Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:16

DubbelDun schreef:
Deze bedoel je
http://link.marktplaats.nl/m857879416

Op zich handig systeem mits er idd een schuine plank in zit en voor als je nat hooi voert ook gaatjes in de bodem :)

Niet helemaal. Ik heb bewust niet voor een groot gat en gaas gekozen maar voor ronde gaten en dan ook aan de zijkant zodat ze makellijk met meerdere paarden er van kunnen eten.
Ik voer inderdaad alleen maar mooi droog hooi.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:18

Ik lees even mee ☺️

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:55

Sure_lee schreef:
...Ik heb bewust niet voor een groot gat en gaas gekozen maar voor ronde gaten en dan ook aan de zijkant zodat ze makellijk met meerdere paarden er van kunnen eten..
Maar hoe druk je dan het hooi goed tegen de gaten aan zodat ze ook daadwerkelijk alles er uit krijgen ??

Sure_lee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:02

Ik druk niks. Ik pak 2 plakken hooi en die maak ik los en gaan dan de kliko in. Ik heb best lang hooi. Dus als ze eenmaal een plukje te pakken hebben komt de rest door de gladde plank weer mooi voor de gaten te liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:04

Dus je hebt er ook wel een schuine plank in staan ??

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:11

Uiteraard. Anders komt het zo vast te zitten dat het niet meer voor de gaten komt.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:52

Zorg ervoor dat je je hooiopslag zo dicht mogelijk bij je hooivoerpunt hebt, n goeie mestopslag, zorg dat je met trekker/ grote wagen alle punten makkelijk bij kunt. Ik heb zelf n pp aangelegd en zou nooit meer anders willen.
Ik voer ze uit kuubskisten met netten en gaas .
Water is nog wel puntje. Gaat nu in ibc vat en dan tonnen vullen met slang, is alleen kl met bevriezen in de winter.
Zorg voor verharde stukken zodat je paarden droog kunnen staan
Goed materieel: kruiwagen en mestvorken
Zorg voor goede hooiopslag
Sleep om af en toe weide te slepen en je bak
Grondwaterpomp voor betegening wei en bak
Verlichting voor als je weide in t donker moet mesten
en investeer ook in n goed schrikdraadapparaat.

Ik zou mn paarden best op heel lang gras durven gooien, veel liever zelfs dan op kort gras.
Verdiep je eens in de grassoorten die er staan en kijk of er genoeg magnesium en selenium in de grond zitten. Evt weide opnieuw doorzaaien met grasmengeling
Ik zelf heb veren op de eindes v mn stroomdraden zitten die uitrekken als paarden in de draad blijven zitten.
Zo heb ik t belangrijkste wel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:42

Ik kom ook meelezen, fijn topic!

Punten waar ik tegenaan loop thuis:
- mestafvoer
- verharding
- verlichting van de bak
- bak laten slepen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:53

Verlichting Vande bak heb ik net genoeg licht van een gasontladingslamp. Slepen doe ik met zon klein kuboto trekkertje. Verharding gaat hier elk jaar een stukje extra. Vooral veel gekregen betontegels op de kop. Stront is ook hier lastig. In de winter mag het op het maïsland van de buren. Inde zomer gaat het op een klein karretje en heb ik kennissen waar ik het mag brengen. Heb hier ook echt geen goede plek voor eventuele mestopslag. Ik gebruik strokorrels dat scheelt in hoeveelheden afvoer en ik mest geen weilanden af.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:56

Ik heb net even foto's gemaakt van de kliko's. Zo zien ze er leeg uit in de paddock. Zo leeg eten de paardjes ze.
Afbeelding

Afbeelding

En zo zijn ze vol in de wei.

Afbeelding

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 10:57

Ik lees ook mee, voor ons gaat deze droom hoogstwaarschijnlijk in 2015 uitkomen.. Moet alleen de bestemming van het pand gewijzigd worden. Gemeente heeft dit mondeling toegezegd te willen en kunnen doen, dus nu gaan we de procedure starten.. En daarna gaat dan de koop wel of niet door :P

Ik zit globaal in dezelfde regio als Urielle (maar dan aan de ander kant van de grens als ik het mij goed herinner :P ) en iig op dezelfde soort grond. Ik denk dat bij ons zoveel mogelijk bestraten de enige optie is om het fatsoenlijk te houden. Met optioneel een stuk witzand of de bak om lekker in te kunnen liggen/rollen. Ik wil ook een track rond het perceel maken, en dat in de loop der jaren steeds een stukje verder verharden, wanneer er bijv weer ergens tegels opgehaald kunnen worden. Er is een grote schuur 'over' voor de paarden, daar wil ik achterin 1 grote box maken voor noodgevallen met daarnaast een klein (dicht) zadelkamertje en hem verder als inloopstal houden. Schuur is ook heel hoog, dus ik wil kijken of het mogelijk is een soort plateau te fabriceren bovenop die box en zadelkamer om daar het hooi te kunnen bewaren. Scheelt heel veel ruimte en dan kan het droog liggen.
Qua mestafvoer zou ik liefst een container laten ingraven zodat je de mest gewoon mooi kunt verdelen bij het erin gooien en je de hoop niet hoeft op te kruien. Wij hebben nl zeker de eerste jaren, met 10.000 dingen die verbouwd moeten worden, geen budget voor een tractortje.
Ik twijfel nog over de slowfeeders. Het moet iig en enigszins natuurlijke eethouding veroorzaken en ook makkelijk in gebruik zijn. Heb gelukkig al veel tips opgedaan op stal(len) waar mijn paarden hebben gestaan en waar ze werden gehouden zoals ik dat zelf zou doen. Enige ellende aan onze regio is de kleigrond.

Zijn hier nog meer mensen zonder tractor? Is dat te doen? Ik heb wel trekpaarden ( :') ) dus daar zou ik evt bak/paddock/wei mee kunnen slepen. Maar het hooi etc zal allemaal met de hand moeten.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:01

Hoeveel grond heb je. Wij hebben voor het slepen. Maaien. Schudden. Bloteren en kunstmest en ook nog een oude grotere trekker. Sinds dit jaar met lepels erbij zodat je pallets en hooibalen kan vervoeren. Dat is wel echt ideaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:06

Ik heb ook geen tractor maar ik zou achteraf (maar ja) toch geld apart houden voor desnoods een oud beestje wat nog goed is. Ik heb gewoon mijn bak niet kunnen slepen sinds de aanleg behalve handmatig met een zwaar stuk betongaas (k.u.t.werk) , ik kan geen balen verplaatsen, geen mest ver rijden,...
En dan heb ik nog geen eigen wei!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:07

Het perceel is 6500m, dus zelf hooien zal sowieso niet kunnen :) ik investeer dan liever in een goede, grote paddock met wat grasuurtjes per dag, ook gezien ik erg sobere paarden heb. Vind jij een tractor dan essentieel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:16

Wij hebben 10 hectare land, dan moet je wel een trekker hebben
Wekelijks gaan hier grote balen kuil in de ruiven met een shovel (wij hebben een bedrijf gelukkig met groot materiaal)
Mocht ik daar niet de beschikking over hebben zou ik voor kuil en het slepen een minishovel of trekker moeten hebben en het ruwvoer winnen uit moeten besteden

Ik heb de waterleiding omkleed met piepschuim hoezen. Schijnt te gaan vriezen. Ben benieuwd of het helpt. Ik heb 2 meter te overbruggen door de open lucht naar de stal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:22

Ik zal vriend straks even doorsturen naar de stal met het boormachine. Dan kan de thermokabel doorgetrokken naar de buitenstallen.

Ik mis toch wel een trekkertje hoor! Daarmee zou ik meer kunnen aanpakken en zou de zooi wat minder zijn.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:40

Nu ik hier zo lees over tractors, zou zoiets met een quad ook te doen zijn? Bak slepen moet lukken denk ik, hooi en stro vervoeren misschien iets minder. Nu gaat het hier nog wel een aantal jaartjes duren voor er een eigen huis komt, maar ik vind het wel leuk om er over mee te denken. Vriendlief zou namelijk wel sneller voor de aanschaf van een quad te motiveren zijn dan voor een trekker om het zo maar te zeggen :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:43

Zal ook aan je ondergrond liggen. Sommige mensen slepen de bak met hun 4x4 maar ik durf de mijne er niet in te rijden, de ondergrond is te los denk ik.
Ik vind zelf een quad te duur voor alleen het slepen van de bak.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:48

Wij zijn op dit moment ook aan het kijken naar een trekkertje :j geen mini, maar gewoon een oud beestje wat het nog goed doet. Ook handig omdat we bijvoorbeeld plannen hebben met de omheining verplaatsen, etc.
Zelf hooien staat niet op de planning, we hebben 2 paarden, 1,3 hectare waarop ook het huis, tuin en een 20X60 bak liggen.
Een quad is uiteindelijk meer een leuk speeltje, heb ik begrepen. Een oude trekker heb je ook voor zo rond de 2000,- euro. Quads heb ik me verder dus niet in verdiept, maar zijn toch nog wel wat prijzig in verhouding dacht ik.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:53

Urielle schreef:
Zal ook aan je ondergrond liggen. Sommige mensen slepen de bak met hun 4x4 maar ik durf de mijne er niet in te rijden, de ondergrond is te los denk ik.
Ik vind zelf een quad te duur voor alleen het slepen van de bak.

Helemaal eens dat ze te duur zijn voor alleen bakonderhoud. Maar mijn vriend vind rondcrossen op dat soort dingen wel leuk, vandaar dat ik er aan zat te denken. Dan heb je er natuurlijk beide plezier van.
Maar je opmerking over de ondergrond vind ik wel een goede om in het achterhoofd te houden, daar had ik zelf nog niet zo bij nagedacht.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:59

Mijn man zit al 2 jaar te zeuren achter een quad en die gaat er ook nog wel eens komen met inderdaad mijn vereiste dat ie zich maar nuttig maakt en dan de piste moet komen slepen.

Bij mij doet mijn boer al het werk op de weide.. Sleept de piste voor 5 euro, komt een stuk wei frezen en inzaaien voor 5 of 10 euro.. Dus ik hoop dat de beste man tenminste 100 wordt :)

Enkel het spuiten tegen onkruid laat ik met een grote tractor van de Aveve doen voor 70 euro.

Kalken zou ik dit jaar eigenlijk ook door de Aveve laten doen want er moet zeker 500 kg op. Maar aangezien ik op zo een nat stuk zit is het tot maart/april niet bekwaam om met machines over het gras te rijden.. Dus zal het toch weer met de hand moeten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:02

Ik kalk met de kunstmeststrooier en korrelkalk
Die kalk is iets duurder maar dan kan je het zelf doen

Spuiten doe ik plaatsgewijs met een rugspuit en ik steek/trek ook veel (in de zo er elke dag met stripweiden een stukje)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:09

Ik heb teveel onkruid en klaver om het met een rugsproeier te doen en mijn paard krijgt het aan zijn lever van teveel klaver. Wat dus ook de reden is dat we vorig jaar voor de eerste keer zo hebben laten spuiten.
Wij hebben de weide ook nog maar anderhalf jaar gekocht (voorheen wel 2 jaar gehuurd maar toen deed de eigenaar het weide onderhoud en absoluut niet fatsoenlijk) dus hopelijk krijgen we serieuze verbetering in de grond en kunnen we het uiteindelijk ook plaatselijk doen.

De volgende regenperiode gaan we dus lekker een paar uur met kalk aan de slag op de weide :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:12

Kan een sleep niet achter een grasmaaier? Hier de luxe van een trekker en een sleep en nog een geval waarmee ik zowel kuilbalen als watervaten kan vervoeren.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 12:44

Ik heb twee e- pony's en een shet staan.

In stal heb ik rubberenmatten, waarvan 1 deel ingestrooid is met houtkrul een ander deel met stro wat ze niet meer eten en een deel alleen met rubberen matten.

Mijn paddock is ongeveer 1000m² (is op het moment echt een baggerbende en dus ook afgesloten) met een stukje van 40m² bestraat. De stal is open dus als de deur open staat kunnen ze vanaf het paddock in stal.
Aangrenzend heb ik land van van ca 4000². Verderop heb ik nog wat stukjes totaal heb ik ongeveer 1 hectare weide grond.

Mesthoop heb ik achter op het land liggen, deze wordt 1x per jaar opgehaald (kost me €20,00)

Alles doen wij met de hand bij het ontbreken van een trekker. Heb wel eens nagedacht over een goede zitmaaier.
Mijn buurman heeft er ook eentje en heeft daar een aanhanger achter.

Hooi voeren doe ik buiten in hooinetten, in stal heb ik een groot hooinet hangen met stro erin.

Hooi heb ik in grote balen in de schuur liggen, trap ernaast en de plakken eraf halen welke ik nodig heb. Stro ligt op de hooizolder. Zaagsel haal ik per pak af.
In een schuur heb ik 3 1000 liter tanks staan met een pomp en slang richting paddock voor het water. In de winter komt het uit huis vandaan
Verwarmde drinkbakken staan nog op mijn verlanglijst.

Mijn land is omheind met de zwarte (teer) palen, deze hebben we toen uit België gehaald. Ik ben nu zelf leverancier van Ako en ben nu de octo wood palen aan het uitproberen op een zeer nat stuk.

Volgende week verwachten ze hier koud weer, dan mogen de paarden weer het land op.