Daarnaast ben ik ook eigenaar van een dekkende ruin. Da's een heel andere soep. Op veel pensions doen ze hysterisch over een hengst en ohjee, opletten met merries in het land, maar vaak genoeg lachen ze je vierkant uit als je aangeeft dat je je ruin niet bij een hengstige merrie wil, omdat hij dus all the way dekt. Tot het zover is en je een boze merriehouder achter je aan krijgt. En dan vliegt je ruin alsnog alleen op het weiland, dag sociaal leven!
Dus... Mijn 2 hengsten en 2 ruinen staan gewoon samen. Gaat prima! Er staan merries in de buurt, die mannen gaan er niet om vechten (en dan moet de hengst het onderspit delven tov mijn ruin vrees ik). Deze zomer gaan ze terug naar mijn weiland, ook in groep. Daar sta ik op, eender welk geslacht, ze moeten buiten kunnen én sociaal kunnen zijn. Samen spelen, slapen, gek doen, een keertje ruzie maken.
Waar ik GEEN meer mee hou is met merriehouders die hun dier niet onder controle hebben. een keer gehad op wedstrijd bij losrijden, merrie die finaal aan de kletter en rodeo ging omdat ik dus met een hengst in de inrijpiste kwam. Werd me verzocht de piste te verlaten "want ik maakte die merrie gevaarlijk". Excuseer? Mijn hengst was gewoon rustig, dat die merrie zo doet en de ruiter er 2x af kukelt op 10 minuten tijd is niet mijn probleem. Idem met mensen die hun merrie voor zijn neus parkeren en dan gaan gillen dat ie gevaarlijk is omdat hij bromt/brult. Kijk waar je rijdt en hou rekening met elkaar, net zo aangenaam voor iedereen.
Ivm merries en weides, mijn merrie zou alles doen om bij een hengst te geraken en er onder gaan liggen als ze kon