Straf ik op een foute manier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierenvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:28

Paard mag heel de dag paard zijn, maar die 2 uur per dag dat ik bezig ben, moet hij maar luisteren.
Verward een paard is een paard, ook als je op hem rijdt. waarom zou je anders paardrijden als je paard niet lekker paard onder je mag blijven? houdt nou niet zo stijf vast aan dat 'schoppen'. werk aan de relatie met je paard als blijkt dat dat niet helemaal lekker zit. je wil toch niet keer op keer je paard schoppen omdat hij je keer op keer tegen de muur drukt. je kan lichamelijk NOOIT tegen een paard op, paarden zijn nou emaal sterker. een lichamelijke strijd zal je als mens altijd verliezen. wie niet sterk is moet slim zijn, gebruik je brain, denk na en waarom het paard zich zo gedraagt, voor 99% ligt het probleem bij de baasjes, niet bij het paard zelf. Je kan een paard niet dwingen iets voor je te doen, vroeg of laat komt hij toch wel in opstand, welke atributen of lichaamsdelen je er ook voor gebruikt om hem 'te leren' luisteren. luister eens een keertje zelf naar je paard, het is een dier. hij kan niet denken: ik haat haar, dus daarom druk ik haar tegen de muur. het gedrag is te achterhalen en te verklaren, als je je daar maar voor wilt inzetten. Het is jammer, dat zo weinig mensen dat doen.

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 17:31

sorry maar ik vind wel dat je gelijk hebt.
niet dat ik dat zelf vaak doe maar ik zal er aan denken vind het wel een goede mensen weten niet wat een paard denk ene anders om ook niet dus dat meot je achterhalen.

goede tip.
ik vind als je met je paard bezig bent moet hij idd naar je luisteren.
anders gaat het zijn eigen gang en heb jij niets meer te zeggen.

butske12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:10

hallo

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:44

Maar je moet toch ook om je eigen veiligheid denken?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 18:59

Een paard drukt je op zij als hij geen respect voor je heeft, paard wil weten welke plek hij heeft, boven of onder jouw. En je kunt hem nog zo vaak lief vertellen dat jij graag de baas wil zijn, in een kudde gaan ze er ook geen gezellig praatje van maken, maar worden er ook klappen uitgedeeld.
En met die uitspraak van 2 uur per dag dat ik bezig ben moet hij maar luisteren, bedoel ik niet van dat ze geen paard mag zijn, dat is ze Knipoog
Maar dat ze zich maar aan mijn regels houdt, en ze weet preces hoe ver ze kan gaan bij mij.
veiligheid boven alles, en ik voel me niet bepaald veilig bij een paard wat geen respect voor je heeft.

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:10

hoi.

ik vind dat je wel gelijk hebt want veiligheid gaat boven alles

dat klopt niet dat je paard je zo tegen de muur aan duwt of zo Huilen .

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:15

Nee precies, maar bij miekelover moet er blijkbaar iets gebeuren, dat ze een keer wordt fijngedrukt of wat dan ook, voordat ze beseft hoe dom ze bezig is...

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:19

ja idd .

vind het ook en ze wil ons ook niet geloofen totdat ze zelf een keer een schop krijgt kjijken wat zij dan zou doen

zeggen : braaf paardje mag niet ofzo.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:28

butske12"]
hallo
[/quote]

Ontopic.. Als een paard naar mij uithaalt, kan hij een schop terug verwachten.

[quote="dierenvriend schreef:
wie niet sterk is moet slim zijn, gebruik je brain, denk na en waarom het paard zich zo gedraagt, voor 99% ligt het probleem bij de baasjes, niet bij het paard zelf.

Ik denk eerder bij de EX-baasjes, die het dier verwend hebben..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:34

ja dan hoeft een paard mij nog geen trap te verkopen ook al ligt het aan mij, ik vind dat mijn paard moet weten dat dat niet hoord, kom nou kan me nie schelen waarom hij me trapt da mag ie gewoon nie klaar.

ik kijk wel uit, een paard is sterk en zo'n klap komt hard aan ik handel alleen uit eigen veiligd, en als je je paard concequent behandeld blijft hij je echt wel vertrouwen en respecteren.'

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:38

Je wilt niet weten wat de gevolgen kunnen zijn van een trap miekelover!

Een meisje uit m'n klas heeft van de zomer een trap in haar buik gekregen.

Gevolg: twee gaten in der maag en gekneusde darmen en dergelijke. Heeft nu een jaap op der buik door de operatie. Ze mag blij zijn dat ze er nog is.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:38

lis"]

[quote="dierenvriend schreef:
wie niet sterk is moet slim zijn, gebruik je brain, denk na en waarom het paard zich zo gedraagt, voor 99% ligt het probleem bij de baasjes, niet bij het paard zelf.

[/quote]
die alleen maar lief "foei" zeiden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:02

Stel Miekielover.......... je loopt in de stad...... en er komt een meid aan en die slaat jou midden in je gezicht gewoon omdat jouw hoofd haar even niet aanstaat ........ ga je dan ook eerst nadenken waarom ze in hemels naam jou geslagen heeft....... of geef je van huis uit een peut terug?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:04

lis schreef:

Kom op, net alsof we het allemaal zelf altijd zo goed doen.

Volgens mij is Miekelover trouwens van deze planeet verdwenen (zal wel gedacht hebben: wegwezuuuh Haha! ) dus we kunnen wel ophouden want we zijn het allemaal wel zo'n beetje eens.
Misschien kunnen we 't eens ergens anders over hebben, bv dat je wel eens mis schopt omdat je net niet snel genoeg bent en je paard denkt: ' Oh, daar komt ie' en zoefff..... opzij springt.
Ik ben niet zo snel namelijk, 't is me al twee keer overkomen.
Vreselijk niet Haha! ?

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:06

poehpoeh.. Mieke lover je mag mijn fjord dan wel *lief* maken op jou manier.. Want als je bij hem niet consequent bent baggert hij gewoon door.. Niet ieder paard luisterd naar een tikje op zijn neus Haha! die ontwijkt hij wel Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:08

Waarschijnlijk denkt ze eerst na waarom... Nee dat is gemeen van mij...sorry. }>
Ik zou der een klap terug verkopen ja.

Het respect van je paard krijg je door hem soms (als ie het echt verdient!) een schop te verkopen. Voor je eigen veiligheid.

kweet ut, zet het er wat briek neer... Bloos

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 21:10

Ja, ze lijkt echt te zijn verdwenen...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:26

uuhh?? ik weet niet hoor, maar omdat ML haar paard nooit schopt, wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet consequent is en wellicht op andere manier haar paard corrigeert.

Ik heb de discusse gevolgd en meerder malen gereageerd, helaas krijg ik geen reactie van ML terug, heb mezelf geprobeerd duidelijk te maken en uit te leggen wat de reden kan zijn dat je je paard een schop geeft, zij is het hier niet mee eens (als ik haar reacties op andere lees), naja dat moet ze dan zelf weten lijkt mij.

Sommige mensen zijn nooit in een situatie terecht gekomen waarin je op zo'n manier moet handelen, gelukkig maar denk ik dan.
als je jaren paarden verzorgt en rijd en vooral meedere paarden en jonge paarden dan maak je het mee of nog ooit een keer mee, misschien denkt ze dan nog wel terug aan deze discussie, niet telang dan he want anders ben je al vermorzeld.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 00:59

gijsenkim schreef:
Stel Miekielover.......... je loopt in de stad...... en er komt een meid aan en die slaat jou midden in je gezicht gewoon omdat jouw hoofd haar even niet aanstaat ........ ga je dan ook eerst nadenken waarom ze in hemels naam jou geslagen heeft....... of geef je van huis uit een peut terug?

Als verder iedereen het met elkaar eens is, wil ik er nog wel even tegenin gaan Haha!
de vergelijking slaat nergens op. Ik dacht dat het om paarden gaat waar je een band mee probeert op te bouwen, niet eentje die uit het wilde weg komt aanrennen en je probeert te vermorzelen Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 01:01

sanne83"]
[quote="gijsenkim schreef:

Als verder iedereen het met elkaar eens is, wil ik er nog wel even tegenin gaan Haha!
de vergelijking slaat nergens op. Ik dacht dat het om paarden gaat waar je een band mee probeert op te bouwen, niet eentje die uit het wilde weg komt aanrennen en je probeert te vermorzelen Verward
[/quote]

hahahahaaa lieverd........ je kan niet een band op bouwen met een paard als deze geen respect voor je heeft........ wat ik hiermee bedoel is dat je je ook niet door een ander mens laat slaan....... waarom dan wel door een paard

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 01:08

Kendra"]
[quote="lis schreef:

Kom op, net alsof we het allemaal zelf altijd zo goed doen.
[/quote]

Verward Ik bedoel daarmee dat een goed opgevoed paard gewoon niet slaat.
Was een reactie op Dierenvriend;
Citaat:

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 01:58

We komen terug bij een opvatting die vooral gehouden word door meisjes in de leeftijd van 11 - 14. (en ook ik behoorde tot die groep, tot ik m'n eerste paard kreeg, de eerder genoemde Welsh Cob)

Die opvatting is dat een paard je aardig vind als je LIEF tegen hem bent. Aai paard, aai paard, je bent m'n beste vriend. Dit willen de jonge meiden niet horen, maar eerlijk, het zal de meeste paarden een rotzorg zijn.

Later leerde ik pas dat een paard vooral heel erg graag wil dat je DUIDELIJK tegen hem bent. Dit mag wel en dit mag niet. De voelt namelijk heel veilig voor een dier, die grenzen. Hij heeft er steun aan. En degene die hem die steun geeft, vind hij aardig, voelt hij zich veilig bij. Geen je hem geen grenzen, dan gaat hij steeds extremere dingen doen in de vage hoop toch een keertje tegen een grens aan te lopen. (we hebben er zo-eentje op stal, een 'knuffelveulen' van 750 kilo. Niemand heeft het dier ook maar 'nee' gezegd. Levensgevaarlijk dat beest, ik waag me er niet aan, zelfs niet als ze me betalen. Ben best gehecht aan al m'n ledematen..)

Wat ik probeer te zeggen ('t lukt niet best, maar het is ook laat..) is dat je eerst voor die grenzen moet zorgen. En dat gaat soms inderdaad hard tegen hard ja. Maar als je eenmaal boven hem staat, vertrouwd 'ie op je, want zijn leider volgt hij. En hij vind het heel fijn als z'n leider vriendelijk tegen hem is. Ik reed zonder zadel en hoofdstel op mijn eerste paard. En dat vond hij hartstikke interessant, en hij was altijd voorzichtig met me, heeft me nooit laten vallen. Hij vond het fijn om mij 'blij' te maken, als ik tevreden met hem was.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 03:42

Ik heb van de beide walletjes geproeft, en weet dat je met lief zijn veel kan bereiken tot het paard zelf beslist van te gaan MISBRUIK maken van de liefde. Wat bedoel ik daarmee? De liefde kan zo ver gaan dat het dier er gewoon LAK aan heeft dat jij daar staat, het loopt wel tegen je, OVER je (!!!!!!), verkoopt je een duw, kopstoot, trap, en dreigd naar je ... ik heb het allemaal gehad. Tot het moment kwam dat we de penny's hebben opgeborgen en met gelijke munt zijn gaan betalen. De tafels hebben gekeerd en de pony uit het dal hebben gehaald en uiteindelijk omwille van niet meer 100% betrouwbaar hebben geplaatst. Zijn we fout gegaan? Zeker weten!!!! Maar zij ook, wij des te meer dat we eerst met "zacht en lief" hebben willen proberen het probleem op te lossen. Paarden zijn niet zacht en lief .... ze zijn ofwel dominant (en verdomd gemeen tegen iedereen die deze positie wil overnemen) of ze zijn onderdanig van nature. Tref je de natuurlijke onderdanige (ik heb er zo, en heb er ook gehad van het type gemeen en gevaarlijk) kan je inderdaad met "UH" een eind ver komen ... En ook die zullen eerst of laatst proberen of de plek op de maatschappelijke paardenladder niet kan in twijfel worden getrokken. Alleen zijn ze minder zeker van hun stuk en is een rukje aan het touw al snel voldoende om hen terug op het rangorde te zetten. Met een dominant kreng kom je zo ver niet met een boze blik en een vingertje in de lucht ... zoéén moet je letterlijk knokken voor de plek als "baas". Je zal hard moeten zijn, maar éénmaal de plek er is is het vaak alleen nog kwestie van op z'n tijd de plek te bevestigen. De leider van de kudde krijgt in de natuur ook uitdagingen, wij ook ....

Einde van dit verhaal is dat ik heb geleerd dat met zacht zijn je dikke vriendjes kan worden en dat je best lief mag zijn voor je paard zolang je paard lief is voor jou en je regels zonder morren pikt, maar als je lief blijft als ze je plek als leider gaan betwisten je DIK in de problemen komt te zitten die soms falicant kan aflopen voor paard of baasje .... (gemeen paard gaat naar de slacht, of baasje het ziekenhuis is of het mortuarium ....) Mijn keuze is gemaakt, ik kies voor EERLIJK en HARD als het paard in kwestie de uitdaging aangaat met mij om de leiderschapsplaats

Deze schat aan ervaring heeft me geleerd hoe je moet praten met een paard in z'n eigen taal en begrijpen wanneer je moet ingrijpen (de appel niet laten rotten, maar optijd uit de fruitmand halen). Ik zou niet willen dromen dat ik fout zou gaan met m'n massieve tinkerhengst ... de gevolgen van zo'n "foutje" zijn niet te overzien! Nu weet hij ook dat "UH" wil zeggen dat ie maar beter z'n hoeven op de grond kan houden als ik z'n dekensingels dicht maak, en dat ie maar beter z'n kont uit de weg kan ruimen als ik voorbij wil of dat ie het anders zal voelen, en dat bijten een keiharde knal terug betekend op z'n borst ... ik het begin gaf ik "tikjes" ... hij had er de grootste lol mee en bleef maar bijten tot ik HARD ben gaan meppen met de vuist op z'n borst. Ineens wist ie wel wat de bedoeling was .....

Zal ik nog fouten maken, tuurlijk! Zeker weten! Maar niet meer de fout dat ik met een hardhoorse knol te zacht zal zijn zodat ik niet nog een keer de hoek van de stal in getrapt zal worden en m'n billen en onderlichaam in de meest vreemde kleuren zal kunnen bewonderen Bloos! (kwam overigens niet door de hengst maar door een pony'tje) Hoe kreeg ik 'r van me af? SHAME ON ME .... ik heb 'r een stel vuistslagen verkocht in blinde paniek zodat het blinde trappen (aanval) ophield! ... zou de idealisten wel 's willen bezig zien met een écht dominant dier .... Haha! Het resultaat was dat ik wel met de pony overweg kon maar meteen ook de enige was die 'r ongestraft kon aanpakken Knipoog Misschien iets om 's over na te denken voor de idealisten Knipoog

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 10:19

Sonjabelgium, ik ben het helemaal met je eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 10:42

Ik zeg altijd heel kort

Paard lief = ik lief
Paard niet lief = ik niet lief.

werkt perfect.