Poep ruimen, doe jij het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Re: Poep ruimen, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:14

Ik mest mijn paddock iedere 2 dagen uit, hier staan ze snachts. Is toch vaak nog een volle kruiwagen vol. Deze mest verspreid ik dan over het stuk land waar ze op dat moment niet staan (Weide is in drie stukken verdeeld). Wanneer ik net ben begonnen aan een nieuwe wei doe ik dat ook met de mest op die wei. Als ze eenmaal een groter deel hebben verspreid ik de mest op die wei zelf.

celinetsjil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:33

Poep poep en nog is poep
Het hoort er allemaal bij !
Wij mesten allen op het land en de padock niet want ze gaan pas de padock op als het heel veel regend of al vriest

Maar het weiland mesten is niet erg get is met 15 min hooguit weer schoon en de paardjes hebben een schoon en mooi land !

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:34

Op de pensionstal van mijn verzorgpaard is het niet meer dan normaal om even met een kruiwagen en mestboy het weiland in te gaan.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:42

Grote weiland nooit, kleine weiland wil ik zomers nog wel eens doen.
Over het algemeen genomen, spoelt dit weg, of wordt dit gemaaid/gesleept.

De bak doe ik wel als ik erin gereden heb en mijn paard er heeft gepoept.

Stal gebeurt 1x in de 5 a 6 weken, heb namelijk een potstal

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:06

De wei wordt 2 keer per week uit gemest. Zo`n 7 kruiwagens in de week bij 24/7.
Hoe gek het ook klinkt ik vind het nog leuk ook. Zien hoe de paarden zich gedragen. Af en toe komen ze eens en aai halen of ze komen de kruiwagen om gooien. Grrrr.

Paddock en bak na elk gebruikt.
Stal in de winter elke dag en in de zomer als ik er zin in heb. Staan er alleen tijdens het op en afzadelen in.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 14:45

Elke dag, wei paddock bak en stal. Ivm goed houden van de bak en risico op wormen. De mest gaat op de mesthoop, ligt daar minstens 1 jaar om vervolgens als compost te dienen. :)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 14:53

elenaMM77 schreef:
ik moet zeggen dat als je een weide met groot oppervlakte hebt met enkele favo poepplaatsen dat het dan een heerlijke voldoening geeft om 2x per week 'boerengolf' te spelen, met paardendrollen ipv ballen..
ennnnnnnnn tjakkkkkkka weer een hoop verspreid over 5m2... slagmateriaal omhoog brengen, aimmmmmmmmmmmm fireeeeeeeeeeee en volgende hoop verspreid zich. als je het bijhoud is dat zo gebeurd en geeft een heerlijk humor momentje om het te doen.. mocht het niet verspreid genoeg zijn dan kun je het iedere zoveel tijd nog even uitslepen toch?

even voor de juiste techniek:
[ Afbeelding ]

Dit deed ik voorheen 's winters altijd _O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:50

OneAndOnlyx schreef:
Dit deed ik voorheen 's winters altijd _O-

Vond jij het ook zo'n leuk tijdsverdrijf? heerlijk even verstand op nul en
lol met die drol

zou zo maar een nieuw onderdeel voor ter land, ter zee, en in de weide kunnen zijn

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:48

Net bevestiging gehad waarom wij het wel doen en dat we daar blij mee zijn...

Mestonderzoek laten doen en onze paarden die hier al jaren op deze manier staan hadden opnieuw geen eitjes in de mest en waren februari voor het laatst ontwormd (preventief doen we het 1-2x per jaar ook al is mestonderzoek negatief) en nieuwe paard die voorheen op een landje liep dat nooit werd uitgemest en die wel periodiek ontwormd werd maar alleen preventief zonder mestonderzoek had wel enorm veel eitjes in de mest.

Blij dat ook die mest dagelijks verwijdert was want zo komen die eitjes wel op ons schone land en bij niet uitmesten in onze schone paarden. Straks ook checken of de wormenkuur wel het gewenste effect heeft gehad.

Verder blijven de mestplekken kleiner, minder vliegen en vind het prettig dat als mijn kindeten of wijzelf door het land lopen we niet overal over drollen struikelen. heel af en toe gaat de mest over een eigen stuk land maar dat staat daarna leeg en wordt gemaaid.

max66 schreef:
ik snap nooit dat mensen de mest uit de wei WEL opruimen. Er zijn bij ons in de wei wel hoge "poepplekken" maar er blijft genoeg land over.
Hier gaat in het voorjaar de mesthoop over het land. Na een aantal weken wordt het gemaaid en dan kunnen de paarden er weer op

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 08:57

Als ik mij in de zomervakantie ietswat verveel en ze staat in de keine wei bij wijze van wei bij wijze van uitzondering wel. Maar eigenlijk doe ik het nooit.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:20

Op weiland waar mijn tinkers lopen wordt het helaas niet gedaan. Als de pony's op een andere stuk weiland komen , dan wordt het gebruikte weiland gemaaid en gesleept.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:51

Wij deden het thuis ook bijna niet. Mijn paard stond ergens anders waar we wel regelmatig de mest uit de wei moesten halen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:29

Onze paarden poepen netjes in een hoekje van de wei, dus dat halen we ongeveer eens in de week weg (max 2 paarden per weiland dus dat is Te doen). Paddock en bak is de regel dat als je daar een paard ziet poepen of je ziet mest liggen dat je dit even weghaald, zodat t niet in de bodem gelopen word, vind ik ook vrij normaal

Shar161

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:57

Luxe dat je paarden in een hoekje van de wei poepen!
Onze paarden vinden het het fijnst om natuurlijk in het hogere gras te poepen zodat het moeilijk weg te halen is. De wei wordt elke dag gemest, als iedereen een beetje helpt is dat prima te doen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 07:40

Hier poepen ze ook bijna alleen op het pad.
Daar staat het hooi xd wel handig hoor

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:05

wij gaan elke dag t land in met een mest vork en verspreiden het over het land!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:09

Nee, de paarden poepen in stukken waar het gras heel lang is, geen beginnen aan. Ook is het ontzettend groot, dus dan ben je echt wel een paar uurtjes bezig.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:19

Weiland ongeveer 4 keer per week.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:20

Toen ik mijn pony's bij mijn ouders had staan deed ik het wel, 2 maal daags, land, stal en bak. Maar daar hadden we weinig land, 3 pony's op 3000 vierkante meter.
Nu heb ik er 3 op een ruime hectare, inloopstal doe ik wel dagelijks, en bak ook, maar land niet.
Schapen eten de hoge stukken wel kaal *\o/* Paar keer per jaar de sleep erover, met paardenkracht /3

jane_bergink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:54

Ja, twee keer in de week mest ik een deel van de weides van de manege. :)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:24

Ik ruim iedere dag 1 tot 2 keer alle mest op in de wei en de paddock. Zomer en winter, ook met sneeuw. Ook mesten we iedere dag de stal uit.
door dit te doen is de kans op besmetting van de wei met wormeieren / wormen nihiel. En zo hou je het netjes.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:31

Elke dag word het weiland uitgemest :) Stal komen ze weinig dus hoeft ook niet gedaan te worden ( natuurlijk word het gedaan als ze er in gepoept hebben )

In de les moet de ouder van het kind dat er op zit de poep scheppen. Nu ben ik al wel wat ouder en gaat soms mijn vriend mee en moet hij dus poep gaan scheppen :+ Anders doet een andere ouder, vriend, vriendin of een persoon die te kijken het poep scheppen. Rij je alleen en is er niemand anders dan mest je de bak uit na het rijden.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:34

Ik mest om de week bij de 3 pony's de weide uit. Op de pensionstal zijn zoveel grote weides, dat is niet te doen. Mijn weilandje voor de 3 ligt midden in de woonwijk en er staat een huis naast. Als ik niet uit mest dat wordt het 1 grote mesthoop, niet zo fijn voor de mensen die er wonen en de buurt.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 20:36

Ja, wij hebben een afspraak met iedereen in de wei dat we eens in de week een kruiwagen mest uit het wei halen. Moet toegeven dat het me niet altijd lukt qua tijd maar meestal wel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 06:10

Yvank_ schreef:
Dat is een aanname wij hebben dit eens getest en het maakte hier in wormbesmetting geen verschil of we de weide wel of niet uitmesten.

Het lijkt me niet dat dit een aanname is, tegenwoordig moet je een licentie hebben om te ontwormen en komt een onafhankelijke dierenarts controleren hoe en waar en met welk mestbeleid je je paarden houdt, er zijn vele onderzoeken geweest waar toch heel duidelijk werd dat overmatig mest in de wei de kans op wormbesmetting aanzienlijk vergroot. Mag aannemen dat deze dierenartsten toch weten waarover ze het hebben.. dus te kort door de bocht om te zeggen Yvank omdat jullie dat eens getest hebben en toevallig geen wormbesmetting hebben aangetroffen dat dit maar een aanname is.. dat is niet zo.

Ik sluit me aan bij Joyce B! Helemaal gelijk!