Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Clouwdy schreef:Mijn paard wordt in maart 26, ik heb hem dan bijna 22 jaar (ben zelf 38). Ik heb ook een 5 jarige welke ik vanaf veulen heb. Van mij mag mijn oudje 35 worden.. zolang ik maar kan zien dat hij geniet en geen pijn heeft.. Hij is/was superfit, mankeert niets aan zijn benen en springt gewoon nog wissels met 2 vingers in zijn neus.. Een paar weken geleden was ik hem bijna kwijt.. Hij kreeg koorts (40+).. stopte met eten.. dronk vervolgens niet/minder.. ging uitdrogen en kreeg daardoor koliek.. Hij werd van woensdag tm zondag door een arts op stal behandeld.. Heb die dagen in een roes geleefd.. alles verzonnen om hem te laten eten.. tot aan appelmoes in spuiten (voor zover dat zin heeft).. Op zondag werd hij koliekerig.. Met de DA de opties besproken.. nee ik liet hem nog niet gaan.. Dus hup naar de kliniek.. daar ging hij direct aan een infuus.. maandag ook nog aan het infuus.. had van te voren gemeld dat ik hem niet meer wilde laten opereren omdat ik een revalidatie van een half jaar voor zo'n oud paard niet eerlijk vind.. Hoe moeilijk die beslissing ook was voor mij.. je moet de realiteit op zulke momenten niet uit het oog verliezen.. Hoe hard het ook klinkt.. Kreeg op maandag te horen dat hij teveel gas in zijn buik had en dat zijn dikke darm niet goed lag.. gas kon er niet uit door de dikke darm en dikke darm kon niet goed gaan liggen door het teveel aan gas.. Raakte in paniek na dat bericht.. wilde niet wachten tot hij kapot zou gaan van de pijn.. vervolgens sprak ik een andere DA die zei dat hij geen pijnstillers kreeg en de koorts ook gezakt was.. dus ben ik eerst met eigen ogen gaan kijken hoe hij er bij stond voor ik een definitieve beslissing zou nemen.. Hij stond heel rustig.. dus we gingen weer een spannende nacht in.. De dag er na meldde de DA dat hij had gepoept en wat had gegeten.. Die gekke taaie rakker van mij! Hij stond die avond al gelijk bijdehand bij mij te doen.. hij wilde eten.. haha.. bizar hoe snel een paard opknapt.. ik was zelf nog helemaal van slag.. Hij is tot zaterdag op de kliniek gebleven en toen mocht hij weer mee naar huis.. Wat was hij blij om weer thuis te zijn! Ook al kostte dit geintje mij 2700 euro.. en weet ik dat het einde voor hem dichtbij is.. en weet ik dat 2 paarden eigenlijk teveel is... hij is het dik en dwars waard en het is zeker nog niet zijn tijd om te gaan! Wel stond ik er bij stil dat iemand gewoon failliet kan gaan door de liefde voor een dier.. een dier die al bijna aan het einde van zijn leven is.. Nu moet ie gewoon 35 worden.. haha.. We bouwen nu weer rustig op en dan kunnen we weer fijn buitenritjes maken.. zelf denkt ie nog steeds dat hij een jonge god is.. dus mentaal mankeert hij niets.. Met pensioen doen is geen optie.. hij blijft gewoon bij mij.. elke avond schreeuwt hij om zijn bakje eten die hij altijd van mij krijgt voor ik naar huis ga... dat ga ik hem niet ontnemen.. We gaan gelukkig weer richting het voorjaar.. dus straks lekker de wei in en genieten
Jientis schreef:Clouwdy schreef:...
zalig verhaal. Zou helemaal hetzelfde doen en inderdaad, je kan failliet gaan door de liefde voor een diermaar ik zou zelf nog liever een boterham minder eten dan mijn paard iets te ontzeggen.
Ze weten wat je voor hen doet hoor
Veel plezier met je oude vriend
Clouwdy schreef:Ik voer hem overigens Subli Priores bij.. een kracht en ruwvoervervanger.. De darmen van die oudjes nemen toch minder voedingsstoffen op.. ook al lijkt het dat je genoeg voert (ruwvoer). Zijn bloed is helemaal in orde.. zelfs toen hij zo ziek was zei het lab een uitslag te hebben van een kerngezond paard.. Als hij weer wat opgeknapt is moeten er 3 boventanden getrokken worden.. Dus die Subli Priores ga ik niet meer van zijn menu halen..
calippe schreef:Een pensioen is echt een mensending. Paarden hebben er niets mee.
calippe schreef:Een pensioen is echt een mensending. Paarden hebben er niets mee.