Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:44

farahdiba46 schreef:
Niet alles gelezen maar Tja, mijn merrie staat ook liefst binnen, zo ook haar dochter. Ze hebben een ruime stal met daaraan ruime paddock en staan echt altijd binnen. Deur staat de hele dag open. Als ik wil mesten moet ik ze echt naar buiten duwen of lokken met bak mueslie die ik aan het hek hang. Tot zover de robuuste tinker :')

ff nieuwsgierig…ze hebben ook hooi in de paddock?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:46

ariatje schreef:
tagger schreef:
Nou nou...Ariatje. TS heeft nergens gezegd dat het haar/hem geen moer kan schelen, alleen dat het geen moer uitmaakt onder welke condities dit paard wordt buitengezet.

En daar geloof ik dus helemaal NIETS van!
Men zal natuurlijk ook wel enige inspanning moeten verrichten. Zodra men de TS daar op aanspreekt wordt het helemaal weggewimpeld. En hoe.

IEDER paard kan op wei staan. Ergens heeft dit paard gefrustreerd gedrag aangeleerd. Aan de TS om dit weer af te leren.

Kennelijk weet ze al waar de schoen wringt gezien deze reactie:

Dilan93 schreef:
Ja tuurlijk zou ik zo'n paddock paradise het liefst willen voor mijn paard. Maar helaas zit er niet eentje bij mijn woonplaats in de buurt. En ik wil wel elke dag op mn gemak naar mn paard kunnen, dus een stal die enigszins in de buurt ligt is wel zo handig.

En als ik ooit de loterij win, ja dan koop ik een huisje waarbij ik paarden kan houden en dan zorg ik idd voor een paddock met schuilstal en uitloop naar de wei. Maar zolang ik het nog moet doen met mijn baantje als verkoopmedewerkster, zal dat een droom blijven.

En laat het paard nou niet gevraagd hebben om bij een 'verkoopmedewerkster ' te zijn gestrand die de kennelijk voor het paard ideale omstandigheden zich niet kan veroorloven. Geen schande, maar verkoop dat dier dan naar iemand die zich dat wel kan veroorloven. Nee, ze wil liever op "haar gemak naar dr paard kunnen" Wat verder weg maar wel een ideale omstandigheid voor het paard is kennelijk lastig. En wie is er de dupe?

Hoeveel kan het je dan schelen?

Een paard kost genoeg geld. Ik ga ook niet het halve land door om mijn paard te kunnen zien. Het is mooi he. Natuurlijk is gemakkelijk naar het paard komen een vereiste.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:54

Begrijp ik goed dat jij dus ( ook ) vind dat je snel en makkelijk naar je paard moet kunnen komen ook als daardoor de omstandigheden waarin het dier gehouden wordt niet kan voldoen aan zijn behoeften?

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:55

Kinke schreef:
farahdiba46 schreef:
Niet alles gelezen maar Tja, mijn merrie staat ook liefst binnen, zo ook haar dochter. Ze hebben een ruime stal met daaraan ruime paddock en staan echt altijd binnen. Deur staat de hele dag open. Als ik wil mesten moet ik ze echt naar buiten duwen of lokken met bak mueslie die ik aan het hek hang. Tot zover de robuuste tinker :')

ff nieuwsgierig…ze hebben ook hooi in de paddock?
jazeker, op 5 plekken hooi 2 in stal, 3 buiten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:59

ariatje schreef:
Begrijp ik goed dat jij dus ( ook ) vind dat je snel en makkelijk naar je paard moet kunnen komen ook als daardoor de omstandigheden waarin het dier gehouden wordt niet kan voldoen aan zijn behoeften?

Dat ligt eraan. Het paard van TS kan naar buiten, heeft dus de hele dag beschikking over frisse lucht, ruwvoer, beweging, kan op de weide, maar wil dit (nog) niet. Waarom moet ze verhuizen? Omdat het paard niet 24/7 buiten kan staan?

Ik zou mijn paard zonder twijfel stallen waar TS haar paard staat. Ik ken TS en haar paard, zij heeft absoluut het beste met haar paard voor en doet wat ze kan met de mogelijkheden die ze heeft. Dat juich ik toe.

grijzemuis

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:22

Paard van een kennis van mij staat ook veel liever binnen. Geen idee waarom, hij gaat gewoon naar binnen ook al staan de andere 6 buiten. Hij gaat zo nu en dan even een kijkje nemen of ze er nog zijn, en dan scharrelt meneer weer naar binnen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:23

farahdiba46 schreef:

die sporen dan gewoon niet :D

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:29

Kinke schreef:
farahdiba46 schreef:

die sporen dan gewoon niet :D
mwah, zoiets denk, ik snap er ook niets van :o?

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:34

Ik twijfel niet aan de plek waar het paard staat. Mag aannemen dat het in orde is. Alleen kennelijk niet voor DIT paard in iedergeval niet op DIT moment. Het paard heeft een gedragstoornis. Dat moet verholpen worden. Door gedragstherapie lees africhting / hernieuwde conditionering. Daar moet je tijd in steken. Dat heeft ze niet ( voldoende ). Dan kun je het paard ergens zetten waar ze wel de tijd hebben of de omstandigheden beter aansluiten bij de behoeften van het paard ( op dit moment ) dat kost geld. En dat heeft ze niet. Daar komt bij dat ze het geen optie vindt het paard verder weg te stallen omdat het HAAR te veel tijd kost. En dus is het paard de dupe.

Conclusie OP DIT MOMENT is DIT paard geen juiste keuze voor haar. Of liever gezegd op dit moment is zij niet de juiste eigenaar voor dit paard. Het paard heeft behoeften die zij het paard niet kan en wil geven ( teveel moeite reistijd - dagdelen splitsen voor herconditionering ).

Daar heb ik grote moeite mee. Dat iemand het niet kan betalen is één ding. Verkoop het paard. Maar dat iemand niet bereid is meer reistijd te nemen om het paard onder de juiste omstandigheden te kunnen houden vind ik egoistisch en niet eerlijk naar het paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:43

Als het paard gelukkig oogt en geen gebreken vertoont zoals het nu gehouden wordt, dan is dat prima. Aan omwennen naar het buitenstaan kan prima gewerkt worden wanneer TS daar meer ruimte voor heeft. We weten allemaal dat dit tijd kost en als het paard voor nu gelukkiger is met stal en uitloop, so be it.

De stal biedt de mogelijkheid tot meer weidegang, TS kan daar gebruik van maken als ze wil (of in dit geval, haar paard dat wil),dus waarom moet ze in godsnaam verhuizen? Omdat jij iets vindt? Vanachter je pc-scherm met summiere info? Je veroordeelt erg makkelijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 22:46

Ariatje, pardon, waar haal jij het idee vandaan dat ik geen geld heb om mijn paard te onderhouden?! Dat ik geen geld heb om een huis met ruimte voor paarden te kopen, wil toch niet zeggen dat ik geen geld heb voor een paard in pension? Dan kan 90% van de mensen hier hun paard wel verkopen.

Ik kan mijn paard prima onderhouden, maar een paard aan huis is iets heel anders. Zit nog iets tussen 'niet kunnen betalen van pension' en 'paarden aan huis houden'

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:53

_San87_ schreef:
Als het paard gelukkig oogt en geen gebreken vertoont zoals het nu gehouden wordt, dan is dat prima. Aan omwennen naar het buitenstaan kan prima gewerkt worden wanneer TS daar meer ruimte voor heeft. We weten allemaal dat dit tijd kost en als het paard voor nu gelukkiger is met stal en uitloop, so be it.

De stal biedt de mogelijkheid tot meer weidegang, TS kan daar gebruik van maken als ze wil (of in dit geval, haar paard dat wil),dus waarom moet ze in godsnaam verhuizen? Omdat jij iets vindt? Vanachter je pc-scherm met summiere info? Je veroordeelt erg makkelijk.

Ik constateer. Lees je antwoord nog eens door! Het komt allemaal neer op wanneer het háár uitkomt of wil ? Daar wringt em de schoen. Van mij mag ze blijven staan waar ze staat, mits er verantwoording wordt genomen en tijd wordt geinvesteerd. Dat gebeurd dus niet. En dat vindt iedereen maar heel normaal? Ik dus niet. Princesjes gedrag en geen verantwoording nemen.

Ja wachten op het winnen van de loterij... Handen uit de mouwen en starten met heropvoeden. Of verplaatsen. Het een kost geld en het andere tijd. Maak een keuze !

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:55

Dilan93 schreef:
Ariatje, pardon, waar haal jij het idee vandaan dat ik geen geld heb om mijn paard te onderhouden?! Dat ik geen geld heb om een huis met ruimte voor paarden te kopen, wil toch niet zeggen dat ik geen geld heb voor een paard in pension? Dan kan 90% van de mensen hier hun paard wel verkopen.

Ik kan mijn paard prima onderhouden, maar een paard aan huis is iets heel anders. Zit nog iets tussen 'niet kunnen betalen van pension' en 'paarden aan huis houden'

Lezen TS, goed lezen wat er wordt geschreven en niet aanvullen met eigen gedachten die ik niet heb opgeschreven.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 23:02

Ik ga niet eens meer op jou reacties in. Je hebt maar 1 visie en 1 manier van kijken naar een paard. En ik ga mn tijd niet langer meer verspillen door mijn situatie aan jou uit te leggen. Jij weet niet half wat ik voor mn paard over heb en wat ik al heb gedaan. Dus als jij me af wil schilderen als een ongeïnteresseerde paardenmishandelaar, prima. Er zijn gelukkig genoeg mensen die mij en mijn paard kennen en wel inzien dat ik alles voor hem doe

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:18

Wederom vul JIJ woorden in die ik niet in mijn mond of pen heb genomen.

Ja ik kijk wellicht anders tegen het probleem aan dan jij. Hoon het weg, of probeer er je voordeel mee te halen. Je bent nl niet de enige met een paard met dit probleem. Er zijn er meerdere, je probleem is niet zo uniek. En mede daardoor zijn er ook oplossingen voor gevonden. Moet je ze wel willen horen en smoesjes aan de kant zetten. Dat heet bewustwoording.

Ik wens je veel wijsheid, geduld en inzicht toe. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:35

Ik heb er laatst ook zo een gekocht. Liep maandenlang in de wei helemaal chagrijnig te zijn, onhandelbaar een compleet negatief veranderd in zijn gedrag sinds hij in de wei stond in kuddeverband met onbeperkt hooi en twee keer per week gras stripbegrazing erbij.
Nu staat hij een paar maanden op stal, helemaal in dressuurmiep setting en meneer is van de ene op de andere dag gelukkig, makkelijk, werkwillig en zichtbaar happy. Ineens weer zichzelf.
Hij was dat zijn leven lang gewend en voelt zich daarbij blijkbaar veilig en comfortabel. Ik laat het maar zo..
Maar eigenlijk vind ik het ontzettend zielig, dat paard kan geen paard meer zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:45

Pff..dat zou ik ook vinden Repelsteel. Maar zoals hier ook al gezegd, ze zijn natuurlijk best goed te conditioneren, dus misschien is het ook te veranderen?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:54

Wat Ariatje denk ik bedoelt is dat wanneer je puur naar het paard zou kijken, je op een andere stal waarschijnlijk een betere situatie zou kunnen creëren. Daarbij wordt gezegd dat wanneer enkel naar de behoeftes van het paard men dus naar locaties zou kijken die voor de eigenaar minder ideaal zijn.
Daarmee wakker je de discussie aan waar je de focus op legt, de behoeftes van het paard of die van de ruiter.

TS heeft voor haar en haar paard op deze stal een (naar mijn mening) een goede middenweg gevonden. En daarmee een situatie gecreëerd die voor haar en haar paard op dit moment zo ideaal mogelijk zijn. Natuurlijk probeer je het beste voor je paard te doen, maar het moet voor allebei leuk blijven.

Paarden zijn absoluut gewoontedieren. Hier gaan de paarden 's nachts op stal en krijgen dan voer en dat weten ze dondersgoed. Maar ze weten ook niet hoe snel ze 's ochtends bij de weide moeten komen. (Bij wijze van ;) ). Sommige paarden kunnen beter tegen een verandering dan anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:56

Kinke schreef:
Pff..dat zou ik ook vinden [naam]. Maar zoals hier ook al gezegd, ze zijn natuurlijk best goed te conditioneren, dus misschien is het ook te veranderen?

Ik denk niet dat ik hem er een plezier mee doe om hem te dwingen iets leuk te gaan vinden wat hij nu al maandenlang vreselijk vond.
Hij is een dressuurrobot ( in mijn ogen dan), ik had ook nooit gedacht dat paarden zo gehersenspoeld konden worden maar hij vindt het geweldig zo. Hij heeft ook geen stalgebreken, hij staat er heel rustig en tevreden bij, heeft nu rust in zijn hoofd lijkt wel. In de wei was hij een compleet ander paard, hij liep zichzelf in de weg, treiterde de anderen, at slecht, stond wezenloos voor zich uit te staren ( en dan niet zoals de rest doet gewoon op rust maar echt apathisch). Ik heb normaal een geweldige kudde die alle vreemden met liefde opnemen en altijd rust en respect maar dit paard paste niet in het plaatje, ook niet apart op een ander stuk of met een ander paard samen.
Ik dacht dat hij het fijn zou vinden, ijzersloos en in zijn eigen wintervacht... Echt niet.
Nu staat hij geschoren met deken op lekker te scharrelen in zijn box, is blij als ik kom, vindt het best als ik weer ga, pensionhouder vindt hem geweldig in zijn gedrag op stal, echt een makkelijke lieverd. Mij kost het maandelijks een smak geld dus ik had hem liever thuis in de wei gehad maar dit is blijkbaar echt zijn ding dus tja... sneu maar ja.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:59

ach, wat ontzettend jammer zo. Ik kan echt niet snappen dat mensen op die manier paarden houden. Als zelfs de paarden van Carl Hester gewoon met elkaar in de wei gaan, wat zitten sommigen (ook op Bokt) dan te zeiken over hun dressuurknollen die niet 'kapot' mogen gaan.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:04

Mijn paard staat ook snel in stal, maar dat is wanneer we wat voor de ruif gooien. Toch besloten om haar snachts op stal te zetten omdat ze vannacht twee gigantische gaten in de bak heeft gegraven om bij de voederbakken van de shetlanders te komen.. Daarnaast pikt ze vaak voederbak in en eet ze veel te veel.. handig 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:08

Dat met mijn paard druist ook echt tegen alles in bij mij, ik ben normaal anti-ijzers en anti-stal, anti-deken en anti-scheren en zelfs anti-sportbrokken maar dit paard wil dus alles waar ik zwaar op tegen ben. Heel naar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:19

Ik heb ook zo'n paard gehad repelsteel.
Maar die was echt zo geboren.
Zowel de fokker als de eerste eigenaar hebben geprobeert er een 'normaal' paard van te maken. Mij is het ook niet gelukt op verschillende stallen.
Kwijnde echt weg bij te veel buiten staan, liet zichzelf verhongeren en sliep niet.
Ze wilde echt een bepaalde tijd per dag in de box en verzette zich ook om eruit te gaan als ze een aantal dagen langer buiten had gestaan.
Ik wil liever nooit meer zo'n paard ondanks dat het dier zelf gewoon tevreden was.

Dat sommige paarden graag beschut staan is weer een ander verhaal. Die kunnen dan wel gezellig samen buiten staan zolang er maar een schuilstal is.
Mijn net overleden paard was nooit nat, als er maar 1 druppel viel spurtte die gelijk naar de stal (waar geen eten was) en bleef daar staan tot het weer droog was.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:22

Kinke schreef:
ach, wat ontzettend jammer zo. Ik kan echt niet snappen dat mensen op die manier paarden houden. Als zelfs de paarden van Carl Hester gewoon met elkaar in de wei gaan, wat zitten sommigen (ook op Bokt) dan te zeiken over hun dressuurknollen die niet 'kapot' mogen gaan.

Een paard is een paard. Behandel het als een paard, voer het als een paard, houdt het als een paard.

Laat je eigen frustraties, issues en doom-scenario's thuis. Val er je man mee lastig of je therapeut. Projecteer ze niet op je paard. Als jij bang bent dat je paard eens uitglijdt in de wei, rechtvaardigt niet hem de rest van zijn leven op stal te houden. Als jij bang bent dat hij door een ander paard kreupel wordt getrapt, rechtvaardigt niet hem dus maar heel zijn leven in eenzaamheid te houden.

En in de verreweg de meeste gevallen wordt het probleem niet door het paard maar door de mens veroorzaakt. Moet de mens het ook maar oplossen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:23

Ga toch maar eens even reageren op al die reacties die vinden dat paarden die niet lang in de wei willen een gedragsstoornis hebben die moet worden opgelost!

Ik heb inmiddels zelf ervaring met meerdere paarden, op verschillende stallen, die zelf om verschillende redenen ook niet lang in de wei willen staan.
En die paarden zijn verder super relaxed en gelukkig.
Mijn ene paard is behoorlijk allergisch voor pollen. Dus in de zomer begint hij in de loop van de ochtend te headshaken, kan niet meer grazen en wil de wei uit.
Mijn oude (inmiddels overleden) merrie was heel gelukkig in de wei met mijn 2 andere paarden, samen lopen grazen, kriebelen, verder helemaal gelukkig en braaf, maar na een uurtje of twee ging ze bij het hek staan om de wei uit te mogen. Slechte ervaringen in het verleden gehad in een groepswei.

Om maar aan te geven, dat je gewoon naar je paard en diens behoeften moet kijken. En dat is gewoon niet voor alle paarden dus 24/7 in de wei. Waarom moet dat toch perse? Waarom ben je niet goed voor je paard als je voor een andere vorm van huisvesting (inclusief behoorlijk wat tijd op stal) kiest?

Paarden die aangeven niet graag de hele dag in de wei te willen lopen hebben dus op dat moment die behoefte niet. Als jij dat compenseert door ze meermaals per dag van stal te halen, bijv door een paar uur weidegang, later nog eens in een paddock en nog daarnaast wat met ze doen, dan kan dat ook goed werken. Je moet dingen uitproberen.
Ik kan uit ervaring zeggen dat dat ook heel gelukkige, brave en tevreden paardjes oplevert!

Je kunt en moet niet je paard willen veranderen, maar de leefsituatie aanpassen aan de behoeften van je paard. :j