Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lievenamme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:05

Ik heb een 22 jarige shetland merrie, die je niet blij maakt met 24/7 buiten staan, ze is dan wel een shetlander en zou wel de hele dag buiten kunnen staan. Maar daar word ze echt heel ongelukkig van dus staat ze nu in haar stalletje binnen samen met de paarden van mijn zus, dus het gaat niet om de luxe bij ons, maar het gaat er bij ons om of de pony blij is :j

Ze krijgt genoeg beweging en komt wel regelmatig uit haar stal voor een wandeling

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:08

MDH dan zou een schuilstal dus ideaal zijn voor jouw paard :)
Je hebt hier overigens nog heel veel stallen met überhaupt geen weidegang en sommige met twee uur per dag op een postzegeltje. Hier meer regel dan uitzondering.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:09

PowerReiner schreef:
Tot een paar weken geleden maakte ik mij ook druk met dit stormachtige weer. Zou mijn paardje wel goed staan enz. Gezien zij ook de neiging heeft op met dr kont in de wind zielig te gaan staan. Is wel werkelijk zielig? Ik denk dat het onze perseptie is.

Wij hebben ook pony's op het land met schuilstal.
sommige daarvan zijn er mee opgegroeid en andere waren geen schuilstal gewend.
Onze groep staat graag en dus vaak in de schuilstal, ook degene die zonder schuilstal zijn opgeroeid (wel buiten op het land)

Ook ken ik pony's die ondanks de schuilstal vaker buiten staan dan binnen, maar wel vaak om het schuilhok tegen de wind.

Imo is het niet onze perceptie, maar per paard en pony verschillend.
Eigenlijk net zoals bij mensen waarbij de 1 op vakantie graag de natuur in gaat en de ander zich laat verwennen in een luxe oord met alle gemakken voorzien... ;)

Mijn paarden aan huis op stal staan met regen altijd bij het hek om naar binnen te gaan. Ik gebruik de stapmolen soms 2 x per dag om ze te laten bewegen.
Ben zelf ook niet zo'n warmbloedig buitenmens die zich uren nat laat regenen om de paarden beweging te geven die ze wel nodig hebben.
met beter weer staan ze wel enige tijd in de bak en geloof ik ook wel dat ze dat prettig vinden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:10

Nikass schreef:
Je hebt hier overigens nog heel veel stallen met überhaupt geen weidegang en sommige met twee uur per dag op een postzegeltje. Hier meer regel dan uitzondering.

zal wsl komen door de dure locatie. dus dure grond en ook geen zandbodem.
dan worden de mogelijkheden kleiner...

Joy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:15

Als ik de reacties hierboven zo eens lees, ben ik het er wel mee eens dat de meeste paarden het waarschijnlijk erg fijn vinden om lekker buiten in de frisse lucht te kunnen staan en vrij te kunnen bewegen. Maar als ik dan kijk naar de paarden op de pensionstalling waar ik reed, vraag ik me het bij sommigen echt af.. vooral ook omdat de meesten geschoren worden in de winter.. Als je deze overdag buiten gooit en ze een dag in de regen laat staan, weet ik niet of ze je dat aan het einde van die dag nog in dank afnemen (ervan uitgaande natuurlijk dat ze een goede deken op hebben, ze zijn toch op hun nek en hoofd hun beschermende dikke haar kwijt). Verder had je er bij ons op stal ook altijd een paar die er een sport van maakten om in de eerste de beste modderplas te gaan liggen rollen, met als resultaat dat die warme, dikke, regenwerende deken zeik nat was aan de binnenkant, als je dat niet door hebt dan is het denk ik niet echt fijn voor je paard.
Dus ligt het er ook niet beetje aan wat voor paard je hebt en wat je er mee doet?:) (bijvoorbeeld dus fanatiek de sport in en vaak dan scheren, of juist recreatief en lekker in z'n wintervacht laten zitten)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:29

Nikass schreef:

Nee dat is het niet.
Bene there, done that...
Door mijn opleiding ben ik op Veel verschillende stallen geweest en ik heb zoveel mogelijk het paard altijd geprobeerd mee te nemen als ik intern ging...
Zo ook naar een 24/7 buiten stal...
Verschrikkelijk... Mijn paard heeft buiten geen rust en in de kudde al helemaal niet. Hij is de dominante van de groep en de baas... en altijd bezig met zijn kudde te beschermen... Zo erg dat hij dus niet drinkt of eet... tot hij in zijn eigen stal staat... daar waar hij rust heeft en alleen is... (en hij tevens niet het voer van de andere kan jatten).
Sommige paarden gedeien echt beter als ze snachts op stal staan (maar wederom, veel mensen snappen dat niet).

Schuilstal gaat hij overigens ook niet in staan als de rest van de kudde buiten staat want zijne keizerlijke hoogheid moet zijn kudde beschermen...

Overigens, iedereen denkt wel heel erg makkelijk over een schuilstal.
Daar heb je een vergunning voor nodig en die krijgt je niet zo makkelijk... Hier worden ze zelfs helemaal niet afgegeven.

Daarbij, een schuilstal neemt veel ruimte in, de paarden moeten er namelijk allemaal inpassen, maar ze moeten ook uitwijkmogelijkheden heden hebben zodat ze niet in de problemen komen. Verder moet de opening erg groot zijn, het beste zou zijn een kapschuur idee. En dan het formaat van een box per paard rekenen...
Dan zou je op 3 x 3,5 meter per keer (4 x 4 zou beter zijn).
Kijk eens naar wat een ruimte dat in beslag neemt :oo.
Ruimte die ik liever gebruik voor gewoon weide :).
Want daar hebben paarden naar mijn idee toch meer aan...

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:31

In principe is er vrijwel niets handig aan het houden van een paard op stal.
Handig is je paard buiten in de weide te houden, en hooguit eens per week met de tractor een baal hooi neer te zetten :)

Een paard op stal zorgt toch voor veel meer werk?
Denk aan strooisel halen, uitmesten, opstrooien, vegen, mest afvoeren en paard dagelijks naar buiten brengen en weer ophalen. Dan hebben we het nog niet eens over de kosten gehad...

Waarom mijn paarden 's winters op stal gehouden worden?
Omdat het land zowat onder water staat, er onvoldoende beschutting aanwezig is en er geen droge plaats is om te liggen. Gezien het weiland gehuurd wordt, kan ik daar ook niets aan veranderen en al zou het mijn eigen weiland zijn dan is het maar de vraag of ik de benodigde vergunningen rond zou krijgen.
Mijn paarden zouden het heus wel overleven buiten (mits ik zou bijvoeren) maar prettig is anders.

Ik ben er van overtuigd dat het beter voor mijn paarden is om ze naar stal te halen.
Ze komen dagelijks minimaal 4 uur buiten in een ruime zandpaddock (+onbeperkt hooi) en worden daarnaast nog vrijwel alle dagen bereden.

De stallen zijn ruim en licht, hebben een luik waardoor ze naar buiten kunnen kijken en een luik om op de stalgang te kijken. Er ligt een asociaal dikke laag schoon stro in zodat ze warm kunnen liggen (doen ze ook heel regelmatig) en ze krijgen onbeperkt hooi.
Ze kunnen elkaar goed zien en hebben de mogelijkheid te neuzen.

Het kan altijd nog beter, maar mijn leven is ook niet perfect :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:37

superwoman schreef:
Nikass schreef:
Ik vraag me dus af hoe jullie zeker weten dat de gemiddelde pensionklant (wie dat ook mag zijn) er geen geld voor over zou hebben. Plaats eens een advertentie van een dergelijke stal en kijk wat voor reacties er komen? In regio Amsterdam is het normaal om rond de 400 euro te betalen voor een (volpension)stal van 3x3m en een binnenbak (verder niks dus). Dus wie weet hebben mensen wel degelijk interesse?
En daarbij denk ik: je (algemeen) kiest er zelf voor om een pensionstal te beginnen. Je móet niet ofzo. Dus kiezen pensionhouders er bewust voor om een stal te beginnen waar het welzijn van de paarden in het geding is. Waarom??.

omdat ze hun brood willen verdienen "in de paarden" en dat is heel lastig.
Dan krijg je te maken met startkapitaal en zorgen dat je stal vol komt te staan.
Als je iemand wil aanwijzen, dan zijn het de eigenaren die ervoor kiezen.. vooral geld speelt een grote rol. Al je het niet hebt, kun je het ook niet uitgeven.... zowel voor de pensionhouders als voor de klanten..

Omdat ze hun brood willen verdienen in de paarden ook al gaat dat ten koste van die paarden. Omdat het blijkbaar leuk is voor hun en het niet belangrijk is of het ook leuk is voor de paarden.
Ja zelfde geldt voor eigenaren die een paard willen ongeacht of ze het wat te bieden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:38

M_D_H schreef:
Daar heb je een vergunning voor nodig en die krijgt je niet zo makkelijk... Hier worden ze zelfs helemaal niet afgegeven.

Daarbij, een schuilstal neemt veel ruimte in, de paarden moeten er namelijk allemaal inpassen, maar ze moeten ook uitwijkmogelijkheden heden hebben zodat ze niet in de problemen komen. Verder moet de opening erg groot zijn, het beste zou zijn een kapschuur idee. En dan het formaat van een box per paard rekenen...
Kijk eens naar wat een ruimte dat in beslag neemt .
Ruimte die ik liever gebruik voor gewoon weide .

Mee eens!
Mijn merrie wil je echt niet bij andere paarden in een relatief kleine schuilstal hebben hoor..... Ik heb sinds kort mijn paarden aan huis en ruimte genoeg voor een schuilstal, maar die gaat er niet komen. Dat wil ik de andere dieren niet aandoen. Heb wel geïnvesteerd in een goed, gedraineerde bak, waar ze in de winter van 6.00 's morgens tot 18.15 's avonds met onbeperkt hooi buiten staan. Klein beetje beschutting van bomen en struiken.

's avonds gaan ze in ruime boxen (3.5 bij 6) mtr lekker naar binnen. In de zomer gaan ze 24/7 het land op. Ik heb land genoeg 1.5 hectare en 2 paarden en 1 pony, maar de ondergrond waar wij op zitten (keileem), zorgt er voor dat als er veel regen valt, er op een bepaald moment geen droog stukje meer te bekennen is. Ze hebben nu de voorste 3 weitjes redelijk kapot gelopen, maar nu vind ik het genoeg geweest. Gewoon omdat ik het zonde vind van mijn land en omdat ik van mening ben dat mijn paarden een zeer goed leven hebben.....

Gisteren heb ik ze zelfs overdag nog even 2 uurtjes op stal gezet toen het maar bleef hozen en waaien. Zielig voor mijn paarden? Misschien wel, maar het geeft mij een prettig gevoel als ze even lekker binnen kunnen opdrogen. Daarna gaan ze weer naar buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:41

superwoman schreef:
Nikass schreef:

zal wsl komen door de dure locatie. dus dure grond en ook geen zandbodem.
dan worden de mogelijkheden kleiner...

En zou je daar dus niet zoveel paarden moeten houden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:49

M_D_H schreef:
Nikass schreef:

Nee dat is het niet.
Bene there, done that...
Door mijn opleiding ben ik op Veel verschillende stallen geweest en ik heb zoveel mogelijk het paard altijd geprobeerd mee te nemen als ik intern ging...
Verschrikkelijk... Mijn paard heeft buiten geen rust en in de kudde al helemaal niet. Hij is de dominante van de groep en de baas... en altijd bezig met zijn kudde te beschermen... Zo erg dat hij dus niet drinkt of eet... tot hij in zijn eigen stal staat... daar waar hij rust heeft en alleen is... (en hij tevens niet het voer van de andere kan jatten).
Sommige paarden gedeien echt beter als ze snachts op stal staan (maar wederom, veel mensen snappen dat niet).

Schuilstal gaat hij overigens ook niet in staan als de rest van de kudde buiten staat want zijne keizerlijke hoogheid moet zijn kudde beschermen...

Ik denk niet makkelijk over een schuilstal, want ik heb er helaas geen en kan hier ook geen stal vinden waar mijn paard 24/7 met goede schuilstal buiten zou kunnen staan. Dat de praktijk niet altijd aan je wensen voldoet begrijp ik maar al te best.

Verder ben ik van mening dat geen enkel paard graag opgesloten staat in een stal. Maar soms zullen ze dat verkiezen boven buiten staan als de situatie buiten niet bij hun past. Zo denk ik ook bij jouw paard. Die zal in een andere kudde, kleiner of anders samengesteld, zijn vrijheid wèl verkiezen boven zijn stal.
Mijn paard heeft ook veel voorwaarden nodig om een buiten plek geschikt te laten zijn. Maar als ik aan die voorwaarden kan voldoen is er geen haar op haar lijf die er voor kiest om op stal (opgesloten) te gaan staan. Wel om even in te lopen om te schuilen, op het moment dat zij verkiest en er weer uit wanneer zij dat wil (soms ook net midden in een stortbui).

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:57

Nikass schreef:
M_D_H schreef:

Nee dat is het niet.
Bene there, done that...

Ik denk niet makkelijk over een schuilstal, want ik heb er helaas geen en kan hier ook geen stal vinden waar mijn paard 24/7 met goede schuilstal buiten zou kunnen staan. Dat de praktijk niet altijd aan je wensen voldoet begrijp ik maar al te best.

Verder ben ik van mening dat geen enkel paard graag opgesloten staat in een stal. Maar soms zullen ze dat verkiezen boven buiten staan als de situatie buiten niet bij hun past. Zo denk ik ook bij jouw paard. Die zal in een andere kudde, kleiner of anders samengesteld, zijn vrijheid wèl verkiezen boven zijn stal.
Mijn paard heeft ook veel voorwaarden nodig om een buiten plek geschikt te laten zijn. Maar als ik aan die voorwaarden kan voldoen is er geen haar op haar lijf die er voor kiest om op stal (opgesloten) te gaan staan. Wel om even in te lopen om te schuilen, op het moment dat zij verkiest en er weer uit wanneer zij dat wil (soms ook net midden in een stortbui).

Zoals ik al zei: bene there done that...
Dus ook de andere kuddes...
Je hoeft mij natuurlijk niet te geloven als ik zeg dat sommige paarden echt verkiezen om een moment op stal te staan...
Verder ga ik niet meer in op deze opmerkingen. Het is mijn paard, ik ken hem het beste en de aannames die nu gedaan worden (vrijheid verkiezen etc) slaan kant nog wal.

Ik zeg overigens ook niet dat jij makkelijk denkt over een schuilstal.
Maar het valt mij op dat iedereen heel makkelijk zegt: oh plaats dan een schuilstal...
Ja... Want dat gaat echt zo makkelijk :').

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:04

Nee dat gaat zeker niet makkelijk, en dus moet je roeien met de riemen die je hebt. En daar ergens een grens trekken, wanneer het niet meer acceptabel wordt.

Ik ken jouw paard niet persoonlijk en wil je niet voor t hoofd stoten en al helemaal niet aanvallen. Ik denk gewoon dat je de ideale plek voor jouw paard nog niet bent tegen gekomen (en dat is dus geen verwijt!).
Ik ken wel het wezen paard en dat is een bewegingsdier en een vluchtdier en zal dus nooit optimaal gedijen in een hok voor uren/nacht of nog langer. Dat onze paarden zich aanpassen aan die niet ideale omstandigheden en nog redelijk goed blijven functioneren is in ze te prijzen, maar als mens zal je altijd moeten blijven proberen die meest ideale situatie wèl te bereiken, zodat je paard écht tot zijn recht kan komen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:10

Nikass schreef:
Nee dat gaat zeker niet makkelijk, en dus moet je roeien met de riemen die je hebt. En daar ergens een grens trekken, wanneer het niet meer acceptabel wordt.

Ik ken jouw paard niet persoonlijk en wil je niet voor t hoofd stoten en al helemaal niet aanvallen. Ik denk gewoon dat je de ideale plek voor jouw paard nog niet bent tegen gekomen (en dat is dus geen verwijt!).
Ik ken wel het wezen paard en dat is een bewegingsdier en een vluchtdier en zal dus nooit optimaal gedijen in een hok voor uren/nacht of nog langer. Dat onze paarden zich aanpassen aan die niet ideale omstandigheden en nog redelijk goed blijven functioneren is in ze te prijzen, maar als mens zal je altijd moeten blijven proberen die meest ideale situatie wèl te bereiken, zodat je paard écht tot zijn recht kan komen.

Misschien doe je het niet bewust, maar je stoot mensen wel degelijk voor het hoofd... Aangezien je vast blijft houden aan jou idealen en niet wilt geloven dat een paard, mijn paard in dit geval, een ander ideaal kan hebben.

Aangezien ik mijn paard naar de meest variablele stallen heb meegenomen en in steeds weer andere kuddes heb gehad, weet ik wel wat de meest ideale situatie voor hem is...
En dat is deze ;)

Je kent het wezen paard, maar ieder paard is weer een individu.
En daar ga je aan voorbij :)

Een paard wat zich zo bezig houd met zijn kudde, die zoveel verantwoording voelt over zijn paarden, die bijna niet eet en niet drinkt en ook niet rust... zal toch echt liever op stal staan om tot rust te kunnen komen.

Overigens wil ik wel benadrukken dat ze bij ons maximaal 8 uurtjes op stal staan.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:13

Mijn paard en pony staan 24/7 buiten met 2 aparte stallen voor het voer.

Als het regent en waait gaat mijn paard echt niet naar buiten hoor :'). Toen het laatst zo stormde heeft meneer de hele dag binnen gestaan, en toen het wat minder werd qua regen ging hij even een rondje lopen en toen weer naar binnen..
Terwijl pony gewoon buiten blijft staan, die vindt alles prima.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:16

Er zijn wel zeker paarden die echt graag binnen staan. Volgens mij heeft dit alles te maken met het feit dat veel paarden tegenwoordig al zo ver van hun oorspronkelijke natuur afstaan. Veulens worden in de stal geboren, vaak zelfs opgevangen door "de mens". Gaan vaak voor de eerste keer de beentjes strekken met mams in de binnen bak, zeker als het weer onmogelijk is of de accommodatie er niet naar is. Dus een tijdje na de geboorte komen ze pas voor het eerst op de wei. Joepie...

Kijkend hier naar de oudste merens die buiten in de kudde is geboren en de eerste drie jaar van zijn leven buiten leefde, die staat met regen, wind, veel zon en hitte, altijd in zijn stalletje. Het enige wat denk ik onnatuurlijk blijft voor paarden is dat ze hun behoefte doen daar waar ze leven. Die van ons doen nooit pies of poep in hun eigen stal maar daar voor gaan ze naar een aparte hoek buiten paar meter vanaf de stal.
Mijn andere merens vertoont gedrag zoals hierboven beschreven want zij staat nog zo dicht bij de natuur. Zij zal zelden of nooit binnen staan.

Ook valt me op bij heftige storm of onweer dat ze alle twee naar buiten komen, regen en wind op de kont en gelaten het slechte weer over zich heen laten trekken. Zodra wind , onweer afneemt gaat de oudste gelijk weer naar binnen.
Dus dat is toch denk ik iets natuurlijks wat bij de oudste is blijven hangen dat ze het buiten als veiliger ervaren.

Ik denk paarden die (vaak generaties lang al) binnen zijn geboren en echt gedomesticeerd, binnen als veiliger zullen ervaren.

Ik ga dus dan ook mee met MDH als het gaat om het individuele karakter van paarden en dat ze vooral daar goed naar moet luisteren en haar paard gelukkig maakt met binnen staan zodat hij uit kan rusten omdat hij niets meer hoeft.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:18

Wiwabalia schreef:
Maar waarom zoveel op stal? Wat is daar "handiger" aan dan paarden bijvoorbeeld van 08.00 t/m 20.00 op een grote paddock? als jullie het argument inversteren noemen, tja, in boxen moet je ook inversteren en kost denk ik meer onderhoud dan een box (aangezien er ook slopers/slaande paarden in staan).

Kan iemand mij daar antwoord op geven? Ik ben namelijk oprecht geïnteresseerd naar wat er achter die gedachte schuilt. In de zomer kunnen ze overal 24/7 buiten op de wei, maar 's winters is de regio Utrecht maar lastig, overal op stal en zeker geen hele dagen buiten maar wel mooie faciliteiten..

Stallen en paddocks, ik denk dat het probleem is dat je dan dubbel moet investeren. Het liefste dan ook nog weiland in de zomer, dus driedubbel investeren.
Als de paddock de basis is (zoals in een paddock paradise), dan gaat al je investering daarin. Dan kan je zorgen dat het daadwerkelijk droog blijft (dmv verharden en drainering/goed zand). Je stal hoeft dan niet zo fancy te zijn.

Ik blijf ook altijd verbaasd over hoe "handig" stallen zijn. Als het gaat over paarden die liever niet in de regen staan: dan blijf je dus constant bezig met je paard binnen en buiten zetten. Simpele oplossing: grote stal en paddock eraan vast, ben je ook van al dat binnen- en buiten zetten af. Scheelt ook in schoonmaken, een grote stal is een stuk sneller schoongemaakt dan 20 losse stallen. Neem rubber matten of zand, ben je ook af van al dat gedoe (en kosten) met stro of vlas.

Ik woon trouwens in binnenstad Utrecht, paard staat in Paddock Paradise. Dus het kan wel ;)

Anoniem

Re: Paarden 's winters op stal, waarom is dat handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:26

Sanne83, wat vindt jij een grote stal qua afmetingen en hoeveel paarden kunnen daar dan in?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:46

Dat kan ik zo niet zeggen, is allemaal afhankelijk van de vorm van de ruimte, wat voor paarden je erin wilt zetten, hoe groot de paddock verder is, hoeveel uitgangen er zijn etc. Ik heb een paard die graag buiten is, dus ik vind nu een afdak ook prima.

Mijn ideaal (vooral voor mezelf :D) zou een hele grote binnenruimte zijn. Bijv. een binnenbak met daaromheen een ruime track met zand, hooinetten en verschillende aansluitingen naar buiten met een ruime paddock (en ev. wei voor zomers). Zelf lekker een binnenbak, lekker warm :D paarden die altijd binnen kunnen staan als ze willen, maar daar ook echt kunnen rondlopen en ook naar buiten kunnen als ze willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:48

pien_2010 schreef:
Ik ga dus dan ook mee met MDH als het gaat om het individuele karakter van paarden en dat ze vooral daar goed naar moet luisteren en haar paard gelukkig maakt met binnen staan zodat hij uit kan rusten omdat hij niets meer hoeft.

Als MDH goed had gelezen had ze gezien dat ik het letterlijk over het individu heb, dus daar helemaal niet aan voorbij ga, en ik ben het dan ook met jou eens dat een paard de behoefte kan hebben om binnen te staan om uit te rusten. de behoefte om opgesloten te staan heeft imo geen enkel paard, tenzij hij op een andere manier geen rust kan krijgen, maar dan mankeert er dus iets aan je buiten situatie.

Jammer MDH dat je zo aangevallen reageert. ;( Zoals ik al eerder beschreven heb wilde mijn paard een aantal jaren geleden absoluut niet naar buiten. Omdat de omstandigheden destijds niet voldeden. En zij heeft een gebruiksaanwijzing wat dat betreft. Dus ik weet echt wel wat dat is.

Het is heel moeilijk om een echt goede stal te vinden (vind ik), en dus begrijpelijk als mensen ergens staan waar het niet helemaal voldoet. Alleen is het dan zo jammer dat ze dat niet gewoon erkennen, maar krampachtig gaan beweren dat dat het beste is voor hun paard. :n

Sanne83: klinkt inderdaad heel mooi! Een wei zou voor mij wel een must zijn. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 13:54

Ik heb ook zo'n paard gehad als MDH, die was echt gek op haar stal. Ik heb ook van alles geprobeerd en verschillende soorten stallen of groepen. Maar als ik dat dier niet over nacht oo stal zette stond ze binnen no-time spier bevangen en mager.
Nog een tijdje met een hele dikke deken geprobeerd, maar toen ze op de duur alle benen schrap zette en gewoon niet de box meer uit wilde en ook boos werd wist wist ik echt genoeg.
Deze lag ook veel languitvte slapen in de box en ik ben ook vaak gebeld dat mensen dachten dat ze dood ging omdat ze niet op stond als andere paarden eten kregen of naar buiten mochten.
Dan sliep ze gewoon.

Ik heb later de fokker gevonden en die vertelde dat het als veulen al niet lukte om die in een groep te krijgen. Dat was hun enige paard dat thuis op gegroeid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:06

sanne83 schreef:
Mijn ideaal (vooral voor mezelf ) zou een hele grote binnenruimte zijn. Bijv. een binnenbak met daaromheen een ruime track met zand, hooinetten en verschillende aansluitingen naar buiten met een ruime paddock (en ev. wei voor zomers). Zelf lekker een binnenbak, lekker warm paarden die altijd binnen kunnen staan als ze willen, maar daar ook echt kunnen rondlopen en ook naar buiten kunnen als ze willen.

:j :j :j ik ook!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:10

Op mijn vorige stal hadden de paarden een hal van 20x20 met een dik pak stro aan een weide vast. Dat was inderdaad super mooi.
Ze lagen daar altijd allemaal in te slapen als ik savonds laat kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:18

Wat jij vertelt over dat slapen Sizzle doet mijn merrie ook. Ligt helemaal languit met haar hoofd plat in het stro (bovenlip zakt altijd wat weg, dus ligt ze met haar tanden bloot :D ) diep te slapen. Wordt wel wakker als ik langsloop en soms nog wat mest uit de stal haal, maar blijft lekker liggen, tilt haar hoofd soms even op, zucht diep en slaapt lekker verder.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 14:23

Nikass schreef:
Omdat ze hun brood willen verdienen in de paarden ook al gaat dat ten koste van die paarden. Omdat het blijkbaar leuk is voor hun en het niet belangrijk is of het ook leuk is voor de paarden.
Ja zelfde geldt voor eigenaren die een paard willen ongeacht of ze het wat te bieden hebben.

Laten we niet schijnheilig doen, want je hebt vast geen paarden hobby voor het paard?
Ik rij ook en maak heel veel fouten, niet echt in het voordeel voor mijn paarden...
Nu doe ik mijn best om voor mijn paard en voor mezelf er het beste van te maken, maar het is nooit de keuze geweest van mijn paarden om "mijn eigendom" te zijn.