Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Re: Ben ik een zeur of krijgt mijn paard echt weinig hooi&stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 02:53

Ik vind dat je groot gelijk hebt en zou eisen dat er ook in de avond nog een portie hooi wordt gevoerd. Hij staat te lang zonder. Ik zou er niet voor bijbetalen en er geen concessies in doen. Voldoende ruwvoer is een basisbehoefte. Komt de staleigenaar je hierin niet tegemoet? Wegwezen en een betere plek voor je paard zoeken!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 06:23

Persoonlijk vind ik dat een paard gewoon elke dag een schone stal moet hebben,dagelijks uitmesten en opstrooien heeft mijn absolute voorkeur.Ik vind het afschuwelijk als een paard de hele dag op stal een beetje in de mest en urine moet staan trappelen.
Vind ik echt not done...slecht voor de voeten en de luchtwegen en geestelijk lijkt mij ook niet fijn.Er moet dus voldoende stro inliggen (of andere bedding) zodat het paard schoon en droog kan liggen en ook nog een strootje weg kan knabbelen.

Ben al geen voorstander van de hele dag op stal maar als je een paard dan ook nog een hele dag in een vieze stal moet parkeren en geen nieuw stro erbij is voor mij al voldoende om te vertrekken.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:49

Heb je thuis geen plek voor een hooibaal? Dan zou je thuis een ton kunnen vullen achterin je auto leggen en die savonds meenemen en in de stal leggen zo heeft jepaard eten en hoeft de staleigenaar er niks voor te doen.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:38

biscaya schreef:
Uiteindelijk bepaald de pensionhouder lijkt me! Onbeperkt hooi/kuil is absoluut niet haalbaar! Qua kosten kan de pensionhouder dan absoluut niet uit..
Wat gek dat mijn pensionhouder dan nog niet failliet is. Hij heeft al meer dan 20 jaar pensionklanten en voert altijd onbeperkt.

Wat smurffie zegt klopt:
smurffie schreef:
Verder eet mijn pony nu ze onbeperkt heeft dus 2 kilo minder dan toen ze porties in pension kreeg. Daar ze nu dus ook een stabieler gewicht heeft. Het is even 2 a 3 weken verschrikkelijk hoe snel je spul erdoorheen vliegt, daarna is het heerlijk.
Wij zien dat hier niet anders. Eigenlijk ieder nieuw pensionpaard eet de eerste paar weken veel en stopt daarna vanzelf. De enkeling die zich blijft overeten, wordt ingeperkt (maar dat is dan om gezondheidsredenen, en niet om de euro's).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:45

Ik heb meer dan 20 jaar zelf paardjes gehad en pensionstallen zijn een van de redenen dat ik geen eigen paarden meer wil, wat een ellende.
Pensioneigenaren vergeten vaak graag dat het paard niet van hun is en dat een eigenaar toch zeker mag bepalen wat het dier te eten moet krijgen.
Ik vind dat je groot gelijk hebt wat betreft hooi en stro is te weinig en gewoon een vaste plak er in gooien vind ik gewoon getuigen van laksheid.
Ik zou toch ernstig gaan vragen voor verandering, je paard woont hier 24/7.
Daarbij geef je aan dat je een stal hebt gevonden waar de binnenbak en dat soort dingen minder is maar wel onbeperkt hooi enzo, hier zou ik zeker voor kiezen want ik ben bang dat het op je huidige stal niet echt gaat veranderen.
Als stalhouders zo laconiek omgaan met paarden boeit het ze niet zoveel en zal dat niet voor 1 iemand veranderen.
Maar staleigenaren vergeten ook vaak dat ze met levende dieren te maken hebben en niet met een caravanstalling ofzo.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:56

Waar ik stond vond iedereen dat z,n paard genoeg hooi kreeg, die hebben zich duidelijk nooit verdiept in de vraag hoeveel hooi een paard nodig heeft. Dus werd er ook niks aan gedaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 08:59

Mijn tip, verzin iets. :+

Zeg maar dat de DA is geweest, en dat je paard een maagzweer heeft en nu onbeperkt hooi moet. Verder geef je hem een pot snoep die er als medicijn uitziet en je dringt er dan op aan dat hij daar 1 of 2 keer per dag zo'n dingetje van moet.

Waarom? Als hij niet van zijn eigen geloof af hoeft te stappen en dan andere klanten kan vertellen dat jouw paard dat krijgt omdat 'ie ziek is zal hij waarschijnlijk een stuk gemakkelijker toegeven.
Hem wijsmaken dat je paard iets bijzonders heeft zal waarschijnlijk gemakkelijker zijn dan hem van zijn ongelijk proberen te overtuigen. Mensen hebben niet graag ongelijk. :=

Wel zou ik mijn paard niet graag overlaten aan de genade van zo'n stuk onbenul, zou hij koliek etc. wel herkennen als hij dit niet eens weet?

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:04

Te weinig hooi en stro is wel een probleem in de basisdingen van je stalling.
Ik heb dit ook een keer gehad. Na lang zoeken naar andere opties, kwam ik toch tot de conclusie dat ik daar anders over dacht dan de stalbaas. Zoeken naar een andere (kleinere) stal, netjes afscheid genomen.
Daar heb ik ingeleverd op de binnenbak. Maar mijn paard krijgt zoveel meer; stro & hooi, zorg & aandacht en veel buiten. Dat geeft zo'n goed gevoel, dat ik meer plezier heb van mijn hobby. (En ik hoef niet meer met hooi te slepem, pakjes in de trailer, slowfeeders, stiekum stro erbij doen ;)) Achteraf had ik het veel eerder moeten doen, maar als je veel mensen om je heen hebt, die het gewoon accepteren dat hun paard zo behandeld wordt, tsja, dan twijfel je toch wel. Maar je moet bij jezelf en je paard blijven. Ook al sta je er pas een maand. Succes ermee!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:09

Elke dag de stal doen en opstrooien, dat vind ik dat je mag verwachten of hoe jij het zou willen.
En anders, inderdaad een andere stalling zoeken. Want ik vrees dat een probleem zal blijven, en dan ga jij je steeds rotter voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:35

vrouwke schreef:
Ik denk dat het ook niet zo'n vaart loopt. Ik ken een stal en daar krijgen ze maar 1x per dag voer en hooi en dat is om 1700 uur s'avonds. S'morgens gaan de paarden zonder eten het zand op en dit doet hij al een jaar of 40 en er is nog nooit iemand ziek geweest. Dus dat ze niet met lege maag mogen staan dat het niet goed is geloof ik niet zo erg.

Ik heb ze thuis staan en ze krijgen van mij smorgens als ik ze buiten zet een speciekuip met hooi en als ze naar binnen gaan 1900 uur nog een speciekuip met hooi en wat brok.

Sorry maar dit vind ik echt op het niveau hangen van 'mijn opa van 90 is gezond als een vis terwijl hij zijn hele leven al rookt, dus dat roken longkanker veroorzaakt geloof ik niet'

Er is inmiddels toch onderzoek genoeg gedaan naar ruwvoerbehoeften en alle gevolgen van geen goed stalmanagement?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:38

Mijn paard heeft al 2 keer een slokdarmverstopping gehad omdat hij te weinig hooi kreeg, dus het kan echt je paard schaden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:50

Bij ons zijn ook maar 2 voerbeurten en worden niet dagelijks gemest, MAAR er wordt dagelijks een flinke plak van een grote baal stro bijgegooid waardoor ze altijd schoon staan.

Hooi krijgen ze ruim voldoende (eigenaar geeft aan hoeveel) en als het op is hebben ze dus voldoende stro om aan te knabbelen. Ik zou dus vragen of je paard meer stro mag omdat hij vies staat. Lijkt me niet de bedoeling dat je betaalt voor een vieze stal toch? Persoonlijk zou ik alleen daar al niet tegen kunnen, dat verdient een paard niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:55

Maagproblemen. Slokdarmverstoppingen.
Onvoldoende darmbewegingen.

Allemaal negatieve zooi bij te weinig ruwvoer.

Een paard langzaan hooi laten opnemen plus het trekwerk wat goed voor de tanden en hersenen is is n top oplossing.

Ik ben ook voorstander van overdag op hetland net zo.. maar ieder die in het labd staat moet daar wel mee eens zijn.

Mijn slowfeeder is n dure aanhangernet maar doet het super.
Met een klip heb je de bovenkant open en pleur maar in dat hooi.

Terwijl paarden maar twee uur bezig zijn met het opkauwen van hetzelfde is die van ons echt het dubbele kwijt.

Ik vind het ideaal.
Stro wordt hier elke dag n dikke laag ingegooid en mesten om de dag... bijna helemaal leeg.
Wij krijgen complimenten als mesters dat ze áltijd droog en schoon staan.

Maneges in de buurt mesten maar eens per week uit..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:57

Hmm ook erg vervelend dat je 2 maanden opzegtermijn hebt en het nu net 1 Aug is. Wat als hij je niet tegemoet komt?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:54

Ik zou eerst alleen het gesprek over het hooi aangaan.
Geef zelf mogelijkheden aan waar de stal geen werk aan heeft, zoals 's avonds zelf een hooi net ophangen.
Dan heb je de meeste kans van slagen.

Ik zou geen ziekte verzinnen, dat houdt toch geen stand. Voor hetzelfde geld kent hij je DA en vraagt hem er naar.

Over het stro zou ik niet ook beginnen. Als je op de stal en het voer van alles hebt aan te merken loop je grote kans dat je kunt vertrekken (wat op zich misschien wel de beste optie is).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:28

Of topic, ik vind 2 maanden opzegtermijn ook echt van de zotte... :x

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:47

Wat mij stoort aan het geen dat je verteld is dat je paard als hij wil knabbelen hij niks te knabbelen heeft.hooi eten ze vaak meteen op en kan wat aan zetten,maar stro knabbelen ze enkel aan als ze het nodig hebben inverband met het maagzuur,dus hij moet zeker stro hebben om te kunnen knabbelen als hij wilt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:17

Misschien heb er over heen gelezen hoor maar is het ook geen optie dat jij een fijnmazig hooinet klaarzet om te voeren?
Bij mij op stal voeren ze ook maar twee keer. Wel heel veel, en alle paarden (pony'tjes) hebben vaak de volgende dag nog over.
Behalve mijn grote gulzige koudbloed, maar meer geven kan gewoon niet dan wordt hij veel te dik. Daarom zet ik swinters elke dag twee hooinettrn klaar. Zo kost het mijn stalhouder geen extra moeite, ze hoeft immers geen hooinet te vullen, maar heeft mijn paard gewoon de hele dag hooi.
Evt een slowfeeder vullen met stro met hooi gemengd?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:10

Ze mag zelf geen hooi pakken, dus dan zou de stalhouder de netten moeten vullen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:12

Vala schreef:
Of topic, ik vind 2 maanden opzegtermijn ook echt van de zotte... :x

En dat de paarden in de zomer om 15.00 al naar binnen gaan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 14:34

Ze mag savonds niet extra voeren maar misschien wel voor die ene voerbeurt klaarzetten?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:44

Weet je zeker dat je paard 1/3e plak krijgt? Ik heb net voor het eerst sinds de winter een grote baal open gemaakt en allebei de paarden 1/4e plak gegeven... Is alleen hetgene wat op de grond ligtniet in de zak ;

Afbeelding

Dat heeft toch niet 1 paard in 2 uur op?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:18

Ik zou zo wie zo willen dat mijn paard in een stal altijd stro ter beschikking heeft dan kunnen de 2 hooi beurten wel mits hij niet te mager is.maar ze moeten ten alle tijden ergens aan kunnen knabbelen vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 22:24

smurffie schreef:
Weet je zeker dat je paard 1/3e plak krijgt? Ik heb net voor het eerst sinds de winter een grote baal open gemaakt en allebei de paarden 1/4e plak gegeven... Is alleen hetgene wat op de grond ligtniet in de zak ;

[ [url=m/VKi3YT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat heeft toch niet 1 paard in 2 uur op?

Onze fjord red dat gerust.. Mijn paard doet hier zo een uur of 4/5 mee... Daarom denk ik ook dat de hoeveelheid niet te weinig is maar de tijdstippen en het fijn dat het paard waarschijnlijk dan nogal schrokt..

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:28

En ts, heb je de stal eigenaar al gesproken?