een paard is een paard, ook als je op hem rijdt. waarom zou je anders paardrijden als je paard niet lekker paard onder je mag blijven? houdt nou niet zo stijf vast aan dat 'schoppen'. werk aan de relatie met je paard als blijkt dat dat niet helemaal lekker zit. je wil toch niet keer op keer je paard schoppen omdat hij je keer op keer tegen de muur drukt. je kan lichamelijk NOOIT tegen een paard op, paarden zijn nou emaal sterker. een lichamelijke strijd zal je als mens altijd verliezen. wie niet sterk is moet slim zijn, gebruik je brain, denk na en waarom het paard zich zo gedraagt, voor 99% ligt het probleem bij de baasjes, niet bij het paard zelf. Je kan een paard niet dwingen iets voor je te doen, vroeg of laat komt hij toch wel in opstand, welke atributen of lichaamsdelen je er ook voor gebruikt om hem 'te leren' luisteren. luister eens een keertje zelf naar je paard, het is een dier. hij kan niet denken: ik haat haar, dus daarom druk ik haar tegen de muur. het gedrag is te achterhalen en te verklaren, als je je daar maar voor wilt inzetten. Het is jammer, dat zo weinig mensen dat doen. 
. 
) dus we kunnen wel ophouden want we zijn het allemaal wel zo'n beetje eens.
Oh, daar komt ie' en zoefff..... opzij springt.
(kwam overigens niet door de hengst maar door een pony'tje) Hoe kreeg ik 'r van me af? SHAME ON ME .... ik heb 'r een stel vuistslagen verkocht in blinde paniek zodat het blinde trappen (aanval) ophield! ... zou de idealisten wel 's willen bezig zien met een écht dominant dier ....