Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:24

Omdat jij niet discussieert, maar je mening opdringt en dat als enige juiste ziet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:25

Leg es uit? Ik geef mijn mening als ieder ander. Waarom is het wat jou betreft opeens opdringen?

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:47

Latige situatie, het is natuurlijk je eigen keuze TS.

Ik denk dat verkopen lastig is, omdat hij nog niet beleerd is. Aan de andere kant denk ik dat iemand anders nog wel heel veel plezier aan hem zou kunnen beleven.

Zelf heb ik een 4 jarige kwpn merrie gehad met HKO welke niet geschikt was voor de sport. Ik heb voor haar een nieuw huisje gezocht waar ze veel buiten staat en af en toe een bosrit maakt. Ze staat hier nu al bijna weer een jaar en deze mensen zijn heel blij met haar en zorgen heel goed voor haar. Ik was eerst ook bang dat ze verkeerd terecht zou komen, maar in mijn situatie is dat dus wel goed gegaan. Wel moet je de tijd nemen voor het verkopen en mensen goed screenen. :)

Succes met je beslissing!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 08:56

Nikass: TS vraagt om meningen over een heel vervelend dilemma en ze komt op mij over als een uitermate verantwoordelijk iemand die denkt in het belang van het paard en haar verantwoordelijkheid wil nemen. Ze legt heel eerlijk drie opties op tafel en vraagt om advies om de juiste keuze te maken: aanhouden, weggeven of inslapen. Dit vooral in het belang van het paard. Jij hebt intussen een aantal maal aangegeven dat het haar verantwoordelijkheid is om voor het dier te zorgen. Iedereen, en ik weet zeker ook TS, respecteert jouw mening hierover en neemt deze serieus. Maar je punt is inmiddels wel gemaakt. In een discussie voer je telkens nieuwe argumenten aan, en dat mis ik een beetje bij jou. En het past zeker niet om TS te betichten dat ze haar verantwoordelijkheid niet neemt of iets dergelijks.

Bedenk wel: het is voor niemand een gemakkelijke keuze om je eigen paard in te laten slapen. En zeker niet als het om een paard gaat dat je zelf hebt gefokt, na 3 weken zijn moeder is verloren en dat je op hebt zien groeien tot een prachtig jong dier, helaas met een flinke bemerking.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:10

Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is het al gezegd :o Maar is naar Zwitserland halen geen optie ? Misschien zijn er helemaal geen geschikte pensionstallingen in de buurt waar jij woont, en zeg ik dus iets heel doms :o , maar wou het toch even aanhalen...
Als ik Zwitserland hoor, denk ik direct aan bergweides, wat op zich al een goede training zou zijn voor dit paard. :)
Als dit tot de mogelijkheden behoort, kan je daarna nog altijd verder kijken wat betreft bijrijder.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:47

Lastig verhaal, ataxie hoeft met de juiste begeleiding geen einde te betekenen. Paarden die nu volledig worden afgekeurd (tenzij ze vallen enz.) kunnen er met de juiste tijd/begeleiding/supplementen echt wel weer bovenop komen. Maar dan kost het wel veel tijd en moeite en dat blijft het kosten aangezien het stil zetten van zo'n dier niet ten goede komt voor zo'n dier.

Lees, een leven als weidemaatje doe je voor je eigen gemoedsrust ipv van die van je dier. Daarom denk ik dat Ts goede overwegingen maakt en zou ik zeggen denk eens 5/10/15 jaar vooruit, denk je dat hij ooit verkoopbaar wordt voor een ander traject dan goedkope handel (heeft hij het papier, hoe doet de andere nakomeling van je merrie het) met de juiste training? Of wordt dat sowieso lastig?

Mocht een potentiële verkoop in het redelijke segment wel een optie zijn dan zou je dat kunnen proberen maar de volgende zaken zou ik wel in beschouwing nemen (ts denk dat je dat ook zeker wel doet).

Weggeven zou ik met het oog op alle mogelijke doemscenarios en de aandacht die zo'n dier vergt niet doen. Aanhouden en er iemand voor zoeken lijkt me een optie als je er of geen probleem mee hebt om hem al die jaren aan te houden ook als het geen succes wordt, of dat je hem alsnog wil/kunt laten hemelen ondanks dat er dan ook een ander aan gehecht is.

Zelf heb ik besloten dat mijn atactische merrie nooit weggaat en dat ik op het moment dat ik er geen toekomst meer voor zie ikzelf over haar lot beslis. Dat heb ik besloten vorig jaar rond deze tijd toen ze definitief werft afgekeurd door da nummer 4, en daar sta ik dit jaar nu ze m- klaar is en groene wissel springt en de dierenartsen doet verbazen nog steeds achter. Wetende dat er altijd een plekje voor haar is op de wei bij mijn ouders.

Echter op het moment dat je je nu niet kunt voorstellen dat je de verantwoordelijkheid voor dit dier over 5/10/15 jaar ook nog wil hebben (heel begrijpelijk overigens geen waarde oordeel) dan zou ik er nu afscheid van nemen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:49

Paperboy schreef:
Maar je fokt en dan komen er veulens, en fokken is ook gokken en helaas gaat het niet altijd zoals je wilt. Ik vind dat je daar dan verantwoordelijkheid voor moet nemen en gewoon voor dit paard moet zorgen.

Heeft met fokken niks te maken, ieder paard kan letsel oplopen als hij in de wei loopt...

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:54

Ik zou denk ik voor een verzorger/bijrijder kiezen. Of in nederland of zwitserland. Ik zou best met z'n paardje aan de slag willen!

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:59

Peelie schreef:
Ik zou hem persoonlijk ook laten slachten, hoe jammer dat ook Is.

Met het gegeven dat er een overschot aan paarden tekoop staan, waarvan de rest vaak geen problemen heeft, Is de kans dat je hem verkoopt voor het bedrag wat jij voor ogen hebt, erg klein. Daarbij moet je je nog maar afvragen bij wat voor mensen hij terecht komt.

Dus jammer maar waar, maar ik zou hrm naar Nijkerk brengen.

Ik ga hier in mee. Je weet nooit waar die terecht komt. Zo werkt het ook met verkopen dan heb je geen recht van spreken meer helaas.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:01

Er word hier gauw gesproken over afmaken.
Het paard heeft lichte vorm Ataxie, ik ken genoeg paarden die hiermee recreatief lekker aan de slag kunnen gaan. Afmaken zou dus in dit geval voor mij de laatste optie zijn.

Met de juiste training en begeleiding krijg je zo'n paard wel goed in de achterhand, Het zal nooit verholpen worden, maar als er een lekkere spiermassa op komt gaat het paard ook gewoon beter lopen en is het prima geschikt om recreatief werk te doen.

Of inderdaad kijken of hij naar Zwitserland kan komen zodat jij zelf met hem aan de slag kan, maar begrijp dat jou situatie ook wel erg veranderd is. Er moet toch tijd en energie in gestopt worden.

Ik zou dan minimaal de slachtprijs voor hem vragen als je hem wil herplaatsen bij iemand. Dan kan hij in ieder geval niet zomaar enkeltje Nijkerk en heb jij meer zekerheid.

Het is ook heel lastig, maar er zijn denk ik genoeg bokkers ... die hem willen opknappen en helpen. Inderdaad goed nadenken, screenen en bezoekjes plegen als je die mogelijkheid hebt, zodat je zeker weet dat hij goed terecht komt.
Laatst bijgewerkt door Guess_NH op 29-08-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:03

Er zijn er ineens wel veel met belangstelling in het paard maar hoe kan dat dan dat er het afgelopen jaar niemand zich heeft gemeld terwijl het paard gewoon aangeboden staat?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:05

Paperboy schreef:
Tsja ik heb een beetje hard oordeel denk ik. Maar je fokt en dan komen er veulens, en fokken is ook gokken en helaas gaat het niet altijd zoals je wilt. Ik vind dat je daar dan verantwoordelijkheid voor moet nemen en gewoon voor dit paard moet zorgen (...)

Wat een poedersuiker opmerking :D Ik denk dat TS juist de verantwoording neemt over dit paard. Namelijk door te overwegen hem te laten slachten.
All die mensen op bokt die hun slechte, zieke beest aanhouden en maar oplappen en oplappen alleen maar tja, waarom eigenlijk? Beest heeft er niets aan hoor. Die leeft met de dag, en moet je voorstellen hoe dat voor hem is, hij heeft ontzettend veel moeite met zijn coordinatie (of heb je het hele filmpje niet gezien?) Hoe denk je dat trainen voor hem is? 100x zwaarder dan voor een normaal paard, en zeker als hij wel het karakter heeft dat hij het goed wilt doen, en vervolgens lukt het hem niet.... Bakken frustratie...

Op de wei gaat ie echt niet beter van worden, takelt ie alleen maar meer af.

Ik denk zelfs dat het egoistisch is dit dier te laten lopen...... Hij zal nooit echt geschikt worden waarvoor paarden in Nederland dan gehouden worden en of jij hem nou houdt of iemand anders hem gaat trainen, het zal hem waarschijnlijk grote frustraties opleveren. Is dat eerlijk?
Kijk als hij 20 was en hij had die blessure opgelopen kan je zeggen, ik laat hem nog op de wei lopen tot hij zo slecht is en dan laat ik hem inslapen/afmaken, als tja, pensioen
Maar deze is nog zo jong, het enige wat ie dan voor zich heeft is 20 jaar wegrotten op een weitje, of in het handelscircuit.

Fokken is gokken, en als er iets uitkomt wat niet goed is of op jonge leeftijd niet goed raakt, moet je ook die keuze maken om zo'n leven niet te geven. Beestje weet niet of hij 3 of 20 is....

Toevallig heb ik zo'n keuze in mijn hoofd ook gemaakt, mijn 2 jarige had al tijdje dikke sprong, en ik vond het erg eng om naar de DA te gaan. Want als eruit kwam dat hij echt niet goed was en nooit meer geschikt zou zijn voor (enig) werk..... Dan had ik hem laten gaan.....
Ik ga geen 2 jarige een rotleven laten hebben. Je kan zeggen op een wei is toch geen rotleven, nee klopt, maar wij weten allemaal dat er maar heeeeeel weinig plekken zijn waar een jong paard gegarandeerd zijn hele leven weidegang heeft zegmaar. Paarden houden is erg duur in NL en niemand is zeker van werk/etc. Paard zonder toekomst komen zovaak toch uiteindelijk bij de verkeerde terecht.
Gelukkig is er bij de mijne niets aan de hand.......

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:07

Het is een hele oude advertentie, dan moet je flink wat pagina's voorbij wil je deze tegenkomen?
Ik scrol hooguit door de eerste 2 pagina's of ben alleen benieuwd naar de paarden die op de voorpagina staan, omdat er elke dag zoveel nieuwe worden aangeboden kan je het haast niet bijhouden.

En van al die duizenden bokkers moet haar onderschrift met de link ook maar net opvallen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 10:13

Ts geeft aan dat ze geen reltopic wil en wat gebeurt er, vliegen mensen elkaar in de haren. Diegene die kort zeggen, dan moet je maar niet fokken. Dit gebeurde in de opfok. Laat ts in haar waarde, ze probeert een oplossing te zoeken en misschien ook wel een nieuwe eigenaar op deze manier, niets mis mee. Ik erger me vaak wanneer er foto's van shetveulens voorbij komen, iedereen zit te kwijlen en een half jaar later zitten ze in de salami. Deze eigenaar fokt niet voor vlees maar voor een paard voor haarzelf en toch krijgt ze nare reacties, belachelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 11:20

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 11:22

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 11:49

Even de beste opties en aanboden op een rijtje zetten. Niks overhaasten en de mensen waar je je goed bij voelt toch laten bezichtigen?

Ik las dat slacht toch de hoofdoptie is op dit moment wat ik zelf toch echt zonde vind als het paard met de juiste training gewoon een leuk leven kan krijgen en iemand er veel plezier van kan beleven. Rust roest inderdaad. Hij moet lekker aan het werk.

Nogmaals sterkte met al die keuzes die er nu op je pad komen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:09

Sizzle schreef:
Vragen over second opinion. Ik weet niet goed wat jullie dan verwachten. Hij is al zo sinds hij anderhalf is en er zijn vaak genoeg DA bij geweest. Diagnose is standaard: Ataxie. Vooral het rechterachterbeen is daarbij het meest ongecontrolleerd.

Als ik kijk naar mijn eigen paard, daar was ik blij mee dat hij al ingereden was toen de ataxie kwam door een ongeluk. Ook het rechterachterbeen wat het meeste ongecontroleerd is. De gevaarlijkste momenten waren tijdens de opbouw, terwijl je aan hem niet bijster veel ziet (ik denk dat je aan hem een stuk minder ziet als aan de jouwe). Tijdens de opbouw ben ik een aantal keren bijna onderuit gegaan met paard en al, omdat de coördinatie en het evenwicht weg was. Dat was bij een ingereden paard al niet fijn en lijkt mij erg moeilijk bij een groen dier. Daar eenmaal doorheen ging het wel beter.

En toch, het is bij ons 5 jaar geleden vastgesteld en hij gaat ieder jaar achteruit. Ondanks het in training houden en training aanpassen aan zijn kunnen. Recreatie klinkt leuk, maar een buitenrit is bij ons niet leuk als er ergens wortels in de grond zitten of het pad onregelmatig is. Het is juist heel veel dressuurmatige training, longeren en het lijf ondersteunen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:12

Iedereen roept heel makkelijk, dan zoek je een bijrijder, of daar is wel een geschikte persoon voor te vinden. Nou, ik denk dat dat in de praktijk zwaar tegenvalt. Ik probeer hier al 10 jaar een betrouwbare bijrijder te vinden. Ik heb het opgegeven. De jeugd van tegenwoordig vindt hij blijkbaar niet nodig om afspraken na te komen en laten ook niets meer van zich horen. Terwijl ze toch zo'n beetje verkleefd zijn met hun mobiel. Als zo iemand dan ineens niet meer komt, blijf je dus met het probleem zitten.

En een geschikte persoon vinden als eigenaar zal ook erg moeilijk worden. Als koper wil je toch liever een gezond paard dan een paard wat mogelijk nog veel geld zal gaan kosten, in ieder geval veel tijd, want hij zal dagelijks getraind moeten worden, wil je het stabiel houden. Bedenk daarbij dat de gemiddelde ruiter 2 a 3 keer per week zijn paard traint. Er zijn er echt maar heel erg weinig die 6 a 7 keer per week trainen. Ja, misschien als ze hun paard net hebben, maar na verloop van tijd niet meer. Degenen die dat wel doen, zijn doorgaans geen recreatieruiter/menner.

Enige wat ze naar mijn mening zou kunnen doen, is nog 1 of 2 jaar wachten, tot hij verder uitgegroeid is en wellicht minder slungelig is. Maar ook dan zal ze nog steeds iemand moeten vinden om hem te trainen.

Aangezien TS zelf niet de mogelijkheid heeft om hem te trainen/houden, lijkt me toch, hoe moeilijk ook, de slacht de beste optie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:17

Balansproblemen zijn inderdaad het moeilijkst.
Als een paard bij training slechter zou worden dan zou het persoonlijk voor mij ook snel ophouden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 01:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:19

Sizzle schreef:
Balansproblemen zijn inderdaad het moeilijkst, maar daar lijkt Gijs geen moeite mee te hebben, anders had ik hem direct al naar de slager gedaan eerlijk gezegd. Ik wil geen risico's aangaan voor de ruiter. Hij staat ook normaal op een trailer en heeft geen problemen met de geulen die bij hem door de wei lopen. Struikelen doet hij eigenlijk niet en maakt met spelen ook haakse bochten. Toen hij nog niet gecastreerd was stond hij ook nog veel te stijgeren tegen zijn vriendje en deed de normale wilde hengtenspelletjes.
Als een paard bij training slechter zou worden dan zou het persoonlijk voor mij ook snel ophouden.

Hij komt inderdaad naar zijn moeder kwa karakter :j

Bijrijders kan ik al niet vinden voor mijn goed doorgereden, lieve, mooie, verkeersmakke merrie waarmee evt ook wedstrijden gereden mogen worden. Dit namelijk omdat ze regelmatig een eigen mening heeft en dat vinden bijrijders te 'eng' :roll:

Die van mij heeft dat alleen onder het zadel dus. Op de trailer merk je niks, in de wei ook niet. Ja, hij is iets minder aan het stoeien en vechten, maar dat kan ook de leeftijd zijn.

En ik kan geen paard vinden om te rijden hier in de buurt, zonder voor mij onmogelijke eisen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:23

Haha, mwm, als jij bij mij in de buurt zou wonen had ik je direct een paard tot je beschikking gesteld hoor, zonder twijfel ;)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:27

Heel moeilijk hoor. Het opfokadres heeft geen mogelijkheid tot zadelmak maken, of lees ik er overheen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 12:37

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:38

Ik heb niet alle reacties gelezen omdat er best wel wat mensen tussen zullen zitten die hun mening willen opdringen .

IK heb enkele jaren geleden (3 jaar ) precies de zelfde beslissing moeten nemen .Ik had een 3 jr ruin die een kromme staart had (vader Rhodium ) .Hij werdt steeds atactischer .Ging steeds anders lopen en kreupelde erbij .bewust de keuze genomen om hem voor de slacht aan te bieden mijn redenen waren de volgende ..
Hij liep duidelijk afwijkend .
Voor verkoop was hij niet goed genoeg
als weide maatje krijg je een hoop mensen die het zogenaamd goed bedoelen maar wie weet hoe ze echt lopen
plus dat ik er geen zin in had dat het paard van plek naar plek zou verhuizen EN als fokker /eigenaar staat je adres in zijn paspoort en stel dat het in de toekomst zou verergeren dan zou ik daar op aangesproken kunnen worden als de nieuwe eigenaren zich niet zouden laten registreren bij het Kwpn .

En echt het ging aan mijn hart .Een lief en mooi paardje verder maar ik kan zeggen dat ik er een goed gevoel bij over gehouden heb omdat ik weet dat ik er het beste voor gedaan heb..

Ik kan me je vragen goed indenken .
Maar vraag je af ..Heb je toch de vrees dat hij misschien de handel in zou gaan en zou je je daarbij fijn voelen dat mensen toch gaan denken om hem de sport in te doen ?
Doe waar jij je goed bij voelt en bepaal wat het voor jou zou doen als je hem verkoopt ...

Heel veel suc6 en sterkte in elk geval ...