Ze krijgt genoeg beweging en komt wel regelmatig uit haar stal voor een wandeling
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PowerReiner schreef:Tot een paar weken geleden maakte ik mij ook druk met dit stormachtige weer. Zou mijn paardje wel goed staan enz. Gezien zij ook de neiging heeft op met dr kont in de wind zielig te gaan staan. Is wel werkelijk zielig? Ik denk dat het onze perseptie is.
Nikass schreef:MDH dan zou een schuilstal dus ideaal zijn voor jouw paard![]()
Je hebt hier overigens nog heel veel stallen met überhaupt geen weidegang en sommige met twee uur per dag op een postzegeltje. Hier meer regel dan uitzondering.
Nikass schreef:MDH dan zou een schuilstal dus ideaal zijn voor jouw paard![]()
Je hebt hier overigens nog heel veel stallen met überhaupt geen weidegang en sommige met twee uur per dag op een postzegeltje. Hier meer regel dan uitzondering.
superwoman schreef:Nikass schreef:Ik vraag me dus af hoe jullie zeker weten dat de gemiddelde pensionklant (wie dat ook mag zijn) er geen geld voor over zou hebben. Plaats eens een advertentie van een dergelijke stal en kijk wat voor reacties er komen? In regio Amsterdam is het normaal om rond de 400 euro te betalen voor een (volpension)stal van 3x3m en een binnenbak (verder niks dus). Dus wie weet hebben mensen wel degelijk interesse?
En daarbij denk ik: je (algemeen) kiest er zelf voor om een pensionstal te beginnen. Je móet niet ofzo. Dus kiezen pensionhouders er bewust voor om een stal te beginnen waar het welzijn van de paarden in het geding is. Waarom??.
omdat ze hun brood willen verdienen "in de paarden" en dat is heel lastig.
Dan krijg je te maken met startkapitaal en zorgen dat je stal vol komt te staan.
Als je iemand wil aanwijzen, dan zijn het de eigenaren die ervoor kiezen.. vooral geld speelt een grote rol. Al je het niet hebt, kun je het ook niet uitgeven.... zowel voor de pensionhouders als voor de klanten..
M_D_H schreef:Overigens, iedereen denkt wel heel erg makkelijk over een schuilstal.
Daar heb je een vergunning voor nodig en die krijgt je niet zo makkelijk... Hier worden ze zelfs helemaal niet afgegeven.
Daarbij, een schuilstal neemt veel ruimte in, de paarden moeten er namelijk allemaal inpassen, maar ze moeten ook uitwijkmogelijkheden heden hebben zodat ze niet in de problemen komen. Verder moet de opening erg groot zijn, het beste zou zijn een kapschuur idee. En dan het formaat van een box per paard rekenen...
Dan zou je op 3 x 3,5 meter per keer (4 x 4 zou beter zijn).
Kijk eens naar wat een ruimte dat in beslag neemt .
Ruimte die ik liever gebruik voor gewoon weide .
Want daar hebben paarden naar mijn idee toch meer aan...
superwoman schreef:Nikass schreef:MDH dan zou een schuilstal dus ideaal zijn voor jouw paard![]()
zal wsl komen door de dure locatie. dus dure grond en ook geen zandbodem.
dan worden de mogelijkheden kleiner...
M_D_H schreef:Nikass schreef:MDH dan zou een schuilstal dus ideaal zijn voor jouw paard![]()
Nee dat is het niet.
Bene there, done that...
Door mijn opleiding ben ik op Veel verschillende stallen geweest en ik heb zoveel mogelijk het paard altijd geprobeerd mee te nemen als ik intern ging...
Zo ook naar een 24/7 buiten stal...
Verschrikkelijk... Mijn paard heeft buiten geen rust en in de kudde al helemaal niet. Hij is de dominante van de groep en de baas... en altijd bezig met zijn kudde te beschermen... Zo erg dat hij dus niet drinkt of eet... tot hij in zijn eigen stal staat... daar waar hij rust heeft en alleen is... (en hij tevens niet het voer van de andere kan jatten).
Sommige paarden gedeien echt beter als ze snachts op stal staan (maar wederom, veel mensen snappen dat niet).
Schuilstal gaat hij overigens ook niet in staan als de rest van de kudde buiten staat want zijne keizerlijke hoogheid moet zijn kudde beschermen...
Overigens, iedereen denkt wel heel erg makkelijk over een schuilstal.
Daar heb je een vergunning voor nodig en die krijgt je niet zo makkelijk... Hier worden ze zelfs helemaal niet afgegeven.
Daarbij, een schuilstal neemt veel ruimte in, de paarden moeten er namelijk allemaal inpassen, maar ze moeten ook uitwijkmogelijkheden heden hebben zodat ze niet in de problemen komen. Verder moet de opening erg groot zijn, het beste zou zijn een kapschuur idee. En dan het formaat van een box per paard rekenen...
Kijk eens naar wat een ruimte dat in beslag neemt.
Ruimte die ik liever gebruik voor gewoon weide.
Nikass schreef:M_D_H schreef:
Nee dat is het niet.
Bene there, done that...
Door mijn opleiding ben ik op Veel verschillende stallen geweest en ik heb zoveel mogelijk het paard altijd geprobeerd mee te nemen als ik intern ging...
Zo ook naar een 24/7 buiten stal...
Verschrikkelijk... Mijn paard heeft buiten geen rust en in de kudde al helemaal niet. Hij is de dominante van de groep en de baas... en altijd bezig met zijn kudde te beschermen... Zo erg dat hij dus niet drinkt of eet... tot hij in zijn eigen stal staat... daar waar hij rust heeft en alleen is... (en hij tevens niet het voer van de andere kan jatten).
Sommige paarden gedeien echt beter als ze snachts op stal staan (maar wederom, veel mensen snappen dat niet).
Schuilstal gaat hij overigens ook niet in staan als de rest van de kudde buiten staat want zijne keizerlijke hoogheid moet zijn kudde beschermen...
Overigens, iedereen denkt wel heel erg makkelijk over een schuilstal.
Kijk eens naar wat een ruimte dat in beslag neemt.
Ruimte die ik liever gebruik voor gewoon weide.
Ik denk niet makkelijk over een schuilstal, want ik heb er helaas geen en kan hier ook geen stal vinden waar mijn paard 24/7 met goede schuilstal buiten zou kunnen staan. Dat de praktijk niet altijd aan je wensen voldoet begrijp ik maar al te best.
Verder ben ik van mening dat geen enkel paard graag opgesloten staat in een stal. Maar soms zullen ze dat verkiezen boven buiten staan als de situatie buiten niet bij hun past. Zo denk ik ook bij jouw paard. Die zal in een andere kudde, kleiner of anders samengesteld, zijn vrijheid wèl verkiezen boven zijn stal.
Mijn paard heeft ook veel voorwaarden nodig om een buiten plek geschikt te laten zijn. Maar als ik aan die voorwaarden kan voldoen is er geen haar op haar lijf die er voor kiest om op stal (opgesloten) te gaan staan. Wel om even in te lopen om te schuilen, op het moment dat zij verkiest en er weer uit wanneer zij dat wil (soms ook net midden in een stortbui).
Nikass schreef:Nee dat gaat zeker niet makkelijk, en dus moet je roeien met de riemen die je hebt. En daar ergens een grens trekken, wanneer het niet meer acceptabel wordt.
Ik ken jouw paard niet persoonlijk en wil je niet voor t hoofd stoten en al helemaal niet aanvallen. Ik denk gewoon dat je de ideale plek voor jouw paard nog niet bent tegen gekomen (en dat is dus geen verwijt!).
Ik ken wel het wezen paard en dat is een bewegingsdier en een vluchtdier en zal dus nooit optimaal gedijen in een hok voor uren/nacht of nog langer. Dat onze paarden zich aanpassen aan die niet ideale omstandigheden en nog redelijk goed blijven functioneren is in ze te prijzen, maar als mens zal je altijd moeten blijven proberen die meest ideale situatie wèl te bereiken, zodat je paard écht tot zijn recht kan komen.
Wiwabalia schreef:Maar waarom zoveel op stal? Wat is daar "handiger" aan dan paarden bijvoorbeeld van 08.00 t/m 20.00 op een grote paddock? als jullie het argument inversteren noemen, tja, in boxen moet je ook inversteren en kost denk ik meer onderhoud dan een box (aangezien er ook slopers/slaande paarden in staan).
Kan iemand mij daar antwoord op geven? Ik ben namelijk oprecht geïnteresseerd naar wat er achter die gedachte schuilt. In de zomer kunnen ze overal 24/7 buiten op de wei, maar 's winters is de regio Utrecht maar lastig, overal op stal en zeker geen hele dagen buiten maar wel mooie faciliteiten..
pien_2010 schreef:Ik ga dus dan ook mee met MDH als het gaat om het individuele karakter van paarden en dat ze vooral daar goed naar moet luisteren en haar paard gelukkig maakt met binnen staan zodat hij uit kan rusten omdat hij niets meer hoeft.
sanne83 schreef:Mijn ideaal (vooral voor mezelf ) zou een hele grote binnenruimte zijn. Bijv. een binnenbak met daaromheen een ruime track met zand, hooinetten en verschillende aansluitingen naar buiten met een ruime paddock (en ev. wei voor zomers). Zelf lekker een binnenbak, lekker warm paarden die altijd binnen kunnen staan als ze willen, maar daar ook echt kunnen rondlopen en ook naar buiten kunnen als ze willen.
Nikass schreef:Omdat ze hun brood willen verdienen in de paarden ook al gaat dat ten koste van die paarden. Omdat het blijkbaar leuk is voor hun en het niet belangrijk is of het ook leuk is voor de paarden.
Ja zelfde geldt voor eigenaren die een paard willen ongeacht of ze het wat te bieden hebben.