Als je paard oud wordt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joafan2003

Re: Als je paard oud wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:19

Mijn oudste wordt dit jaar 22, heb hem vanaf veulen, zo lang ik er ben, gaat die niet weg. Voornamelijk wandelen we, longeren, grond werk en los springen 40-50 cm. Hij valt wat in tijdens de rui, voor de rest geen kwaaltjes=even afkloppen! :)

lotte663

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 02:04

Afbeelding

Onze "oude" welsh cob van over de 20.

In de winter wel iets beter op het gewicht letten.
En langer warm stappen dan een jonger paardje.
Verder doet ze het nog prima en geniet nog volop.
Dressuur doet ze niet graag meer en hoeft ze ook maar zeer beperkt.
Rennen door de bossen en zwemmen vind ze heerlijk.
Ze "moet" niet maar mag..

Geen haar op mn hoofd die deze grote schat weg doet.
Als ze niet meer bereden kan worden of als het haar te zwaar wordt dan wandel ik met haar.
Poetsen tutten en vrijheidsdressuur vind ze ook leuk..dus dit is blijft gewoon mn top merrietje :j

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 02:54

Mijn paard wordt in maart 26, ik heb hem dan bijna 22 jaar (ben zelf 38). Ik heb ook een 5 jarige welke ik vanaf veulen heb. Van mij mag mijn oudje 35 worden.. zolang ik maar kan zien dat hij geniet en geen pijn heeft.. Hij is/was superfit, mankeert niets aan zijn benen en springt gewoon nog wissels met 2 vingers in zijn neus.. Een paar weken geleden was ik hem bijna kwijt.. Hij kreeg koorts (40+).. stopte met eten.. dronk vervolgens niet/minder.. ging uitdrogen en kreeg daardoor koliek.. Hij werd van woensdag tm zondag door een arts op stal behandeld.. Heb die dagen in een roes geleefd.. alles verzonnen om hem te laten eten.. tot aan appelmoes in spuiten (voor zover dat zin heeft).. Op zondag werd hij koliekerig.. Met de DA de opties besproken.. nee ik liet hem nog niet gaan.. Dus hup naar de kliniek.. daar ging hij direct aan een infuus.. maandag ook nog aan het infuus.. had van te voren gemeld dat ik hem niet meer wilde laten opereren omdat ik een revalidatie van een half jaar voor zo'n oud paard niet eerlijk vind.. Hoe moeilijk die beslissing ook was voor mij.. je moet de realiteit op zulke momenten niet uit het oog verliezen.. Hoe hard het ook klinkt.. Kreeg op maandag te horen dat hij teveel gas in zijn buik had en dat zijn dikke darm niet goed lag.. gas kon er niet uit door de dikke darm en dikke darm kon niet goed gaan liggen door het teveel aan gas.. Raakte in paniek na dat bericht.. wilde niet wachten tot hij kapot zou gaan van de pijn.. vervolgens sprak ik een andere DA die zei dat hij geen pijnstillers kreeg en de koorts ook gezakt was.. dus ben ik eerst met eigen ogen gaan kijken hoe hij er bij stond voor ik een definitieve beslissing zou nemen.. Hij stond heel rustig.. dus we gingen weer een spannende nacht in.. De dag er na meldde de DA dat hij had gepoept en wat had gegeten.. Die gekke taaie rakker van mij! Hij stond die avond al gelijk bijdehand bij mij te doen.. hij wilde eten.. haha.. bizar hoe snel een paard opknapt.. ik was zelf nog helemaal van slag.. Hij is tot zaterdag op de kliniek gebleven en toen mocht hij weer mee naar huis.. Wat was hij blij om weer thuis te zijn! Ook al kostte dit geintje mij 2700 euro.. en weet ik dat het einde voor hem dichtbij is.. en weet ik dat 2 paarden eigenlijk teveel is... hij is het dik en dwars waard en het is zeker nog niet zijn tijd om te gaan! Wel stond ik er bij stil dat iemand gewoon failliet kan gaan door de liefde voor een dier.. een dier die al bijna aan het einde van zijn leven is.. Nu moet ie gewoon 35 worden.. haha.. We bouwen nu weer rustig op en dan kunnen we weer fijn buitenritjes maken.. zelf denkt ie nog steeds dat hij een jonge god is.. dus mentaal mankeert hij niets.. Met pensioen doen is geen optie.. hij blijft gewoon bij mij.. elke avond schreeuwt hij om zijn bakje eten die hij altijd van mij krijgt voor ik naar huis ga... dat ga ik hem niet ontnemen.. We gaan gelukkig weer richting het voorjaar.. dus straks lekker de wei in en genieten :-)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:05

Clouwdy schreef:
Mijn paard wordt in maart 26, ik heb hem dan bijna 22 jaar (ben zelf 38). Ik heb ook een 5 jarige welke ik vanaf veulen heb. Van mij mag mijn oudje 35 worden.. zolang ik maar kan zien dat hij geniet en geen pijn heeft.. Hij is/was superfit, mankeert niets aan zijn benen en springt gewoon nog wissels met 2 vingers in zijn neus.. Een paar weken geleden was ik hem bijna kwijt.. Hij kreeg koorts (40+).. stopte met eten.. dronk vervolgens niet/minder.. ging uitdrogen en kreeg daardoor koliek.. Hij werd van woensdag tm zondag door een arts op stal behandeld.. Heb die dagen in een roes geleefd.. alles verzonnen om hem te laten eten.. tot aan appelmoes in spuiten (voor zover dat zin heeft).. Op zondag werd hij koliekerig.. Met de DA de opties besproken.. nee ik liet hem nog niet gaan.. Dus hup naar de kliniek.. daar ging hij direct aan een infuus.. maandag ook nog aan het infuus.. had van te voren gemeld dat ik hem niet meer wilde laten opereren omdat ik een revalidatie van een half jaar voor zo'n oud paard niet eerlijk vind.. Hoe moeilijk die beslissing ook was voor mij.. je moet de realiteit op zulke momenten niet uit het oog verliezen.. Hoe hard het ook klinkt.. Kreeg op maandag te horen dat hij teveel gas in zijn buik had en dat zijn dikke darm niet goed lag.. gas kon er niet uit door de dikke darm en dikke darm kon niet goed gaan liggen door het teveel aan gas.. Raakte in paniek na dat bericht.. wilde niet wachten tot hij kapot zou gaan van de pijn.. vervolgens sprak ik een andere DA die zei dat hij geen pijnstillers kreeg en de koorts ook gezakt was.. dus ben ik eerst met eigen ogen gaan kijken hoe hij er bij stond voor ik een definitieve beslissing zou nemen.. Hij stond heel rustig.. dus we gingen weer een spannende nacht in.. De dag er na meldde de DA dat hij had gepoept en wat had gegeten.. Die gekke taaie rakker van mij! Hij stond die avond al gelijk bijdehand bij mij te doen.. hij wilde eten.. haha.. bizar hoe snel een paard opknapt.. ik was zelf nog helemaal van slag.. Hij is tot zaterdag op de kliniek gebleven en toen mocht hij weer mee naar huis.. Wat was hij blij om weer thuis te zijn! Ook al kostte dit geintje mij 2700 euro.. en weet ik dat het einde voor hem dichtbij is.. en weet ik dat 2 paarden eigenlijk teveel is... hij is het dik en dwars waard en het is zeker nog niet zijn tijd om te gaan! Wel stond ik er bij stil dat iemand gewoon failliet kan gaan door de liefde voor een dier.. een dier die al bijna aan het einde van zijn leven is.. Nu moet ie gewoon 35 worden.. haha.. We bouwen nu weer rustig op en dan kunnen we weer fijn buitenritjes maken.. zelf denkt ie nog steeds dat hij een jonge god is.. dus mentaal mankeert hij niets.. Met pensioen doen is geen optie.. hij blijft gewoon bij mij.. elke avond schreeuwt hij om zijn bakje eten die hij altijd van mij krijgt voor ik naar huis ga... dat ga ik hem niet ontnemen.. We gaan gelukkig weer richting het voorjaar.. dus straks lekker de wei in en genieten :-)

zalig verhaal. Zou helemaal hetzelfde doen en inderdaad, je kan failliet gaan door de liefde voor een dier :) maar ik zou zelf nog liever een boterham minder eten dan mijn paard iets te ontzeggen.
Ze weten wat je voor hen doet hoor :)
Veel plezier met je oude vriend :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:10

Mijn verzorgpony is nu 27 en die begint nu weer aan zijn tweede jeugd. Hij krijgt sinds de zomer medicatie voor zijn cushing's, ander - beter & meer - (ruw)voer en een verandering in training, oftwewel: dingen doen die hij leuk vindt. Van een slome, magere oude pony met een lelijke vacht is hij nu nog steeds wat schraal, maar hij is enorm enthousiast en is op het moment een stuiterbal die je helemaal ziet opbloeien.
Alledrie mijn paardjes zijn lekkere oudjes; de jongste is 22 die een enorme klier is, en de oudste is waarschijnlijk boven de 35, die begint nu wel echt duidelijk oud te worden, maar sinds we ze bietenpulp voeren zie je haar ook weer wat levendiger worden.
Oud is goud *D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:23

Mijn shetlander is nu 20+ ( geen papier) en die mag hier blijven totdat hij op is. Hij staat in een stal met grote uitloop, samen met 3 ander kleintjes en heeft nog energie voor tien. Tijdens het longeren en losgooien vliegt hij nog steeds door de bak.
Hij heeft dus voldoende ruimte om te kunnen bewegen en oud te kunnen worden.

Mijn haflinger is nu 11. Een ouder paard moet wel goed in beweging blijven om alles soepel te houden. Daarom is een stalgenootje met haar 31-jarige merrie naar een ander plekje in de buurt verhuisd en rijd nog steeds op haar. Die is ook nog steeds vol energie dat kan ik je bij deze vertellen. Mijn haflinger mag ook bij mij blijven tot haar dood. Maar uiteraard wel op een plek hier in de buurt die dan geschikt is voor haar lichamelijke en mentale conditie op dat moment.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:33

wij hebben een Welsh van bijna 21......heeft iets atrose in de rug....wordt nog ong 3 x in de week voor de wagen, ong 8 a 9 kilometer en 1 x per week komt er een 8 jarig meisje op hem rijden. Laatst hebben we een dressuur mennen hc meegdaan voor de lol......hahahahaha gewoon 1e met 197 punten. En lol dat we hebben. Padje vind alles leuk , oortjes erop en gaan. Hij zal bij ons blijven tot het einde....mijn mening Rust Roest

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:39

ik lees hier veel over op gewicht houden. mijn paard is 30 geworden en probleem had ik ook, vooral door afgesleten kiezen.Probleem ook vaak is eitwit tekort....men gaat er vaak van uit dat ze een eiwitarm dieet moeten, oude paarden vaak niet...ff bloed trekken. Eiwiten zijn de transporteurs van kooldraten, dus kan je er voer in gooien wat je wil maar ze komen niet aan. Veulen- of merriebrok zit veel meer eiwitten in, Dus grote kans als je dat voert dat hij/zij gewoon weer aankomt. Succes. bij twijfel ff DA raadplegen.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:42

als mensen echt in de sport willen kan ik me best voorstellen dat ze hem als weidemaatje verkopen. hier blijven ze ook gewoon tot ze oud en bejaard zijn maar ik woon in zweden met 6 hectare grond dus een paard meer of minder kost voor mij niet zoveel. stro en hooi kost hier amper wat. ik kan me ook best voorstellen dat sommige mensen geen tweede paard kunnen betalen, alles is nou eenmaal duur en als je verder wil zal je toch moeten kiezen..
ik heb hier 3 paarden staan, eentje heeft iets met zn hart waardoor die niet zoveel mag worden bereden, af en toe een stapritje gaat wel maar hij gaat absoluut niet weg. hij staat me niet in de weg en hij vind het heerlijk om af en toe nog een rondje bos te doen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:43

Ik ben 18 en mijn pony is 24 en heeft wel wat gebreken (fysiek en mentaal)
Ik vind het niet erg hoor dat ik niet meer kan rijden, af en toe mis ik het natuurlijk wel!

Longeren, wandelen en poetsen doen we nog wel :D vind hij ook erg leuk om te doen.
Hij is mijn beste vriendje dus zijn leeftijd maakt mij echt niets uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:53

Ik ben bewust aan een ouder paard begonnen als vriendje voor ons andere paard en voor mij als leermeester in het mennen.
Merrie was 17 toen ze kwam, goed opgeleid paard en super betrouwbaar maar zeker niet suf!
Was voor mij weer de ideale opstap om het mennen weer op te pakken.
Iedereen kan je met haar weg sturen, kan je niet mennen is ze super braaf en kan je wel mennen dan kijkt ze hoe wakker je bent en probeert ze met leuke dingen je uit.
Ik hoop dat ze nog lang mee mag gaan, ze is nu 19 en nog steeds erg fit. Haar moeder is tot haar 24ste actief gereden aangespannen. Hoop dat dit voor onze merrie ook is weg gelegd.
Beide paarden mogen oud worden bij mij, mits dit wel een respectvolle oude dag is zonder al te veel mankementen of pijn.

JilzetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:06

Mijn pony is al 26 jaar! Maar hij is nog superfit. Ik kan nog heel veel met hem doen.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:28

Die van mij wordt dit jaar 22 en doordat ik zo vaak las dat oude paarden snel afvallen in de winter, heb ik hem onder dekens gestopt dit jaar en goed bijgevoerd. ik was er echt bang voor...
Ik zag het misschien zelf ook wel al af komen maar opeens was hij dus heel dik geworden :):):)
Dus krijgt hij nu weer iets minder eten maar ik ben dus wel blij dat die van mij niet heel schraal geworden is in de winter. Hij zit ook in zijn tweede jeugd. Bokken, bijten naar andere paarden, altijd eerste willen zijn in galop :):):)
’t is een schat met karakter en hij mag voor altijd blijven.
Ik rij hem nog een keer of 4 per week waarvan 1 springles.
Als het niet zwart op wit in zijn paspoort stond, zou ik nooit geloven dat hij al 22 wordt:)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:11

In de winter zie ik de kleine meneer echt dunner worden,maar daarna zie ik hem vanzelf weer dikker worden compleet met buikie.
Zal in dit geval denk ik ook wel met het aanmaken van de wintervacht te maken hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:13

Zolang het financieel mogelijk is blijft mijn paard gewoon. Ze is er nog maar 6 dus we hebben nog heel wat jaren te gaan hoop ik.
Mijn vorige pony mocht helaas niet zo oud worden. Maar anders had ik hem nu nog gehad. Ik kan dat niet hoor een paard of welk ander dier dan ook weg doen omdat ze oud worden. Een dier is voor mij ook belangrijk en die dump ik niet.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:38

Jientis schreef:
Clouwdy schreef:
...

zalig verhaal. Zou helemaal hetzelfde doen en inderdaad, je kan failliet gaan door de liefde voor een dier :) maar ik zou zelf nog liever een boterham minder eten dan mijn paard iets te ontzeggen.
Ze weten wat je voor hen doet hoor :)
Veel plezier met je oude vriend :)

Dank je! Eet inderdaad zelf liever minder dan dat mijn beestjes iets te kort komen :-)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:41

Ik heb geen eigen pony, maar ik ben er wel van mijn dieren te houden tot hun dood, indien ik hiervoor de middelen heb. Als ik het geld gewoon niet meer zou hebben, is het een moeilijke en zware keuze, maar dan zou ik toch liever een fijn plekje voor mijn oude vriendje vinden op de wei!

Ik verzorg nu een (bijna) 31-jarige dame die al ontzettend lang bij haar eigenaresse is. Ze heeft haar eerst verzorgd, toen gekregen en houdt haar tot haar dood. Dat vind ik prachtig en zeker ook zoals het hoort, maar daar moet je wel de middelen voor hebben. :)

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:41

Ik voer hem overigens Subli Priores bij.. een kracht en ruwvoervervanger.. De darmen van die oudjes nemen toch minder voedingsstoffen op.. ook al lijkt het dat je genoeg voert (ruwvoer). Zijn bloed is helemaal in orde.. zelfs toen hij zo ziek was zei het lab een uitslag te hebben van een kerngezond paard.. Als hij weer wat opgeknapt is moeten er 3 boventanden getrokken worden.. Dus die Subli Priores ga ik niet meer van zijn menu halen..

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:07

Clouwdy schreef:
Ik voer hem overigens Subli Priores bij.. een kracht en ruwvoervervanger.. De darmen van die oudjes nemen toch minder voedingsstoffen op.. ook al lijkt het dat je genoeg voert (ruwvoer). Zijn bloed is helemaal in orde.. zelfs toen hij zo ziek was zei het lab een uitslag te hebben van een kerngezond paard.. Als hij weer wat opgeknapt is moeten er 3 boventanden getrokken worden.. Dus die Subli Priores ga ik niet meer van zijn menu halen..

Ik gaf die van mij veulenbrok bij. Maar nu dus niet meer :-)
Mijn lieve bolle heeft even genoeg:-)

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:14

Ik heb geen enkele moeite met het verkopen van paarden, heb het al meerdere keren gedaan.
Maar een oud paard dat niemand meer wil, daar heb ik wel moeite mee. Ik ga zo'n dier niet de handel in sturen. Mijn eerste paard heb ik nog. Hij wordt in juni 24. Ik breng hem nog liever naar de slacht voordat ik hem de handel in stuur. Verschrikkelijk.

Ik geloof niet in weggeven. In deze tijd kun je gezonde jonge paarden kopen die niets mankeren. Er is geen reden voor mensen om slechts een "weidemaatje" of "grasmaaier" te kopen. Ze gaan via via uiteindelijk toch naar de slager. Hier, in Nederland, of op transport naar Italie. Vreselijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:19

Vandaag mijn bijna 25 jarige van de wei geplukt en aan de longe nog wat sprongetjes (50/60 cm) laten springen en wat laten steigeren... maar het was me te koud.

Ik rij nog zo vaak als mogelijk ongeveer 10 km in 1/1,5 uur buiten, stukjes écht crossen en stukjes tuffen (hoeven zijn te kort, dus kan niet sneller, qua lopen van het paard is het prima).

Als mooi weer is ga ik weer, is dat 7 dagen in de week, gaan we 7 dagen in de week, is het geen mooi weer gaan we niet. Merk echt aan de pony dat die 10 km met veel cross als een basistraininkje ziet. Geen spierpijn erna, niet overdreven vermoeid od. Is wel fijn.

Een paard moet je paard laten zolang hij het toelaat. Ik snap niet dat mensen denken 'Hey ze is 20, pensioen'. :+

Een oud paard zal ik alleen nooit verkopen, denk geen enkel paard dat ook maar een beetje lastig is, alles gelijk 'weg' als ik er niet meer voor kan zorgen od. Moet er niet aan denken, handel of slechte baasjes. -O-

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:23

Een pensioen is echt een mensending. Paarden hebben er niets mee.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:30

Hier hebben we inmiddels een heus bejaardenhuis in de wei. De haflinger en de shetlander van mijn schoonouders van beide 28 jaar. Hebben al jaren niets meer gedaan. Mijn pony van 28, sinds zijn 9de bij ons thuis op stal. Eerst van mijn achterneef en toen die hem gingen verkopen heb ik al mijn spaargeld van de bank gehaald, de rest sponsorde mijn vader. In de tijd dat hij bij ons is heeft hij menig vriendje zien komen en gaan. Paarden verkopen hoorde er gewoon bij, maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om hem weg te doen. Toen hij 26 was ging ik samenwonen 80 km van mijn ouderlijk huis vandaan. Mijn vader was toen heel stellig. Henno hoorde bij mij en moest mee. Helaas is een paar maanden later mijn vader onverwachts overleden, door de band die we samen met de pony hebben merk ik dat ik het er nu nog moeilijker mee heb dat ie oud is en ooit er niet meer zal zijn. Omdat ik echt merk dat hij nog geniet van buitenritjes, maken we die een a twee keer per week. Of hij mag lekker aan de hand mee. Ook heb ik een twintigjarige Fries. Van haar twaalfde tot 16e voor andere in de sport uitgebracht. Toen dat niet meer ging is ze lekker bij ons gebleven. Toen ik ging verhuizen en de pony mee ging hebben we besloten haar te kopen en ook lekker bij ons nog ouder te laten worden. Ook haar rijd ik nog onder het zadel, nog wel iets fanatieker dan de pony.

Dus het bejaardenhuis is goed gevuld en er is maar 1 manier waarop ze ooit weg gaan, al hoop ik dat dat nog heel lang duurt!

Dat wat sommige hier zeggen van de tweede jeugd zie ik ook heel erg terug in de pony. Longeren is ie altijd liever lui dan moe, nu is ie regelmatig aan het bokken en sprintjes trekken. Buiten oortjes erop, heel jolig doen en heel hard hinniken naar de andere. Echt genieten op die momenten, zolang ie zich maar niet bezeerd!
Laatst bijgewerkt door Anniekskie op 21-02-14 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:32

calippe schreef:

Mijn paard heeft zijn pensioen nochtans wel verdiend na meer dan tien jaar hard manegewerk :) Is misschien inderdaad een mensending, maar ik merk wel dat hij echt kan genieten van de hele dag niks doen, zich vol vreten en staan slapen op de wei :P Hij was nog 'maar' 20-21 toen hij hier op pensioen kwam, maar lichamelijk al vrij 'op', oa door z'n COPD. Sommige paarden zijn vroeger ouder dan andere paarden. En ik denk dat manegepaarden na al die jaren het werk ook wel beu kunnen zijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:32

calippe schreef:

Zeker, ik had m'n ruin van 27 laatst een weekje vrij gegeven omdat 'ie het erg goed heeft gedaan de laatste tijd en duidelijk toe was aan even wat rust, en na vier dagen ging 'ie als een stuiterbal de wei door. :+
Rust roest alleen maar, zeg ik altijd!