wandelen met je veulen....of omgedraaid!!??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

henk_001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:00

ik ben nog niet zo lang geleden ik moet zeggen wij zijn nog niet zo lang geleden met onze paarden van schipluiden naar schiedam gelopen
geen probleem
los schieten kan een paard altijd en ik geloof dat dat vaker gebeurt met volwassen paarden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:04

Ok hartstikke gezellig........ als je weet wat je doet! En dat is een leuk stuk..... Ik ga van mn lang zal ze leven niet de abwoudseweg over...... echt niet... maargoed ik zit aan de kant van delft...........

en je hebt gelijk dat het vaker met volwassenen paarden gebeurt omdat gewoonweg minder mensen jonge paarden houden en ermee gaan wandelen........

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:08

gijsenkim schreef:
Het is helemaal niet erg om dingetjes met je paard te doen....... dat zegt niemand!

Wat wel erg is, zijn mensen die met een jong ongecontroleerd paard langs een drukke weg gaan lopen....... voor hun niet zo hoor maar wat denk je dat er gebeurt als het paard losschiet (en dat is niet geheel ondenkbaar) en de weg oploopt..... in het minste geval heb je wat blikschade in het ergste geval vallen er doden....... en waarom, omdat er iemand zo nodig met het veulen moest wandelen, die niet de capaciteit heeft om een veel voorkomend probleem met paarden op een makkelijke manier op te lossen

typo

aan de ene kant moet ik je hier gelijk in geven, maar aan de andere kant kan dit zelfde ook met een ouder paard gebeuren.
ik denk dat je zowiezo niet moet gaan wandelen als je geen controle over een paard heb afgezien van de leeftijd van een paard.
verder zit er zeker een verschil in of iemand weet wat die doet of dat iemand gewoon maar wat aanmodderd, maar ook hier geldt dat voor het paard in het algemeen en niet op leeftijd gebaseerd.
niet iedereen kan een (jong) paard opvoeden, net als dat niet iedereen een pup kan opvoeden. ik denk dat we hier de lijn moeten trekken en verder een ander in zijn / haar waarde moeten laten.
tenslotte denkt de 1 er zo over en de ander weer anders. ik zie ook vaak dingen bij andere paarden / veulen eigenaren waarvan ik denk dat zou ik zelf op een andere manier doen, maar ja hun kiezen voor hun eigen manier. in mijn ogen geen kwestie van goed of fout bezig zijn, maar dingen anders aanpakken en bij de 1 zal het goed uitpakken en bij de ander niet.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:18

gijsenkim schreef:
Ok hartstikke gezellig........ als je weet wat je doet! En dat is een leuk stuk..... Ik ga van mn lang zal ze leven niet de abwoudseweg over...... echt niet... maargoed ik zit aan de kant van delft...........

daar kan ik me inkomen, het zijn ook niet mijn favoriete wegen om over te lopen (anders gezegd, zelfs in de auto vind ik het eng). gelukkig zijn een hoop automobilisten erg begripvol.
daarnaast hebben we alleen op de oostveense weg zelf over de weg gelopen en zijn daarna het fietspad opgegaan. we kiezen dus wel voor de veiligheid voor zowel de veulens als voor onszelf.
nu met de frissigheid vertrouw ik het ook niet op de weg (ze kunnen rare uitspattingen maken momenteel) en dan ga ik dus niet de weg op.
veiligheid voor alles

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:24

pcies, veiligheid voor alles Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:40

Inderdaad, veiligheid voor alles...
Daarom vraagt de Pocahontas wat ze volgende keer anders kan doen.
Blijkbaar liep het beessie altijd braaf mee en één keer niet.
Hoeveel mensen zouden er niet doorklooien op dat moment?
Pocahontas vraagt raad, geen commentaar.
Laten we blij zijn dat ze zo verstandig is om raad te vragen. Niet iedereen durft dat, als het een keer minder goed gaat tussen mens en paard.
Het enige wat ze hiervan leert is om haar mond te houden: als je iets vraagt doe je blijkbaar alles verkeerd. Zo komt het iig over.

Pocahontas: lees alles wat hier staat, kijk wat voor jou zou kunnen werken en beleef veel plezier aan je paard.
Dat is alles wat ik je mee kan geven.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:44

Ik vind ook dat het commentaar dat hier gegeven wordt wel op een wat vriendelijkere manier zou kunnen. Inderdaad, Pocahontas vráágt tenminste nog wat er beter kan, maar een volgende keer zal ze dat jammer genoeg niet meer doen denk ik door de manier waarop er door sommigen wordt gereageerd.

Vriendelijk advies komt bij mij ook beter over dan ongenuanceerde aanmerkingen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:45

Het is niet mijn bedoeling om zo over te komen.......... het is mijn bedoeling om pocahontas en haar (overigens leuke paard) heel te houden!

Laat het wandelen, in iedergeval voorlopig. Poets het paard, neem m mee vanuit het land aan een halster. zet het dier vast. Ga pas weer wandelen als in iedergeval de temperaturen aangenamer zijn...... alle paarden zijn frisser in die kou en sommige zoeken dan aanleidingen....

Dit is nog een jong dier, Wat moet je dan........ erop los gaan slaan...... is toch ook geen optie.... een hoofdstel is ook geen optie. Mensen hebben nog zoveel tijd met jong spul........ waarom niet genieten van de tijd die je hebt en het gewoon heel rustig aan doen...... Straks heeft hij wel een hoofdstelletje in als hij wat ouder is en heb je er gewoon veel meer over te vertellen.......

Das mijn advies........ maar dat word niet zo gehoord

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 21:47

Nu komt het er op een Vééél aardigere manier uit , en niet op zo'n aanvallende manier en wordt het eerder als een goed bedoeld advies opgevat...

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-04 22:19

en das inderdaad het eerste goede advies wat ik van je hoor,op een normale manier!!!
nu kom je inderdaad zelf niet als een pennymeisje over ,maar als een volwassen vrouw..
OK dan!
ga zo door!!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 22:28

Marreke schreef:
Inderdaad, veiligheid voor alles...
Daarom vraagt de Pocahontas wat ze volgende keer anders kan doen.
Blijkbaar liep het beessie altijd braaf mee en één keer niet.
Hoeveel mensen zouden er niet doorklooien op dat moment?
Pocahontas vraagt raad, geen commentaar.
Laten we blij zijn dat ze zo verstandig is om raad te vragen. Niet iedereen durft dat, als het een keer minder goed gaat tussen mens en paard.
Het enige wat ze hiervan leert is om haar mond te houden: als je iets vraagt doe je blijkbaar alles verkeerd. Zo komt het iig over.

Pocahontas: lees alles wat hier staat, kijk wat voor jou zou kunnen werken en beleef veel plezier aan je paard.
Dat is alles wat ik je mee kan geven.

Amen.

henk_001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:03

OK dan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 23:38

Toen ik het startbericht had gelezen vroeg ik me ook af wat je dan buiten doet met je veulen...
Het allereerste begin werd het ook niet echt duidelijker (daarnaast lees ik ook niet gelijk ieder profiel om te kijken naar leeftijd enz)

Maar ontopic:
Ik heb ook zo'n probleem gehad, met de paardjes naar binnen halen, nooit geen probleem: halster om, touw eraan en meenemen naar stal, tot die ene keer (was een jaarling tuiger, in een kleine kudde met nog een paar andere paardjes) vlak bij stal werd hij vervelend en dwars, ik heb het touw eraf gehaald (weide en stallen grenzen aan elkaar dus kon loslaten) En mezelf zitten afvragen wat er anders was dan anders...niets.
Had het erover met mijn moeder (nopes verstand van paarden) en die vertelde dat je hetzelfde mee kan maken met kleine kids: ene dag doen ze wat je vraagd, de volgende dag is alles NEE en blijft NEE.
Ik heb toen besloten om de volgorde van op stal zetten aan te passen, eerst een ander en dan pas hij...de eerste dag was dat geen probleem voor hem, de tweede dag hij weer voorop maar toch eerst de andere op stal gezet, 3e dag hij weer als eerste...

Ik denk dat het in jouw geval ook een combiantie was van factoren, kudde verlaten, peuterpubertijd en het weer....
Ik zou gewoon een dagje wel komen maar niets doen met je veulen maar de andere paardjes wel aandacht geven (aai, worteltje), en dan weer aandacht gaan geven na een dag of 3.

Daarnaast ben ik geen voorstander van frutselen met jonge paardjes (als ze op stal staan wel een aai, smid, wormspuit, meer niet. Laat ze genieten van die 3 jaar vrijheid en blijheid. Halster om alleen als het moet (dochterlief vind het wel vaker moeten en doet dat ook) en ik heb over het algemeen zeer brave paardjes staan.

Hou je ons wel op de hoogte van de toegepaste methode en het succes, en vooral foto's van je paardje.

Ik wens je veel wijsheid en evenveel succes/pret/plezier tijdens je wandelingen met je paardje..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 03:25

henk_001 schreef:
draumpje !!!!
ik kan wel zien dat jij op zn minst 110 jaar ervaring met paarden hebt he.......
nou weet je wat
ik ga gewoon samen met mijn vriendin duivelintje 3 a 4 keer per week naar onze veulens om dingetjes met ze te gaan doen
en weet je wat
het intreseert mij eigenlijk helemaal niets wat mensen zoals jij daar van vinden ik doe het toch omdat ik denk dat dat het beste voor mijn paard is ondanks dat ik pas een half jaar ervaring met paarden heb

als het je niet interreseert reageer er dan niet op Verward
enne, mensen zoals ik? denk jij mij te kennen dan? hoe ik ben? vind ik knap OK dan!

sorry als ik overkwam als een of ander betweterig typetje
maar ik heb alleen zal zoveel ellende meegemaakt met het geklooi van mensen met hun jonge paard(ellende die ik dan weer heb kunnen oplossen) dat het er misschien iets harder overkwam dan dat ik het bedoel.

maar wat ik bedoel is , kijk uit dat je niet te veel met zo een dier gaat doen
mijn eigen beestje staat op het land , ziet mensen met voeren en bij de DA en hoefsmid controles en bij de comtroles die de beheerder en de zoördinator uitvoeren
ik weet dat als hij 4 is ik er zo mee weg kan lopen
ik zie hier in de omgeving zo vaak dat mensen een veulen hebben en er dus aan 1 race door mee aan het tutten en frutten zijn en gezellig mee gaan wandelen
ik heb, jammer genoeg, in mijn korte leven(23 jaar) al iets te veel van dergelijke gevallen kunnen corrigeren

ik wens je in ieder geval succes met de jonkies

maar mijn mening blijft, zo min mogelijk mee doen , komt ten goede aan het karakter/gedrag

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 09:53

Ben het met draump eens........ ook ik heb positievere ervaringen met paarden die niet meer dan hoogst noodzakelijk in handen zijn geweest, meestal zijn de paarden die wel veel in handen zijn geweest en zogenaamd opgevoed de grootste lastpakken

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:19

gijsenkim schreef:
Ben het met draump eens........ ook ik heb positievere ervaringen met paarden die niet meer dan hoogst noodzakelijk in handen zijn geweest, meestal zijn de paarden die wel veel in handen zijn geweest en zogenaamd opgevoed de grootste lastpakken

Ik respecteer je mening dat volgens jou paarden in de opfok moeten ed...

Maar ik zou het eerlijk gezegd niet kunnen, mijn jaarling in de opfok gooien. Loopt daar een beestje tussen 10 anderen en dat is dan zogenaamd jou paard? Komt ie met 3 jaar "thuis", moet je ermee gaan beginnen. Je kent er niks van? Karakter is meestal "onduidelijk", je krijgt gewoon een wildvreemd paard in je handen gedrukt, lijkt mij.....

Ik heb ook een jaarling (1,10 jaar) en hij heeft ook veel op de wei gestaan met zijn soortgenoten deze zomer/herfst. Op het moment is het even minder. Ik wandel af en toe met em en verder staat hij buiten ongeveer halve dagen. Hij komt dagelijks in mijn handen. En heus, ik verwen hem echt niet ofzo hoor met duizend snoepjes per dag. Als hij iets goed doet: aaitje over zn hoofd, that's all..... Ik ben consequent en hij wordt (hopelijk) een goed opgevoed paard. Ik laat em gewoon paard zijn en vraag echt niet veel van em, behalve respect voor mij (en anderen mensen).....

Ik vind het jammer dat de opfok hier op bokt heel erg heilig is en dat er bij elk bericht dat er hier komt over een jong paard, dat er meteen wordt begonnen over de opfok.

Ik ben natuurlijk mee eens dat een jong dier goed opgevoed moet worden, maar of de opfok daar altijd zo geschikt voor is?? Mensen kunnen natuurlijk niet alles doen wat paarden doen, daar ben ik ook van bewust. Maar gooi em dagelijks op de wei en laat en zn plan trekken daar ben ik geen voorstander van. Zo nu en dan menselijk aandacht, kan in mijn ogen alleen maar positief werken.

Ik bedoel dit niet aanvallend gericht oid, en ook niet specifiek tegen jou (Gijsenkim), maar gewoon over het algemeen.
Het is een eindeloze discussie en daar komen we nooit uit.... Scheve mond
We dwalennu wel af van het onderwerp, wil er eventueel via PB wel verder over praten ed

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:39

Ben het met Draumpje en GK eens.. Een veulen, of jaarling hoort niet thuis op de weg. Ik heb zelf een veulen van ruim 6 maanden. Die staat lekker in de wei met 3 vriendjes en het enige wat ik ermee doe is hem uit een emmer slobber laten eten eens in de week ofzo. Voor de rest ga ik eens bij hem kijken en mijn moeder ook, mar verder.. hij kan een halster om, voetjes geven en is superbraaf. Wat wil ik nog meer?? Eind volgend jaar is hij 2 1/2 en gaan zijn ballies eraf en komt hij thuis te staan. Dan gaan we wel iets meer doen, mar nu laat ik hem lekker staan waar hij staat..
En sinds hij tussen de andere staat en ik me er minder mee bemoei is hij superbraaf geworden, dat had ik echt niet kunnen doen. Dat kan een mens zowiezo niet. Paarden zijn nou eenmaal geen mensen, ik heb het idd ook vaak zat gezien dat de paarden die voornamelijk door mensen "opgevoed"zijn de meest lastige paarden zijn.
maargoed 1000 mensen, en 1000 verschillende manieren. Ik vind het persoonlijk niet erg verstandig om de weg op te gaan. Blijf dan in de wei.
Als je paard 3 is kan je hem ook nog mak maken hoor langs de weg. dan leert hij het ook heus wel..

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 11:53

gijsenkim schreef:

Misschien moet je hier een nuance in aan brengen: Paarden die in ONERVAREN/ VERKEERDE handen geweest zijn kunnen nogal eens grote lastpakken worden. Heb persoonlijk nog niet meegemaakt dat veulens/paarden die wij veel in de hand hebben gehad lastpakken werden. In tegendeel.

Dit is ook je verantwoording als fokker, paarden netjes opgevoed af te leveren!! Maar met het hedendaags fokbeleid (lees vermeerderen uitsluitend voor de poen) is dat allemaal een tikje te arbeids intensief voor de zg. fokker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 15:06

das inderdaad de nuance die hierin aangebracht moet worden

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:42

Ik volg de mening van SymO over de heilige opfok Haha! Ik zou het zelf ook niet kunnen om m'n paard daar te dumpen. Misschien ligt het voor mij nog iets anders omdat er geen opfokmogelijkheden zijn in m'n regio Knipoog ... Als het in je omgeving is kan ik dat beter begrijpen, maar m'n dier voor maanden niet zien? ... Ik wil m'n dier van nabij kunnen volgen.

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 01:23

met alle respect voor jullie meningen....
maar hier gaat dit topic niet over en het begint me een beetje te vervelen nu..
open desnoods zelf een topic over of een veulen wel of niet in opfok moet,en of je er wel of niet mee over straat wandeld.
IK besluit dit wel te doen,en IK vraag tips om haar beter onder controle te hebben by een eventuele herhaling.,wat ik denk ik niet verwacht..,maar je weet het nooit...,het kan inderdaad aan het weer liggen..
en zoals ik al zei,er was veel wind...
een eigen topic misschien een idee??!!
greetz....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 01:42

oké terug op het topic, als er veel wind staat zijn paarden over het algemeen frisser,
omdat je met een jong paard bezig bent die in zijn gedrag bevestigd moet worden(respecteren van de leider)
zou ik op dergelijk dagen niet gaan wandelen,
zoek de problemen niet op en ga wandelen als het weer wat beter is(minder wind/kou)
zo zoek je de problemen niet op en zal ze ook niet zo fris zijn
als het dier ouder en evenwichtiger is en meer bevestigd in het luisteren
( en respect en aanvaarden leiderschap ) zal het dier ook meer jou reactie afwachten dan gelijk op eigen initiatief te "vertrekken"

eventueel een extra touwtje aan het halster die je onder de kin langs doet of over de neus , die je dan alleen in noodgevallen gebruikt

een bit zou ik er niet inhangen, als je dan in een noodsituatie aan het bit trekt zal het beestje op erg jonge leeftijd negatieve ervaringen met het bit krijgen, niet fijn als je dat bij het inrijden op je brood krijgt

in ieder geval succes met je paard

Pocahontas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 01:58

thanks!!!
ja ,ik ben nu ook niet meer geweest..
de sneeuw is pas van vandaag weg,en er lag de hele week hier en daar ook nog yzel..
en dan ga ik er natuurlyk niet aan beginnen...
dus ik kan jullie helaas nog niet vertellen ,hoe het verder is gegaan..
ik kan maar op twe dagen per week,meer aandacht aan haar besteden dan op andere dagen.
dan heb ik altyd de kindjes by me,en dan kan ik dus ook alleen met haar in de wei bezig zijn..,wat dus meestal niet lang is...,want de kindjes werken niet altyd mee..hahaa.
maar de volgende keer zal ik dus wel opletten met het weer,maar die dag had ik zoiets van;ik wil nu even tyd voor mezelf ,ik heb nu de kans ,en nu ga ik ook!!
ongeacht die wind dus...
maarja,..ik heb er alleen maar van geleerd!!
groetjes,enne ik houd jullie op de hoogte!!
(voor eventuele belangstellende)
groetjes...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 12:47

ik vind dit een heel interessant topic Knipoog
ikzelf heb een merrie die nu 7 maand drachtig is,het veulen gaat na het afspenen naar de eigenaar(in de buik verkocht)
maar gedurende die eerste 6 maanden wil ik echt wel dat ik het veulen behandel zoals het moet,en geen lastig geval afleveren aan de eigenaar acheraf,m.a.w. ik wil het een goede start meegeven omdat het levensbelangrijk is voor het verdere verloop.
ik geef toe,ik ben een leek op dit vlak,maar hier zitten kenners en je mag toch vragen stellen op bokt he
dus ik zou graag tips krijgen hoe je je veulen tot 6 maand een goede start kunt geven,ik zal goede tips zeker gebruiken,ik wil er echt het beste van maken Lachen
bv als ik ga rijden is dit met mn merrie 10 minuutjes stappen.is dit mogelijk je veulen mee te nemen aan de hand met een tweede geleider,samen met de merrie,om deze gedurende de les ( 1 uur) even van de merrie gescheiden te houden? eerst natuurlijk het veulen doen wennen aan halster en touw en in de wei oefenen met de merrie onder zadel. het halster mag dus in principe van de eerste dag eens gepast worden aan het veulen?
mijn doel is vooral een aangenaam veulen af te leveren,die kan vaststaan,aan de hand rustig blijven,al wat zelfstandig kan zijn en vooral sociaal en gezond

bedankt alvast voor de reacties *LOL* goede raad sla ik nooit in de wind..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 13:01