Vaatwas tabeltje geprobeerd vorige vrijdag, het was nog steeds geel maar al een stuk minder en het bruine was ook weg, maar het gele bleef toch wel. Ik twijfel nu met wat te proberen. Om nou elke dag van de week zijn staart te wassen vind ik nogal stom, maar de wedstrijd is al volgende week zondag ...
Heb je al gewoon waterstofperoxide geprobeerd? Je kunt van die flesjes van 3% kopen. Dat maakt het net een paar tinten lichter. Wel even verdunnen met water.
xtamarak
Geplaatst: 23-12-15 22:35
Mijn haflinger maakt zn staart ook altijd lekker vies! Ik was hem altijd met zilvershampoo maar zeker niet met erg chemische middelen, volgens mij word het haar daar heel stug van en gaan de haren open staan waardoor de viezigheid er meer in trekt
Ik denk dat ik zilvershampoo ga proberen, als dat niet werkt dat weet ik het ook niet meer. Vraag morgen even aan mijn moeder om het mee te nemen. Anders maar wc eend erin en dan verdund
Zilvershampoo werkt hier zeer goed. Goed inwrijven en tijdje laten intrekken, dan goed uitspoelen en evt paar keer herhalen. Is hier genoeg voor een mooie witte staart.
Geleerd van een Haflingerhengstenhouder goed inmasseren met garagezeep (mag van de Aldi zijn) kwartiertje inweken en daarna uitspoelen en dan met een gewone shampoo wassen, zonodig nog een keer met garagezeep als het na de eerste keer uitspoelen niet schoon is. Als laatste cremespeoling erin. Gegarandeerd mooie witte staart!
Wij gebruiken echt heet water met gewone waspoeder (ariel of biotex) zo'n 10 min rustig in de emmer laten hangen en af en toe met je handen erdoor roeren. Super wit erna. Wij doen dit voor elk concours en de onze is super wit. Let wel op als je de staart er daarna uithaalt even uitspoelen en rustig laten drogen. Nat haar lijkt altijd viezer. S6
Ik gebruik altijd de zilvershampoo van kruidvat eigen merk. Je zal misschien een paar keer moeten insoppen en goed schrobben, maar daarna heb je weer een zonnebril nodig om ernaar te kijken :p
Nog een keer met een vaatwastablet en er gelijk achteraan zilvershampoo
xpattystagor
Geplaatst: 24-12-15 01:30
benangelique schreef:
_Nelleke_ schreef:
OMG zo'n haflinger wil ik ook! Eentje die zelf z'n staart was met Biotex!
Sssssttt
Femek2902
Geplaatst: 24-12-15 01:50
Ik heb een cremello en was hem altijd met de goedkoopste afwasmiddel van de ah. De laatste tijd heb ik hem helemaal niet gewassen, en afgelopen zondag hebben we fotos van hem gemaakt, dus toen moest hij natuurlijk wel helemaal wit zijn en heb ik zn staart twee keer gewassen met afwasmiddel.
Ik begin altijd gewoon met natspuiten, dan sop ik zn staart in (echt overdreven veel afwasmiddel gebruiken), dan doe ik de rest van zn lijf(kost me denk ik een kwartier), dan spoel ik de staart uit en sop ik hem weer met belachelijk veel afwasmiddel in. Dan spuit ik de rest van zn lijf af en schrob de hardnekkige plekken nog een keer, om als laatste de staart weer uit te spoelen.
Voordat ik begon was de staart (en de rest van de pony) echt zwart. (Zn manen en staart blijven altijd wel iets donkerder dan zn lijf, maar volgens mij is dat meer zijn kleur dan dat het viezigheid is.)
Dit is het resultaat:
De gele plekjes op zn benen en nek zijn van snachts, want meneer kan zich niet eens 1 dag schoonhouden.
detos240
Geplaatst: 24-12-15 08:35
Ik gebruikte altijd Orvus voor mijn witte shetlandmerrie! Dit wordt ook voor koeien gebruikt die naar de keuring gaan!
janouk
Blogger
Geplaatst: 24-12-15 08:59
Het maakt wel veel uit of het een merrie is of een hengst/ruin.
Vorig jaar op fohlenhof Ebbs, meer dan 100 haflingers staan, hoe zij de staarten zo schoon houden. Omdat Janouk echt altijd vies/geel/bruin/groene natuurlijke kleuringen in haar staart aanbrengt. Hun antwoord: we wassen gewoon met natuurzeep en op alle 100 paarden zijn schoon en wit. Nee hoor, dat probleem kenden ze niet bij de haflingers. en natuurlijk die gele mafkees uitzondering staat bij mij op stal.
Ik heb het opgegeven: ik laat onze Leco onder de haflingers, Janouk, lekker haar staart kleuren en vlak voor een wedstrijd gooi ik van alles in de staart om het enigszins schoon te krijgen. Vorig jaar had ik de staart 6 keer gewassen gedurende de week. Schoner ging echt niet. Stond op mijn protocol, volgende keer wel de staart wassen. haha natuurlijk.
Meneer Anton is ook een tark, maar hij is een ruin, twee keer wassen en de staart is wit.
Laatst bijgewerkt door janouk op 24-12-15 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Dat ken ik idd Janouk. Heb je vier volledige dagen staan schrobben met alle mogelijke middeltjes, 'volgende keer staart wassen ' Grrr dan denk ik: Volgende keer zet ik die pony bij jou en mag jij het proberen
_Nelleke_
Geplaatst: 26-12-15 18:17
YvonneV schreef:
Nog een keer met een vaatwastablet en er gelijk achteraan zilvershampoo
Dit dus. Je moet na die vaatwastablet wel goed nawassen met zilvershampoo!!
Daniquebyoux
Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-15 14:57
Sorry voor het langere tijd niks meer laten horen!! Maar vandaag weer gewassen. Nou 20 x cowboy magic bijna wel. Weken in warm water met ene mengsel wat zo erg stonk joh. Alles reiniger, bakingsoda, switsal. Maar, wat k ook deed, de staart kwam er vies geel uit. Dus met een stalgenoot besloten de staart maar uit te dunnen want te zwaar zal die wel zijn. Ik met een kinderschaar over zn staart heen. Pak een pluk en ga van boven naar beneden en dan los van de pluk en opnieuw. Er kwam vies soort pluis spul vanaf. Maar de pluk haar werd er witter van en niet zo zeer dunner. Dus dat met alle gele plukken gedaan. Het is geen wereld wonder spierwit maar het werd vertoonbaar! Zijn stinkdier strepen er doorheen zijn weg en het oogt nog wat geler maar al veel beter. Of ik de staart nou heb beschadigd weet ik niet maar heb erna nog conditioner er door heen gesmeten en hem ingevlochten. Het haar voelde en zag er niet beschadigd uit, alleen maar beter zelfs dus we gaan het zien. Overigens de staart wel dunner gemaakt zodat hij wat gemakkelijker kan poepen
Toen ie nog klein beetje nat was en in de vlecht :
De foto vertekend wel iets, hij lijkt er iets geler zelfs nog .. Maar in vergelijking met andere fotos al weer een stuk beter!