Even advocaat van de duivel hoor
En toch snap ik het allemaal niet zo goed....Als ik de discussie hier volg dan is iedereen van mening dat een paard zo veel mogelijk buiten moet staan. Ik vraag me echt af hoeveel van deze mensen daadwerkelijk hun (pension)stal ook zo hebben. Zeker als ik zo om me heen kijk in mijn regio. Een stal met zo lang buiten in de wintertijd is hier naar mijn idee niet echt. Hooguit een 4 uurtjes paddock....
Ik heb sinds 2014 op 3 verschillende stallen gestaan met mijn paard. En er nog een aantal bezocht. Ik stond eerst op een boerderij met zeer veel en lang weidegang. Paard vond dat niet fijn dus op zoek gegaan naar wat anders. Uiteindelijk op een hele fijne stal (met tegen de 100 paarden) terechtgekomen, waar ik met veel plezier sta. Heb wel een concessie moeten doen naar mijn gevoel, alhoewel ik er volgens mij meer problemen mee heb dan mijn paard. Op mijn huidige stal worden de paarden zo rond 7/8 uur buiten gezet en komen ze rond 14.00/15.00 uur binnen. (In de zomerperiode, die zo ongeveer van mei tot oktober loopt). Kort toch? En toch is er geen één klant die ze langer buiten wil hebben. Sterker nog, het gros van de klanten (en dat zijn er toch echt heel erg veel) wil zijn paard niet met een ander paard op het land. Sommigen kiezen dan nog wel voor 2 paarden bij elkaar, maar die zijn ver in de minderheid. Niet nodig te zeggen dat dit kleine landjes per paard oplevert om aan deze voorkeuren te voldoen als pensionhouder. Het is me niet gelukt om een groepje van 4 paarden bij elkaar te krijgen. Reden voor vertrek zou je zeggen als ik de reacties hier lees, maar paardlief doet het er prima op. En zo te zien om mij heen de andere paarden ook. Ik heb geen andere stal kunnen vinden die aan mijn eisen voldoet, dus ik blijf hier met veel plezier staan. Ondanks dat ik zelf liever voor langere weidegang in groepsverband zou kiezen. Ik verkies een goed stalmanagement boven die langere weidegang.
Paddockbeleid is wel zo ongeveer vergelijkbaar met andere stallen in de buurt. Ze zijn niet al te groot en de paarden staan er zo ongeveer een uurtje in. Niemand die daar problemen mee heeft.
Paardonwaardig? Dan kunnen echt heeeel veeeel stallen hier in de Randstad sluiten. En gek genoeg zijn er dus blijkbaar nog steeds zat mensen die op zo'n stal staan, er is dus vraag naar. En lijken de paarden er niet echt heel veel onder te lijden.
Mijn ideale stal hoop ik ooit zelf nog eens voor elkaar te krijgen. Heb een briljant plan voor een mooie pensionstal. Maar dan moet ik wel eerst de jackpot winnen.

Overigens leert een kleine opzet voor een ondernemingsplan al op, dat voor deze stal (met veel buiten én luxe faciliteiten) inderdaad grof stalhuur betaald zou moeten worden, wil de stal rendabel zijn en voor een boterham op de plank zorgen.
TS: 8 uur per dag buiten is in vergelijking met een groot deel van de stallen hier echt heel erg lang.