Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel komt jou paard buiten?

24/7 zowel winter als in de zomer met schuilstal met soortgenoten
70 (32%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
35 (16%)
24/7 in de zomer, winter meer dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
Geen stemmen
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten met soortgenoten en s nachts op stal
9 (4%)
24/7 in de zomer, winter minder dan 6 uur per dag buiten zonder soortgenoten en s nachts op stal
1 (0%)
24/7 in de zomer, in de winter alleen op stal
1 (0%)
24/7 buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
24/7 buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
1 (0%)
2 tot 4 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer minimaal 6 uur buiten
20 (9%)
2 tot 4 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
3 (1%)
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
2 tot 4 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten in de winter met soortgenoten, in de zomer de hele dag 'snachts op stal
23 (10%)
6 tot 8 uur per dag buiten winter en zomer met soortgenoten
19 (8%)
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten
Geen stemmen
6 tot 8 uur per dag buiten zonder soortgenoten maar ze kunnen elkaar wel zien
4 (1%)
Meer dan 8 uur per dag buiten met soortgenoten 'snachts op stal
15 (6%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen op de weide alleen
1 (0%)
Paard komt in de winter minder dan 2 uur buiten, in de zomer volle dagen weide met soortgenoten
13 (5%)
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren op de weide alleen
Geen stemmen
Paard komt in de winter helemaal niet buiten, in de zomer enkele uren weide met soortgenoten
1 (0%)
Paard komt niet buiten
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 218

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:08

Hier zie je ook vrijwel geen weides waar paarden nog opstaan hoor. Ik denk ook dat iedereen erg zuinig is met het weinige land wat er al is.

En als je al land ziet met paarden erop dan is het 1 grote blubberbende... nou sorry noem me maar verwend maar daar komt mijn paard niet op. Hij heeft nu eindelijk geen rotstraal meer sinds ze van het land afzijn.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:09

Bij mij staan ze ook 24/7 buiten in de winter maar ook thuis. Met een klein aantal paarden is het toch makkelijker te realiseren.

Hoewel ik er zelf super veel werk aan heb, dat wel :o

bente_sat

Mijn shet staat op een verhard stuk van 10 bij 10 ongeveer, daar achter zit nog een stuk van 10 bij 12 wat nu verandert is in een modderpoel en aan het verharde stuk zit een container waar hij en zijn 2 vriendjes altijd in kunnen. Ze krijgen 3 keer per dag flink wat hooi.
Ik vind het een ideaal plekje, hij kan rollen in de modder wanneer hij wil, kan altijd droog staan en hoeft niet in de modder te staan tenzij hij dit zelf wil.

Daihyo

24/7 buiten hoeft toch niet 24/7 in een modderige, stukgetrapte blubberzooi te zijn?
Ik ken een stal hier die speciaal voor de winter grote gedraineerde paddocks (volgens mij 80x30) heeft waar bakken met hooi staan en ze zo in een groep buiten kunnen staan.
Er is nog zoveel tussen blubberzooi en stal....
Je moet alleen goed zoeken, want het is er helaas veel te weinig.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:10

met een klein aantal paarden is het zeker makkelijker :) zeker als je een bepaalde ruimte te verdelen hebt.

of je nou 4 paarden in 4 paddocks moet stoppen of 16 paarden in 4 paddocks

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:14

Het ligt aan mijn dienst.
Heb ik vroege gaan er 2 om 5:45 naar buiten. Die staan buiten tot het donker wordt. En die staan dan op een hectare droge wei met schuilstal waar hooi in ligt.
Heb ik nacht gaan ze tussen half 8 en 8 naar buiten.
Heb ik late gaan ze ook om 8 naar buiten en naar binnen om 22.30. Of als mijn vriend vroege heeft net voor het donker.

En dan heb ik nog 2 jonge paarden. Die staan 24/7 buiten. Ook op een droge wei en schuilstal met hooi.

Welshponyfan

Zomer staan mijn 2 paarden 24/7 in een weiland, met een schuilstal. in de winter staan ze van smorgens half 9 tot 's avonds half zeven/7uur in het weiland. En dan 's nachts op stal.

sanne1992

Rood omlijnde is de wei. De 3 bruine vakjes zijn de aardappelbakken waar hooi in gevoerd wordt. De groene balk is de water bak met automatische vlotter.
Afbeelding

Even op inhaken van de 2 die vroegen waar de paarden staan die ook in de winter 24/7 buiten staan in een groep.
Ik sta in provincie Groningen, helemaal in het noorden.
Ken hier in ieder geval nog 1 stal die de paarden in de winter in ieder geval overdag buiten hebben, maar voor de rest is het hier volgens mij ook niet zoveel.
Hier hebben we dan natuurlijk ook kleigrond, wat gewoon heel snel een blups is. Gelukkig bij ons is dat alleen bij de poort van de wei, en waterbak.

De paarden worden bij extreme vorst wel 's nachts naar binnen gezet. dit ivm dat er dan geen water in de wei is.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 23-11-15 12:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:16

24/7 op 10ha met minstens 4 max 10 paarden.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:22

Hier paard 24 uur buiten op pensionstal.

Winter in de paddock 24 uur met schuilstallen. Zomer 24 uur weidegang.

1 van de weinige stallen hier in de buurt waar dit mogelijk is.

24 uur weide in de winter zou ik zelf niet vrolijk van worden met die blubber benden in de Betuwe.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:22

Mijn 2 paarden staan 24/7 buiten. Overdag in de weide en Snachts op een paddock. Ze hebben steeds een uitloopstal ter beschikking, die ik ook kan toe doen bij slecht weer. Dus bij slecht weer staan ze Snachts op stal en overdag ik de paddock. Wanneer ze op de paddock staan dan krijgen ze hooi of voordroog. Heb de indruk dat ze niet veel in de stal staan, enkel bij warme temperaturen en regenweer.

lalala_20

Re: Hoeveel uur per dag komt jóuw paard buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:27

Mijn 2 paarden staan 's zomers en 's winters als het goed weer is 24/7 buiten in de wei met een schuilstal. In de schuilstal krijgen ze ook hun hooi gevoerd.
Als het weer te slecht is (te nat of te koud) gaan ze 's nachts op stal.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:29

24/7 met overdag weidegang en 's nachts paddock met inloopstal waar ze niet veel staan. Alleen als het erg warm of erg nat is.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:31

In dit topic staan foto's van 1 van de inloopstallen.
De ander is er laatst ook neergezet.
Er is nu nog 1 hectare gras bijgekomen waardoor er nu wel genoeg gras is.
[KS-MK] Twee amha paardjes, o zo close en hopelijk samen drachtig.

Het is de bedoeling dat er nog meer inloopstallen bijkomen.
Voor de nieuwe inloopstal willen we ook een stuk verharden nog.

Ik woon in gelderland.
Laatst bijgewerkt door R.X. op 23-11-15 12:35, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:34

MaritB schreef:
VogeltjeM schreef:
Die van mij staan 24/7 buiten, jaarrond, met een inloopstal (een schuur) waar de slowfeeders hangen en de automatische drinkbakken. Voor de inloopstal is een soort verhard 'pleintje', en van daaraf kunnen ze een pad naar boven volgen en dan komen ze op de wei van 2 hectare (en de bak ligt daar ook). Omdat die een aantal meter hoger ligt, is het altijd droog. Ik vind het echt ideaal :) Ze crossen een aantal keer per dag het pad op en af, goed voor de spiertjes :D

Ik zou nooit meer anders willen, heerlijk dat ze hun eigen ritme kunnen bepalen.

Klinkt echt heerlijk. Welke omgeving woon jij?

Paarden staan in Ossendrecht bij mensen aan huis :) is op de grens van Noord-Brabant, Zeeland en België. Hier in de regio staat alles binnen in de winter (2 uur paddock als je geluk hebt, of anders gewoon heel erg in de modder), heb echt geluk met mijn plekje, rijd er ook wel iets langer voor maar dat heb k er heel graag voor over :)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:36

Het hele jaar 24/7 met inloopstal en onbeperkt ruwvoer en water.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:37

nu krijg ik waarschijnlijk ook heel bokt over mij heen. Mijn eigen paard staat nu 24/7 binnen in de box, wordt straks wel weer anders, maar hij is geblesseerd en moet op box rust. Been staat in verband.
Jong dier in pension staat nu ongeveer 6 uurtjes buiten in de bak met hooi.

Onder andere omstandigheden staan ze van ongeveer 6 tot 22.00 buiten in de bak met hooi, en als het vriest staan ze op het land

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:37

24/7, alleen als het sneeuwt/vriest staat ze wel eens 's nachts binnen.

Ik houd echt niet van ophokken en haar eigenaar gelukkig ook niet. Paarden horen imo gewoon buiten, met schuilmogelijkheid en zo nodig een deken. Blessures etc. zijn natuurlijk uitzonderingen, maar gewoon gezonde paarden die nooit of heel weinig buiten komen vind ik maar sneu..
Laatst bijgewerkt door melody7 op 23-11-15 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:38

Ik heb heel veel geluk met mijn plekje. Mijn twee pony's staan in een groep van drie ongeveer 15 uur per dag buiten.
Tot vorige week op het weiland met toegang tot bestraat en overkapt deel, nu op het betegelde stuk met overkapping (Ongeveer 12x8) en een stuk uitloop van winter weiland.
S nachts gaan die van mij op stal en staat het andere paard op de bestrating en staat zijn stal open, die staat niet graag opgesloten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:42

Mijn pony's en paard komen het hele jaar door in een grote weide in een groep van 8 paarden.

's zomers wordt de tijd aangepast aan de hitte. Stel dat het 34 graden wordt, dan gaan ze van 04:00/05:00 tot 12:00 naar buiten. En als de temperatuur normaal is dan van ongeveer 08:00 tot ongeveer 17:00.

'S winters gaan ze van ongeveer 9:00 tot 15:00/16:00 naar buiten.

Wij halen ze vaak wat eerder naar binnen omdat ze rond een uur of 14.00 aan het hek staan te drentelen om naar binnen te gaan.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:44

Zomers 24/7 buiten (: en in de winter gaan ze rond een uur of 9 naar buiten op kleine weilandjes en voor het donker wordt weer naar binnen (dus zal rond 5u zijn).

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:51

Paarden staan aan huis, ik werk vanuit huis dus ik kijk per dag afhankelijk van het weer.
Ze komen vanuit praktisch oogpunt in ieder geval voor het donker wordt op stal.
We hebben hier veengrond en dat is in de winter snel te nat, gelukkig hebben we een hele ruime zandpaddock. Minimum van 4 uur vrije beweging per dag komen we eigenlijk altijd wel aan, of het moet heel heel heel extreem slecht weer zijn. Langer buiten hoeft in mijn ogen niet altijd beter te zijn.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:52

In de wintermaanden staan die van mij van 09.00 tot 16.00 ongeveer in de paddock met soortgenoten en in de zomer een dagdeel paddock en een dagdeel weiland en als het helemaal droog is hele dagen op het land.

Als het heel slecht weer is worden ze eerder binnen gehaald of later buiten gezet.

Mijne staan op een pensionstal in Voorthuizen.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:53

Dit is natuurlijk niet een representatief topic.. Want mensen die hun paarden 24/7 binnen hebben staan zullen hier minder makkelijk reageren.. Toch zet ik die van mij ertussen.

Mijn pony staat de hele dag binnen. Hier in de omgeving is geen mogelijkheid om een paard diervriendelijk 24/7 buiten te laten staan en er ook nog wat mee te doen. De enkele paarden die wel op de wei staan zijn jaarlingen of twenters die tot halverwege hun benen in de blubber staan.

Ook zijn er in de buurt geen stallen met een paddock waar de paarden zonder toezicht in los mogen. Dus dat is ook geen optie. Ik kan namelijk niet elke dag 6 uur naast de paddock gaan staan...

Wel komt hij elke dag los in de bak (het liefst met een ander paard) om lekker te rollen en zn ei kwijt te kunnen, eerder zette ik hem nog weleens zo lang als dat ik op de manege was in de paddock, maar daar liggen nu allemaal blaadjes en hij eet de blaadjes en neemt daar echt enorme happen zand bij. Dus dat is even een no go.

Vanaf mei kunnen ze weer de wei op en vanaf juni tot augustus staat hij 24/7 op het land, september & oktober is afhankelijk van het weer en van mijn mogelijkheden om hem buiten en binnen te zetten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:01

In de winter op paddock van 9-13/14 uur
In de zomer land van 9 tot uurtje voor zonsondergang