castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:02

Hengsten op een pensionstal gaat prima, zolang de stalbaas en de accommodatie daarvoor geschikt zijn. Ik ken hier in de buurt plekken genoeg waar ik met mijn 2 hengsten (shet en warmbloed) zo welkom ben. Of ze overal een even goeie behandeling krijgen, da's een ander punt. Waar ik nu sta kunnen ze vaak genoeg naar buiten, de stalbazen hebben geen moeite dat ik 2 hengsten heb en anders spreken ze me daar zeker op aan, en dan is het aan mij om daar wat mee te doen. Scheelt uiteraard dat de warmbloed wel zijn hormonen heeft en dat toont, maar hij is nog steeds goed in de hand en relatief makkelijk te corrigeren. Zodra ik als eigenaar het gevoel heb "dit groeit me boven het hoofd", dan ga ik naar chemische castratie of effectieve castratie. Want ja, ik ben verantwoordelijk voor het gedrag van mijn hengst en het eventuele gevaar dat hij vormt.

Daarnaast ben ik ook eigenaar van een dekkende ruin. Da's een heel andere soep. Op veel pensions doen ze hysterisch over een hengst en ohjee, opletten met merries in het land, maar vaak genoeg lachen ze je vierkant uit als je aangeeft dat je je ruin niet bij een hengstige merrie wil, omdat hij dus all the way dekt. Tot het zover is en je een boze merriehouder achter je aan krijgt. En dan vliegt je ruin alsnog alleen op het weiland, dag sociaal leven!

Dus... Mijn 2 hengsten en 2 ruinen staan gewoon samen. Gaat prima! Er staan merries in de buurt, die mannen gaan er niet om vechten (en dan moet de hengst het onderspit delven tov mijn ruin vrees ik). Deze zomer gaan ze terug naar mijn weiland, ook in groep. Daar sta ik op, eender welk geslacht, ze moeten buiten kunnen én sociaal kunnen zijn. Samen spelen, slapen, gek doen, een keertje ruzie maken.

Waar ik GEEN meer mee hou is met merriehouders die hun dier niet onder controle hebben. een keer gehad op wedstrijd bij losrijden, merrie die finaal aan de kletter en rodeo ging omdat ik dus met een hengst in de inrijpiste kwam. Werd me verzocht de piste te verlaten "want ik maakte die merrie gevaarlijk". Excuseer? Mijn hengst was gewoon rustig, dat die merrie zo doet en de ruiter er 2x af kukelt op 10 minuten tijd is niet mijn probleem. Idem met mensen die hun merrie voor zijn neus parkeren en dan gaan gillen dat ie gevaarlijk is omdat hij bromt/brult. Kijk waar je rijdt en hou rekening met elkaar, net zo aangenaam voor iedereen.

Ivm merries en weides, mijn merrie zou alles doen om bij een hengst te geraken en er onder gaan liggen als ze kon :') Mocht zoiets gebeuren en ze is drachtig, dan is dat toch MIJN probleem en MIJN eigen fout? Ik weet dat mijn merrie zo kan doen, dan moet IK daar toch naar ingrijpen? Snap dat nooit zo goed, je eigen paard vreet wat uit maar 't is altijd de fout van de hengst...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:11

Billy schreef:
ariatje schreef:

Ehm, en merries zijn géén hormoonbommen zeker? Ik als hengsten ( en merrie houder) accepteer OOK niet als er weer eens een domme eigenaar met zijn hengstige merrie voor de stal van mijn dekhengsten gaat staan! En terwijl de merrie wijdbeens heel de boel onder pist zegt: Kijk, ze vind em leuk! Dat na 10 minuten diezelfde hengst van ellende in de spijlen omhoogklimt vervolgens een knal voor zijn kop krijgt en er bij de staleigenaar wordt geklaagd dat die hengst zo gevaarlijk is....

Het is altijd de hengstenhouder die fout zit, nooit de merrie eigenaar!!

Dus Billy ik wil niet dat mijn hengsten de dupe worden van een of andere ( merrie ) hormoonbom! Steriliseren die hap! Toch?

Het is niet de hengst die drachtig wordt he...Of schade oploopt doordat er steeds bovenop gesprongen wordt...
natuurlijk is een merrie ook een hormoonbom, maar vaak toch een stuk beter in de hand te houden dan een hengst.
Daarbij weet ik heel goed hoe ik met dekhengsten om moet gaan, we hebben er zelf jaren een paar op stal gehad.
Maar goed, jij bent niet aanspreekbaar, ik ben er klaar mee. Gelukkig gaan ze bij ons op stal daar beter mee om en loopt mijn merrie geen onnodige risico's

Met het bovenste ben ik het eens, het onderste niet :n
Hoe je het ook went of keert, de hengst krijgt altijd de schuld van merrie eigenaren.

Waarom niet? Ook hengsten kunnen schade oplopen voor/tijdens/na het dekken. Niet alle hengstige merries zijn ook van het dekken gediend. Merries kunnen hengsten zelfs onvruchtbaar trappen. Ben je mooi klaar mee als hengsteneigenaar.
Daarbij kan de merrie een bacterie dragen die seksueel overdraagbaar is. Niet voor niets laten hengstenhouders die natuurlijk laten dekken merries daar op testen. (eis ik ook)
Merries zijn zeker niet beter te houden dan hengsten als hormonen in het spel zijn. Nog te vaak worden hengstige merries onderschat in hun gedrag met alle gevolgen van dien.
Ook ik vind dat merries waar niet mee gefokt word en lastig zijn met hengstigheid maar gesteriliseerd moeten worden! Dat scheelt veel ellende.

En hoe kom je erbij dat hengstenhouders hun verantwoording niet nemen als een merrie ongewild (na ja, ongewild }> merrie wilde zelf ook anders word ze niet drachtig :') ) gedekt word?
Ken meer dan genoeg hengstenhouders die bereid zijn de DA te laten komen en de merrie het vrucht te laten afspuiten.
Ik zelf geef in zo'n situatie de merrie eigenaar 3 keuzes:
1* Ik laat DA komen om te scannen, bij drachtig laat ik het vrucht afspuiten. Op mijn kosten!
2* merrie eigenaar laat veulen komen en ik neem die dan over.
3* merrie eigenaar houd zelf het veulen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:15

Varekaj schreef:
Hengsten op een pensionstal gaat prima, zolang de stalbaas en de accommodatie daarvoor geschikt zijn. Ik ken hier in de buurt plekken genoeg waar ik met mijn 2 hengsten (shet en warmbloed) zo welkom ben. Of ze overal een even goeie behandeling krijgen, da's een ander punt. Waar ik nu sta kunnen ze vaak genoeg naar buiten, de stalbazen hebben geen moeite dat ik 2 hengsten heb en anders spreken ze me daar zeker op aan, en dan is het aan mij om daar wat mee te doen. Scheelt uiteraard dat de warmbloed wel zijn hormonen heeft en dat toont, maar hij is nog steeds goed in de hand en relatief makkelijk te corrigeren. Zodra ik als eigenaar het gevoel heb "dit groeit me boven het hoofd", dan ga ik naar chemische castratie of effectieve castratie. Want ja, ik ben verantwoordelijk voor het gedrag van mijn hengst en het eventuele gevaar dat hij vormt.

Daarnaast ben ik ook eigenaar van een dekkende ruin. Da's een heel andere soep. Op veel pensions doen ze hysterisch over een hengst en ohjee, opletten met merries in het land, maar vaak genoeg lachen ze je vierkant uit als je aangeeft dat je je ruin niet bij een hengstige merrie wil, omdat hij dus all the way dekt. Tot het zover is en je een boze merriehouder achter je aan krijgt. En dan vliegt je ruin alsnog alleen op het weiland, dag sociaal leven!

Dus... Mijn 2 hengsten en 2 ruinen staan gewoon samen. Gaat prima! Er staan merries in de buurt, die mannen gaan er niet om vechten (en dan moet de hengst het onderspit delven tov mijn ruin vrees ik). Deze zomer gaan ze terug naar mijn weiland, ook in groep. Daar sta ik op, eender welk geslacht, ze moeten buiten kunnen én sociaal kunnen zijn. Samen spelen, slapen, gek doen, een keertje ruzie maken.

Waar ik GEEN meer mee hou is met merriehouders die hun dier niet onder controle hebben. een keer gehad op wedstrijd bij losrijden, merrie die finaal aan de kletter en rodeo ging omdat ik dus met een hengst in de inrijpiste kwam. Werd me verzocht de piste te verlaten "want ik maakte die merrie gevaarlijk". Excuseer? Mijn hengst was gewoon rustig, dat die merrie zo doet en de ruiter er 2x af kukelt op 10 minuten tijd is niet mijn probleem. Idem met mensen die hun merrie voor zijn neus parkeren en dan gaan gillen dat ie gevaarlijk is omdat hij bromt/brult. Kijk waar je rijdt en hou rekening met elkaar, net zo aangenaam voor iedereen.

Ivm merries en weides, mijn merrie zou alles doen om bij een hengst te geraken en er onder gaan liggen als ze kon :') Mocht zoiets gebeuren en ze is drachtig, dan is dat toch MIJN probleem en MIJN eigen fout? Ik weet dat mijn merrie zo kan doen, dan moet IK daar toch naar ingrijpen? Snap dat nooit zo goed, je eigen paard vreet wat uit maar 't is altijd de fout van de hengst...

Tja, ik ben daarom ook wel eens weggestuurd met een paard dat zelf braaf was, maar de merries werden helemaal knetter... Ik zie liever ook geen mensen ongelukken krijgen dus ik vond het best om te vertrekken.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:20

De problemen over hengsten beginnen meestal als de mensen met paarden denken dat ze paarden mensen zijn.

Lowara

Re: castratie hengsten wegens grbrek aan betaalbare stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:29

Ik heb van de zomer 4 merries bij een hengstenhouder gezet vanwege de vakantie.
En trust me, mijn grootste angst was niet het gedrag van de hengst, maar van die 4 slettebollen van mij := een beetje hengstige merrie doet ook veel naars om gedekt te kunnen worden helaas.
Dit is wel voor mij de hoofdreden om thuis geen hengsten te willen hebben, hoe lief en opgevoed ze ook zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:32

Je verantwoordelijk nemen betekent wat mij betreft niet de schade achteraf regelen Aikon, maar zorgen dat de schade niet kan ontstaan.....

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:49

En dát is a two way street!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:00

Blablablabla....mijn merrie heeft nog nooit iemand drachtig gemaakt en mijn ruinen hebben nooit gedekt. Lijkt mij dat ik mij dan aan mijn verplichting voldaan heb.....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:06

Lowara schreef:
Ik heb van de zomer 4 merries bij een hengstenhouder gezet vanwege de vakantie.
En trust me, mijn grootste angst was niet het gedrag van de hengst, maar van die 4 slettebollen van mij := een beetje hengstige merrie doet ook veel naars om gedekt te kunnen worden helaas.
Dit is wel voor mij de hoofdreden om thuis geen hengsten te willen hebben, hoe lief en opgevoed ze ook zijn.

Kan ik mij indenken: als er hier es iets foutloopt waardoor de hengst bij de merries belandt, dan mag je er donder op zeggen dat de merries de eerste stap gezet hebben. Vandaar dat ik de dekkende ruinen hier niet erg vond (heb er hier trouwens meer zulke dan andere gehad, ook van pensionklanten, maar mijn ene merrie dringt zo hard aan dat de ruinen haar uiteindelijk meestal toch haar zin geven).

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:09

Dus wanneer een merrie door de draden gaat, opzoek naar die mooie hengst ben je als hengsten eigenaar fout? Of lees ik het fout billy?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:11

Mag ik een quote waarin ik dat beweer? Ik zorg dat mijn merrie ver genoeg weg staat bij een evt hengst of ik zorg dat ze binnen staat als de hengst buiten zou zijn en ik het niet vertrouw

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:16

Het was geen quote maar dacht het uit je vorige bericht te begrijpen, verkeerd begrepen dus.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:18

Het lijkt wel alsof in de ogen van sommige merries NOOIT iets fout doen! En toch heb ik hier een merrie gehad die een hengst bijna heeft doodgeslagen, gewoon omdat zn hoofd dr niet aan stond! En nee, de hengst had niets fout gedaan!! Mevrouw kwam over de omheining recht op dr doel af. En nee ze was niet vals, onopgevoed of what ever. Top sportpaardje. Maar als ze een hengst zag die haar niet aan stond dan ging het licht uit....

Geloof me, weinig hengsten die het lef hadden haar uit te dagen. Want een hengst heeft ontzag voor een dominante merrie. Ze weten maar al te goed waar die toe in staat zijn!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:18

Ik sta met een jonge hengst (4,5)op een manege. Hij staat gewoon tussen de andere paarden dus zowel merries als ruinen en dat geeft geen probleem. Het heerschap is geen dooie donder en zeker aanwezig maar gewoon netjes in de hand en hartstikke onder de indruk van stemcorrecties.
Kan met hem gewoon door de gang lopen langs andere paarden en andere paarden langs hem zelfs als hij voor het eerst met zn voet in een emmer biotex staat is dat geen enkel probleem want dan staat hij gewoon heel braaf te staan met het touwtje over zijn nek. Het is een kwestie van opvoeden en hele duidelijke grenzen stellen. Bij mij is ho ook ho en accepteer dan ook geen enkel stapje meer.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:19

Zo lees ik het ook Billie, alles is de hengstenhouder zijn zorg/schuld. Staat er niet letterlijk, maar zo kom je wel over.

Niet alles is te voorkomen!! Als anderen het nodig vinden om paarden los te laten kunnen eigenaren/pensionhouders er niks aan doen.
En wat als jou merrie besluit bij de hengst te kruipen? Dat weet je dus niet van te voren.
Ken een paar merries die dat doen namelijk. Is het dan nog steeds aan de hengstenhouder om de "schade" vooraf te regelen? Nee, ik zeg dan steriliseer die geile hormoon dozen. Heeft de eigenaar ook geen ongewenst drachtige merrie.

Nee, merriehouders hebben net zo goed voor een veilige omgang/omgeving te zorgen als hengstenhouders.
Heb met meer dan genoeg onkunde en geen inzicht van merriehouders te maken gehad dan mij lief is. En driemaal raden wie steeds de schuld kreeg.

Vind het trouwens schandalig dat mensen met hun paard de bak uit moeten omdat een merrie zich niet kan gedragen. STERILISEREN DAT BEEST!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:20

Lijkt me wel. Ik ageer alleen tegen de mense die zeggen
A. Mijn ruin dekt maar kan toch niet bevruchten
B. Snij die hengst z'n zaadleiders door dan hebben ze allebei hun pleziertje
C. Degene die zeggen: als de merrie drachtig is neem ik m'n verantwoordelijkheid wel......

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:23

Welnee aikon, ze moeten gewoon leren rijden!!!!!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:27

easygoing schreef:
Ik sta met een jonge hengst (4,5)op een manege. Hij staat gewoon tussen de andere paarden dus zowel merries als ruinen en dat geeft geen probleem. Het heerschap is geen dooie donder en zeker aanwezig maar gewoon netjes in de hand en hartstikke onder de indruk van stemcorrecties.
Kan met hem gewoon door de gang lopen langs andere paarden en andere paarden langs hem zelfs als hij voor het eerst met zn voet in een emmer biotex staat is dat geen enkel probleem want dan staat hij gewoon heel braaf te staan met het touwtje over zijn nek. Het is een kwestie van opvoeden en hele duidelijke grenzen stellen. Bij mij is ho ook ho en accepteer dan ook geen enkel stapje meer.

En zo is het! Maar aan het geduld van een hengst zit ook een eind. Zijn je mede pensionklanten slechter opgevoed dan jouw hengst heb je alsnog de emmers biotex aan het dansen.....lol.
3 x raden wie de schuld krijgt!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:28

demug schreef:
Welnee aikon, ze moeten gewoon leren rijden!!!!!

Of sneller zijn dan hengst.......lol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:30

Billy schreef:
Lijkt me wel. Ik ageer alleen tegen de mense die zeggen
A. Mijn ruin dekt maar kan toch niet bevruchten
B. Snij die hengst z'n zaadleiders door dan hebben ze allebei hun pleziertje
C. Degene die zeggen: als de merrie drachtig is neem ik m'n verantwoordelijkheid wel......

als je daarmee mijn dekkende ruin bedoelt,(denk het niet?), lees dan nog even mijn 2e berichtje.
Overigens vond ik het ook erg frustrerend om de merries bloedgeil voor mijn ruin te zien staan zeiken, en dan de baasjes krijsen toen ie erop sprong.
(dat was net voordat hij dus apart van de dames ging.)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:33

ariatje schreef:
easygoing schreef:

En zo is het! Maar aan het geduld van een hengst zit ook een eind. Zijn je mede pensionklanten slechter opgevoed dan jouw hengst heb je alsnog de emmers biotex aan het dansen.....lol.
3 x raden wie de schuld krijgt!

Laat ze maar komen. Ik heb mijn paard onder controle en neem dan ook wel zoveel mogelijk de risico's die veroorzaakt kunnen worden door derden weg maar mocht er iets fout gaan door toedoen van een ander dan sta ik mn mannetje. Gelukkig staan wij op een stal waar er naar elk paard gekeken word als individu en ook naar de mensen die bij het bewuste paard gekeken word. Geen hokjesgeest dus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:47

Nogmaals, het gaat niet om de paarden zelf, maar om de eigenaren.
Een beetje pensioneigenaar weet heel goed dat 80% van zijn klanten hun paard niet onder controle heeft. Die wil daar gewoon niet nog een moeilijkheids factor toevoegen.
Dan kun je wel gaan roepen dat de klante opgevoed moeten worden, maar klanten brengen geld.
De meeste klanten met geld hebben geen ervaring dus worden die echt niet aangesproken op dat gedrag ivm 1 klant met hengst die wel weet waar hij het over heeft (of ook niet).

Een stal waar smorgens gewoon de deuren open gaan zodat de paarden zelf naar buiten lopen is bijvoorbeeld al ineens een probleem als je merries en hengsten combineert.
Een stal waar jonge meisjes helpen kan het ook niet verantwoorden om beide geslachten te combineren.
Weidjes met schapen prikpaaltjes is ineens ook niet meer zo'n goed idee.

Het is volslagen irrelevant welke van de partij de ander uitlokt. Een beetje slimme staleigenaar elimineert die factor gewoon.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:53

Sizzle schreef:
Nogmaals, het gaat niet om de paarden zelf, maar om de eigenaren.
Een beetje pensioneigenaar weet heel goed dat 80% van zijn klanten hun paard niet onder controle heeft. Die wil daar gewoon niet nog een moeilijkheids factor toevoegen.
Dan kun je wel gaan roepen dat de klante opgevoed moeten worden, maar klanten brengen geld.
De meeste klanten met geld hebben geen ervaring dus worden die echt niet aangesproken op dat gedrag ivm 1 klant met hengst die wel weet waar hij het over heeft (of ook niet).

Een stal waar smorgens gewoon de deuren open gaan zodat de paarden zelf naar buiten lopen is bijvoorbeeld al ineens een probleem als je merries en hengsten combineert.
Een stal waar jonge meisjes helpen kan het ook niet verantwoorden om beide geslachten te combineren.
Weidjes met schapen prikpaaltjes is ineens ook niet meer zo'n goed idee.

Het is volslagen irrelevant welke van de partij de ander uitlokt. Een beetje slimme staleigenaar elimineert die factor gewoon.

Een beetje slimme staleigenaar kijkt het per geval. Zoals je in mijn verhaal hebt kunnen lezen lukt het prima. En bekijkt onze staleigenaar elk paard als individu en weet ook dondersgoed welke eigenaren voor problemen zorgen. Dat zijn vaak de mensen die voor elk ander paard voor problemen zorgen want het ligt nooit aan hun paard maar altijd aan die van andere ongeacht of het nou een merrie,ruin of hengst is.
Als je dan toch de risico factoren wilt elimineren doe je er als slimme staleigenaar goed aan deze mensen de deur te wijzen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:54

Ja goed management van een pensionstal maakt een wereld van verschil. Maar mensen kunnen raar doen, hun dag niet hebben etc...

Had zelf ooit een " dingetje" met een mede pensionklantje die haar merrie zonnodig dwars op het gangpad moest gaan staan te poetsen waardoor ik er niet door kon. Haar reactie, ben het spuugzat steeds rekening met jouw hengst te moeten houden je wacht maar tot ik klaar ben.

Deze in én in betrouwbare dekhengst doet geen vlieg kwaad maar wil exact na 15 minuten aan de merrie te zijn blootgesteld, dekken. Ik weet dat, maar de dame in kwestie niet. En dus stond ik 15 minuten pal naast de merrie geduldig te wachten tot mevrouw haar snert humeur voorbij was. Toen volgde er een brul, stond er een hengst op twee benen, brak er een merrie van schrik los welke vervolgens gewoon óver haar eigenaar heen denderde...

Met de merrie 3 weilanden verderop, half over de koppige pensionklant heen gestapt met een inmiddels weer doodbrave hengst aan het halstertje. Het enige wat ik heb gevraagd was of ze ervan geleerd had?

Zolang mensen trots, en gelijk willen hebben boven veiligheid en logica stellen, gebeuren er rare dingen. De merrie twee pasjes opzij zetten en 30 seconden van haar tijd. Nu kostte het haar een fikse DA rekening wegens draadwonden...

Ik zal dit soort gedrag nooit begrijpen, maar zal het ook nooit zomaar accepteren...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:57

easygoing schreef:
Een beetje slimme staleigenaar kijkt het per geval.

Dat willen goedkope stallen bijna nooit, die bieden eenheidsworst. Daarom zijn ze goedkoop.
Die willen geen gezeik, maar gewoon iedere maand geld op de rekening.
Merries en ruinen staan daar doorgaans willekeurig bij elkaar gedonderd en dat is ook meestal geen enkel probleem.