Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:07

aerdenhout1 schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar waar je echt heel goed rekening mee moet houden is dat je het nooit goed doet en er altijd wel iets te zeuren valt bij je pensionklanten. Is het niet dat het voer moet worden aangepast dan is het wel de voertijden, of ze krijgen te veel of ze krijgen te , weinig
Dan moeten ze biks en de volgende dag moeten ze alleen granen, dan weer gedorst hooi en de andere keer weidehooi en zo kan ik nog wel even doorgaan
Wees dus heel duidelijk wat je klanten kunnen verwachten als ze nieuw binnen komen.
Aan de andere kant is het heel leuk een eigen pensionsstal, mits je klanten het met elkaar kunnen vinden. Want ook dat is een punt! kijk uit voor groepjes dat is nl de ondergang van je stal!

Groepsvorming op zich is niet zozeer het punt; iedereen heeft stalgenoten waar ie meer of minder goed mee door de bocht kan. Het probleem ontstaat inderdaad als die twee groepen zich gaan manifesteren, dan heb je inderdaad een uitdaging en dan moet je als stalhouder de ruggegraat hebben om de juiste personen van je erf te verwijderen.

Voor klanten die steeds wat willen (lees: met alle hypes meewaaien), daar moet je inderdaad heel duidelijk in zijn. Je doet wat je doet en dat doe je omdat je dat de beste weg vindt.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 18:24

Voor de eventuele speciale voerbakjes wil ik iets van een kastje of plankje hebben, waar onze paarsen komen te staan is veel ruimte. Daar zal dan standaars ook de voertonnen/kart staan en dan alle speciale hapjes..

Ja groepjes?! Hopenlijk niet, maar 'goed bevriende klanten kan altijd, hou je niet tegen...

Zal het wijs wezen om een regelmentje op te stellen met se huis regels van de stal,( daar komt dan ook het opzeg termijn duidelijk in te staan en waneer de nieuwe stallings maand in gaat bijv.

Dat laten onderteken? Kopie voor de klant en voor mij? Is slim?

We willen een white board op hangen, beetje een fatsoenlijk formaat. Daar dan bijv weekdagen opzetten en dat de klanten invullen van bijv:

Maandag
dinsdag 1900 les op.....
Woensdag
Donderdag 1100 les op....
Vrijdag
Zaterdag
Zondag

Dat betekend dus dagelijks even langs lopen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:16

aerdenhout1 schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar waar je echt heel goed rekening mee moet houden is dat je het nooit goed doet en er altijd wel iets te zeuren valt bij je pensionklanten. Is het niet dat het voer moet worden aangepast dan is het wel de voertijden, of ze krijgen te veel of ze krijgen te , weinig
Dan moeten ze biks en de volgende dag moeten ze alleen granen, dan weer gedorst hooi en de andere keer weidehooi en zo kan ik nog wel even doorgaan
Wees dus heel duidelijk wat je klanten kunnen verwachten als ze nieuw binnen komen.
Aan de andere kant is het heel leuk een eigen pensionsstal, mits je klanten het met elkaar kunnen vinden. Want ook dat is een punt! kijk uit voor groepjes dat is nl de ondergang van je stal!

Kan ik me iets bij voorstellen maar dit is wel heel erg ... Door mensen zelf hun voer klaar te laten zetten ondervang je dat wel, de ene dag wel granen maar de andere dag weer niet! Ik zou het ook handig vinden als er een soort "spreekuur" zou komen wanneer ik even iets zou kunnen vragen. Stalhouders zijn altijd druk en een goed moment vinden om even iets te bespreken/vragen is lastig of ze zijn nou net in "eigen" tijd (voorzover je die hebt :D) met iets bezig.

x_SvD_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:25

Wat leuk dat je een pensionstal gaat beginnen! Tis wel in de buurt en misschien krijg ik ook een eigen paard en daar moeten we nog een plekje voor zoeken. Heb je ook zadelkasten?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:13

Zit nog eens het topic door te lezen omdat ik benieuwd ben of het jullie gaat lukken. Ken het plekje wat jullie op het oog hebben :D Supergaaf als jullie dat voor elkaar krijgen, hele investering :o

Lees toch een paar dingen waarbij ik denk: heb je wel een goed en volledig ondernemingsplan? Misschien heb ik er over heen gelezen hoor :o
Je zegt dat de financiële zaken op papier staan, maar hoe zit het met de rest? Heb je je voldoende verdiept in alle juridische zaken waar je rekening mee moet houden? Zoals een stalcontract (geen huisregels) wel/niet opstellen bijvoorbeeld. Hoe zit het met het beheren van de paspoorten etc....

Je hebt in een straal van 10 km gekeken om te vergelijken met de concurrentie. Goed, maar kun je niet beter ook wat verder kijken en vergelijken met stallen mét binnenbak? Groenewoude, Vrijhoeve, Alphense Ruiters, Goldenway Stables, HCB, Stal het Werffgoed, Stal de Groot etc...Nu alles aan de kant van Alphen genoemd omdat ik die ken ;) De meesten van deze stallen beginnen vanaf 300/325 en zijn dan incl stro/voer. Per stal verschillend of je zelf moet mesten overigens. Dus als jij begint op 355, kijk dan vooral wat je méér biedt dan die andere stallen.

Change3x

Re: Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:19

Ik denk ook dat als je geen binnenbak hebt dat je echt niét boven de 300 euro kunt gaan.

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 09:35

Charmaine schreef:
Zit nog eens het topic door te lezen omdat ik benieuwd ben of het jullie gaat lukken. Ken het plekje wat jullie op het oog hebben :D Supergaaf als jullie dat voor elkaar krijgen, hele investering :o

Lees toch een paar dingen waarbij ik denk: heb je wel een goed en volledig ondernemingsplan? Misschien heb ik er over heen gelezen hoor :o
Je zegt dat de financiële zaken op papier staan, maar hoe zit het met de rest? Heb je je voldoende verdiept in alle juridische zaken waar je rekening mee moet houden? Zoals een stalcontract (geen huisregels) wel/niet opstellen bijvoorbeeld. Hoe zit het met het beheren van de paspoorten etc....

Je hebt in een straal van 10 km gekeken om te vergelijken met de concurrentie. Goed, maar kun je niet beter ook wat verder kijken en vergelijken met stallen mét binnenbak? Groenewoude, Vrijhoeve, Alphense Ruiters, Goldenway Stables, HCB, Stal het Werffgoed, Stal de Groot etc...Nu alles aan de kant van Alphen genoemd omdat ik die ken ;) De meesten van deze stallen beginnen vanaf 300/325 en zijn dan incl stro/voer. Per stal verschillend of je zelf moet mesten overigens. Dus als jij begint op 355, kijk dan vooral wat je méér biedt dan die andere stallen.

Ja dat hebben we allemaal opgezocht! Maar zoiets gooi je niet over bokt, en het doel van het topic was juist voor tips of het plan qua buiten zijn/voeren e.d. Nou en dat heeft wel degelijk geholpen :D

Maar een event. voorbeeldje van een stalcontact moet ik nog even opzoeken. Twijfel of wat ik in me hoofd heb, dat wel goed is. Heb je goeie steekpunten? stuur je me dan een pb?

Tuurlijk heb ik wel verder gekeken? Heb ongeveer heel zuid holland bekeken :+ Maar heb een korte samenvatting gemaakt over een straal van 10 km. Gelukkig vind je op internet bijna alles!

Jaa, investeren is het zeker, we hopen dat het allemaal lukt, en anders is het jammer.. Dan vooral blijven dromen :o

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 09:35

Change3x schreef:
Ik denk ook dat als je geen binnenbak hebt dat je echt niét boven de 300 euro kunt gaan.

Gelukkig is die aanwezig! :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:42

Zorg ervoor dat je stal/huis regels duidelijk op het info bord komen te hangen, overhandig ze ook van te voren aan de klant zelf. Leef ze zelf na en dan ben je een goed voorbeeld wat hopelijk zal worden gevolgd door je klanten, maak geen uitzonderingen dat er bepaalde personen wel van alles mogen en de anderen niet, geeft scheve gezichten en een hoop onnodig geklets waar je niet op zit te wachten.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:01

Wat Pietje uit Groningen, of Henk uit Amsterdam voor je stal zou betalen is totaal irrelevant als dat niet de regio is waar je je dienst aanbied. Dus Bokkers kunnen wel heel leuk vertellen wat zij dit waard vinden, maar uiteindelijk heb je er niks aan.

Als ik jou was zou ik m'n kostprijs uitrekenen en dan marktonderzoek doen. Als je kostprijs daarbij vergeleken te hoog is, kan je altijd nog gaan kijken of je kosten kan drukken. Simpel en duidelijk.

Verder zou ik inderdaad een manier vinden om de paarden langer buiten te laten, dat de stal in de buurt ze ook weinig buiten laat komen betekent niet dat jij ook niet aan het welzijn hoeft te denken.

Veel succes met je stal!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:22

Ik ben dus inderdaad wel een potentiële klant ;-) Heb het erg naar mijn zin op mijn huidige stal en denk zeker niet aan vertrekken, maar hou altijd mijn ogen en oren open voor iets wat nog beter is.

Voorbeelden van contracten en huisreglementen zijn wel vrij simpel te googlen. Raad het je wel aan zodat de rechten en plichten over en weer duidelijk zijn. Wat ik je zeker aanraad is een goede regeling/faciliteit voor het beheer van de paspoorten. Hot item nu natuurlijk met alle controles. Als eigenaar wil ik er altijd bij kunnen en jij als beheerder wilt niet continue mensen aan je deur die om het paspoort komen vragen ;-)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:32

D_iantha schreef:
Charmaine schreef:

Ja dat hebben we allemaal opgezocht! Maar zoiets gooi je niet over bokt, en het doel van het topic was juist voor tips of het plan qua buiten zijn/voeren e.d. Nou en dat heeft wel degelijk geholpen :D

Maar een event. voorbeeldje van een stalcontact moet ik nog even opzoeken. Twijfel of wat ik in me hoofd heb, dat wel goed is. Heb je goeie steekpunten? stuur je me dan een pb?

Tuurlijk heb ik wel verder gekeken? Heb ongeveer heel zuid holland bekeken :+ Maar heb een korte samenvatting gemaakt over een straal van 10 km. Gelukkig vind je op internet bijna alles!

Jaa, investeren is het zeker, we hopen dat het allemaal lukt, en anders is het jammer.. Dan vooral blijven dromen :o

Lockers voor de paspoorten en dekenrekken was dat al genoemd? Ik weet dat de paarden bij de Boeve Hoeve in Moordrecht op paardenmatrassen staan ik dacht in combinatie met vlas en onbeperkt ruwvoer. Dat schijnt enorm te schelen met uitmesten en gebruik van strooisel. Wel een behoorlijke investering, volgens mij zo rond de EUR 50 m2 geen idee hoe snel zich dat terugverdient qua arbeid en strooisel.

Altijd leuk om mee te dromen en duimen dat hij voor jullie werkelijkheid wordt :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:21

Ik zou ook even nadenken over ontwormen en enten,ga je dat vanuit de stal regelen of laat je ieder dat door zijn DA doen en doen ze dat dan ook.
Op de stal waar ik stond waren er mensen die niet enten en we hebben een paar keer in een rhino zone gezeten.Dan is het niet prettig om paarden op stal te hebben die niet goed geënt waren.

net als ontwormen,er is eens een paard binnen gekomen met bloedwormen daar word je ook niet blij van.Hoe meer paarden hoe groter de kans op besmettingen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:09

Enten is toch gewoon iets wat je kunt verplichten? Veel stallen eisen een up to date enting en ontworming ( of mestonderzoek) voor een paard bij hen mag staan. Dit lijkt me niet meer dan normaal.
Ontwormen en enten zou ik aan de klanten over laten, dat is je eigen verantwoordelijkheid toch? Daarbij heb ik ervaring met een stal ( opfok) waarbij ik braaf iedere 3 mnd betaald heb voor ontwormen maar waarbij m'n 1.5 jarige compleet vol zat met wormen toen ik hem eruit haalde... Dus ik heb het liever in eigen hand. Op mijn huidige stal doen we gezamenlijk mest onderzoek, en naar aanleiding daarvan individueel ontwormen.

Whiteboard aan de ene kant goed idee, aan de andere kant wordt dit met zoveel mensen snel viezig en uitgeveegd denk ik. Bij ons gaat dat wel goed maar wij zijn maar met 10 pension klanten.
Misschien een idee om voor iedere stalgenoot een magneetjes met naam te maken en dan op een bord de dagen te maken met uren erop in vakken?

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:55

Misschien nog een tip, eerst wou je het whiteboard houden voor commentaar / dingen die gesproken moesten worden (meen ik zo) en nu haal je het aan qua lessen.
Is het misschien een mogelijkheid om een agenda neer te leggen en dat ze daar hun lessen in kunnen schrijven? :)
Dan ben je niet verplicht iedere dag te checken maar dan kan je ook iets in de vooruit plannen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:37

beatje schreef:
Ik zou ook even nadenken over ontwormen en enten,ga je dat vanuit de stal regelen of laat je ieder dat door zijn DA doen en doen ze dat dan ook.
Op de stal waar ik stond waren er mensen die niet enten en we hebben een paar keer in een rhino zone gezeten.Dan is het niet prettig om paarden op stal te hebben die niet goed geënt waren.

net als ontwormen,er is eens een paard binnen gekomen met bloedwormen daar word je ook niet blij van.Hoe meer paarden hoe groter de kans op besmettingen.

Ik ben recentelijk van stal verhuisd. De nieuwe stalling eiste een DA gezondheidsverklaring. Vond het zelf een beetje vaag want er werd niet bij vermeld wat ze precies onderzocht wilden hebben, maar het ging er met name om dat je paard geen luis of schurft heeft. Kruipelheden e.d. zijn niet van toepassing. Daarnaast zou ik het verplicht stellen dat het paard geënt (influenza) en ontwormt op stal komt. Rhino gaat wel erg ver om te verplichten en heeft ook alleen zin als alle paarden ieder half jaar gedaan worden.

Zodra je een paard vervoerd is het toch ook al verplicht om de enting op orde te hebben?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:49

Weidebloem schreef:
Zodra je een paard vervoerd is het toch ook al verplicht om de enting op orde te hebben?

Nee, er is geen enkele verplichting ten aanzien van vervoer, behalve een kloppend paspoort.

Als een stal een gezondheidsverklaring eist, geven ze dan ook een gezondheidsgarantie van de paarden op stal?
Gaven ze ook aan waarom ze zo'n verklaring wilden hebben? Ik geloof dat als ik dierenarts zou zijn, ik eerst even heel hard weg zou hollen om me in een stil hoekje te gaan bescheuren van de lach.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:42

madelein schreef:
Enten is toch gewoon iets wat je kunt verplichten? Veel stallen eisen een up to date enting en ontworming ( of mestonderzoek) voor een paard bij hen mag staan. Dit lijkt me niet meer dan normaal.
Ontwormen en enten zou ik aan de klanten over laten, dat is je eigen verantwoordelijkheid toch? Daarbij heb ik ervaring met een stal ( opfok) waarbij ik braaf iedere 3 mnd betaald heb voor ontwormen maar waarbij m'n 1.5 jarige compleet vol zat met wormen toen ik hem eruit haalde... Dus ik heb het liever in eigen hand. Op mijn huidige stal doen we gezamenlijk mest onderzoek, en naar aanleiding daarvan individueel ontwormen.

Whiteboard aan de ene kant goed idee, aan de andere kant wordt dit met zoveel mensen snel viezig en uitgeveegd denk ik. Bij ons gaat dat wel goed maar wij zijn maar met 10 pension klanten.
Misschien een idee om voor iedere stalgenoot een magneetjes met naam te maken en dan op een bord de dagen te maken met uren erop in vakken?

Het zal je verbazen hoeveel mensen enten of ontwormen niet normaal vinden.
Zelf heb ik nu ook een kleine pensionstalling met bijna alleen weidegang en ik laat het ontwormen aan de eigenaren over en vraag of ze de verpakking bij mij inleveren,zo weet ik wat ze gehad hebben en waar neer.Maar dat is niet te doen als je 25/35 paarden heb staan.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:48

beatje schreef:
madelein schreef:

Het zal je verbazen hoeveel mensen enten of ontwormen niet normaal vinden.
Zelf heb ik nu ook een kleine pensionstalling met bijna alleen weidegang en ik laat het ontwormen aan de eigenaren over en vraag of ze de verpakking bij mij inleveren,zo weet ik wat ze gehad hebben en waar neer.Maar dat is niet te doen als je 25/35 paarden heb staan.

Enten is inderdaad niet zo normaal hoor. Vaak als paarden buiten staan e.d. dus een goede weerstand hebben worden ze niet ziek, of iets waarvoor de inenting toch niet had geholpen, word er vaak niet geënt (Vaak zijn dit wel kleinere kuddes die geen competities rijden) .
Wanneer jou paard niet in contact komt met paarden van buiten af vind ik het eigenlijk ook geld klopperij. Maar wanneer jij veel wedstrijden rijdt vind ik het wel belangrijk en is het ook nog eens verplicht.

Ontwormen werd wel in 1x aangeschaft op de stal van mijn verzorgpaardje. Ieder gaf zijn eigen hoeveelheid in de spijt en gezien formaat van de paarden en pony's werd er gedeeld en dus uitgerekend hoeveel er daadwerkelijk nodig was.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:54

Eerlijk gezegd zou ik zelf ook veel minder enten als ik geen wedstrijden zou rijden. We enten eigenlijk veel te vaak..
Maar ik kan me goed voorstellen dat enten dus verplicht is op een grotere stal. Dat kan je toch gewoon in je voorwaarden/contract zetten? Dat is wat ik bedoelde.
Collectief enten werkt mi niet omdat de paarden vaak enorm uit elkaar lopen qua maand dat ze geënt moeten worden.

Hetzelfde geldt voor ontwormen en daarom vind ik standaard ontwormen niet oke, dat zou ik niet willen. Er is al zoveel resistentie tegen de wormenmiddelen. Waarom niet ieder kwartaal mestonderzoek en dan ontwormen? Wordt aangeraden door dierenartsen, en is ook makkelijk te regelen als pension eigenaar.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:04

Ik zal als ik eraan denk mijn contract even naar je sturen als voorbeeld. Daar heb je wellicht wel wat aan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:09

madelein schreef:
Eerlijk gezegd zou ik zelf ook veel minder enten als ik geen wedstrijden zou rijden. We enten eigenlijk veel te vaak..
Maar ik kan me goed voorstellen dat enten dus verplicht is op een grotere stal. Dat kan je toch gewoon in je voorwaarden/contract zetten? Dat is wat ik bedoelde.
Collectief enten werkt mi niet omdat de paarden vaak enorm uit elkaar lopen qua maand dat ze geënt moeten worden.

Hetzelfde geldt voor ontwormen en daarom vind ik standaard ontwormen niet oke, dat zou ik niet willen. Er is al zoveel resistentie tegen de wormenmiddelen. Waarom niet ieder kwartaal mestonderzoek en dan ontwormen? Wordt aangeraden door dierenartsen, en is ook makkelijk te regelen als pension eigenaar.

Sterker nog je kunt het prima zelf leren. Ik had met mijn paddock Paradise bekap en mestonderzoek ochtenden. Heel,gezellig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:15

Ik heb niets gelezen, alleen de openingspost.

Als je een stal maakt wat paarden max. 3 uur buiten komen trek je denk ik meer publiek wat echt voor de sport gaat. Dan komt een paard 3 uur buiten, in de stapmolen en wordt gereden. Dus 3 momenten uit de box.

Dan zou ik liever een springtuin hebben. Bijna geen enkele stal heeft dat. Buiten dat, van een Achterberg bodem paddocks maken is wel echt kapitaalvernietiging.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:19

Max 3 uur buiten is echt niet meer van deze tijd. Ik weet niet onder welke steen jij geleefd heb afgelopen tien jaar?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:36

@Madelein ja inderdaad dat vergat ik, mest wordt hier ook opgestuurd :)

@janderegelaar + Arabesk, weet niet onder welke steen jullie de afgelopen 7 pagina's hebben gelegen, maar die 3 uur is allang geschrapt ;)