komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:32

Pandora2 schreef:
_/-\o_ Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Pension en paarden aan huis zijn ook absoluut niet te vergelijken.
Als ik uitreken hoeveel tijd ik hier besteed voor 3 stuks aan binnen en buiten zetten, water zeulen, hooi brengen... >;)
Hier te lande dus ook nog veel pensionstallen waar ze in de winter op stal gaan en er maar een paar uurtjes per dag uitkomen...maar goed, als je er 3 of 4 in een paddockje propt van zeg maar 20X40m...dat noem ik dan ook weer niet '' paarden buiten houden met vrije beweging '' := meestal staan ze dan toch maar wat te suffen of aan wat hooi te knabbelen :+

*\o/* *\o/* *\o/*

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:33

:D
ellenimar schreef:
Haha die biscaya tis me uit t hart gegrepen
Heb zelf maar een klein pension stalletje van vijf boxen met 1 eigen paard dus 4 pensionpaarden maar je bent er toch wel de hele dag mee bezig ....
Ik kan wel een boek schrijven met wat je allemaal meemaakt ...

:D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:34

frensje schreef:
Ze komen hier in de winter op de paddock 7 uur buiten maar dan zonder eten. Dat vind ik ook niks waardoor ik met stalgenoten probeer tussendoor de paarden op stal te laten eten en dan weer naar buiten.
In de randstad kan ik nog niet echt wat vinden waar ze veel buiten komen met eten.

@frensje
Als je landelijk Noord , Amsterdam niet te ver vind.

Ze staan hier in de winter van 8:30 - 17:00 op grote paddock ( 50x100 ) met schuilstal en krijgen daar hooi.
lente en herfst wei en s'nachts op stal. Mei- oktober 24/7 op de wei.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:38

Nou idd zelf doen is echt anders als pensionstal. Wij nemen ons paard al jaren mee op vakantie en hebben dan een dagtaak aan de verzorging. Moet je nagaan als je er een hele stal vol van hebt. Wij staan wel op een pensionstal, puur vanwege werk en het feit dat we het hele jaar door willen kunnen rijden/trainen. In de wintermaanden houdt dat in dat ons paard minder vaak/lang naar buiten kan. Andersom hebben we ook gehad, wel weidegang, niet kunnen rijden. Zoals we het nu hebben bevalt veel beter.

Paarden losgooien om de wei in te gaan heb ik echt nog nooit van gehoord. Lijkt me 1 grote chaos worden := waar wij staan gaan ze in groepjes van 4 de wei op, en worden ze met een golfkarretje erheen gereden. Lopen allemaal braaf achter de kar aan, en komen ook (meestal) weer braaf naar het hek als ze weer naar binnen mogen.

Josien_

Re: komen paarden nou zo weinig buiten op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:42

Dat zelf naar de weide en weer terug naar de stal laten lopen ken ik hier slechts van één stalling, maar daarbij komt de deur van het stalgebouw aan één kant uit in de weide/paddock. Dus die hoeven alleen door de stalgang.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:48

Rizette schreef:
Vergeet niet dat pensionhouder zijn een bedrijf is. Net zoals allerlei andere bedrijven. Aan alles wat er extra of meer gebeurt hangt een prijskaartje, Net zoals de varkenshouders en koeienboeren gaat men aan kosten/ baten denken. En als je te idealistisch bent ga je kopje onder want een ander doet het wel goedkoper omdat hij minder of slechter ruwvoer geeft, paarden minder ruimte geeft of wat dan ook.Het komt uit de lengte of uit de breedte. Ik heb mijn paarden aan huis maar kan voor 150 euro per maand geen extra paard zo onderhouden als dat ik mijn eigen onderhoud. Geeft een penisonhouder alleen al goed en voldoende ruwvoer a 50 euro per grote baal reken dan eens uit wat dat per maand kost. Hebben we het nog niet over het strooisel , het werk, de gebouwen,de grond enz. enz. Ik denk dat het helemaal waar is wat hier gezegd wordt. Mensen willen vaak niet extra betalen voor extra diensten. Net zoals ze niet extra willen betalen voor biologisch vlees. . Het is nu eenmaal goedkoper om veel paarden in heel veel stallen te zetten met een binnenbak. Dan minder stallen en allemaal veel ruimte. En zolang de mega grote bedrijven propvol zitten betekent dat dat er precies gedaan wordt wat de mensen willen anders stonden ze wel leeg............ Misschien zijn die shetjes in hun weidje wat een beetje nattig is wel veel gelukkiger dan de paarden op een rijtje in de pensionstalling. Het komt er op neer dat je voor je eigen paard de keus kunt maken die je zelf wilt als je maar genoeg betaald, dan is er altijd iemand die wel wil aanbieden wat jij zoekt.

Had aangeven tegen extra betaling zelf stro te regelen en mijn eigen stal zelf bij te houden. Mocht niet. Ik zette zelf een paar keer per week de paarden binnen en buiten in de wintermaanden, met mijn andere paddockgenoten. Ik verzorgde zelf dat mijn paard in de zomer, als ik hem weer uit een vol grasland moest halen, waar hij soms al uren zich bevangen stond te eten, dat hij op de paddock hooi en water had. Haalde zelf ook de mest weg. Ik heb 190 euro per maand betaald voor 5 maanden zomerweidegang en 1 maand stal (toen was ik vertrokken). Schiet mij maar lek met alles wat ik deed en waar ik voor betaalde. Ik betaal nu in verhouding (stalling/voer) minder voor mijn inmiddels twee paarden, waar ik dagelijks alles zelf doe en de overige toerbeurt doen mijn stalgenootjes.

Qua tijd en mogelijkheden wat iemand daarna nog riep: Ik werk zelf parttime, kan mijn eigen tijd indelen, heb ook een kind in de basisschoolleeftijd, die ik breng en haal van school met de auto, omdat we landelijk wonen. Ben alleenstaande moeder. Inmiddels woon ik tegenover mijn paarden, maar dat is pas sinds een paar maanden. Daarvoor moest ik gewoon met de auto, had een reistijd. Paarden hebben is een keuze. Hoort bij mijn dagelijkse bezigheden, net als mijn kind, het huishouden, werk, mijn LAT relatie, sociale leven, sporten enzovoort. Mijn stalgenootje werkt ook fulltime en heeft daardoor twee fijne verzorgsters. Werkt prima zo op een fijne doe-het-zelf. Natuurlijk mopperen de mensen om me heen wel eens, dat ik veel tijd kwijt ben dagelijks aan mijn paarden. Maar ja, is mijn passie, ik wil ze niet meer kwijt en ze staan er goed bij. Anders zou ik inderdaad niet meer aan paarden beginnen.....

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:04

Even advocaat van de duivel hoor :+

En toch snap ik het allemaal niet zo goed....Als ik de discussie hier volg dan is iedereen van mening dat een paard zo veel mogelijk buiten moet staan. Ik vraag me echt af hoeveel van deze mensen daadwerkelijk hun (pension)stal ook zo hebben. Zeker als ik zo om me heen kijk in mijn regio. Een stal met zo lang buiten in de wintertijd is hier naar mijn idee niet echt. Hooguit een 4 uurtjes paddock....

Ik heb sinds 2014 op 3 verschillende stallen gestaan met mijn paard. En er nog een aantal bezocht. Ik stond eerst op een boerderij met zeer veel en lang weidegang. Paard vond dat niet fijn dus op zoek gegaan naar wat anders. Uiteindelijk op een hele fijne stal (met tegen de 100 paarden) terechtgekomen, waar ik met veel plezier sta. Heb wel een concessie moeten doen naar mijn gevoel, alhoewel ik er volgens mij meer problemen mee heb dan mijn paard. Op mijn huidige stal worden de paarden zo rond 7/8 uur buiten gezet en komen ze rond 14.00/15.00 uur binnen. (In de zomerperiode, die zo ongeveer van mei tot oktober loopt). Kort toch? En toch is er geen één klant die ze langer buiten wil hebben. Sterker nog, het gros van de klanten (en dat zijn er toch echt heel erg veel) wil zijn paard niet met een ander paard op het land. Sommigen kiezen dan nog wel voor 2 paarden bij elkaar, maar die zijn ver in de minderheid. Niet nodig te zeggen dat dit kleine landjes per paard oplevert om aan deze voorkeuren te voldoen als pensionhouder. Het is me niet gelukt om een groepje van 4 paarden bij elkaar te krijgen. Reden voor vertrek zou je zeggen als ik de reacties hier lees, maar paardlief doet het er prima op. En zo te zien om mij heen de andere paarden ook. Ik heb geen andere stal kunnen vinden die aan mijn eisen voldoet, dus ik blijf hier met veel plezier staan. Ondanks dat ik zelf liever voor langere weidegang in groepsverband zou kiezen. Ik verkies een goed stalmanagement boven die langere weidegang.

Paddockbeleid is wel zo ongeveer vergelijkbaar met andere stallen in de buurt. Ze zijn niet al te groot en de paarden staan er zo ongeveer een uurtje in. Niemand die daar problemen mee heeft.
Paardonwaardig? Dan kunnen echt heeeel veeeel stallen hier in de Randstad sluiten. En gek genoeg zijn er dus blijkbaar nog steeds zat mensen die op zo'n stal staan, er is dus vraag naar. En lijken de paarden er niet echt heel veel onder te lijden.

Mijn ideale stal hoop ik ooit zelf nog eens voor elkaar te krijgen. Heb een briljant plan voor een mooie pensionstal. Maar dan moet ik wel eerst de jackpot winnen. :D :+ Overigens leert een kleine opzet voor een ondernemingsplan al op, dat voor deze stal (met veel buiten én luxe faciliteiten) inderdaad grof stalhuur betaald zou moeten worden, wil de stal rendabel zijn en voor een boterham op de plank zorgen.

TS: 8 uur per dag buiten is in vergelijking met een groot deel van de stallen hier echt heel erg lang.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:26

Voor alle stallen waar ze niet of weinig buiten komen: is het echt zo dat ze er niet onder lijden? Waar zou je dat aan merken? Juist, niet altijd aan het gedrag want een paard past zich aan, hij heeft geen andere keus. Wel aan zijn kwalen: 80 procent van de paarden heeft last van maagzweren. Hoeveel paarden krijgen koliek op die stallen door te weinig beweging en ruwvoer? Hoe zit het met de pezen en spieren, hoeveel blessures krijgen deze paarden als gevolg van een onvoldoende doorbloeding door gebrek aan beweging? Wat voor "stalondeugden" ontwikkelen deze paarden, niet door verveling zoals vaak wordt gezegd maar door pijn van het stilstaan, een onvoldoende doorbloeding en daarmee samengaand een slechte spijsvertering? En zo kan ik wel doorgaan.

En dan de kosten: op een stal met veel buiten maar je meer arbeidsuren. Juist: we roepen maar dat je niet in de paarden moet gaan werken, dan verdien je niets. Hoe tegenstrijdig is dit eigenlijk. We willen dat onze paarden het goed hebben, maar ga werkelijk eens rekenen wat dat alleen al in arbeidstijd met een normaal salaris moet kosten? Dat lijkt dan voor de mensen weer buitensporig want wat heb je dan helemaal voor je geld? Juist dat werk dus en niet zozeer de voorzieningen, dat is een ander typ investering, de arbeid is er altijd. Ik heb mijn pony's aan huis, altijd gehad gelukkig en ik weet dus hoeveel werk dat is. Ik ga dus helemaal mee met o.a. ruitje die probeert dat duidelijk te maken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:33

Vandaar dat ik de keus heb gemaakt om voor mijn paard te kiezen en nu staat zij in Limburg.

Ja ze kwam inderdaad het grootste gedeelte van de dag buiten, super hoor. Maar ze stond in een zéér kleine paddock met amper tot geen bewegingsruimte. In het begin samen, maar vanwege de kleine ruimte kregen ze bonje en toen werd ze alleen gezet. Ze kregen zeer weinig hooi tot hun beschikking waar ze binnen 15/30 minuten klaar mee waren en voor de rest stonden ze letterlijk kou te lijden omdat het een erg open en winderig stuk was. Eten geeft warmte, maar dat eten was er niet.

Op de andere stal kwam ze een uurtje buiten; vond ik ook te weinig. Ik was het helemaal zat en zag mijn paard alleen maar lijden. Contact met mijn vriendin opgenomen en nu staat zij voor minder stalgeld de hele dag buiten op een all inclusive stal met véél meer faciliteiten en de hele dag buiten.
Het is zelfs zo dat ze in de zomer overdag op een koele stal staan en 's nachts op een koele weide als het overdag te warm is. Ook word er gerouleerd met paddock en weide. De paddock is 3x zo groot als dat ze had en in de wei kan ze een flink harde galopsprint trekken.

Ik heb mijn paard weer terug, zo heerlijk opgeknapt is ze. En men vraagt mij vaak,'Wanneer komt ze terug?', waarom zou ik haar dat moois afnemen zodat ik weer iedere dag kan rijden? Nee hoor. Laat haar maar fijn daar staan en ik kijk uit naar het moment dat ik ook daar heen kan.

Stalling in omg Rotterdam; nooit meer.
Hier is het alleen maar geld uit je zak trekken voor alles wat je extra wilt. 'Moet je paard hooi s avonds? Dan 50 euro meer. Wil je je paard buiten gezet hebben omdat je werkt? Dan 50 euro meer', enzovoort. Ik vind het belachelijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:37

Stalling in omg Rotterdam; nooit meer.
Quote: Hier is het alleen maar geld uit je zak trekken voor alles wat je extra wilt. 'Moet je paard hooi s avonds? Dan 50 euro meer. Wil je je paard buiten gezet hebben omdat je werkt? Dan 50 euro meer', enzovoort. Ik vind het belachelijk. einde Quote.

Maar dat is juist weer niet belachelijk: werk moet toch betaald worden, is wat ik probeer te zeggen.
Maar fijn dat je een betere optie hebt gevonden voor je paard.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:38

Als je al 400 euro aan stalling moet betalen is dat zeker wel belachelijk. Ik heb fulltime op meerdere paardenbedrijven gewerkt dus ik weet wat de moeite is. Maar zorgen dat mensen gaan bezuinigen op bepaalde belangrijke stukken om een paard te houden vind ik belachelijk.

Menyanthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:39

Ik denk dat je wel gelijk hebt. Ik heb stage gelopen op 2 manege's en vond ook dat de paarden maar erg kort naar buiten gingen. Op de ene manege hadden ze wel een ''winter wei'' maar dat was ook niet je van het... De andere manege was ik ook niet echt over te spreken. De paarden gingen maar een dag deel naar buiten. De manege paarden en pony's gingen voor zo ver ik weet eigenlijk helemaal niet naar buiten om de benen lekker te kunnen strekken. :\

Ik heb een poos een paard verzorgd bij een particulier. Daar gingen de paarden s'ochtends vroeg naar buiten en gingen ze rond een uur of 17:00/18:00 weer naar binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:43

Heb al op 4 stallen gestaan waar de paarden los naar het land lopen, verloopt totaal niet chaotisch! Ook terug gaan ze gewoon netjes hun eigen stal in :)

Ik vind dat een beter systeem dan dat er een gefrustreerde stalhulp aan het halster loopt te rukken omdat je paard wat enthousiast is...

Denise, hoeveel km moet je dan rijden om bij je paard te komen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:46

Robin_S schreef:

Ze staat 160km(dacht ik) hier vandaan. Ik slaap daar in het weekend zodat ik er het hele weekend
ben.

Het heeft o.a ook met mijn eigen ziekte periode te maken, maar dat even terzijde.
Liever minder genieten dan weer het paard als toen terug ...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:47

Herkenbaar. Zoveel mensen die het maar normaal vinden om een paard de hele dag op te hokken omdat het een beetje regent. Ik ben zelf onlangs verhuisd en heb mijn paard in eerste instantie meegenomen. 3 stallen gehad in nog geen twee maand tijd. Wat een ellende! Ik heb hem terug gebracht naar 'huis'. Hier staat hij in de winter van ongeveer 09:00 tot 18:00uur buiten en in de zomer is 24/7 mogelijk. Dan maar een stukje verder rijden :j En ach overal is wel wat maar het lijkt tegenwoordig al bijna onmogelijk om fatsoenlijke weidegang en een fatsoenlijk voerbeleid op 1 en dezelfde stal te vinden. Triest eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:54

xDenies schreef:
Robin_S schreef:

Ze staat 160km(dacht ik) hier vandaan. Ik slaap daar in het weekend zodat ik er het hele weekend
ben.

Het heeft o.a ook met mijn eigen ziekte periode te maken, maar dat even terzijde.
Liever minder genieten dan weer het paard als toen terug ...

Leuk! :j (behalve je ziekte dan) ik heb dat ook een tijd zo gedaan en mis die periode soms wel!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:55

Gelukkig ben ik alweer beter hoor! :) En ponylief is ook weer helemaal de oude. Dus het is voor ons beide een goede keus geweest.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:55

Het is helaas niet overal even vanzelfsprekend dat paard de hele dag het land op kan. In omgeving Rotterdam bijvoorbeeld heb je veel te maken met veengrond, daar kan je echt geen paarden op zetten in de winter.. Er zijn wel pensionstallen waar je paard een halve of hele dag op de paddock kan, maar daar betaal je je blauw voor in vergelijking met het hele jaar door overdag op het land in omgeving noord-brabant. Tot mijn 18e in omgeving Rotterdam gewoond. Mijn verzorgpaardjes stonden in de winter van 8 tot 1 in een paddock, in de zomer halve dag paddock en halve dag land, en kan me niet anders herinneren dan dat dat een beste luxe was vergeleken met andere stallen waar ik ben geweest en heb gereden.
Waar ik nu rijd, buitengebied tilburg, zitten alleen al in mijn straat 4 stallen waar de paarden het hele jaar door op het land staan.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:57

oke ik woon in zuidwest onze paardjes hebben in een pp gestaan hier vlakbij ..Was zo blij de eerste tijd totdat de winter er aan kwam, Ze stonden tot knieen in de modder en beschimmeld hooi ..Hier weer weggegaan We kwamen bij een zorgboerderij terecht 24/7 weidegang maar in de winter naar binnen .We kregen twee stallen naast elkaar en kon een tussendeur opendoen zodat ze bij elkaar konden .Na beetje heen en weer gepraat heeft ze voor ons een eigen plekje gemaakt op het erf gewoon een container met leuke uitloop .Dus staan weer heel de dag buiten en alles bij de hand .Super blij ermee en tuurlijk ging ons stalgeld iets omhoog maar dan hebben we ook wat <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:58

Heb meer stallen meegemaakt waar de paarden vrij mochten gaan naar de wei en terug. Niks mis mee als je eem vaste volgorde aanhoudt en de route veilig hebt. Ja ze racen wat maar heb er nog nooit ongelukken meegemaakt. Een keer iemand die eem draad vergeten was dicht te doen. Dat was niet slim. 25 paarden aan de wandel. 23 een wortelveld op twee het bos in (waaronder die van mij hihi).

En kleine stukjes, heb het gehad voor die oude hier, maar die maak je niet blij met niet kunnen rennen. Die heeft gewoon lengte nodig om even goed vaart te maken. Ja hij schuift wel eens onderuit. Tenminste schoof als jong pukkie. Nu gaat zijn jonge pubervriendje regelmatig op zijn kant als hij weer eens te hard de bocht doorgaat. Heerlijk om te zien gewoon.

En verder weg staan, begrijpelijk. Mijn afstanden zijn ook niet bepaald klein al sta ik nu relatief dichtbij met 13 km. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:13

Ruitje, paardenbedrijven tussen haakjes omdat er zowel maneges, pensionstallen als sportstallen tussen zitten en je die niet met elkaar kunt vergelijken over het algemeen.

En je mest inderdaad ergens anders, maar daar zit dan geen stro bij in.

Tja, ik vind meer dan 12 uur per dag binnen staan voor mijn eigen paarden geen optie.
Dus dat zal niet gebeuren, tenzij daar een reden toe is; blessure, ziekte.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:55

Ik sta op een stal waar ze van eind maart (ligt aan het weer en hoe droog het land al is) tot oktober de paarden van 9 tot uurtje voor zonsondergang op het land staan.
Ze gaan bij ons allemaal in hun eigen groep los naar buiten en naar binnen.

In de winter gaan ze op paddock van 9 tot een uurtje of 1-2 ligt ook aan het weer.
Is het echt kl*te weer dan willen ze ook rond 11 al graag naar binnen
Ook als het heeft gevroren of sneeuw ligt, alles gaat in groepen naar buiten.

Van de zomer hebben onze groepen ivm schoonspuiten van de stal 3 nachten buiten gestaan en wat waren ze blij dat ze weer in hun stalletje konden.
Er staan bij ons echt allemaal blije paardjes die als ze binnen komen koppie door hun voersleuven steken en tevreden met een hap hooi in hun mond rondkijken.

Ik zou bv nooit meer een stal willen waar ze geen voersleuven hebben want ze staan allemaal met hun koppies naar buiten.
Die van mij heeft ook 2 buitenluiken, sta in een hoekbox, en die zie ik vaak genoeg heerlijk met zijn koppie naar buiten staan.

Ik denk dat ik best wel op de bijna perfecte stal sta al is deze voor mij perfect.

Toen ik ging verhuizen heb ik zitten twijfelen om hem 10 min dichter bij huis te zetten maar als ik hem dan tevreden in zijn stalletje zie staan denk ik... nee die 10 minuten die rij ik wel verder als hij maar tevreden staat.

Zoveel mensen, zoveel wensen dat zal je altijd houden. De ene wil ze hele dagen buiten en de andere ziet hoe tevreden zijn paard op stal is en zal daar niet voor kiezen.
Ik zal er persoonlijk nooit voor kiezen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:43

Paarden los van en naar het land hoeft geen probleem te zijn! Als de paarden bij ons in het achterste land staan, is het met stevig doorlopen, een kwartier lopen. Als je dan 10 paarden stuk voor stuk binnen moet halen... Damn, dan ben je wel even bezig!

Bij ons kunnen zelf van stal naar het land lopen en de boer fietst er dan achteraan. Soms blijft het hek van het land open, zodat de paarden zelf kunnen kiezen of ze op het pad, of in het land gaan staan. Als de wei wel dicht gaat, gooien ze 's avonds het hek open en dan kunnen de paarden het pad op richting de stal.

Nu moet ik zeggen dat het voor mijn paard nog niet zo ideaal is, omdat hij zijn plek in de kudde nog niet heeft gevonden. Hij wordt dus een beetje zenuwachtig wanneer ze allemaal tegelijk naar stal gaan. Maar aan de andere kant: hij vindt het ook echt niet tof om in zijn eentje uit de kudde getrokken te worden, of alleen achter te blijven. Dan heb ik liever dat hij nu nog een beetje zenuwachtig met de kudde mee naar voren loopt (wat straks natuurlijk over is wanneer hij zijn plekje in de kudde heeft gevonden), dan dat iemand aan hem zit te rukken en te plukken bij het stuk voor stuk naar stal brengen. Overigens staan 6 paarden van de kudde 's avonds in een soort loopstal en mijn paard + 3 anderen staan in een gewone stal, waar ze graag in gaan, omdat er vreten ligt ;)

Kosten bij ons op stal: €170,- voor de soort loopstal, €190,- voor een gewone stal. Er wordt elke dag voor je gemest, paarden worden buiten en binnen gezet en ze krijgen mooie kwaliteit ruwvoer (je kan kiezen uit hooi en kuil). Op hetzelfde terrein staat ook een luxere stal en zij hebben een prachtige grote buitenbak, het hele jaar door te gebruiken en voor €50,- per maand mogen we daar gebruik van maken.

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:08

Waar ik sta met mijn pony worden ze (vanaf) 8 uur buiten gezet en rond 12 uur weer binnengehaald. Doordeweeks dan, in het weekend moet je ze zelf buiten zetten. Als je dat niet doet, komt je paard in het weekend dus helemaal niet buiten..
Omdat mijn pony een stofallergie heeft staat ze nu 24/7 buiten op diezelfde stal, ben daar ook eigenlijk wel heel blij mee.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 15:19

Charmaine schreef:
Even advocaat van de duivel hoor :+

En toch snap ik het allemaal niet zo goed....Als ik de discussie hier volg dan is iedereen van mening dat een paard zo veel mogelijk buiten moet staan. Ik vraag me echt af hoeveel van deze mensen daadwerkelijk hun (pension)stal ook zo hebben. Zeker als ik zo om me heen kijk in mijn regio. Een stal met zo lang buiten in de wintertijd is hier naar mijn idee niet echt. Hooguit een 4 uurtjes paddock....

Ik heb sinds 2014 op 3 verschillende stallen gestaan met mijn paard. En er nog een aantal bezocht. Ik stond eerst op een boerderij met zeer veel en lang weidegang. Paard vond dat niet fijn dus op zoek gegaan naar wat anders. Uiteindelijk op een hele fijne stal (met tegen de 100 paarden) terechtgekomen, waar ik met veel plezier sta. Heb wel een concessie moeten doen naar mijn gevoel, alhoewel ik er volgens mij meer problemen mee heb dan mijn paard. Op mijn huidige stal worden de paarden zo rond 7/8 uur buiten gezet en komen ze rond 14.00/15.00 uur binnen. (In de zomerperiode, die zo ongeveer van mei tot oktober loopt). Kort toch? En toch is er geen één klant die ze langer buiten wil hebben. Sterker nog, het gros van de klanten (en dat zijn er toch echt heel erg veel) wil zijn paard niet met een ander paard op het land. Sommigen kiezen dan nog wel voor 2 paarden bij elkaar, maar die zijn ver in de minderheid. Niet nodig te zeggen dat dit kleine landjes per paard oplevert om aan deze voorkeuren te voldoen als pensionhouder. Het is me niet gelukt om een groepje van 4 paarden bij elkaar te krijgen. Reden voor vertrek zou je zeggen als ik de reacties hier lees, maar paardlief doet het er prima op. En zo te zien om mij heen de andere paarden ook. Ik heb geen andere stal kunnen vinden die aan mijn eisen voldoet, dus ik blijf hier met veel plezier staan. Ondanks dat ik zelf liever voor langere weidegang in groepsverband zou kiezen. Ik verkies een goed stalmanagement boven die langere weidegang.

Paddockbeleid is wel zo ongeveer vergelijkbaar met andere stallen in de buurt. Ze zijn niet al te groot en de paarden staan er zo ongeveer een uurtje in. Niemand die daar problemen mee heeft.
Paardonwaardig? Dan kunnen echt heeeel veeeel stallen hier in de Randstad sluiten. En gek genoeg zijn er dus blijkbaar nog steeds zat mensen die op zo'n stal staan, er is dus vraag naar. En lijken de paarden er niet echt heel veel onder te lijden.

Mijn ideale stal hoop ik ooit zelf nog eens voor elkaar te krijgen. Heb een briljant plan voor een mooie pensionstal. Maar dan moet ik wel eerst de jackpot winnen. :D :+ Overigens leert een kleine opzet voor een ondernemingsplan al op, dat voor deze stal (met veel buiten én luxe faciliteiten) inderdaad grof stalhuur betaald zou moeten worden, wil de stal rendabel zijn en voor een boterham op de plank zorgen.

TS: 8 uur per dag buiten is in vergelijking met een groot deel van de stallen hier echt heel erg lang.

was het maar 8 uur, zelfs dat is niet (makkelijk) te vinden.

Ik vind het niet erg om te moeten betalen, maar om voor 400,- per maand een box te huren, en voor 30,- nog eens paddockservice voor 3 dagen in de week, word me toch te gortig.

Als er hier in de regio iemand is die zegt € 250,- voor schuilstal met weidegang en rijbak, hebben ze bij deze een nieuwe klant. Moet ik ze zelf voeren ook geen probleem!

Het is niet zo dat ik ook nog eens alles gedaan wil hebben. Wil best alles zelf doen, het belangrijkste vind ik gewoon de uren die ze buiten komen.

Ben ook al aan het kijken voor een unit die te huur is, zodat we zelf alles kunnen regelen, en wel gebruik kunnen maken van de faciliteiten.