Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stel ik nou echt zo'n rare voorwaarde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:29

Joyce B, zandgrond heb je pas echt als je een uur in de auto zit, of langer.

Dat ze het niet kunnen bieden, snap ik. :j
Maar het was niet zomaar verbazing, maar echt alsof ik gek was om zoiets te vragen.
Dat verbaasde mij juist weer!

timmyturner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:18

snap helemaal je probleem, mijn tinker kan ook niet op stal,ook niet voor een nachtje!
hier in de kop van noordholland is er ook geen stal waar ze 24/7 buiten staan helaas, gaan allemaal op stal.
Wij hebben gekozen om vanuit haarlem naar de kop te verhuizen en een heel leuk huisje gevonden met grond.
wij zitten helaas op kleigrond, maar met goede drainage staan ze heerlijk 24/7 buiten met schuilstal :)
Paardjes aan huis is toch echt het beste, lekker zelf bepalen hoe je het doet, wil nooit meer op een pensionstal staan.
Succes met zoeken!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:40

Fangio schreef:
. Vind het toch ook wel een stukje basis opvoeding dat ze in een box kunnen staan zonder de boel meteen af te breken, al is het maar als er eens iets met ze gebeurt waardoor ze boxrust moeten hebben =S

Helemaal eens. Zoiets moet je ze echt gaan leren, want je kan weleens in een situatie komen dat je niet anders kan en dan echt een probleem hebt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:47

Ohhhhh ts ik weet precies wat je bedoelt. Ik vertelde op den duur maar gewoon dat paardlief door een oude blessure van de da buiten moest lopen. Ging ik namelijk braaf uitleggen dat het gewoon een wens van mij was om ze buiten op een droge paddock te hebben, dan probeerde men mij wijs te maken dat dat nergens voor nodig was en probeerden ze me toch een box aan te praten. :roll:

Onze oplossing? Zelf doen. Alles zelf aangelegd....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:55

Toch nog eerder achter een eigen plekje aan Tineke, enigste mogelijkheid dat je het krijgt zoals je het wil. Als je de paardenkosten nu berekend en wat je aan reiskosten kwijt bent en dat op telt dan kom je al heel ver in het zoeken naar een huisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 23:56

R12312 schreef:
Fangio schreef:
. Vind het toch ook wel een stukje basis opvoeding dat ze in een box kunnen staan zonder de boel meteen af te breken, al is het maar als er eens iets met ze gebeurt waardoor ze boxrust moeten hebben =S

Helemaal eens. Zoiets moet je ze echt gaan leren, want je kan weleens in een situatie komen dat je niet anders kan en dan echt een probleem hebt.
Eehh... waar staat dat ze de boel afbreekt? Ik vind het een beetje raar om over mij en mijn paard te oordelen op deze manier.

Gypsy, dat is hoogstwaarschijnlijk ook wat nu gaat gebeuren, en we kijken er zelfs enorm naar uit! :))
Gewoon onze 2 paarden bij elkaar, geen 'gezeur' van andere mensen of mensen die op je neerkijken omdat je geen duur sportpaard hebt.
Een goede voorbereiding op als ze aan huis staan in de toekomst.

Bigone, die mogelijk is er nu helaas niet.
De kosten van de paarden zijn nu juist lager, zelfs met reiskosten erbij, maar we hebben hopelijk een goede oplossing gevonden. :j

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:00

KoudbloedKim schreef:
Eehh... waar staat dat ze de boel afbreekt? Ik vind het een beetje raar om over mij en mijn paard te oordelen op deze manier.

Gypsy, dat is hoogstwaarschijnlijk ook wat nu gaat gebeuren, en we kijken er zelfs enorm naar uit! :))
Gewoon onze 2 paarden bij elkaar, geen 'gezeur' van andere mensen of mensen die op je neerkijken omdat je geen duur sportpaard hebt.
Een goede voorbereiding op als ze aan huis staan in de toekomst.
j

Ik begreep later pas dat het een ander paard is die de boel afbreekt.

Maar jij oordeelt net zo goed, want de opmerking: Mensen die op je neerkijken omdat je geen duur sportpaard hebt. Zoiets kan ook tussen je eigen oren zitten he! Ze zullen wel op mij neerkijken omdat ik geen duur sportpaard heb. Negen van de tien keer is het het laatste zinnetje en denken die mensen dat helemaal niet maar denk jij dat ze dat denken.

Hier in de regio staat ook iemand met een Belg en iedereen is altijd laaiend enthousiast over dat dier. Sportmensen kijken meestal helemaal niet neer op anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:04

Eeh nee, dat is letterlijk zo tegen me gezegd. :)
Edit; Trouwens niet alleen met Kim, maar ook met mijn BoerenHaflinger die ik voor haar had.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-14 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Waarom zoek je een stal, als je hem niet op stal wilt?

Anoniem

? :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:10

Sommige dingen kunnen gewoon niet. Als je als pensionstalhouder je geld kan verdienen met paarden dag en nacht laten lopen zou je wel gek zijn om het niet te doen :)
Veel zaken zijn op een pensionstal gewoon niet zo te realiseren zoals het prive kan. Dus ja, als iemand ons daarvoor belt probeer ik ook uit te leggen waarom dat niet haalbaar is. En dat is dan niet omdat ik geen respect heb voor mensen die hun paard 24/7 buiten willen hebben, maar dat het ook fijn is om uit te leggen waarom het naar ons idee niet kan.

Wil niet zeggen dat je daarom een bekrompen stalhouder bent die niet aan het welzijn van dieren denkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:12

Dat hoor je mij ook niet zeggen. :)
Al is het persoonlijk wel mijn streven om mijn paarden zo natuurlijk mogelijk te houden en ze zo gelukkig mogelijk te zien, en dat is in ons geval door ze 24/7 buiten te hebben lopen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:47

Toen ik hier kwam wonen en vertelde dat de paarden een paar weken later zouden komen, kreeg ik ook direct de vraag waar ze dan moesten staan, want ik had toch geen boxen? Eh nee, wat denk je van dat weiland en die schuilstal? Dus eigenlijk zou het me niet moeten verbazen dat je deze reacties krijgt....maar toch blijf ik het vreemd vinden! Er is hier zoveel land en ruimte... En nog staan veel paarden op stal te verpieteren. Ik ken hier inmiddels wel wat mensen van wie ik weet dat ze het paard grotendeels op stal houden en dat heel normaal vinden. Ligt doodleuk 2 ha goed weiland naast hoor, maar investeren in een stukje bestraten, paddock maken of drainage? Nee joh, veel te veel gedoe en nergens voor nodig.
Uiteraard zijn er ook mensen die het gewoon niet kunnen realiseren, of pensionstallingen die echt de ruimte niet hebben etc etc. Vooral in drukkere regios in het land is het echt lastig, maar hier? Hier is het imo toch echt vooral onwil en vastgeroeste ideeen. Peerd op stal is toch echt nog een normaal iets, deden we vroeger toch ook? Dieptriest....

R12312 schreef:
Fangio schreef:

Kan je mij eens vertellen welke situaties dat theoretisch kunnen zijn? Ik heb namelijk ook een paard staan die eigenlijk niet op stal kan. Vreselijk claustrofobisch. Breekt de boel niet af, maar staat wel permanent te stressen als je hem opsluit. Ik hoor wel vaker mensen zeggen dat je het toch moet aanleren, maar nog nooit een echte reden gehoord waarom.
Enige reden die ik kan bedenken is verplichte stalrust vanwege een blessure. En daar doe ik sowieso niet aan. Ten eerste is het meestal erg achterhaald (peesblessures bijv) en mocht het wel echt noodzakelijk zijn, is de blessure dusdanig extreem dat ik hem sowieso zou opgeven. Dus die valt voor mij al af. Zijn er nog meer te bedenken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:53

Wanneer echt stalrust nodig is zou het voor mij ook al snel dermate ernstig zijn dat ik heel goed zou moeten nadenken of ik dat het beestje wel aan wil doen :(:)

Maar toch kan er altijd iets zijn waarbij het ècht niet goed is om rond te scharrelen i.v.m. bvb. nattigheid ofzo dat echt niet in een verse wond mag komen.

Maar om een paard voor dat scenario nu te gaan pesten met op een moment dat er niks mis is, aanleren om op stal te staan...dat leert hij dan maar op dat bewuste moment hoor, dan zullen ze er vast ook minder moeite mee hebben omdat ze zelf ook wel iets aanvoelen van het probleem :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:00

Kim heeft in 2012 een ernstig ongeluk gehad met een enorme open wond en moest daarom op stal.
Als we dat niet hadden gedaan, had ze het niet overleefd.
Het kan dus zeker wel, maar als ik kan kiezen om haar dat niet aan te doen, dan zou ik wel een heel slecht baasje zijn als ik voor mijn eigen luxe daar niet voor zou kiezen.

Haar gedrag bij 1.09:

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:04

Ik sta nu op een stal waar de koudbloeden voorral en de mensen die dit willen tot december 24/7 buitenn staan. En de andere oktober naar binnengaan. Maart gaan de koudbloeden weer naar buiten. Vind dit best prima te doen. Alleen half december januarie februari en half maart binnen en dan weer Lkkr 24-7 buiten. In de winter is t wel ff meer moeite doenn om je paard genoeg buiten te zetten. Maar daar naast vind ik t prima gaan zo. Ik heb een 2 jaar en 8 maanden oude haf merrie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:13

Er zit nog steeds ook een verschil tussen 24/7 buiten en 24/7 wei.
Maar pensionstallen (heet niet voor niets stal) bellen voor 24/7 weidegang is natuurlijk niet zo nuttig. Dat soort dingen moet je doorgaans prive regelen met een boer of een clubje die zelf alle verzorging op zich nemen.
Fijn dat je wat gevonden hebt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:15

Sizzle schreef:
Er zit nog steeds ook een verschil tussen 24/7 buiten en 24/7 wei.
Maar pensionstallen (heet niet voor niets stal) bellen voor 24/7 weidegang is natuurlijk niet zo nuttig. Dat soort dingen moet je doorgaans prive regelen met een boer of een clubje die zelf alle verzorging op zich nemen.
Fijn dat je wat gevonden hebt.

Sommige pensionstallen bieden wel degelijk 24/7 weidegang hoor.
Maar TS had al aangegeven dat ze niet per definitie weide hoeft, paddock is ook prima. Zo lang ze daar maar 24/7 kunnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:15

De stal waar we stonden is ook een pensionstal, maar er is maar een klein groepje dat daar daadwerkelijk op stal staat. :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:16

Mijn paard staat ook het liefste gewoon buiten.. Hij kon altijd kiezen binnen of buiten te staan maar hij stond nooit binnen.. nu kan hij kiezen voor een container als schuilstal maar daar staat hij ook nooit in.
als hij ergens last van heeft wil hij wel graag naar binnen en dat laat hij dan ook merken.. bv toen hij n Hoef kneuzing had.. dan staat hij graag s nachts op stal om wat bij te komen en overdag op een vlakke ondergrond met 1 rustig weidegenootje.. gelukkig kan dat bij ons op stal.. als hij zich weer beter voelt wil hij ook weer naar buiten :)

Wij hebben daarnaast ook nog alle luxe faciliteiten voor de ruiter (warme kantine, buiten en binnenbak, wasplaats met warm water etc.. zelfs douches)
Betaal ook nog niet eens echt de hoofdprijs dus wat dat betreft kunnen mijn paard en ik het niet beter treffen ;)

Maar goed wel praktisch aan de andere kant van het land :+
Ik hoop dat jullie een fijn plekje gaan vinden!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:27

Ik blijf dit ook nog steeds een raar verschijnsel vinden, als je van je paard houdt zet je hem toch niet alleen om eigen belang 23/7 op stal, beestje moet ook gelukkig kunnen zijn. Vandaar dat ik een uur reistijd voor lief neem. Sta bij hele lieve mensen aan huis. Paardlief heeft alle ruimte op het weiland en als het ene weiland te nat is mag hij naar het andere. s avonds worden ze naar de paddocks met schuilstal gebracht, waar ze onbeperkt hooi hebben. En 's ochtends mogen ze het weiland weer op. Zomer en winter dag en nacht buiten, heerlijk hoor, hij is er ook enorm van opgeknapt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:42

pmarena schreef:
Wanneer echt stalrust nodig is zou het voor mij ook al snel dermate ernstig zijn dat ik heel goed zou moeten nadenken of ik dat het beestje wel aan wil doen :(:)

Maar toch kan er altijd iets zijn waarbij het ècht niet goed is om rond te scharrelen i.v.m. bvb. nattigheid ofzo dat echt niet in een verse wond mag komen.

Maar om een paard voor dat scenario nu te gaan pesten met op een moment dat er niks mis is, aanleren om op stal te staan...dat leert hij dan maar op dat bewuste moment hoor, dan zullen ze er vast ook minder moeite mee hebben omdat ze zelf ook wel iets aanvoelen van het probleem :(:)

Ik vind de kans dus heel erg klein tot niet bestaand, en daarvoor ga ik het zeker niet aanleren.
Want ook bij het voorbeeld wat je noemt zie ik andere oplossingen: goed afbinden, desnoods meerdere malen per dag schoonmaken. Verzin het maar, er zijn bijna altijd wel andere opties.

Mijn paard is dusdanig onrustig op stal, dat het averechts zou werken als je het hebt over blessures en wonden. Ik vind kim op dit filmpje nog best rustig als ik het vergelijk met de mijne. Maar het lijkt mij voor de wond die ze had ook niet bevorderlijk dat ze staat te schrapen enzo? Of had dat er geen effect op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:43

Ja, het had er zeker wel effect op, de wond zat in de 'oksel' met hechtingen, die zijn er later nog uitgeknapt.
Het valt ook best mee hoor, maar meer om te laten zien dat je haar er ECHT geen plezier mee doet, ook niet voor een paar uurtjes. :n

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:48

Nee dit is zeker geen vrolijke kimmetje! Nou is die van mij ook echt een aansteller hoor, mijn DA kent zn gedrag en zou het niet in zn hoofd halen om boxrust te adviseren. Sommigen moet je gewoon andere oplossingen voor bedenken!
Mijn weinige kennissen en hulplijntjes hier hebben niks opgeleverd (heb ff rondgevraagd) maar je had ook al iets gevonden geloof ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:01

Kim is dat juist helemaal niet.
Die laat bijvoorbeeld ook geen pijn zien, pas als het echt niet anders kan.
Daarom moet ik ook erg alert zijn. :j

Ja, we hebben waarschijnlijk een plekje gevonden én nog iets achter de hand!
Als het allemaal lukt, komen ze op een eigen weiland te staan met z'n tweetjes.
Ik heb vroeger mijn paarden ook zo gehouden en ik heb de rust en privacy enorm gemist op de stallen daarna.
Natuurlijk moeten we inleveren op luxe als een wasplaatst, binnenbak, longeerbak en dat alles voor je wordt gedaan, maar ik denk dat de voordelen groter zijn.
Geen geroddel meer... lekker zelf bepalen hoeveel je voert etc.