Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:44

demo_love schreef:
Een paard van 2 moet je wel tonnetje rond voeren om problemen met de benen te laten krijgen. Je belast ze toch nog niet?

Ik ga ook mee met onbeperkt (arm) hooi/kuil voeren.

als je het probleem hebt gelezen weet je way ze aan dr been heefy, en een dierenarts zal het wel weten niet ........

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:51

ilaan schreef:
Benthe2014 schreef:
dacht ik ook waarom zit jij dan op deze site?

Pardon?
Jeetje wat een gemene rotopmerking zeg. Nouja veel plezier dan maar met die knol van je.

haha moet je beter lezen dan had je ook w anders gepiept. dierenarts zal het wel weten niet:) dankje mijn paardje zal vast een leuker leven hebben dan een paard die met jou zit opgescheept. fijne avond

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:53

Ts: hele lastige situatie, maar goed dat je oplossingen zoekt.
Mijn paard ging zn vlas ook eten, hij doet dit niet als ik het meng. Dus alleen natte plekken eruit halen en dan alles husselen met een nieuw pak. Er liggen dan geen volledig schone stukken meer, mijn paard eet het dan ook niet. Ik weet niet of er meerdere paarden op vlas staan? Maar daarmee zou je jouw stal alvast kunnen mengen.

Hooi kan je laten weken, voor een half uur, dan gaan de suikers eruit. Je voert dan armer hooi. Als je de mogelijkheid hebt kan je nog kijken naar graszaadhooi, zit niets in en kan je dus echt onbeperkt geven.
Bietenpulp van pavo (speedibeet) bestaat uit vezels en 5% suiker (hooi is 10%). Dat vult de maag en als je het in kleine porties geeft worden ze er niet dik van, maar hebben ze wel een vol gevoel.
De slowfeeder netten van de epplejeck schijnen sterk te zijn, daar kan je veel hooi in kwijt wat traag wordt opgenomen door de fijne mazen.
De voerbox van Hartog is al genoemd en staat relatief goedkoop op marktplaats, ook een goeie slowfeeder.

Ik zou dus dus dus niet helemaal onbeperkt voeren, want zonder beweging kan het dan inderdaad rap gaan.

Heel veel succes.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:54

Ik denk dat de enige oplossing is meer stro te gebruiken.
En 'minder' te mesten.
En dan bedoel ik zuiniger mesten waardoor je minder stro bij hoeft te strooien.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 22:56

Jotoma schreef:
Ts: hele lastige situatie, maar goed dat je oplossingen zoekt.
Mijn paard ging zn vlas ook eten, hij doet dit niet als ik het meng. Dus alleen natte plekken eruit halen en dan alles husselen met een nieuw pak. Er liggen dan geen volledig schone stukken meer, mijn paard eet het dan ook niet. Ik weet niet of er meerdere paarden op vlas staan? Maar daarmee zou je jouw stal alvast kunnen mengen.

Hooi kan je laten weken, voor een half uur, dan gaan de suikers eruit. Je voert dan armer hooi. Als je de mogelijkheid hebt kan je nog kijken naar graszaadhooi, zit niets in en kan je dus echt onbeperkt geven.
Bietenpulp van pavo (speedibeet) bestaat uit vezels en 5% suiker (hooi is 10%). Dat vult de maag en als je het in kleine porties geeft worden ze er niet dik van, maar hebben ze wel een vol gevoel.
De slowfeeder netten van de epplejeck schijnen sterk te zijn, daar kan je veel hooi in kwijt wat traag wordt opgenomen door de fijne mazen.
De voerbox van Hartog is al genoemd en staat relatief goedkoop op marktplaats, ook een goeie slowfeeder.

Ik zou dus dus dus niet helemaal onbeperkt voeren, want zonder beweging kan het dan inderdaad rap gaan.

Heel veel succes.

bedankt voor je reactie.
vlas durf ik eigenlijk echt nietmeer te proberen. maar met zaagsel zou ik het wel kunnen proberen. bedankt voor de tips!

ponyparadijs

Re: Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:58

Zaagsel is ook heel slecht hoor als ze dat eten. Als hij vlas eet eet hij ook zaagsel ben ik bang

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:59

De tip van ponyparadijs is misschien ook wel het overwegen waard. Heb je ook al hemparade geprobeerd? Daar zit wat een methol geur aan dat eten ze ook vaak niet. In combinatie met stro zou dat wellicht ook nog lukken. Bij welkoop verkopen ze die pakken meestal wel.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:00

aisie schreef:
De tip van ponyparadijs is misschien ook wel het overwegen waard. Heb je ook al hemparade geprobeerd? Daar zit wat een methol geur aan dat eten ze ook vaak niet. In combinatie met stro zou dat wellicht ook nog lukken. Bij welkoop verkopen ze die pakken meestal wel.

heb ik ook geprobeerd werkt ook niet:(

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:01

ponyparadijs schreef:
Zaagsel is ook heel slecht hoor als ze dat eten. Als hij vlas eet eet hij ook zaagsel ben ik bang

zaagsel is minder slecht dan vlas. maar bedoel die tip met oude rotzooi er doorheen gooien.

lorridet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:02

Vraag maar om een slotje Benthe, de meeste reageerders willen graag gelijk hebben. Ga maar eens achter dat tierwohl aan en wat jotoma zegt neem dat ook mee. Een niet schone stal is ook minder smakelijk :) heel veel succes met het herstel van je paard. Het is al moeilijk genoeg om haar verplicht op stal te laten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:05

Maar met een eter moet je inderdaad alles mengen.
Of het nu stro, vlas of zaagsel is.
Daarom zei ik al is er geen ander paard die er eerst een dag in kan staan.
Dan heb je wat viezer bodem bedekking en eet hij dus minder.

Maar denk dat je met stro wel het veiligste zit.
Vlas is uiteraard slechter dan zaagsel.
Maar laat hem dan maar stro eten.
En veel heel veel opstrooien.
Hij stopt vanzelf met eten.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:08

Ben ik de enige die het volledig zou begrijpen als de ts naar aanleiding van dit topic zou uitloggen om nooit meer in te loggen? Er hebben hier echt een aantal mensen lopen bloedzuigen. Bij mij verdween het bloed onder mijn nagels, echt waar. Dan ook nog durven beweren dat de ts niet netjes reageert. De ts heeft in mijn ogen engelengeduld gehad met het ellendig vaak herhalen en negeren van overbodige verwijten.

TS: heel veel succes. Kijk naar je paard en vooral niet hoefbevangen voeren, want ja: er zijn paarden die zich ziek kunnen vreten aan hooi. Wat de bodembedekking betreft heb ik geen tips, ik heb er ook eentje die de stal het liefste leeg vreet en dat kan erg frustrerend zijn als er echt een bodem moet liggen! Hopelijk zijn die 3 maanden snel voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:14

Ts gaf eerst aan beperkt te voeren want hooi was immers op snachts en later gaf ze aan wel onbeperkt te voeren dat wekt verwarring op ;)

Omdat de meeste mensen hier toch dachten op = niet onbeperkt. Als het later blijkt dat het wel zo is waren reacties van.onbeperkt voor ook niet gekomen..

En hoefbevangen voeren? Dan moet je rijker hooi geven dan kan dat. Maar als je graszaadhooi voert (zit bijna niks in) dan gebeurt dat is buikvulling.

Heb je Brix van havens al eens geprobeerd ts? Dat zijn lucerne knaagblokken tegen verveling.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:15

Authentic schreef:
Ben ik de enige die het volledig zou begrijpen als de ts naar aanleiding van dit topic zou uitloggen om nooit meer in te loggen? Er hebben hier echt een aantal mensen lopen bloedzuigen. Bij mij verdween het bloed onder mijn nagels, echt waar. Dan ook nog durven beweren dat de ts niet netjes reageert. De ts heeft in mijn ogen engelengeduld gehad met het ellendig vaak herhalen en negeren van overbodige verwijten.

TS: heel veel succes. Kijk naar je paard en vooral niet hoefbevangen voeren, want ja: er zijn paarden die zich ziek kunnen vreten aan hooi. Wat de bodembedekking betreft heb ik geen tips, ik heb er ook eentje die de stal het liefste leeg vreet en dat kan erg frustrerend zijn als er echt een bodem moet liggen! Hopelijk zijn die 3 maanden snel voorbij.

echt super bedankt!!!!

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:19

Yvank_ schreef:
Ts gaf eerst aan beperkt te voeren want hooi was immers op snachts en later gaf ze aan wel onbeperkt te voeren dat wekt verwarring op ;)

Omdat de meeste mensen hier toch dachten op = niet onbeperkt. Als het later blijkt dat het wel zo is waren reacties van.onbeperkt voor ook niet gekomen..

En hoefbevangen voeren? Dan moet je rijker hooi geven dan kan dat. Maar als je graszaadhooi voert (zit bijna niks in) dan gebeurt dat is buikvulling.

Heb je Brix van havens al eens geprobeerd ts? Dat zijn lucerne knaagblokken tegen verveling.

ik heb aangegeven dat ik haar onbeperkt ben gaan voeren. dat kwam door de tips. heb de dierenarts na gevraagt en die zegt dat dat absoluut niet mag. hij zij van wie ik dat had die hadden er absoluut geen verstand van(zijn niet mijn woorden) dus ja dan word ik wat boos als mensen dat blijven zeggen. met brokken of biks enzo ben ik gestopt. dan is ze een stuk rustiger.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:22

TS, wij weten zulke dingen natuurlijk niet, wij kunnen niet achter en scherm alles precies oordelen. Misschien was de situatie niet zo "uit de hand gelopen" als je had vermeld het met je DA er over gehad te hebben :)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:23

Yvank_ schreef:

Als dat zo was dan had ik nu geen hoefbevangen pony staan. In een half jaar enorm afgevallen, toch hoefbevangen geraakt en daarna zelfs moeten korten op het allerarmste hooi dat we konden vinden om vervolgens nogmaals hoefbevangen te raken, maar het gaat hier niet om mijn paardje. Wat ik wil zeggen is dat een paard normaal gesproken kan rondscharrelen en nog een beetje beweging krijgt. Met absolute stalrust zal de beweging dus ook minimaal zijn. Dan kan zelfs arm hooi in onbeperkte hoeveelheden te veel zijn. Het is gewoon enorm tricky en als er al beenproblemen zijn is het laatste wat je wilt dat het paard te vet wordt.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:24

denisesilver schreef:
TS, wij weten zulke dingen natuurlijk niet, wij kunnen niet achter en scherm alles precies oordelen. Misschien was de situatie niet zo "uit de hand gelopen" als je had vermeld het met je DA er over gehad te hebben :)

daarom moet je lezen. heb het on 1 van de berichten vermeld.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:26

Authentic schreef:
Yvank_ schreef:

Als dat zo was dan had ik nu geen hoefbevangen pony staan. In een half jaar enorm afgevallen, toch hoefbevangen geraakt en daarna zelfs moeten korten op het allerarmste hooi dat we konden vinden om vervolgens nogmaals hoefbevangen te raken, maar het gaat hier niet om mijn paardje. Wat ik wil zeggen is dat een paard normaal gesproken kan rondscharrelen en nog een beetje beweging krijgt. Met absolute stalrust zal de beweging dus ook minimaal zijn. Dan kan zelfs arm hooi in onbeperkte hoeveelheden te veel zijn. Het is gewoon enorm tricky en als er al beenproblemen zijn is het laatste wat je wilt dat het paard te vet wordt.

Precies, heel veel mensen hier in dit topic hebben daar totaal geen ervaring mee. Die lezen iets en nemen dat klakkeloos over en adviseren dat dan ook nog aan anderen.
Daarom waarschuw ik de TS ook zo om dit niet zomaar te doen. Het kan echt helemaal verkeerd gaan. Gelukkig is ze zo slim om dat ook niet te doen. Maar voor iedereen die maar adviseerd om onbeperkt te voeren, dit kan dus echt niet voor elk paard! Ook niet als het arm hoor is. Sommige paarden hebben een rare stofwisseling en raken om niks bevangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:27

Dan heeft mijn da er ook geen verstand van volgens jouwe want die is wel voor onbeperkt zo zie je maar meningen verschillen. Maar waar mensen de mist mee ingaan is denken dat het onbeperkt (rijk) hooi moet zijn. Terwijl ruwvoer niet alleen hooi is. Stro is ook ruwvoer namelijk net als bieten pulp lucerne grasmix etc.

Hartog heeft voerboxen waar compact gras in kan dat het overwegen waard? Doen paarden minimaal 24 uur mee.

Verder vertelde je eerder in een ruif te voeren? Koop een aanhangermet vouw deze zo dubbel dat de mazen nog kleiner worden en span die in je ruif. Vermeng het hooi vervolgens met stro erin. Dan zal die waarschijnlijk ook langer bezig zijn.

Ik voerde mijn geblesseerde paard geen onbeperkt hooi wel onbeperkt ruwvoer in de vorm van er is altijd wat te knabbelen. Ik hing het stro dan op in een hooinet. En gooie er wat wilgen takken bij in :)

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:28

lorridet schreef:
Vraag maar om een slotje Benthe, de meeste reageerders willen graag gelijk hebben. Ga maar eens achter dat tierwohl aan en wat jotoma zegt neem dat ook mee. Een niet schone stal is ook minder smakelijk :) heel veel succes met het herstel van je paard. Het is al moeilijk genoeg om haar verplicht op stal te laten.

ja indd paard op stal laten staan is niet leuk:( ik wil wel om slotje vragen maar hoe moet dat?:$ heb alleen een account aangemaakt voor deze vraag dus weet niet presies hoe het werk allemaal:)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:29

Er staat rechts een uitroepteken waar je op kunt klikken. Daar kun je een slotje aanvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:29

Als dat zo was dan had ik nu geen hoefbevangen pony staan. In een half jaar enorm afgevallen, toch hoefbevangen geraakt en daarna zelfs moeten korten op het allerarmste hooi dat we konden vinden om vervolgens nogmaals hoefbevangen te raken, maar het gaat hier niet om mijn paardje. Wat ik wil zeggen is dat een paard normaal gesproken kan rondscharrelen en nog een beetje beweging krijgt. Met absolute stalrust zal de beweging dus ook minimaal zijn. Dan kan zelfs arm hooi in onbeperkte hoeveelheden te veel zijn. Het is gewoon enorm tricky en als er al beenproblemen zijn is het laatste wat je wilt dat het paard te vet wordt.[/quote]

Precies, heel veel mensen hier in dit topic hebben daar totaal geen ervaring mee. Die lezen iets en nemen dat klakkeloos over en adviseren dat dan ook nog aan anderen.
Daarom waarschuw ik de TS ook zo om dit niet zomaar te doen. Het kan echt helemaal verkeerd gaan. Gelukkig is ze zo slim om dat ook niet te doen. Maar voor iedereen die maar adviseerd om onbeperkt te voeren, dit kan dus echt niet voor elk paard! Ook niet als het arm hoor is. Sommige paarden hebben een rare stofwisseling en raken om niks bevangen.[/quote]
Ik heb er zeker ervaring mee anders riep ik zoiets niet :)

Zoals ik net ook zei. Onbeperkt ruwvoer is iets anders dan onbeperkt volstoppen met hooi. Stro is ook ruwvoer , wilgentakken kunnen ze ook aan knagen. het is je complete voorbeleid die het doet :) . Balen rijk hooi gaan voeren is natuurlijk nooit een goed idee.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:30

Benthe2014 schreef:
denisesilver schreef:

daarom moet je lezen. heb het on 1 van de berichten vermeld.

Tja, er is zoveel verschillends gezegd in het topic dat menig iemand de draad kwijtraakt ;)

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 23:31

Yvank_ schreef:
Dan heeft mijn da er ook geen verstand van volgens jouwe want die is wel voor onbeperkt zo zie je maar meningen verschillen. Maar waar mensen de mist mee ingaan is denken dat het onbeperkt (rijk) hooi moet zijn. Terwijl ruwvoer niet alleen hooi is. Stro is ook ruwvoer namelijk net als bieten pulp lucerne grasmix etc.

Hartog heeft voerboxen waar compact gras in kan dat het overwegen waard? Doen paarden minimaal 24 uur mee.

Verder vertelde je eerder in een ruif te voeren? Koop een aanhangermet vouw deze zo dubbel dat de mazen nog kleiner worden en span die in je ruif. Vermeng het hooi vervolgens met stro erin. Dan zal die waarschijnlijk ook langer bezig zijn.

Ik voerde mijn geblesseerde paard geen onbeperkt hooi wel onbeperkt ruwvoer in de vorm van er is altijd wat te knabbelen. Ik hing het stro dan op in een hooinet. En gooie er wat wilgen takken bij in :)

wat de dierenarts voorschrijft ligt aan het paard en aan de soort verwonding. en als ik zeg dat ik hem niet meer onbepert mag eten geven doe ik dat ook niet.