Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:01

Ik heb het nog nooit gedaan, en kan nog geen lijn recht knippen, laat staan scheren :')
Dus ik durf niet zo goed zelf. Straks loopt mn pony voor joker :')

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:44

Scheren doe ik altijd zelf. Ik doe het niet netjes, maar daar zie je na een week niets meer van. Praktisch is t wel.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:30

Dott schreef:
Ik heb het nog nooit gedaan, en kan nog geen lijn recht knippen, laat staan scheren :')
Dus ik durf niet zo goed zelf. Straks loopt mn pony voor joker :')

Das voordeel van helemaal scheren haha.
Enige lijnen die ik heb zijn bij de benen en ik neem de kaak lijn van pony lief.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 02:10

Trekt inderdaad snel genoeg weer weg als je het niet helemaal netjes doet. En heel moeilijk is het niet.
Ik doe het liever zelf in m'n eigen tempo. Hebben de paarden er toch het minste stress van. Vorig jaar een eigen apparaat gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:37

Ik schoor altijd helemaal. Nu heeft Rogan het de laatste winters moeilijk gehad en ga ik voor het eerst deels scheren.

Ik scheer zelf heb een eigen apparaat

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:41

Leuk topic! Mijn pony staat ook 24/7 buiten, zonder schuil. -O- We proberen de kudde wel zo veel mogelijk onbeperkt hooi te geven en ze hebben wel een stuk bos naast het land, dus enige beschutting is er wel. Maar het blijft natuurlijk niet ideaal. Ook de verlichting is een drama, je ziet geen hand voor ogen als je 's avonds nog even wil voeren. :') Die hoofdlampjes die jullie gebruiken klinken wel als een goed idee, haha!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:50

Ik heb echt geen last van donker nu.
Gisteren was ik pas om half 8 thuis tegen dat ik op het eerste paard zat was het 8uur.
Op de duur wennen je ogen wel aan het donker. Heb nog een 2e paard gereden ook.
Lucht was helder, dus was goed te doen.

Aan de stallen zelf is wel al licht.

Vrijdagochtend verhuizen er 2 paarden naar een weide wat verder weg, zal ook terug wennen worden.
Ze komen in het weekend freezen/ploegen/zaaien/wellen. Dus dan is het wel handig als er maar 2 paarden thuis staan.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:03

Leuk topic, ik ga ook volgen! Mijn 4 paarden staan ook altijd buiten, op een weide die hoort bij een pensionstal, wel een "eigen" stukje wei waarop alleen mijn eigen paarden lopen. Als schuilstal een zeecontainer. Omdat het niet mijn eigen wei is kan ik niets structureel veranderen, zoals bestraten ofzo, maar matten neerleggen, ik las zelfs ergens over vloerbedekking tegen modder, was dat dit topic? Dat soort dingen zijn te bespreken. En er komen erg leuke foto's voorbij :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 19:35

Yes eindelijk,is de paddock en,mini piste klaar. Vandaag de laatste dertig ton schelde zand geleverd. Uiteindelijk is er 100 ton geleverd. In elke stal en voor de stal verlichting, alsook in het voeder en hooohok en in de zadelkamer. Ook verlichting voor de zadelkamer en hooihok. Wij werken met een stroomgroep voor verlichting op naft. Werkt Super. Voor een leuk prijsje tweedehands gekocht. Slowfeeders zijn in orde en de stenen voor de stallen ook. We hebben wel een voorlopige poort moeten zetten nadat de man die zand kwam brengen eventjes per ongeluk mijn poort er heeft uitgereden. Dus het Heras hek wordt nog vervangen door een nieuwe gegalvaniseerde poort.we zijn klaar voor de winter.

[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

[/[img]
Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:00

Dat ziet eruit als een top winter plekje voor de paarden !!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:07

Yontheke schreef:
Ik scheer niet en gebruik geen dekens. Lekker makkelijk.

precies, ik ook niet. Ga niet hun jas afscheren om er vervolgens een andere op te leggen :o
hier overigens wel water en stroom en grote paddock met inloopstal van 5x5 met dik pak stro waarin ik ze regelmatig lekker languit in aantref.
2x per dag eten hooi (2x4 netten en nog wat los in stal) en biks met flinke scheut lijnzaadolie en de dames (moeder en dochter) komen probleemloos de winter door :j Nou ik nog :')
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 03-10-15 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:18

Ik scheer wel, en pony lief is dr er blij mee. En leg er daarna lekker een dekentje op !

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 20:38

Maar 100 ton voor paddock en piste? Dat klinkt zo weinig.
Hier ligt alles klaar om te zaaien.

Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:05

@ kirr. Piste is maar twintig op dertig. En,vorig jaar is er ook 100 ton zand in gegaan. Maar dat was nog ni voldoende. Nu is er terug 100 ton in gegaan. Alleen in enkele weken verspreid hebben ze dat gebracht. Sorry was wat verkeerd geformuleerd. Maar is wel Super dat schelde zand. Daar zak je tenminste niet in weg als in de gewone grond. En ze hebben de raad gegeven om elke jaar wat zand bij te doen. Of om de twee jaar. Zal afwachten worden

Dat gaat nog een,leuk werkje worden dat zaaien. Ziet er Super uit als daar allemaal gras is. Ach we weten weer allemaal wat te doen E met onze paarden haha

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:51

Ohja dan volg ik. :D

Ja het stopt nooit. :+

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:35

Nope stopt nooit. Zeker niet met kids. Zagen nu al voor een tweede pony. En als je dan zegt dat er geen stal meer is krijg je het antwoord bouw er dan eentje bij E. Zo gedaan volgens hen. Pff soms vraag ik mij af waar ben ik aan begonnen. Maar ik zou niet zonder paarden kunnen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:44

Haha. Inderdaad. Nog 1000 ideeën. Zomer & winter dingen.
Als ik een lijst ga maken. Worden de mensen rondom mij knetter gek haha.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:07

Marjo89 schreef:

Heel veel ideeën maar veel geld tekort ook dan als ik een stalling wil zoals ik het zou wensen. Hoeve met veel weiland aan, piste, eventueel binnenpiste, mooie stallen, wasplaats, en natuurlijk weilanden met knappe afsluitingen. Maar dat kan mijn portefeuille niet aan vrees ik. Dus maken we er het beste van wat we hebben. En de paarden malen er niet om of het nu mega chique is of doodgewoon eenvoudig. Als ZE maar gelukkig zijn en veel buiten zijn en veel gras en hooi hebben.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 23:25

llora schreef:
Marjo89 schreef:

Heel veel ideeën maar veel geld tekort ook dan als ik een stalling wil zoals ik het zou wensen. Hoeve met veel weiland aan, piste, eventueel binnenpiste, mooie stallen, wasplaats, en natuurlijk weilanden met knappe afsluitingen. Maar dat kan mijn portefeuille niet aan vrees ik. Dus maken we er het beste van wat we hebben. En de paarden malen er niet om of het nu mega chique is of doodgewoon eenvoudig. Als ZE maar gelukkig zijn en veel buiten zijn en veel gras en hooi hebben.

Ik heb vooral vaak praktische dingen.
Die helaas dan wel weer geld kosten. Maar dingen als een bak/piste. Interesseren mij een stuk minder. Ik heb een bak. Hij is bagger. Ik vloek er wel eens op. Maar 90% van de tijd rij ik buiten. En nu de andere 10% ook maar.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 01:56

Leuke plekjes en handige tips kwamen er al voorbij! Praktisch en inventief zijn voor buitenpaarden zeker de toverwoorden.

Ook hier twee weilanders met een schuilstal. We leven met en leren van de elementen en proberen dus ieder jaar verbeteringen aan te brengen. Vorig jaar was dat een hooihok aanbouwen voor als de weide alleen te voet bereikbaar is. De lichtjes met afstandsbediening lijken me ideaal: staan op mn lijstje:)
Voor dit jaar is het voor de stal, een stuk verharden met ecorasters. Steenschotten lijkt me ook goed te doen, maar vind er nog te weinig ervaringen over terug.

In de winter hebben de paarden steeds een stuk weide dat mag worden afgetrapt en bij droge dagen een vlakke paddock. En straks dan de verharding voor de stal... Ben benieuwd!
Watervoorziening is hier regenwater/smeltwater en in barre vriestijden wordt het sleepwerk -watervervoer met ibc op aanhanger-
Ook hier geen electra dus oplaadbare lampen, ook met zonnepaneeltjes, en hoofdlamp. Een trouwe hulp is al jaren een Led Lenser hoofdlamp. Geen goedkope prul: goed af te stellen met o.a. dimmer, verstraler. In de sterkste lichtbundel superhandig om de weide af te speuren naar een achterblijver ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:11

Hier ook de paarden 24/7 buiten in paddock paradise. Aan huis een stuk van 10 x 10 m bestraat, met 2 schuilstallen. 1 van die stallen heeft verlichting. De ander (nog) niet. Die zit aan een zeecontainer vast, waar het hooi in ligt.

Ik voer in netten door de hele paddock (behalve in de bak en in de longeerring).

In de winter heel veel wateroverlast. Nu overal geultjes gegraven (onder het hek door, dus de paarden kunnen daar niet hun benen in breken), zodat het water beter afgevoerd wordt. Dat helpt wel.

Hier ook hoofdlampjes natuurlijk. In februari een zooi zand laten komen. Hielp wel, maar nu alweer vertrapt, dus wordt ook nat. Dus nog maar weer wat laten komen.

Laarzen klaar zetten en dit jaar hoop ik elektrische kruiwagen te krijgen (word ook een dagje ouder, hè..... :+ ).

Op zoveel ruimte is er altijd wel een droge plek te vinden om te liggen, gelukkig. Maar als het echt slecht is, voer ik alleen op het bestraatte gedeelte.

Er staan 5 paarden op. 2 dit jaar voor t eerst met een deken(1 maakt bijna geen wintervacht aan en de ander heeft artrose) en een 3de overweeg ik een deken te geven (is oud en wordt mager in de winter).

Water gaat hier automatisch, gelukkig. Alleen bij zéér strenge vorst bevriest hier de boel. Maar dan kan ik water uit de schuur halen met een slang. Even een gedoe, maar werkt wel.

Hier wat oude foto's. Inmiddels zijn er meer tracks bij gekomen en een extra schuilstal.

Afbeelding

Afbeelding

En een foto uit het dakraam, van toen het net gesneeuwd had:
Afbeelding

Ik moet wel zeggen, dat ik echt elke dag op de knietjes ga (niet letterlijk :D ) om te vragen om een echte winter (sneeuw en ijs) ipv zo n kwakkelwinter met alleen maar regen. Echte winters zijn ook hard werken, maar die natte zooi zijn op den duur echt niet leuk meer!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 09:42

@Fabster: wow wat een ontzettend gave track <3 ! Dat hebben jullie echt heel mooi gemaakt zeg.

acanthus schreef:
Een trouwe hulp is al jaren een Led Lenser hoofdlamp. Geen goedkope prul: goed af te stellen met o.a. dimmer, verstraler. In de sterkste lichtbundel superhandig om de weide af te speuren naar een achterblijver ;)

Weet je misschien ook welk type je hebt?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:03

Leuk topic :D Mooie plekjes allemaal zeg :j
Leuk om te zien en inspiratie op te doen.

Dit was ons plekje;

Afbeelding

Dit is ons plekje;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze schuilstal van 3 bij 14 loopt uit op de (afgesloten) wei en de rijbak/paddock
die altijd op is. De bak is super goed gedraineerd en alleen oppervlakkig nat bij hevige regenval.
Achterin is de schuilstal aan 3 kanten dicht en mocht het tegenvallen van de winter dan doen we windgaas
op de open achterkant. Er hangt een automatische drinkbak en een liksteen achteraan.

Afbeelding

De laatste foto is van vorig jaar, ik voer nu in de grote schuilstal in slowfeednetten. Voor het voeren
ben ik nog opzoek naar een goed idee.. Mijn pony kan niet zo goed opschieten met de Quarter van mijn vader dus ze moeten niet te dicht bij elkaar met eten. Ook mag mijn pony niet teveel terwijl mijn
vader zijn paard wat meer nodig heeft. Mijn Shet is niet zo geïnteresseerd in hooi dus ik ben niet bang
dat die teveel krijgt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:18

farahdiba46 schreef:
precies, ik ook niet. Ga niet hun jas afscheren om er vervolgens een andere op te leggen :o

Een dikke winterjas is handig als ze niet veel werken, maar met veel werken (en dus veel zweten) is het vaak niet te doen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 10:28

Ojajoh schreef:
farahdiba46 schreef:

Een dikke winterjas is handig als ze niet veel werken, maar met veel werken (en dus veel zweten) is het vaak niet te doen.

Die ervaring heb ik helemaal niet. Ik rij met mijn fjord endurance. Mét de vacht er op. Zweet natuurlijk ook, dus wel goed uitstappen. Maar daarna gewoon zonder deken de paddock in. Niks mee aan de hand. De vacht van een paard is wel gemaakt om het vocht (zweet dus) snel af te voeren. De buitenkant voelt dan nog wel vochtig, maar op de huid is het alweer droog. Het wordt wel vies natuurlijk. Want ze gaan na het werk meteen in de modder liggen rollen. Dus als je dan weer wil rijden, moet je wel even borstelen, ja.

Ik heb er 2 dus wel in de dekens staan, maar de 1 krijgt dus geen wintervacht en de ander heeft artrose. Dus dan maar wel een jas aan. Maar als het niet nodig is, liever niet. Veel te veel werk :+