Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:49

Yontheke schreef:
Wat doen jullie met oudejaarsnacht met de paarden?

Hier blijven ze op de wei. We zitten buiten de bewoonde wereld, dus zoveel zal er niet gebeuren.
Mocht er paniek uitbreken, breken ze in ieder geval de tent niet af.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:49

Hier ook ééntje met paarden aan huis. Twee shetjes en twee ijslanders. Ik moet ook alles alleen doen en dat valt in deze tijd niet mee. We wonen op klei en ondanks een aantal keer zand laten storten, is het weer een zwenparadijs. Mesten.....kruiwagen er niet meer door te krijgen en laarzen die blijven staan waar ik al verder ben :(
Natuurlijk altijd druk, want buiten de paardjes heb ik kippen, twee schapen, twee katten, acht honden en bijna altijd honden te logeren.
Werk te over, maar ik zou het niet willen missen!! :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:50

Poeh wat een wind vannacht! Vanmorgen onderweg naar mijn werk gekeken naar omgevallen bomen, maar moet zeggen het viel me 100% mee.
Bij ons thuis gelukkig ook geen echte schade, behalve schade aan mijn nachtrust dan ;)

Oeh bah beterschap Kristel! Balen zeg, je had juist zo zin in je les :(:)

Aangezien de weides zeiknat zijn heb ik de paarden ook in de bak staan. Gaat prima en ze doen het er maar gewoon mee. Wordt vanzelf weer droger, of voorjaar.

Die handen is herkenbaar. Kloven valt bij mij wel mee, maar die zwarte randjes onder mijn nagels niet :D Ik draag daarom ook vaak Roeckl handschoenen volgens een roulatiesysteem. Ik rij er een jaar mee, vervolgens koop ik een nieuw paar en gebruik het oude paar in de stal. Gaat prima en mijn nagels blijven schoner en heel! 8-)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:50

Ik spendeer oudejaarsnacht meestal ook thuis en om 12u bij de paarden een flesje champagne kraken. Van Andor weet ik dat hij niets om het vuurwerk geeft en van Buddy weet ik dat nu ook. Maar ik ben zo slim dat ik er elk jaar een paard van iemand anders bij heb staan (of met Amaro en Buddy eentje van mezelf die ik nog niet heb meegemaakt met oudejaar) en dus wel altijd wil gaan kijken of dit wel goed gaat omdat ik natuurlijk verantwoordelijk ben als er iets moest gebeuren.
Er is nog nooit iets gebeurd, ze staan allemaal mooi te kijken naar het vuurwerk en zijn super rustig. Komen cava of champagne schooien als ze aan onze glazen ruiken :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:52

Kristel, auch! Hopelijk wil het snel dichten zodat je je cap weer op kan!

Hier ook altijd kapotte handen en met handschoenen aan klussen vind ik zo vervelend. Tenzij het zo koud is dat je echt niet meer zonder kan.

PPPeet

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:55

Met Oud & Nieuw gaan bij ons de paarden op stal, zoals elke nacht trouwens, maar dan met lichten aan, radio op standje maximaal en veel hooi om 5 voor 12.
We wonen een aardig eindje van de bewoonde wereld af dus ik verwacht geen hele grote problemen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:56

Mensen deze snelheid in het topic is echt niet bij te houden! En volgens mij hebben we +20 nieuwkomers :+ Welkom allemaal haha.

Hier heeft het afgelopen nacht ook heel hard gewaaid, slecht geslapen... Gelukkig geen schade. Wat dat betreft trots op mijn vriendje die de stal heeft gebouwd, die heeft toch al best wat stormen over zich heen gekregen maar nog niet een keer schade *klopt af*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:57

Ik heb ook zo'n hekel aan handschoenen..... Qua vuurwerk weet ik niet helemaal wat ik kan verwachten. Dit is de eerste keer in ons nieuwe huis. Ik zet ze 's nachts wel gewoon op stal want dat staan ze sowieso in de winter. Het vuurwerk is op redelijke afstand, maar ik laat gewoon het licht aan en ga wel even bij ze kijken. Vroeger zaten we midden in het dorp en waren ze soms wat onrustig, maar ik verwacht niet teveel ellende.

Oh bah kristel! Die tetanus injecties zijn echt niet grappig. Beterschap!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:01

Santos_05 schreef:
Haal je dan elke keer het zeil weg? Hoe werkt dat? (Is het alleen tegen vliegen)?

Ik ga er even vanuit dat deze vraag aan mij gesteld wordt. Het zeil zit dan aan de achterzijde van de mestbak vast. Aan de andere kant van het zeil zit een latje net zo breed als de mestbak en als de bak nog niet erg vol is rol je hem daar een stukje op. Dan leg je elke keer het zeil makkelijker heen en weer. En blijft het goed liggen.

Alani. Ik heb geen extra voorzieningen. Mij paarden mesten bij slecht weer wel in de stal, maar plassen dien ze eigenlijk altijd buiten. En die ene keer strek ik met mijn mest schuif de stal zo weer droo. De vloer ligt iets op afschot en er zitten 3 gaten in de muur. Maar veel loopt daar niet uit.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 18-11-15 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

amiette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:01

Yontheke schreef:
Ga ik alvast de volgende vraag in het topic gooien:

Vorig jaar heb ik ze opgesloten in de schuilstal, maar volgens mij hadden ze meer stress, omdat ze opgesloten zaten dan van het vuurwerk. Dit jaar ga ik ze dus proberen gewoon buiten te laten. We wonen redelijk buiten af en de knallen zijn dan niet meer zo hard.
Ik ga het gewoon proberen en check ze rond 12 uur nog een keer...

Afbeelding
Deze stond gisteravond ook ergens anders...

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:12

Drie paarden aan huis, ik klets gezellig mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:12

Zo heb ik jaren geleden, in H v Holland in mijn dooie uppie een stal gebouwd van 10 bij 4 meter. Op weiland, want paard had ongeluk gehad en moest revalideren een jaar lang. Wat een bloed, zweet en vele frustratie tranen heeft het mij toen gekost en ik werd serieus voor gek verklaard door iedereen in de omgeving.
Zei ook altijd dat mijn stal gebouwd was op basis van een vrouwenlijf , vol weelderige vormen , maar werkte als een tiet dat ding en wat heb ik staan zingen en dansen: ik ben Bob de bouwer!! Toen na storm, de meeste villa's en boerderijen schade hadden en mijn stal helemaal niks!!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:14

paarden stonden heel rustig op stal.. geen last van de storm gehad :D

Wij hebben een dierenpension en aangezien wij met oud&nieuw vol zitten met vuurwerkbange huisdieren omdat het hier zo rustig is... hebben de paarden helemaal nergens last van.
Heb gisteren mijn mini's naar huis gehaald. Die stonden bij een vriendin met 1ha land en teveel gras :D (ze heeft 4 dwerggeitjes die op een heel klein stukje staan en daar hebben ze al teveel aan..). 1x per jaar hooit ze het land, houd 10 baaltjes voor de geitjes en de rest is voor mij tegen perskosten en een krat bier :+ In het najaar komen mijn mini's dan een week of 6 om het gras kort de winter in te laten gaan. Maar er stond dit jaar zoveel gras nog, dat ik ze naar hun stal/paddock kon rollen gisteren :=
Dus moet ze maar weer aan het werk zetten denk ik :')

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:23

HorseTopShop schreef:
Ik ben nog op zoek naar een grote watertank. We hebben deze stallen. Dat zijn 2 stallen en een opslag aan elkaar. Vanaf de dakgoten wordt het water in de tanken opgeslagen. Dan kunnen we met een kraantje zo het water pakken. Ook staat hier vlakbij de schuur waar we gewoon kraanwater kunnen pakken.

[ [url=m/01WwgR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan ook nog 3 inloopstallen. Een container en 2 stallen er tegenaan gebouwd. Deze staan op 1 van de andere stukken land.
Hier is het altijd drama met water vullen. We hebben hier geen stomend water en moeten water uit de sloot pakken. Dit is erg zwaar en tijdrovend.
Het zou mooi zijn als we hier ook het regenwater op kunnen vangen.

[ [url=m/k84eSa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/n9lwWk.jpg]Afbeelding[/url] ]

ik heb grote 1000liter vat waar de dakgoot naar toe gaat, er zwemen vissen in om de boel schoon te houden en dat gaat prima. schoon drinkwater en de paarden vinden het heerlijk.de ton staat naast de paddock en ze kunnen er gewoon bij hoef dus niet te sjouwen met water.

helaas woon ik tever weg haha anders had je er zo 1 op mogen halen want ik heb er een stuk of 4 staan en gebruik er maar 1.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:25

Ik kan echt niet bij blijven.
Ik lees vanalles over sneeuw, maar dat hoeft niet voor mij hoor. Sneeuw wordt ook weer water.. Plus moet veel te ver rijden naar het werk.

Mijn merrie stond vanochtend 'los'. Ze heeft op de 1 of andere manier de draad vooraan haar uitloopstukje los gekregen en stond dus los op de 'weide/paddock'.
Handvat of draad was niet eens kapot.. beetje vreemd.

Gisterenavond stonden er wat plassen op de oprit (ligt lager dan het stuk van de paarden). Daar zouden we eigenlijk nog eens een paar vrachtwagens steenslag moeten voor laten komen. Want binnenkort krijg ik de trailers niet meer van plek denk ik.
Maar stuk van de paarden is nog altijd super goed.
Afbeelding
Afbeelding

Met oud op nieuw blijven op stal met toegang tot hun paddockje. Blijf wel thuis tot na 12uur maar verwacht geen problemen.

DD, geen enkel idee wat voor soort graszaadhooi het is. Sowieso moeilijk te krijgen hier en de boer die het heeft, heeft maar 1 soort dus niet dat ik keuze had. Wil het wel eens navragen.

Ga mijn vraag nog eens even stellen, want die is een beetje verloren gegaan in de overgang naar het nieuwe topic.
Wat vinden jullie een realistische prijs voor een stuk weiland in onze straat van 70are?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:27

Was dat om te huren Kirr of om te kopen?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:29

ik heb de wei verdeeld in zomer en winter wei, dus ze staan nu op de winter wei en aangezien we op zandgrond staan gaat het aardig al is het met deze regen ook een natte bende hoor.

we hebben ook een bak van 30/60 helaas heeft de vorige eigenaar er zand in gestort en is hij dus eigenlijk altijd veel te zwaar om te rijden.. ook nu!! droog is hij wel maar rijden gaat er echt niet in. volgend jaar is dus 1 van de projecten "de bak" onder al dat zand ligt geel zand dus hopen we dat met enkel grond verzet we aardig een rijbare bak kunnen maken. moet immers allemaal zo goedkoop mogelijk :+

rijden jullie nog allemaal fanatiek nu ze aan huis staan? ik merk dat ik er makkelijk in wordt :o ook met dit weer maak ik mezelf wel schuldig dat ik dan denk ach joh ze staan buiten morgen weer een dag.. dat gebeurt wel eens dagen na elkaar haha. ik reed veel fanatieker toen ik nog op een pensioenstal stond en dat verschil je zie nu goed bij Dev.. spieren die erop waren gereden zijn langzaam aan het verdwijnen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:30

Droom ik nog? Stralend blauwe lucht en een zonnetje!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:31

Kirr ik zou niet weten wat een reele prijs is gezien ik helemaal niet bekend ben met de prijzen in jouw omgeving.
Hoe is het met je palomino?

Mijn drainage is trouwens goed door te test gekomen, ondanks véél regen niet geen plasje gehad in mijn bak! De bodem is echt super nu :D

Afgelopen jaar was ons eerste jaar met de paarden hier, ik vond het wel spannend omdat we hier veel meer bebouwing in de omgeving hebben dan waar ze voorheen stonden. Ze waren uiteraard wel gespannen maar geen gekkigheid. Dit jaar gaan we misschien weg maar dat doe ik alleen als mijn tante die een stukje verderop woont de paarden kan checken. Vorig jaar heb ik ze opgesloten in stal maar dat doe ik dit jaar denk niet. Ik merk dat ze in spannende situaties zich juist veiliger voelen als ze niet opgesloten staan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:32

7 pagina's alweer :p Ik haak aan :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:33

Bij mij met oud en nieuw de paarden op de paddock met inloopstal. Dit is zo'n 35 meter van de weg. Dagen van te voren gooi ik zelf al vast wat knalwerk rond de bak. Zo kunnen ze er rustig aan wennen. Helaas gebeurd het jaarlijks dat er strijkers richting de paarden worden gegooid. Ik doe dat dan liever zelf even gecontroleerd. Bij de eerste schrikken ze even iets, daarna kijken ze alleen nog maar op. Nu even afwachten hoe het gaat met Rosie van 6 mnd. We zijn vaak wel thuis met oud en nieuw, maar niet altijd.

Hier ook heerlijk zonnetje. Zo maar gauw naar buiten.

Jeetje probeer nu al 3x mijn post te plaatsen, maar er zijn steeds nieuwe berichten haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:35

Hier ook zon, niet te geloven.. hij doet het nog :D

@daan: ik hoop dat je bak zo blijft.
Die van mij mag nog wel even drogen voor er nachtvorst komt.

Met Oud Jaar hang ik een stuk schaduwdoek in de dakgoot tegen invliegend vuurwerk, maar de bovendeuren blijven gewoon open; dicht geeft meer stress.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:36

Huren idd.
Hier komt nooit iets te huur, dus ik kan ook niet goed vergelijken.
En de andere stukken die we huren zijn allemaal vriendendiensten. :+

Behalve wat grondwerk heb ik er nog steeds niks mee gedaan. Hij is toch nog steeds een beetje anders als ik met hem werk. Normaal gaat hij vanavond mee op verplaatsing als ik met mijn merrie ga rijden. Kijken hoe hij is en misschien kan hij dan even onder het zadel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:38

[***] schreef:
Antheman schreef:

Met kloven en al? Eh ja. :D Supervervelend!
Ik maak zelf zalf van calendula en bijenwas. Andere hobby 8-) Dat helpt behoorlijk! Dagelijks insmeren en masseren. En handschoenen aan bij de paarden. Nu heb ik winterhanden, dus loop snel met handschoenen aan.
Verder kan ik in 1 minuut beide handen lakken. Doe ik in de auto. Vast gaan zitten, gordel om, autosleutel in contact en dan even schudden en lakken. Terwijl ik rij, droogt de lak, zie ik er op mijn 1e afspraak toch redelijk uit. *\o/* Geen rouwrandjes te zien.

Citaat:
Wow serieus??? Dat red ik echt niet hoor. Nagels lakken is bij een drama en het blijft er ook nooit langer dan een dag, heel soms 2 knap opzitten....

Ik had ook niet gezegd dat dit een week netjes was :+ 1 dag lukt. 2e dag 2 of 3 nagels bijlakken en dan is t te erg om naar te kijken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:40

Yontheke schreef:

Tegen 12 uur extra hooi geven. Ze kunnen buiten rennen en doen dat meestal ook na dat geknal.