paspoort trouwens weer aangescherpt. Voor veulens die dit jaar worden geboren, moet de schets weer worden ingetekend en in de schets de plaats van de chip gemarkeerd. En er was nog meer veranderd, maar datmoet ik even nakijken.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:15

Ik heb deze zomer mijn paard naar de dierenkliniek moeten brengen (Merelbeke). Ze is daar een week gebleven voor operatie en nazorg. Ze hebben een kopie genomen van het paspoort, maar het origineel moest ik toch echt weer mee naar huis nemen, ondanks dat ik heb aangeboden het daar te laten.

Ik woon wel in BE, misschien voldoet een kopie daar wel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:21

Zouden Europese regels moeten zijn?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:23

Wij hebben hem thuis, maar onze stalbaas heeft er nooit naar gevraagd dus tja ook nooit gegeven