vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:39

@NatalieLot
Die 70 euro was het "salaris" voor TS voor het mesten/voeren/binnen- buiten zetten, dekens wisselen en weide onderhoud.

TS hoeft dat niet meer te doen.
Daarnaast wil TS niemand anders, dus waarom betalen voor een stal die je niet gebruikt en die toch beschikbaar blijft.
Je kan sowieso niet die 70 vragen, want dat was vooral voor het werk wat TS eraan had.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:42

Brainless schreef:
@NatalieLot
Die 70 euro was het "salaris" voor TS voor het mesten/voeren/binnen- buiten zetten, dekens wisselen en weide onderhoud.

TS hoeft dat niet meer te doen.
Daarnaast wil TS niemand anders, dus waarom betalen voor een stal die je niet gebruikt en die toch beschikbaar blijft.
Je kan sowieso niet die 70 vragen, want dat was vooral voor het werk wat TS eraan had.

Ze kan het wel vragen (of wat minder), maar dan moet ze de box wel vrij houden tot maart volgend jaar.
Wil ze inderdaad geen ander op het erf is dat eigen keus en kan ze naar mijn mening geen geld vragen aan de vriendin.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:50

Ben eigenlijk wel inmiddels benieuwd of TS tot een oplossing gekomen is met die vriendin en de stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:25

Ik zou altijd, maar misschien juist als je met mensen bevriend bent een stalcontract afsluiten waar je al het gesteggel over het hoe en wat van de stalling in voor- en tegenspoed mee afdekt.

Nu is de situatie dat ze wil overwinteren in een andere stal, dat in feite ook netjes bij jou aangeeft (oke, per sms) en jij antwoordt dat dat haar beslissing is - zonder stil te staan bij de financiele consequenties die dat voor jou zal hebben. Iets waar je ook rijkelijk laat pas bij stilstaat. Als het geen vriendin was geweest maar gewoon iemand die van jou een dienst aflevert en die persoon vraagt ineens om een wijziging van een dienst, dan zul je eerder geneigd zijn om te reageren met 'in principe goed, maar ik moet dan nog even kijken in het contract naar hoe we dat financieel kunnen afhandelen'. Dat heb je niet gezegd omdat het een vriendin is. Daarom is het beter om juist in geval van vriendschap een contract op te stellen. Dan wordt het financiele plaatje nooit persoonlijk, maar blijft het gewoon zakelijk en buiten de vriendschap.

Nu is het probleem namelijk dat zij weg is en jij geen rekening had gehouden met de consequenties, maar wat als jij de weilanden wilt laten draineren en je met extra kosten zit waar zij niet omgevraagd heeft? Wat als zij als gunst de bakomheining opnieuw schildert maar achteraf wel de verf bij jullie komt declareren? Of als haar paard ziek wordt en jij aanbiedt om het wel een keer per dag een medische handeling te verrichten, maar dit een chronisch iets wordt? Durf je daar dan wel een kostenplaatje aan te hangen?

In dit geval ben je in mijn ogen te laat om alsnog via je vriendin/pensionklant je eigen financiele plaatje op orde te krijgen, maar daar valt op zich altijd wel weer een mouw aan te passen waardoor jouw nieuwe inzichten minder abrupt/onvriendschappelijk/inhalig overkomen. Bijvoorbeeld door te zeggen:

"Nu jij ergens anders overwintert zijn wij ook eens gaan nadenken over de toekomst en dus ook over toekomstige huurders - bijvoorbeeld om het gat op te vullen nu jij weg bent. Daarom willen we toch met iets van een contractje gaan werken zodat we op papier hebben staan wat de kosten zijn en wat je ervoor krijgt, en dat ook voor iedereen gelijk is. Zou jij er ook eens naar willen kijken?'
Contract erbij in de bijlage met daarin ook het geld voor reserveren van een stal en ja, natuurlijk zal ze zich genaaid voelen omdat ze ineens ziet dat reserveren van de stal ineens ook geld gaat kosten, maar dat is de keuze die je maakt.

Wat je ook kunt doen (en wat in mijn ogen eerlijker is), is haar een mailtje sturen met de boodschap dat jullie het volgende keer wel anders moeten doen als ze weer een paar maanden vertrekt, omdat het gereserveerd houden van de stal jullie meer geld kost dan jullie van tevoren hadden ingeschat. Dan kun je alsnog je contract bijvoegen om te laten zien dat het je ernst is (maar ook voor hoeveel euro je haar deze winter matst) en hoe het vanaf nu zal gaan. Dan ben je én een goede vriendin, én een goede stalhouder en hou je vriendschap (door je eigen stommiteit voor eigen rekening te houden) en werk gescheiden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 09:08

TS, heb je al met je vriendin gesproken? Zijn jullie er een beetje uitgekomen?

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 20:20

Haai allemaal,

wow, toch allemaal wel verschillende meningen en opgelopen, heftige reacties hier.

Dat was zeker mijn bedoeling niet.
Ik had het gewoon nog nooit meegemaakt en daarom wat suggesties, reacties gevraagd...

In alle geval, heel erg bedankt om jullie mening te schrijven!!! :)

Ze komt zaterdag even langs want ze had een drukke week en onze agenda's hadden maar enkele gaatjes vrij.

Hoe ik er nu over denk:

Liefst volgende keer geen sms meer en ik ga het voor deze winter zo houden en zal haar op haar woord moeten geloven dat ze maart terug komt...
Zo niet, tja, les geleerd en het zij zo. Ik heb me voorgenomen er dan ook niet over wakker te liggen.
Er zijn ergere dingen in de wereld en ik wil geen vriendin verliezen!

Mocht het geval zijn dat ze toch terug komt, wil ik het er wel over hebben dat ik dit niet elke winter zo ga laten, maar dan ofwel iets van 30 euro vraag voor de stal (vrij) te houden of al dan niet iemand anders de kans te geven hier even bij te komen staan.
Ach, dat zien we dan wel weer.

xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:23

Klinkt als een goed plan.
Het voordeel van alle aanvallende posts op Bokt is trouwens wel dat je perfect voorbereid bent op elke negatieve reactie die er eventueel zou kunnen komen. ;)

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 20:28

Oei, ik voelde me niet aangevallen hoor, maar ik verwachtte niet zo veel reacties.... :o

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:10

Ik zou ook ff aan dr vragen dat als ze nou besluit om toch niet terug te komen, of ze je dat dan tijdig laat weten en niet pas in Maart!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:13

Maar als je zelf geen ander in de stal wilt, waarom moet zij daarvoor da betalen?

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-15 18:11

@ Chanel1985 : Ik wil niemand anders voor dit 'eventjes'. Ik bedoel tot m'n vriendin terug komt.
Als ze nimmer terug komt, wil ik wel iemand anders, begrijp je? ;-)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:23

En....heb je het nog kunnen uitspreken over hoe het verder gaat?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:43

vickyP schreef:
@ Chanel1985 : Ik wil niemand anders voor dit 'eventjes'. Ik bedoel tot m'n vriendin terug komt.

Ja, dat begrijp ik, juist daarom.
Als ze terugkomt en jij wilt in de tussentijd geen ander paar in de stal, waarom zou zij daarvoor dan moeten betalen omdat jij geen ander paard voor die paarden in de stal wilt voor die maanden?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:02

Ik had er ook 1 op stal die haar paard in training wilde doen. Ik heb haar toen de boxhuur door laten betalen, als garantie dat ik er geen ander paard in zou laten. Zo kostte het mij niks en zij was ervan verzekerd weer terug te kunnen.
Uiteindelijk is ze niet meer terug gekomen (en heb ik alsnog 2 maanden huur gemist en hooi ingekocht wat ook op haar paard (en geld) berekend was, maar dat ter zijde), ik heb in ieder geval nog iets gehad. Ook al is het je vriendin, dit gaat niet om vriendschap, maar om afspraken die je hebt gemaakt ten aanzien van de paarden en stalling daarvan. Ik zou dus alsnog een goed gesprek met haar aangaan, waarin je verteld waar je mee zit en hoe jij er in staat. Als je vriendinnen bent, moet dat kunnen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:02

Omdat ze anders een blijvende pensiongast zoekt en haar vriendin het plekje kwijt is?
JUIST als je geen tijdelijke gasten wilt, vraag je reserveringsgeld.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:29

ik volg dit even! ben heel benieuwd naar de mening van jou vriendin. vind trouwens dat je dit goed aangepakt hebt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:15

chanel1985 schreef:
vickyP schreef:

Ja, dat begrijp ik, juist daarom.
Als ze terugkomt en jij wilt in de tussentijd geen ander paar in de stal, waarom zou zij daarvoor dan moeten betalen omdat jij geen ander paard voor die paarden in de stal wilt voor die maanden?

Hoeveel mensen willen ergens tijdelijk staan? Voor TS een adv geplaatst heeft en serieuze reactie op krijgt is ze ook alweer een periode verder. Juist als een paard weggaat maar terug wilt komen is kale stalhuur betalen vrij normaal

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:29

Als zij verwacht dat haar stal er voor haar is als ze in het voorjaar terug kot dan lijkt me een reserveringsbedrag eigenlijk wel normaal. Eventueel te verrekenen in de zomermaanden dat ze er wel staat door het bedrag dan te verhogen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:58

Goede oplossing ts! Voor nu inderdaad maar zo laten, en voor de toekomst afspraken maken. Het is gewoon heel lastig om met vrienden zakelijk iets af te spreken en zakelijk en privé gescheiden te houden. Ik ben er zelf een tijd geleden zo bij ingeschoten dat ik het helemaal niet meer doe, maar dat was ook een beetje mijn eigen schuld omdat we alleen mondelinge afspraken gemaakt hadden. Tip is dus wel om wat op papier te zetten, zodat je echt ergens naar terug kunt verwijzen.