Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:17

Hier is het gewoon heel simpel, ik heb een hekel aan wollige smerige paarden, dus eraf met die haarzooi :D

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:20

Leuke site die paard natuurlijk maar ik geloof niet alles klakkeloos := staan echt wel goede punten in daar niet van

Maar ken aardig wat paarden waarbij het allemaal niet zo werkt zoals hun beweren. Sommige paarden kunnen echt niet dekenloos heb ik met eigen ogen mogen ervaren en niet omdat ze bibberden maar omdat ze invielen. Voer genoeg verder in goede conditie/gezondheid en nee het waren niet allemaal oudjes.
Laatst bijgewerkt door doemaar op 07-11-14 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:20

Toch weer jammer dat er een discussie van gemaakt wordt. (oke, dat was te verwachten maar toch) Waarom niet gewoon vertellen wat je doet zonder dat je daarop overtuigd moet worden door een ander van het wel of niet goed zijn van jouw keuze's.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:46

Vroeg mij al af hoelang het zou duren voor "het stokpaard" paardnatuurlijk naar voren zou komen. Is best interessante site maar niet objectief. Daarbij gaan hun niet uit van paarden die vol in training staan.

doemaar schreef:
Paarden kunnen inderdaad gewoon nat terug de wei op na het werk. Zolang ze maar niet meer staan te pompen.

Een paard zonder dikke vacht staat al niet te pompen omdat die gewoon zijn warmte kwijt kan!

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:55

Klopt Fransje23 ik bedoel het even in overdreven vorm. Pompen deden mijn paarden nauwelijks. Wel aardig wat zweten. Bedoel dus meer dat ze er niet ziek van worden dat ze nat blijven (uit eigen ervaring)

Ik vind het nu ook veel prettiger dat ik mijn paard niet meer kleddernat in het zweet werk hoor, en heb sterk het idee dat mijn paard dit ook enorm waardeer.

Jaaaaaaa Paardnatuurlijk is de bijbel voor een aantal paarden bezitters :') :')

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:59

Sleeper schreef:
Toch weer jammer dat er een discussie van gemaakt wordt. (oke, dat was te verwachten maar toch) Waarom niet gewoon vertellen wat je doet zonder dat je daarop overtuigd moet worden door een ander van het wel of niet goed zijn van jouw keuze's.

Je heb gelijk maar het was te verwachten. Hier kan eindeloos een discussies over gemaakt worden. Ik ben neutraal. Kan mij het een worst wezen al staat een paard naakt <<) , of met deken op. Ik ben voor beide O:) ... Doet wat me het best lijkt voor mijn paard. En iedereen moet zelf weten wat die het best vind voor zijn paard +:)+

Daantje_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:12

Die van mij staat ook gewoon zonder deken, overdag in de paddock en 's nachts op stal. Ik heb een fjord die enorm veel wintervacht aanmaakt, dus hij zweet wel veel tijdens het rijden, maar ik rijd vooral buiten en stap altijd het grootste deel. Hij verandert juist in de winter in een temperamentvolle pony, terwijl hij 's zomers zo mak als een lammetje is, daar hoef ik hem dus niet voor te scheren :')
Wel zet ik hem een uurtje met een zweetdeken op, omdat ons stallenblok vrij open is en het wel eens lichtjes kan tochten als het hard waait.
Ik moet er wel even bij zeggen dat ik 's winters niet zo heel veel rijd, omdat wij vooral naar buiten gaan en ik vaak tot laat naar school moet, dus dan vind ik het onzin om hem te scheren voor die ene keer per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:43

tine10 schreef:
Anoniem schreef:

Dit verhaal gaat niet over het zweten dat ontstaat bij intensieve inspanning. Dan heb je namelijk wel degelijk dat de spieren te veel af koelen. Dan is namelijk niet alleen de vacht aan de buitenkant nat, maar de totale vacht. dat maakt een groot verschil.

Nogmaals, als het paard weinig aan het werk gezet wordt, is er helemaal geen probleem om het zonder deken te doen (alhoewel er dan nog steeds paarden zijn die wel graag een deken krijgen. Sommige zijn nu eenmaal koukleumen. Waarom dan niet doen?) Als een paard intensief getraind wordt, zit een flinke wintervacht echt in de weg.

Haha repelsteel geweldig dat je met die site aankomt :') Was te verwachten natuurlijk! Ik ga helemaal mee in bovenstaande. Ga zelf lekker na een flinke training de hele avond buiten zitten. Dat kan niet goed zijn voor je spieren. OOK bij dieren niet. ;)
Maar ik denk dat jij ook iets anders met je paarden doet dan mij dan :)

max66

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:34

ook als de totale vacht nat is, is het geen probleem. Op een gegeven moment komt er geen zweet meer (en dit is echt eerder dan 1,5 uur) en dan begint de vacht VANAF de huid, te drogen, door de warmte van de huid. De haren het dichtst bij de huid zijn dan het eerst droog, ook al blijft de buitenkant nog even nat. Je kunt een paard dan gewoon weer op de wei zetten, want de huid is droog (jij vat ook geen kou als de buitenkant van je jas nat is).

Een zweetdeken doet eigenlijk hetzelfde als de eigen vacht, het transporteert het zweet naar de buitenkant (vandaar de druppeltjes bovenop de deken) daarom is imo een zweetdeken zelfs overbodig.

Volgens mij zijn de meeste paarden sowieso al wat frisser in de winter, dus ook om die reden lijkt scheren me niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:43

Max knap dat jij bepaalt of mijn paard na anderhalf uur nat is of niet. :)
Het gaat ook (!) om tijdens het werk. Als een paard echt intensief traint en dit doe je 30-40 minuten, en na 20 minuten is hij al zeiknat vind ik dat erg sneu. :)

En mijn paard is altijd fris, of het nou 30 graden of -20 is. ;)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:54

max66 schreef:
hier dus ook een dekenloos paard (schreef ik al eerder), ik vraag me af, hoe kun je nu zien/voelen of je paard het koud heeft?
Ze gaan dan trillen (doet die van mij alleen als ze langdurig in de regen staat), maar je kunt het toch ook voelen aan de oren? Of niet?
Kun je het nog erens anders aan merken?
D'r oren voelen wel gewoon warm aan....

Als ze gaan trillen is voor zover ik weet een reflex ook om meer vacht te gaan maken.
Volgens mijn kun je voelen aan de aanzet (niet de punten) van de oren, liezen en oksels.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:57

doemaar schreef:
Sleeper schreef:

Je heb gelijk maar het was te verwachten. Hier kan eindeloos een discussies over gemaakt worden. Ik ben neutraal. Kan mij het een worst wezen al staat een paard naakt <<) , of met deken op. Ik ben voor beide O:) ... Doet wat me het best lijkt voor mijn paard. En iedereen moet zelf weten wat die het best vind voor zijn paard +:)+

Het is ook een discussie forum :+

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:58

Jorienn, nat zal je paard na 1,5 uur vast nog wel zijn. Maar dit is alleen de vacht die nat is en niet de huid, dat moet dus geen kwaad kunnen. Ik stap mijn paard 10-15 minuten uit, als ik dan terug op stal kom is ze op adem. Hierna nog even naverzorgen, en dan kan ze de wei weer in.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:05

Mijn paard staat deze winter 24/7 buiten met verhard gedeelte en schuilstal. De andere optie is op stal en elke dag een paar uren in een paddock. Vorig jaar moest ik elke keer eerst longeren / losgooien anders durfde ik er niet op te stappen. Hoop dat dat nu beter gaat nu hij lekker buiten staat (met vacht).

Tot nu toe bevalt het me heel goed! Met het mooie weer de laatste tijd staan bijna alle paarden in hun stal en de mijne in het zonnetje te grazen. Dat is mijn idee van een goed paardenleven. :D

Hij zweet niet extreem na inspanning. Ik zit in een viertal met 'm en na een uur flink doorlopen is hij alleen heel klein beetje nat op de borst en verder niks. Zie dus ook geen reden om hem te scheren en/of dekens op te doen. Lijkt me ook mega vervelend om elke dag voor je paard te moeten bepalen hoe warm of koud hij het heeft en welke deken daarbij past. Kan hij prima zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:12

Bloot? Ik heb geavanceerde superdekens. Waterafstotend en als ze eronder zweten wordt het vocht vanzelf naar buiten getransporteerd. Het zijn dekens met een unieke capillaire werking: de isolerende werking past zich doorlopend en traploos aan aan de behoefte. Het paard kan dat helemaal zelf regelen. En ze zitten als gegoten. Nog nooit dekens gezien die zo goed passen. Klinkt als duur spul hè? Ze waren helemaal gratis en je hoeft er niet eens voor naar de winkel! ;)

Ze hebben maar een nadeel: je kunt ze niet eventjes af doen als je gaat trainen. En als ze kleddernat worden door het zweet, duurt droog worden heel lang. Daarom heb ik voor de winter een streep op de hals uitgeschoren. Inmiddels zit daar alweer aardig wat haar op, dus geen koud, bloot vel. Maar ze kunnen hun warmte daardoor tijdens het werk beter kwijt dan vorig jaar, toen ze in volledige bontjas liepen. Maar de trainingsintensiteit aanpassen aan de dikke bontjas is natuurlijk ook een goede optie. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:24

Chouchou schreef:
Jorienn, nat zal je paard na 1,5 uur vast nog wel zijn. Maar dit is alleen de vacht die nat is en niet de huid, dat moet dus geen kwaad kunnen. Ik stap mijn paard 10-15 minuten uit, als ik dan terug op stal kom is ze op adem. Hierna nog even naverzorgen, en dan kan ze de wei weer in.

En dan kunnen de spieren dus gewoon nog kou vatten. Nogmaals, jij gaat zelf ook niet na een flinke training 3 uur savonds in de tuin zitten. Daar heb je de volgende dag last van, paard of niet.
Ik verbaas me er dus over dat mensen hun paard nat wegzetten, en zich er echt over verbazen waarom het paard zo'n spierpijn heeft de volgende dag? Heel vreemd natuurlijk. Ook met een flinke cooling down krijg je dit niet voor elkaar.
En nogmaals - ook tijdens het werk is het allesbehalve praktisch.

En de trainingsintensiteit aanpassen word dan wel heel drastisch. Want waarom, als een scheerbeurt een uitweg bied?? Dan kan je gewoon verder trainen en dat is dus absoluut 1 van de doelen met mijn paard en ik vind dat alleen maar te doen als hij zijn warmte goed kwijt kan. Anders vind ik (!) het dus niet eerlijk ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:28

Pony staat vanaf maart al.onder de deken.
Vanaf oktober/november zonder, dan zie ik weer hele dagen hoe mooi ze is. :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:32

Ik wil best uitlaten scheren maar wil der wel zonder deken kunnem hebben. Mijn pony heeft nog nergens last van. Daarom scheer ik of als het een warme winter is later nog en bij koud sneeuw vries enz.. rij ik sowieso niet djs waarom dan scheren

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:56

Mijn schattige baby KWPNner (nou ja nu 4,5) is halverwege september 24/7 het weiland op gegaan na 4 maanden boxrust. Ik was in het begin bang dat hij het koud zou krijgen deze winter. (en hij was al wat schraal van de stress die hij kreeg van boxrust)
En met onbeperkt hooi begint hij bij te komen en heeft hij een super mooie vacht. (hij is geen 24/7 buiten gewend) Mocht hij het deze winter toch koud krijgen krijgt hij een gevoerde regendeken. Maar dat zal ik echt proberen te vermijden.

En omdat ik het leuk vind om mij te mengen in de mini discussie, er zit ook wel een kleine nuancering in het verhaal van paardnatuurlijk. Die paarden gaan na het werk allemaal weer het land op/de paddock in. Dus die paarden blijven na het rijden in beweging. Hierdoor zullen de spieren nooit helemaal 100% afkoelen en dus verstijven. Staat je paard na zware arbeid in een normale (koele) box. Dan is er inderdaad (meer)kans op stijve spieren en spierpijn en bij slechte weerstand een verkoudheidje.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:00

Mijn pony is ook teddy, ze heeft er nog geen last van. Als het een zachte wjnter blijft waar ik kan blijven rijden wel een patroon scheren. Als het gaan vriezen dan hoeft scheren niet dan rij ik toch amper.

Is er een patroon waar ze dan eventueel zonder deken kan? Ze staat 24/7 met een schuiltent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:58

Jorienn schreef:
tine10 schreef:

Dit verhaal gaat niet over het zweten dat ontstaat bij intensieve inspanning. Dan heb je namelijk wel degelijk dat de spieren te veel af koelen. Dan is namelijk niet alleen de vacht aan de buitenkant nat, maar de totale vacht. dat maakt een groot verschil.

Nogmaals, als het paard weinig aan het werk gezet wordt, is er helemaal geen probleem om het zonder deken te doen (alhoewel er dan nog steeds paarden zijn die wel graag een deken krijgen. Sommige zijn nu eenmaal koukleumen. Waarom dan niet doen?) Als een paard intensief getraind wordt, zit een flinke wintervacht echt in de weg.

Haha [naam] geweldig dat je met die site aankomt :') Was te verwachten natuurlijk! Ik ga helemaal mee in bovenstaande. Ga zelf lekker na een flinke training de hele avond buiten zitten. Dat kan niet goed zijn voor je spieren. OOK bij dieren niet. ;)
Maar ik denk dat jij ook iets anders met je paarden doet dan mij dan :)

Ja ik doe idd wat anders met ze, ik pas geen antroporfisme op ze toe en ik zet ze wel na keihard werken nat buiten, 24/7 buiten zelfs. Ook wanneer het vriest, al jaren.
Ik loop echter niet met hun vacht te tutten, wassen en scheren.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:04

Hmm toevallig laatst een lezing gehad over de spieropbouw e.d. van een paard zo anders werkt het niet dan bij mensen hoor.. En kou op de spieren is over het algemeen niet goed, zeker niet na inspanning. Dit kan zorgen voor spierbevangenheid, maar ook voor spierbeschadigingen. Dus dat heeft verder weinig met antropomorfisme te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:07

Dan hoef jij ook niet op wedstrijd natuurlijk. Dan moeten ze toch een keer gewassen worden :D
En ik neem trouwens aan dat je antropomorfisme bedoeld? Het andere bestaat geloof ik niet.. :D
Mag jij mij vertellen waarom ik dat doe. Of kunnen dieren geen spierpijn krijgen?? :')

Caatje, dat artikel heb ik ook gelezen! Kan een harde aanslag zijn op de spieren na een zeer intensieve training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:09

En heerlijk eerlijk repelsteel, ik vind dat dus sneu. Dat je ze keihard laat werken (jouw woorden) en zo wegzet, en de volgende dag weer. Zelfs als het vriest. Daar moet je dan wel het schema op aan passen, doe jij immers ook niet ;)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:10

Hier ook dekenloze paarden. Een vacht werkt 10.000x beter dan welke deken dan ook en ik zou mijn paarden dat niet graag afnemen, zeker niet omdat ze buiten staan. Ook ik zet mijn paard nat weer buiten. Moet wel zeggen dat ik vnl buiten rijd en dan lekker een km of 3 uitstap. Dan is de huid echt wel weer droog. In de bak werk ik niet heel intensief, dan zorg ik ook wel dat de huid droog is voor hij terug de wei op gaat. Ik weet niet wat ik zou doen als ik heel intensief zou trainen met mijn paarden. Ik vind scheren geen dierenmishandeling, maar wel onwenselijk. Ik weet dus niet of ik dan voor scheren zou gaan of voor het aanpassen van mijn training. Ik denk echter het laatste.