Indoor slowfeeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:11

Wat een gaaf ding heb je gemaakt zeg.
Dat zou ook wat voor die van mij zijn.
Ik heb zeker ook interesse als je het gaat verkopen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:17

mja, ik heb een dieet mee gekregen van de artsen die werkt bij mijn paard.
Hij is goed opgeknapt gelukkig, hij is echt goed ziek geweest maanden lang. :(:)

In de winter staan ze binnen bij ons......dat is voor hem maar goed ook.
Door zijn buik klachten is zijn weerstand zo slecht geworden dat hij zelfs op de niet witte benen mok heeft gekregen van de regen van nu.
Het is nu een stuk makkelijker geworden om hem gezond te houden ook. *\o/*

Maar om even on topic te blijven........ik kijk er naar uit om met het volgende model te gaan stoeien :D
Daar zit weer een neiuwe uitdaging in zodat hij ook geschikt word voor dieren die niet op een dieet staan maar gewoon ook in de nachten eten willen als ze op stal staan.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:23

quartel schreef:
Jotoma schreef:
Ts: hoeveel uur staat jouw paard binnen? Want mijn paard krijgt 3x een vol hooinet en staat maar 7 uur buiten. Ecxl 2 uur voor t rijden. Maar das toch nog 15 uur binnen. Dant lijkt 6 kilo wel weinig hooi.

Toen mijn paard uit de kliniek kwam kon hij niet meer dan 4 kg hooi per 24 uur verdragen.
Kreeg hij meer dan liep zijn buik vast.
Hooi is dan ook niet het enigste wat hij krijgt.
Uiteindelijk is hij op de 5-6 kg uit gekomen......precies wat in de buis past dus.
Ik hoop over een poosje dat hij meer verdragen kan maar ik moet zeggen dat hij nu ook mooi op gewicht blijft met wat hij krijgt. Hij word erg snel dik en werkt niet echt heel erg hard, ik ben zelf ook geen fanatiekeling :+

4 kg hooi is het minimale wat een paard van 500 kg moet hebben aan ruwvoer is mij door de artsen verteld.

In een normaal hooinet gaat ook maar max 4-5 kg hooi.
Dat oogt heel erg veel maar als je gaat wegen zoals ik moest doen dan word je nog verrast.
Bij de action hebben ze bagage weegschalen voor een paar euro, haal er eens eentje en weeg je voer.....je zult verbaast zijn :j

Margee.....hoe lang doe jij met een hooinet??
Ben ik toch erg benieuwd naar.

De levensduur van mijn hooibuis weet ik nog niet maar ik hoop dat hij even mee mag gaan.

Ik kan het niet echt helemaal terug rekenen maar ze zijn in ieder geval meer dan 5 jaar oud. Ze kunnen nog wel een jaartje mee maar slijten bovenin doordat ik ze met RVS musketons sluit. Ik heb niet echt slopers maar ze kunnen redelijk aan zo'n net trekken als ze bezig zijn.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 22:27

Dat is best lang :j
Helaas gaat dat voor mijn paard niet op.
Het mooiste is nog dat ik ook van zo een net wat wilde gaan maken.
Die had ik besteld maar dat ging minder snel dan ik hoopte.
Ondertussen kwamen we op het "buis" idee en zijn daar ook mee aan de gang gegaan.
1 dag later kwam het hooinet binnen :')
Die ligt nu dus mooi te zijn in de vensterbank thuis :+

Marvel

Re: Indoor slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:46

Bedoelde het niet aanvallend hoor ts! Ik dacht meer grote buis, maar gaat er voor mii voldoende inhoud in zodat mijn paard ook maar 1x gevoerd hoeft te worden. Dat zou fijn zijn:)
Mijn paard wordt ook snel dik en krijgt met dit weer ook weinig beweging. Buiten doen ze niet zoveel. Dus voldoende hooi moet er wel in gaan.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 23:55

Nee hoor Jotoma....zo had ik het ook heel niet opgevat.
Ik ben nog aan het denken hoe ik de buis groot genoeg kan krijgen zodat die bij ieder paard maar 1 x gevult moet worden.
Dat zou wel kunnen maar dan ben ik 2 x de materialen kwijt en zal hij dus wel wat duurder uit gaan komen.
Daarnaast zal dat met verzenden ook lastiger worden vrees ik omdat de omvang dan al snel op 1 x 1 meter zal komen........dat is groot en hoe verpak je dat........
Ik denk ook dat hij dan ook erg veel ruimte in een stal in gaat nemen........het is nu al een flinkerd.
Maak ik hem 2 x zo hoog dan heb je een trapje nodig om hem te kunnen vullen.......
Dan maak je er ook een minder stevig punt in en zal hij minder lang mee gaan.
De platen die ik nu gebruik zijn er maar in 1 maat.....deze maat dus daar moet ik het mee doen.

Er is altijd wel nog een optie om er 2 te vullen en die om de beurt op te hangen.......dan ben je ook minder plek kwijt in stal.

Maar......laat ik eerst eens gaan stoeien met het nieuwe model.......die zou pas ideaal zijn

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:20

Interessante slowfeeder quartel en super mooi gemaakt! _/-\o_

Ik ben al jaren op zoek naar een slowfeeder die mijn paard niet sloopt en die niet gevaarlijk is gezien hij op ijzers moet staan. Hooinetten/hooizakken sloopt hij zo en moeten bovendien zo hoog hangen ivm de ijzers dat de eethouding te onnatuurlijk wordt.

ik vraag me wel af: op welke hoogte zitten de touwen waar je hem mee ophangt? Hoe hang je hem precies op? En zitten de touwen op zo'n plek dat zelfs mijn handige harry er niet in kan komen als hij rolt?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 07:20

Deze slowfeeder is een meter hoog en hangt ongeveer 20 cm boven de stalbodem.
Als het paard gaat rollen zitten de touwen dus minimaal 1.20m hoog.
Daar kan hij dan met de benen echt niet bij.
Mijn paard staat ook op ijzers en had daardoor ook zijn hooi hoog.
Nadeel daarvan vind ik dan weer dat al het stof uit het hooi in de neus komt.
Daar ging die van mij ook op hoesten.

Verder heb ik een balk boven mijn stal hangen, daar heb ik een touw overheen gehangen.
Met een karabijnhaak zit de buis daar aan vast.
Omdat ik hem te veel vond slingeren heb ik die halverwege weer ergens aan vast gezet met een strotouwtje. Nu slingert hij nog maar minder veel.

Bij mijn testpaard zit geen balk, daar hangen we hem aan de bovenkant van zijn stal straks.
Met een touw die lang genoeg is om hem 20 cm boven de grond uit te laten komen.
Dat hij dan tegen de wand hangt zou geen verschil moeten maken.(dat zal moeten blijken)
Bij ieder paard zal hij weer anders vast gezet moeten worden omdat geen stal het zelfde is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:34

Ik had idd ook bedacht om m boven aan stal te hangen. 1.20 bijvullen is ook geen probleem natuurlijk. Groter zou die van mij niet hoeven.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:51

Heb je hem langs de rechte wand of in een hoek?
Die hoek zou je kunnen benutten voor meer ruimte en misschien een soort van beugel maken waar je hem in zet zodat hij er niet mee kan gooien.....

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:22

Super idee zeg! De mijne heeft nu een net. Maar dit ziet er goed uit. Blijf ff meelezen. :D

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:47

quartel schreef:
Vreten ze daar niet doorheen Taar_tje??
Dat is namelijk waardoor ik zelf aan de knutsel ging.
Omdat dat lompe exemplaar van mij zijn net binnen een week kapot heeft.
En anders maait hij er wel in met zijn ijzers als hij de kans krijgt.

Het zijn erg stevige hooinetten, ik gebruik ze al 2 jaar. Ik heb 3x3 cm. Mijn paard heeft geen ijzers, dat scheelt. Ik kan ze vrij laag hangen. Je kan ze ook dwars ophangen, als je twee ophanghaken maakt aan de muur en dan ook aan de onderkant een karabijnhaak.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:32

Margee schreef:
Heb je hem langs de rechte wand of in een hoek?
Die hoek zou je kunnen benutten voor meer ruimte en misschien een soort van beugel maken waar je hem in zet zodat hij er niet mee kan gooien.....

Dan kan je denk ik net zo goed een vast hooi iets maken??
Dan gaat het hele idee van spelen weg denk ik?
Het idee van het er mee spelen is zo dat het hooi weer goed voor de gaten komt te zitten.
Als je het vast zou zetten dan gaat dat niet meer lukken.
Ik weet niet of het dan nog zo goed werkt.

Dan zou je eerder uit gaan komen op het trailer model.......en die moet nog eerst gemaakt en getest worden.
Mocht dat gaan werken kan er wel een soortgelijk iets voor in een stal gemaakt worden denk ik.
Maar zo ver zijn we nog niet.

Ik hoop het binnenkort te filmen dan zal je horen dat het geluid wat er af komt reuze mee valt :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:06

Hoe vaster je iets zet, hoe groter de kans dat ze het slopen ook :)

Als het hooi-ding weg beweegt van het paard kan die er niet met volle sloop-kracht op los gaan.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:02

Dat van het spelen had ik niet begrepen/gelezen.
Het moet dus in beweging blijven? Scheelt ook weer eten want het kost meer moeite.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 12:22

Ik heb het wel ergens geschreven hoor van dat bewegen.....ik weet alleen niet meer waar precies :')

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:31

Geloof het direct,ik lees er wel eens overheen.
Ik moet juist geen herrie hebben in de stal, ik slaap er pal tegenover.
Zodra ik iets teveel hoor, hang ik uit het raam of moet (van mezelf) in mijn jachthemd naar buiten......

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:43

Dat klinkt wel heel agressief, een jachthemd :=

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 12:46

Ik zal het gaan filmen......alleen nog even zien wanneer me dat lukt maar het gaat een keer lukken.

Ik krijg net een apje.....mijn paard krijgt het hooi er niet goed genoeg uit om genoeg te kunnen eten.

Wat ik niet verteld had was dat ik de buis gisteravond helemaal vol had gepropt :D
Ik had gevraagt het ding bij te vullen steeds maar dat bleek vanmorgen nog niet nodig.....en gisteravond ook niet.........Het appje klonk dan ook bezorgd :(:)

Er zat nog steeds voor 1/3 hooi in de buis.
Dat klopt dus alweer precies.........ik had zijn hele dagelijkse rantsoen er in gepropt en met 1/3 deel in de middag betekend dat dat hij er nog steeds netjes 24 uur over doet het op te krijgen _/-\o_

See me smile :D :D

Ik zal op stal aan de andere paarden eigenaren eens rond gaan vragen of ze last van geluid hebben als hij eet.
Toen ik er naar stond te kijken terwijl hij at hoorde ik niks geks.
Voerballen....daar kan ik wel helemaal gek van worden.....die maken echt kabaal

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:31

Shirley schreef:

:')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:32

quartel schreef:
Ik zal het gaan filmen......alleen nog even zien wanneer me dat lukt maar het gaat een keer lukken.

Ik krijg net een apje.....mijn paard krijgt het hooi er niet goed genoeg uit om genoeg te kunnen eten.

Wat ik niet verteld had was dat ik de buis gisteravond helemaal vol had gepropt :D
Ik had gevraagt het ding bij te vullen steeds maar dat bleek vanmorgen nog niet nodig.....en gisteravond ook niet.........Het appje klonk dan ook bezorgd :(:)

Er zat nog steeds voor 1/3 hooi in de buis.
Dat klopt dus alweer precies.........ik had zijn hele dagelijkse rantsoen er in gepropt en met 1/3 deel in de middag betekend dat dat hij er nog steeds netjes 24 uur over doet het op te krijgen _/-\o_

See me smile :D :D

Ik zal op stal aan de andere paarden eigenaren eens rond gaan vragen of ze last van geluid hebben als hij eet.
Toen ik er naar stond te kijken terwijl hij at hoorde ik niks geks.
Voerballen....daar kan ik wel helemaal gek van worden.....die maken echt kabaal

Klink echt goed allemaal :D Ik hoor het graag als je ze gaat verkopen, ik heb zeker interesse :j

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:51

Horseware schreef:
Shirley schreef:

:')

Ik heb ook tietshirts!!! :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 20:15

Jammer, het leek even mooier dan het was.
Toen ik zelf op stal aan kwam zag ik niet 1/3 nog vol maar 2/3.......en dat is niet goed.
Na inspectie zag ik dat het hooi halverwege de buis bleef hangen -O-
Raar want de dagen er voor at hij hem toch ook gewoon leeg???
Ik bedacht me dat er toen kleinere porties in gingen......hhmmmm
De deksel gaf dus een bepaalde druk en die druk werd wellicht te groot op het moment dat er meer hooi in ging.
Eerst kwam de deksel tot net boven de gaten onderin de buis.
Ik heb nu de deksel hoger geplaatst....wel in de buis maar hij kan niet zo ver meer zakken.
De deksel komt nu een paar centimeter onder de bevestiging bovenaan.
Minder druk er op dus.
Morgen even zien of dat de truc was.
Gelukkig test ik hem eerst zelf....ik zou een ander er niet mee op willen schepen als het nog niet goed genoeg is naar mijn zin.

Ik heb wel ook een filmpje kunnen maken want ja.....nu had hij honger dus bleef eten in plaats van dat hij naar mij bleef komen :')

Heeft het toch nog zo zijn voordelen gehad :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:25

@quartel: als je er meer gooi in doet (en het harder aan drukt). Krijg je meer wrijving en heb je juist meer druk nodig om het te laten zakken, dus meer gewicht van boven.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 20:29

Maar zonder druk glijd het ook naar beneden.....dan kan je er alleen iets minder in kwijt misschien.
Door het gooien er mee zou het moeten zakken als het onder geen druk staat......of denk ik nu zo verkeerd?? :')
Ik ga het morgen ochtend meemaken denk ik :=
Ik ga dit hoe dan ook opgelost krijgen :j

Filmpje.......
Ter vergelijking voor het geluid hoor je een paard met ijzers door het gangpad er naast lopen.
Ook geeft er eentje een zacht hinnikje.
Al het andere geluid maakt mijn paard met eten.

Hij ziet er niet uit, had net lekker in het zand liggen rollen :')