Ik wou foto's plaatsen van de zak (vies, oud kruimelig ding) en het raam, maar ik twijfel nu even of dat slim is, dus ik doe dat eerst maar even niet.
Op zich ben ik van nature een heel nuchter persoon en lijkt het mij dat voor alles een logische reden geldt. Ik wil mezelf niet gek laten maken, want dan zie ik straks overal spoken en wordt alles verdacht. Ik wil het echt bij feiten en tastbaarheden houden. Anders kan je geen onderscheid meer maken denk ik maar.
We gaan wel serieus op zoek naar een waakhond, maar goed, dat is bijzaak gezien we na onze herder toch weer dit voorjaar wilden gaan kijken. Feit dat t geen chihuahua wordt, maar een herder is wel een note to self
We hebben het hele huis uitgekamt. Niks raars, niks kapot, niks verdwenen of verschoven. Op het raam dus na en die rare plastic zak. Via het raam als deze open is naar binnen zou kunnen, mits je niet te stevig bent. Het raam is te openen van binnen met twee van die, ja, hoe heet, handgrepen? en dan opent ie naar buiten. De ruimte die aan de onderkant vrijkomt is zo'n 20-30 cm en grenst gewoon aan ons terras. Dus als je wilt, lukt dat. Ik heb het zelf eenmaal gedaan toen ik mn sleutels binnen was vergeten. Deed wel zeer, maar toch, onmogelijk is het niet. Wat die zak hier moet weet ik ook echt niet. Naar binnen gegooid kan niet, we vonden m niet in de buurt van het raam, hij heeft dan in zn eentje al wapperend een bocht moeten maken. Maar ja, hoe dat raam open kan... Gewoonweg niet.
We beredeneren daarom ook de kans dat iemand een sleutel in bezit heeft. Ons achterhuis van de moderne boerderij waar we in wonen is geen koophuis, maar een huurhuis. We gaan dus morgen direct even contact opnemen met de verhuurder en in overleg een nieuw slot aanvragen. Ook de kans dat hij hier vandaag geweest is en de plastic zak en het raam open gedaan heeft uitsluiten. Lijkt me sowieso stug, maargoed, we blijven nuchter.
Wel steekt het me dat we in paniek de buren belden, waar we de paardenstallen mee delen. We stonden nota bene met een mes onze eigen woning te bekijken. Op het moment dat wij belden ging hun grote Sint Bernhard, die altijd buiten op het erf is, enorm tekeer en sprong continue in de lucht. De buurvrouw, welke op had genomen dacht dat haar man thuis was met de auto of dat er iemand bij de deur was, dus ze deed tijdens het belletje de achterdeur open en schreeuwde naar de hond dat ie stil moest zijn. De hond schoot haar echter direct naar binnen voorbij en rende naar zn nachtverblijf waar hij bleef zitten in zn bench en daar niet meer vandaan wou komen. Hoezo raar?
Morgen na het contact met de huisbaas bellen we idd met de politie. Dit moet maar bij de melding op, hoe bizar dit ook is, gezien je denk ik niet van inbraak kan spreken. Maar ik kan echter gewoon niet verklaren hoe en wat dan wel, dat is voor ons ook een raadsel.
De camera's zijn besteld, dus zullen deze week wel bezorgd worden. We hebben ze uit Nieuwegein besteld. De sensorlampen gaan we morgen ook achteraan.
Iemand vroeg wat over de led lampjes, deze zijn idd niet met het blote oog te zien maar kunnen wel 20 m nachtzicht opnemen. Camerabordjes hoefde ik niet te plaatsen van de politie, dus in overleg met hun laat ik dat maar zo. Ganzen hebben we overlegd met de buren, zij willen geen ganzen op het terrein, dus die gaan over.
Verder komt morgen ook de aankoop van dat ijzerdraad en kleine paaltjes en gaan we er even voor zitten hoe we de boel nog meer kunnen beveiligen.
Al onze nabije buren zijn op de hoogte en nemen het serieus op, dus dat is fijn.
Als ik bij mezelf naga komt het namelijk heel bizar over, met eigenlijk niks concreet wat nou gebeurd is, maar ook weer tegelijk heel veel wat gebeurd is.
Iemand had ook nog een ongenodigde gast gehad, wat ontzettend netjes van politie dat ze DNA monsters zelfs afnamen! Hopelijk nemen ze ons morgen nog steeds zo serieus als gisteren, dat was namelijk een erg aardige agente. De paspoorten zijn van huis inmiddels. De paarden dragen verder nooit halsters op stal of op de weide. Alleen tijdens naar en van de weide.
De dieren zelf zijn schrikkerig en rillerig. Helaas zijn onze weides over de kop gehaald en ingezaaid, dus ik kan ze nergens anders neerzetten als waar ze nu staan. Ja, op de track, maar daar wil ik ze helemaal niet meer hebben.
Vanacht laten we in huis alle lichten aan.
Sorry trouwens als ik reacties oversla om op te antwoorden, het topic loopt iets harder dan de bedoeling was, dus met werken e.d. het hele weekend er nog bij kan het zijn dat ik mensen niet direct terug beantwoord, terwijl wel een directe vraag is gesteld in het topic. Mijn excuses daarvoor, ik doe het niet expres.